Mine faste testnumre



Mine faste testnumre

Indlægaf Sorensiim » 7. dec 2011, 21:39

Efter flere tilløb har jeg nu langt om længe fået forfattet listen over de numre jeg bruger når der skal testes nyt grej. Jeg mener det giver klart det bedste indtryk når man bruger de samme numre som man kender ud og ind og naturligvis i den bedst mulige kvalitet. Alle mine testnumre er i FLAC som jeg enten selv har rippet fra cd eller købt på HDTracks. For eksemplets skyld har jeg linket til de enkelte numre, enten på Spotify, Youtube eller HDtracks. En enkelt har jeg rippet fra DVD og delt på Youtube da det er en live performance. Jeg ville SÅ GERNE lave 3 forskellige zip-filer med de omtalte numre - en med FLAC, en med ALAC (Apple Lossless) og en med 320kbps Mp3 - og lægge dem frem til download, men det ville være ulovligt at dele dem her, desværre. I de numre hvor jeg har angivet specifikke tidspunkter taler jeg ud fra "min" udgave - Dem på Spotify kan variere lidt i forhold hertil, eller som med Carmina Burana være en helt anden indspilning. "Mine" kilder er også angivet, med links til Imusic.dk - jeg har intet med biksen at gøre, jeg kan bare godt lide at handle der. Jeg har skrevet lidt om de enkelte numre, hvad jeg lytter efter og hvorfor netop det nummer er på min liste.

Bas (Elektronisk): Trentemøller - Chameleon
https://open.spotify.com/track/3EQuWJJ1TTT5tupSLtyjBm
Et nummer der først og fremmest er bygget på et DYBT fundament af bas, men som stadig har masser af lag i musikken, små detaljer der smutter ud og ind af lydbilledet og med et meget dynamisk, nærmest organisk udtryk maler en stemning der får mig til at tænke på coveret til albummet “The Last Resort” som Chameleon optræder på. Bassen ændrer sig flere gange i løbet af det næsten 7 minutter lange nummer. Mest markant ved 2:44 hvor der også lige kommer lidt messingslagtøj med. Et lækkert stykke elektro og en fremragende måde at teste hvordan dine hovedtelefoner og højttalere håndterer bas og ikke mindst om de kan gøre det uden at ødelægge resten af lydbilledet.
Kilde: FLAC rip af albummet "The Last Resort"

Akustisk bas (kontrabas) og lyden af strenge: Louise Rogers - Comes Love
httpss://www.hdtracks.com/index.php?file ... 0368034564
En fantastisk indspilning som udover Louise Rogers’ rigtigt lækre vokal domineres af en stor, doven kontrabas der med sine dybe toner er det perfekte akkompagnement til Louise Rogers. Lyden af fingrene på strengene og tonerne der dovent klinger ud er altid lækkert at lytte til. Hvis et par hovedtelefoner kan få mig til at lukke øjnene til dette nummer og læne mig tilbage mens jeg glemmer at tage noter, så er de godkendt. Bedste rendering so far: Audio-Technica ATH-W1000.
Kilde: 24/192 FLAC fra HDTracks.

Punch: Rage Against The Machine - Take The Power Back
https://open.spotify.com/track/6wThcKxAGLpOx20KV8oImn
Nummeret starter med 8 markante trommeanslag der rammer to og to og derved nærmest lyder som en meget aggresiv puls. På f.eks. mine Ultrasone hovedtelefoner kan lyden bedst beskrives som springskaller til trommehinden. Der er smæld på og de slår HÅRDT, men må ikke forvrænge - og så skal der være noget dybde bag dem også. De skal føles som Mike Tysons knytnæve lige i masken, ikke som en lussing fra en fornærmet tøs. Derudover er der masser af andre ting i nummeret. Zach De La Rochas karakteristiske vokal er jo ikke til at komme uden om, men bas og guitar (og resten af trommesættet) er også rigt repræsenteret nummeret igennem. Sågar ko-klokken er med!
Kilde: FLAC rip af albummet "Rage Against The Machine"

