Kan man lære at lytte hvis man bruger Spotify



Kan man lære at lytte hvis man bruger Spotify

Indlægaf Claus-DK » 23. apr 2015, 02:30

Jeg vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle kalde emnet, men jeg sad og kom til at tænke på den proces det er når man skal lære at lytte, os gamle har jo trænet med de CDer/LPer/MCer vi nu engang har til rådighed og har lytte til de samme numre igen og igen og igen og her kommer vi så til det jeg spekulerer over:
Hvis man hele tiden høre nyt musik og musik man ikke kender og ved hvordan skal lyde, vil evnen til at lytte efter de små nuancer som forskelligt grej giver ikke også dø ud ??

"De unge" ruller1 ikke sådan nogle gamle rævgaffer som mig, hører jo meget mere musik end vi gjorde, der bliver ret sikkert ikke lyttet i flere timer, men det er meget mere forskelligt musik som man ikke vil kende så godt og derfor måske ikke være opmærksom på om der er sket en ændring ??
I dag er der jo millioner af sange lige ved hånden, i min ungdom, var der enkelte båndoptagere med autoreverse og så havde man jo næsten 25 sange på et medie, ellers måtte man lette røven og sætter pickuppen på pladen cirka hvert 20. minut og det var også meget mere bøvlet at skifte musikken..

Så i og med at man i dag, sådan meget generelt, kender sin musik væsentlig dårligere end for bare 15 år siden vil det ikke svække vores opmærksomhed og dermed evne til at genkende kvalitet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kan man lære at lytte hvis man bruger Spotify

Indlægaf davidsh » 23. apr 2015, 08:05

Mit lyttermønster er at jeg lytter til meget af det samme musik over længere perioder på trods af det brede udvalg på streamingtjenester.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Kan man lære at lytte hvis man bruger Spotify

Indlægaf telum » 23. apr 2015, 08:58

som davidsh, men jeg lytter også helt klart til en masse jeg ikke ellers ville have lyttet til. Jeg er dog ikke en af dem med musik i ørerne hele dagen lang, det kunne være spændende at høre nogle af den types lytte-mønstre. Det kommer jo også an på hvad man bruger musikken til. Lytter man intenst i en lænestol, eller venter man på bussen?

Det er vist videnskabeligt bevist, at musik man kender giver en større oplevelse. For mig er det bedste musik det jeg har lyttet til masser af gange så man snyder sig selv, hvis man lytter til en lang forskellig strøm af musik.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Kan man lære at lytte hvis man bruger Spotify

Indlægaf Walbum4262 » 23. apr 2015, 09:01

Mit lyttermønster er at jeg lytter til meget af det samme musik over længere perioder på trods af det brede udvalg på streamingtjenester.


Jeg lytter pĂĄ samme mĂĄde som davidsh beskriver her.

Jeg har dog stadig plade afspiller til nĂĄr man godt vil have den autentiske lyd der kommer fra LPer
Jeg bruger ikke længere cd'er da det simpelhen fyldte for meget at opbevare alle cderne :grin:

Det grundlæggende problem med spodify og lignende streaming tjenester er vel den "ringere" kvalitet som det afspilles i.
Dertil ikke sagt at man sikkert godt kan hære forskel på forskelligt udstyr.

Jeg vil tillade mig at quote en citat jeg sĂĄ pĂĄ headfi sim gik nogenlunde sĂĄdan her.

Er jagten på udstyr og kilde for at opnå den ultimative lyd og altid have noget at sætte en finger på og skrive om.
Og dertil så tilsidesættelse og glemme glæden ved faktisk bare at lytte til musik.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved


Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster