af LarsHP » 28. jun 2016, 13:19
Jeg vil foreslå, at trådens navn ændres, så dette med dynamikomfang / dynamic range fremgår tydeligt.
For min del er dynamik væsentligt (når musikken vel og mærke har det), men det er bare EN parameter for lydkvalitet. Eksempelvis har jeg originaludgaven af Earth, Wind & Fire - Raise! (digital master fra 1981, udgivet 1982) som måler forrygende mht. dynamikomfang. Den lyder bare ikke halvt så godt som 24-bit remasteren fra 2015, jeg købte for nylig, selv om sidstnævnte har klart lavere DR-værdi.
De albums jeg lister nedenfor er alle af høj lydmæssig kvalitet - inkl. med høje dynamik-tal:
Rytmisk:
Lionel Ritchie - Can't Slow Down (24-bit)
Fleetwood Mac - Tango in the Night (24-bit)
The B-52's - Cosmic Thing (24-bit)
Bobby McFerrin - Best of Bobby McFerrin, Blue Note Years (CD)
Klassisk:
Signe Bakke - Tanaka: Crystalline (24-bit)
Anne Akiko Meyers - Vivaldi: The Four Seasons, The Vivaldi Album (24-bit)
Richard Egarr & Academy of Ancient Music - Bach: Brandenburg Concertos (24-bit)
Yuri Temirkanov & New York Philharmonic - Rimsky-Korsakov: Scheherazade (CD)
Så er der selvfølgelig "the usual suspects" (uanset musikgenre):
Michael Jackson - Thriller (24-bit)
Torsten Nilsson & Oscar's Motet Choir - Cantate Domino (24-bit)
Jazz at the Pawnshop (24-bit)
Jeg har en del anden musik, som lyder fremragende uden at mĂĄle godt mht. DR, men den undlader jeg at liste her ud fra trĂĄdstarters liste.
H-tlf: Stax SR-007 Mk2, HiFiMan HE-6 (mod), Hovedgrej No. 1 (mod), Unique Melody Miracle (CIEM)
Forst.: KGSSHV Carbon (e-stat), Audio-gd Master 6, Atrox V2, Rega Brio-R (til HE-6)
Kilder: Gustard R26 (LAN input), Squeezebox Touch (Fidelity Audio mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC
DAP: FiiO M11 Plus, HiFiMan HM-901s