Vokaler:
Rebecca Pidgeon - Texas Rangers
(Vokalens placering i lydbilledet)
httpss://www.hdtracks.com/index.php?file ... 6666666666
Rebecca Pidgeons utroligt delikate vokal får selskab får selskab af en banjo (på venstre side) og en violin (højre). Hun står “front & center” mens strengene er trukket lige en meters penge skråt tilbage. En akustisk guitar blander sig også lidt henne i nummeret. Hvis du har købt et par AKG K701/K702/Q701 og vil høre hvad de kan, så brug det nummer. Naturligvis fra en god kilde og med en anstændig forstærker spændt for. "Open Your Ears" albummet fra HDTracks er forøvrigt hver en cent værd, det er nøje udvalgte numre netop til at teste hvad ens hovedtelefoner kan.
Kilde: 24/96 FLAC fra HDtracks.

The Cranberries - No Need To Argue
(Detaljerne BAG vokalen)
https://open.spotify.com/track/1PMXjCutdRCm1gLHvnmB1E
Titelnummeret fra det album der bragte os “Zombie” er desværre ALT for overset og kender man kun The Cranberries fra monsterhittet Zombie er man gået glip af meget. Forsanger Dolores O’ Riordan har en fantastisk stemme som her får lov at udfolde sig i selskab med et orgel og en godt gemt akustisk guitar. Det er nemt at blive helt fortabt i vokalen på dette nummer, men de lange og melankolske toner fra orgelet bør bestemt også have opmærksomhed. Og så startede min head-fi glidebane for 3 år siden da jeg med et par Ultrasone HFI-680 pludselig opdagde den akustiske guitar. Efterhånden som jeg opgraderede opdagede jeg at den stemmer ind længe før jeg først bemærkede den...
Kilde: FLAC rip af albummet "No Need To Argue".

Skunk Anansie - You’ll follow me down (Live)
Fordi jeg elsker det nummer.
https://www.youtube.com/watch?v=dro1s1zF-Ts
Alle der har været her på forum’et i mere end 20 minutter har nok set mig poste denne video før. I sidste halvdel af 90’erne var Skunk Anansie ikke til at komme udenom og som teenager syntes jeg de var fede. Måske lidt fordi mange af de lækre piger syntes at de var fede. Som “voksen” så jeg at de spillede på Store Vega i København og en jævnaldrende kammerat og jeg sprang i bilen for at blive rocket igennem af gamle minder. Vi gik derfra med øjne så store som te-kopper og siden da har jeg været fuldstændig ubehersket fan af Skin’s stemme. Det lille (men skræmmende!) pigebarn har et sted i sin 50-kilos krop gemt en sangstemme der formår at række fra såret lillepige til en MEGET VRED hun-tiger med et brøl som en akustisk tornado. Nummeret her er noget af det allermest sjælfyldte jeg nogensinde har hørt og sammenligner man med dagens poprinsesser og deres LALALA HAN GIK SIN VEJ metervarepop er der jo himmelvid forskel. Denne indspilning er desværre det tætteste vi kommer på at indfange den fantastiske stemme - det er meget bedre live... ;-)
Kilde: Rip af DVD 2 fra "Smashes And Trashes" Special Ed.

Sibilans & diskant: Hush - Sometimes
https://open.spotify.com/track/1U16K2BxwGDcgAONVbfyte
Her bruges de første 16 sekunder på at sige “hey” to gange. I et toneleje som ville kræve omfattende kirugi for mig at nå. Her er vi oppe på de nogle af de højeste toner jeg har hørt uden at skulle over i opera - samtidig med at Dorthe Gerlach uden problemer varierer sin vokal ned i den mere humane del af skalaen i løbet af sangen. Lækkert nummer selvom det måske smager lidt af Stetson-hatte og solnedgang... På f.eks. Grado'er med en meget lys kilde kan dette nummer lyde som daggerter mod trommehinden. På et par HD650 med en rørforstærker er det ren fløde i øregangen.
Kilde: FLAC rip af albummet "A Lifetime".

