LP vs CD

LP vs CD

IndlĂŠgaf Mataugust » 9. feb 2019, 00:03

Jeg har en diskusion kÞrende med en ven, der har udgivet musik pÄ hhv LP og CD.
Masteringen er forskellig pÄ de to udgivelser, og hans pÄstand er, at en LP lyder bedre end CD, hvis den bliver spillet fra en pladespiller.
Til gengÊld mister den sÄ meget ved digitalisering, at pointen i LP'en forsvinder.

Min pÄstand er, at pÄ trods af et, forholdsvist, billigt lydkort, sÄ lyder den digitaliserede LP stadig langt mere interessant end den rippede CD.

Jeg kunne godt tĂŠnke mig at hĂžre hvad i siger til forskellen og hvad i mener lyder bedst.

Lyt pÄ http://www.mikrojumbo.dk/LP_vs_CD
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar

IndlĂŠg: 2368
Geografisk sted: Slagelse

Re: LP vs CD

IndlĂŠgaf Sweppesfetterlein » 9. feb 2019, 10:12

Jeg har den samme diskussion med et par venner og det ender altid med at vi mÄ blive enige om IKKE at blive enige.
Rent lydkvalitetsmĂŠssigt er der vist ingen tvivl om, at man fĂ„r mere med cd’er. LP’er ruller af ret tidligt i de hĂžje frekvenser og det man fĂ„r deroppe er faktisk kun stĂžj - plus den stĂžj man fĂ„r fra nĂ„len og sĂ„ videre. Dog er det ogsĂ„ stĂžjen der giver den varme lyd til plader - den der nĂŠsten rĂžr-agtige fĂžlelse...som mange kalder for analog.
Jeg elsker begge medier men foretrÊkker cd lyd. Dog er der en helt anden form for Êrefrygt forbundet med plader for mig simpelthen fordi de er mere skrÞbelige og levende. Jeg skal tage mig sammen nÄr jeg sÊtter en plade pÄ. Den skal ud af futteralet, op pÄ pladespilleren, bÞrstes ren, vendes, pakkes ned igen...start forfra. Men det tiltaler mig faktisk! Der er sÄledes et helt ritual indbygget.
SÄ finder jeg det ogsÄ langt mere organisk og sexy at se pÄ en nÄl synke ned i en sort vinyl rende frem for en plastik disk der kÞres ind i en aflukket garage og fÄr fyret en laser op i nummeren.
SmĂžr til folket!
Sweppesfetterlein

IndlĂŠg: 607
Geografisk sted: Aalborg

IndlĂŠgaf Mortenhoe » 11. feb 2019, 00:58

Bliver en LP i dag, ikke skÄret ud fra en digital indspilning? Fordi sÄ har den jo kortest vej til en CD, ville jeg jo mene. Vi er vidst lÊnge forbi bÄnd mastering, pÄ trods af der stadig er nogen der dyrker det.

TÊnker ogsÄ at studiet man har indspillet pÄ mÄske kan have udstyr der favorisere mastering til LP?

Min mening om LPer, er at vi er kommet langt siden 1948, da de udkom.

Om man sÄ foretrÊkker den der farvede lyd, fyldt med artefakter, er jo en smagssag.

Jeg foretrĂŠkker at "farve lyden" med kĂŠden af udstyr.
Elektrikeren.
iFi nano iUSB3.0 + Aune X1s â–Ș TDA1543 "The Battery DAC 2" â–Ș Bravo Audio Ocean â–Ș Radsone ES100 â–Ș Zishan Z3 â–Ș Fostex TH-600 â–Ș HiFiMan HE-400 â–Ș Audio Technica M50x â–Ș Cleer DU â–Ș AKG K240 Sextett â–Ș Yamaha YH-3(Custom) â–Ș Superlux HD-681 â–Ș VE Monk â–Ș EMXs-500 â–Ș Bluetooth Vido
Mortenhoe

Brugeravatar

IndlĂŠg: 1774
Geografisk sted: Horsens

IndlĂŠgaf Mataugust » 15. feb 2019, 16:44

Jeg er selv lidt i tvivl om hvor det var jeg ville hen, men tror egentlig at vores diskussion gik pÄ om det var selve digitaliseringen der forringer lyden, og det er nok det jeg prÞver at modargumentere i denne her forbindelse.
Den LP jeg har optaget, og den CD jeg har rippet er fra samme indspilning, det er fĂžrst ved masteringen (et fint sted i Berlin) at forskellen dukker op.
At det ikke er selve digitaliseringen der ĂždelĂŠgger musikken, men masteringen.
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar

IndlĂŠg: 2368
Geografisk sted: Slagelse

IndlĂŠgaf Sweppesfetterlein » 15. feb 2019, 18:40

Ahh. Ja nu du siger det, sÄ har jeg lÊst en del omkring hvordan nogle indspilninger fÄr kÞdhakkeren til cd masteren hvorimod vinylen fÄr den mesterlige hÄnd. Jeg har ogsÄ et par plader der eftersigende skulle have en bedre master end cd udgaven.
Dette er dog ikke blot noget man stÞder pÄ i vinyl-cd sagaen - det er i dag mere udbredt i digitale udgivelser, hvor dsd ofte fÄr den mesterlige hÄnd.
En 16 bit cd kvalitet version af samme master vil dog lyde ens - selvom dsd’en har langt mere iboende stþj..dog er den uden for menneskeþrets fatteevner.
SmĂžr til folket!
Sweppesfetterlein

IndlĂŠgaf Claus-DK » 15. feb 2019, 21:41

Da der ingen stÞj er pÄ et digitalt medie kan man voldtage filen langt mere inden det giver problemer, derfor er loudness langt mere voldsom pÄ CD frem for vinyl.
LPen er teoretisk et langt ringere medie end en CD, men da en LP er langt mere begrĂŠnset er deres lyd mere som de gode gamle dage.

Det er ikke digitaliseringen der ĂždelĂŠgger lyden, det er idioter i lydstudier der ĂždelĂŠgger lyden og fjerner dynamikken, efter tommelfinger reglen hĂžjere er bedre.

Hvad de fÄ % der gÄr op i lyd mener, betyder ikke en hat, de kÞber jo kun 5-10 % af Cderne, den gang man solgte CDer.

Man kan se det samme med trÄdlÞse hovedtelefoner, langt de fleste er ret ligeglade med om det er godt med godt pÄ, de vil bare have noget der er smart/praktisk og ikke lyder helt ad helvede til..

Det er til at tude over, vi har sÄ fine sager der potentielt kunne leverer en lyd man kun kunne fantaserer om for 30 Är siden, men vi vÊlger laveste fÊllesnÊvner og sÊlger mest muligt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

IndlĂŠg: 11305
Geografisk sted: Kliplev

IndlĂŠgaf Sweppesfetterlein » 15. feb 2019, 22:14

Jeg er enig i meget af det du siger Claus, men i forhold til LP renaissancen, sĂ„ tror jeg ogsĂ„ det har noget at gĂžre med individuelle smagslĂžg. I gamle dage var det ultimative mĂ„l ‘Hi-Fi’, hvilket handler om at reproducere musikken som den lĂžd i studiet..uden stĂžj (hvilket selvfĂžlgelig er umuligt, da der altid vil vĂŠre stĂžj). CD’en var et kvantespring frem, da den reducerede stĂžjen i en sĂ„dan grad, at det der var tilbage ikke kan hĂžres af mennesker. LP’er derimod er langt fra hi-fi pga stĂžj der KAN hĂžres...det lyder bare ikke som stĂžj - ligesom det heller ikke gĂžr i fleste rĂžrforstĂŠrkere. StĂžjen bliver til ‘varme’ (i rĂžrforstĂŠrkere forvandles stĂžjen ogsĂ„ til mange andre ting;), og nĂ„r man sĂ„ indberegner LPens afrullen ved 12 k, sĂ„ fĂ„r man endnu mere varme. Jeg tror der er rigtig mange mennesker der foretrĂŠkker denne varme og nĂŠsten altomfavnende lyd. Jeg har en kammerat, der just er gĂ„et over til vinyl og han foretrĂŠkker dem klart over cd’er.
Personligt er der ogsÄ mange albums jeg foretrÊkker over vinyl..som oftest plader der a) bestÄr af laaaaange cuts der fylder en hel side og b) har en produktion der trÊnger til lidt kaffe. Jeg har mange tidlige Krautrock plader og Berliner Schule elektronisk der bare lyder bedre over pladespilleren. Digitale renderinger kan ofte virke lidt for Êdruelige..med mindre man selvfÞlgelig bruger en rÞrbandit eller en varm kande.
Der er nu bare noget over at fyre Amon DĂŒĂŒl ll’s Tanz der Lemminge pĂ„ pladespilleren rullw3
SmĂžr til folket!
Sweppesfetterlein

Tilbage til Musik