Jeg er enig i meget af det du siger Claus, men i forhold til LP renaissancen, så tror jeg også det har noget at gøre med individuelle smagsløg. I gamle dage var det ultimative mål ‘Hi-Fi’, hvilket handler om at reproducere musikken som den lød i studiet..uden støj (hvilket selvfølgelig er umuligt, da der altid vil være støj). CD’en var et kvantespring frem, da den reducerede støjen i en sådan grad, at det der var tilbage ikke kan høres af mennesker. LP’er derimod er langt fra hi-fi pga støj der KAN høres...det lyder bare ikke som støj - ligesom det heller ikke gør i fleste rørforstærkere. Støjen bliver til ‘varme’ (i rørforstærkere forvandles støjen også til mange andre ting;), og når man så indberegner LPens afrullen ved 12 k, så får man endnu mere varme. Jeg tror der er rigtig mange mennesker der foretrækker denne varme og næsten altomfavnende lyd. Jeg har en kammerat, der just er gået over til vinyl og han foretrækker dem klart over cd’er.
Personligt er der også mange albums jeg foretrækker over vinyl..som oftest plader der a) består af laaaaange cuts der fylder en hel side og b) har en produktion der trænger til lidt kaffe. Jeg har mange tidlige Krautrock plader og Berliner Schule elektronisk der bare lyder bedre over pladespilleren. Digitale renderinger kan ofte virke lidt for ædruelige..med mindre man selvfølgelig bruger en rørbandit eller en varm kande.
Der er nu bare noget over at fyre Amon Düül ll’s Tanz der Lemminge på pladespilleren