Dynamik & detaljer: Carl Orff - Carmina Burana (O Fortuna)
https://open.spotify.com/track/0aAHipKwUxMlVLHL5TOPqo
En af mine all-time favoritter, uanset genre, og et fantastisk stykke for kor og symfoniorkester. Det starter meget pompøst med pauker, blæsere, messingslagtøj og naturligvis koret, men allerede 24 sekunder inde falder der en nærmest uhyggelig ro på tingene. Koret dæmpes til en hvisken og suppleres nu kun af strygerne og en enkelt blæser. Man kan ikke lade være med at skrue lidt op for at være sikker på at få alle detaljerne med... indtil 1:41 hvor paukerne vender tilbage, har taget ALLE deres venner med, messingblæserne sætter ind og koret kører op på fuld styrke igen. Det er et imponerende stykke og selvom det kun varer 2:36 kan man bruge LANG tid på at lytte til det. Det er så smask fyldt med små detaljer - de enkelte instrumenters placering i salen, instrumenter der slutter sig til legen, noder der bladres i og så videre.
Kilde: 24/88.2 FLAC fra HDTracks.

Elektrisk guitar: Slash - Vocalise
https://www.youtube.com/watch?v=-dD4IWGOlRs
Slash (ham den skæve med hatten fra Guns N’ Roses) bruger 5 minutter på at vride strengene på sin guitar med så meget sjæl at jeg er sikker på at mine hovedtelefoner ville græde hvis de kunne. Vi nærmer os den berømte intro fra Gary Moore’s “Still Got The Blues”, men mere detaljeret og med mere indlevelse. Og så er Vocalize ironisk nok et instrumentalnummer. Det hele går dog ikke op i guitar - bas og trommer fik også lov at komme med i studiet på den i øvrigt fremragende indspilning. Albummet kan anbefales hvis man er til elektrisk guitar på den lidt "blues'ede" måde.
Kilde: FLAC fra HDtracks.

Jeg hĂĄber I kan bruge listen til noget og I er MEGET velkomne til at dele Jeres egne testnumre! :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Buyer no 1 » 7. dec 2011, 22:30

Super beskrivelse. Tak for det.

Der er da noget der lige skal undersøges lidt nærmere :-)

Og ja, jeg havde gættet på mindst ét Skunk Anansie nummer ruller1
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Bagger » 7. dec 2011, 22:37

Lækkert, fed liste ;-)
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Sorensiim » 7. dec 2011, 22:38

Buyer no 1 skrev:Og ja, jeg havde gættet på mindst ét Skunk Anansie nummer ruller1


I det mindste er jeg ærlig om hvorfor det er med på listen! :grin:
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 8. dec 2011, 01:40

Mangler den liste ikke "Søren Banjomus" ???
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Burning777 » 8. dec 2011, 10:57

Fedt!! Tusind tak Søren.... nu skal der lyttes lidt!!
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2011, 01:03

Jeg har kun to faste numre til test

Michael Jackson "Billie Jean"
Dire Straits "Brothers in arms"

mest fordi begge er sange jeg holder meget af..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Bagger » 9. dec 2011, 13:11

Claus-DK skrev:Jeg har kun to faste numre til test

Michael Jackson "Billie Jean"
Dire Straits "Brothers in arms"

mest fordi begge er sange jeg holder meget af..

Jeg benytter mig ogsĂĄ ofte af Michael Jackson nummeret, som du referer til.
Men fra Dire Straits tager jeg "Ride Across The River", syntes den er bedre i test sammenhænge. Men "Brothers in arms" er også fedt ;-)
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Sorensiim » 10. dec 2011, 23:38

Bagger skrev:Men fra Dire Straits tager jeg "Ride Across The River", syntes den er bedre i test sammenhænge. Men "Brothers in arms" er også fedt ;-)


Når jeg bare vil høre musik er Brothers In Arms klart det foretrukne, men til test er "Ride Across The River" uden tvivl det bedste nummer af de to. En meget bred soundstage og en meget mere kompleks opbygning af lyden giver en masse interessante ting man kan lytte efter.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 11. dec 2011, 00:26

Jeg synes uvejret i starten af brothers in arms er rigtig fint til at lytte efter sjove ting..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Mataugust » 11. dec 2011, 10:36

Jeg synes det er en interessant liste, især fordi jeg ikke kender nogen af numrene. Skal lige se om de også kan findes hos yousee.
Jeg bruger mest de numre som jeg i forvejen hører meget på det tidspunkt jeg tester, men der er enkelte der altid dukker op:

Saga: A brief case (Sagas trommesolo)
Paul Simon: Graceland - kan aldrig rigtig bestemme mig for et nummer, sĂĄ det bliver valgt pĂĄ dagen.
John Lee Hooker: Homework - Egentlig synes jeg nummeret er kedeligt, men bas indledningen er fantastisk.
Dire Straits: Private investigations
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2747
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Sorensiim » 12. dec 2011, 09:52

Mataugust skrev:Jeg synes det er en interessant liste, især fordi jeg ikke kender nogen af numrene. Skal lige se om de også kan findes hos yousee.
Jeg bruger mest de numre som jeg i forvejen hører meget på det tidspunkt jeg tester, men der er enkelte der altid dukker op:

Saga: A brief case (Sagas trommesolo)
Paul Simon: Graceland - kan aldrig rigtig bestemme mig for et nummer, sĂĄ det bliver valgt pĂĄ dagen.
John Lee Hooker: Homework - Egentlig synes jeg nummeret er kedeligt, men bas indledningen er fantastisk.
Dire Straits: Private investigations


Graceland albummet er jo også nærmest studieteknikerens hellige gral! Et af mine faste numre er "Diamonds On The Soles Of Her Shoes". "Private Investigations" er lidt som "Ride Across The River" - et fint nok nummer med et SINDSSYGT spændende lydbillede bag sig, masser af detaljer og stemning. Hvis dog bare Mark Knopfler kunne synge... :grin:
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 12. dec 2011, 11:59

Graceland er også et af mine favorit albums, min absolute favorit er "homeless" med "Diamonds..." som en meget tæt nummer to og nogle gange også nummer et..

Graceland lyder bedre i en 128 kbit end mange nyere CDer gør i lossless, skræmmende...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf nc8000 » 12. dec 2011, 13:14

Hvordan kan jeg slet ikke kende dette album ?

Det er jo fantastisk, en klar mangel i min opvækst.

12-12-2011 09-37-55.jpg
12-12-2011 09-37-55.jpg (12.08 KiB) Vist 18640 gange
nc8000

 

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Sorensiim » 12. dec 2011, 13:21

nc8000 skrev:Hvordan kan jeg slet ikke kende dette album ?

Det er jo fantastisk, en klar mangel i min opvækst.

12-12-2011 09-37-55.jpg

"Diamonds On The Soles Of Her Shoes"

- PĂ… MED DEN, LIGE NU!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Buyer no 1 » 12. dec 2011, 20:58

nc8000 skrev:Hvordan kan jeg slet ikke kende dette album ?

Det er jo fantastisk, en klar mangel i min opvækst.

12-12-2011 09-37-55.jpg


Du må huske at læse med http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=36&t=35&start=620#p9348 ... :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf nc8000 » 12. dec 2011, 22:26

Den var lige smuttet, det post var vist en dag jeg lĂĄ med mega hovedpine, en sĂĄdan dag er der ikke meget der registrerer
nc8000

 

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 15. dec 2011, 01:31

nc8000 skrev:Hvordan kan jeg slet ikke kende dette album ?

Det er jo fantastisk, en klar mangel i min opvækst.

12-12-2011 09-37-55.jpg


En stor brist i din opdragelse..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 15. dec 2011, 01:35

"African Skies" er ogsĂĄ et super track, der er faktisk kun gode numre pĂĄ det album, mĂĄske med undtagelse af "you can call me Al!, men den er nu heller ikke sĂĄ dĂĄrlig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mine faste testnumre

Indlægaf Claus-DK » 23. dec 2011, 00:08

Sad lige og hørte "No Need to argue" og den guitar havde jeg da ikke rigtigt lagt mærke til før, nu skal jeg sidder her hele aftenen og finde ud hvor tidligt den faktisk kommer.... ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster