Lidt Naim



Lidt Naim

Indlægaf kvik » 24. okt 2011, 22:09

Når jeg en sjælden gang derhjemme får lyst til at lytte via hovedtelefoner, så sker det med en Naim Headline hovedtelefonforstærker. Den får strøm fra den eksterne strømforsyning Naim NAPSC.

Naim selv producerer 5 forskellige strømforsyninger af stigende kvalitet, som kan kobles til Headline (kr 1500-37000!), og der findes flere ikke-orignale alternativer også. Jeg har testet de 3 midterste Naim-psu'er og en enkelt ikke-original, og det er tydeligt at strøm betyder noget!

Siden jeg så sjældent bruger hovedtelefoner derhjemme, har jeg valgt den næstbilligste psu, Napsc. Den fungerer udemærket med den HifiMan HE-4, jeg fornylig har byttet mig til. Har endnu ikke fået lyttet så meget til Headline/Napsc/HE-4, men kan sige at Headline/HiCap(næstdyreste psu)/Grado RS-1 var en for mig ganske speciel oplevelse lydmæssigt.

Kilder er forøvrigt cd-afspilleren Naim CDX2 med HiLine signalkabel, og tuneren Naim NAT05 med Naims standard-signalkabel.

SÃ¥ et par billeder (ingen af HE-4 endnu)..

Billede

Billede
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:17, rettet i alt 2 gange.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf Claus-DK » 25. okt 2011, 00:24

det er jo na(i)mme na(i)m..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 26. okt 2011, 12:10

Nemlig, Claus :-)

Og sådan ser de ud indeni (billeder lånt fra nettet)..


Headline
Billede
Billede


NAPSC
Billede
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:18, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf Burning777 » 26. okt 2011, 15:46

Utroligt... Det lyder sikkert fremragende! Men jeg må indrømme at det ligner noget man selv kan lodde sammen i et byggesæt. Enkelthed og kort signalvej er jo ofte det der lyder bedst og med de rette komponenter er det garanteret et lækkert produkt. Strømforsyningen i eget kabinet borger også for god lyd og den ligner ikke en, der løber tør for kræfter når den skal trække den forstærker. 1musik
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 26. okt 2011, 18:50

Forstår hvad du mener :-) Er ikke elektronik-kyndig, men regner med Naim har valgt enkeltheden bevidst (af hensyn til lydkvaliteten). De kunne sagtens sælge en headamp til det (3-4)dobbelte, hvis de havde en. Headline har været på markedet i 20-25 år (to udgaver, min er nyeste), så de har i hvert fald haft tiden til at finde på noget bedre. Her er så et indmadsbillede af den dyreste strømforsyning, Naim SuperCap, til 37k. Tro det eller ej, der findes faktisk folk som bruger Headline/SuperCap.


SuperCap

Billede
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:19, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf Burning777 » 2. nov 2011, 21:56

Jeg sad lige og kiggede på nogle billeder af en anden DAC/Hovedtelefonforstærker som fik mig til at tænke på disse NAIM... man kan vist roligt tale om den helt anden grøft:

Der er tale om en Audio-GD NFB 12:
Billede

http://www.avtainment.dk/indsigtsartikler/hifi/anmeldelse-audio-gd-nfb-12-548.html
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 3. nov 2011, 01:03

Har for så vidt min egen DAC/HPA ;-)

Billede

"en meget behagelig lyd, som på alle måder må betegnes som blød, behagelig, fløjlsagtig, Bamseline, tempereret, dejlig, morfar – snork zzzzzzzzzzzzzzzzzzz" (citat fra artiklen du linker til)
.. er dog ikke lige den beskrivelse jeg ville bruge for noget som helst af Naim's gear ;-)

Når jeg så alligevel har en separat hovedtelefonforstærker, så er det naturligvis fordi jeg efter prøvelytning af de to, har erfaret at sidstnævnte er niveauer bedre. Den indbyggede er sikkert ok til hovedtelefoner op til et sted i mellemklassen, men med mine (nu Aquilas) Grado RS1 var der tydelig klasseforskel.
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:20, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf Claus-DK » 3. nov 2011, 01:06

Ja GD kan godt lide at fylde deres kabinetter op.. Jeg har NFB11
En Bottlehead crack er endnu mere simpel det er bare et par modstande, en trafo, og et rør og måske et par "caps"

Det er egentlig på en måde en ½dårlig idé at åbne sine ting, man bliver nogle gange så skuffet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 22. mar 2012, 00:30

CD5x er ankommet, testet, og klar til at blive flyttet til kontoret. Headline+Napsc venter der allerede. To CD-bokse med 100 klassiske cd'er står klar også. Adapter-kabel fra Headline til CD5x blev hentet på posthuset i dag. I morgen skal der spilles musik!
4musik

Billede


Og så er K550 på vej i posten også - spændende tid :-)

Billede


---


For de specielt interesserede er her lidt læsestof om cd-afspilleren..

Naim CD5x (forrige model, min): Stereophile, TNT-audio, Gramophone
Naim CD5XS (dagens model): Techradar


Og nogle billeder af CD5XS (der har digi-out, hvilket CD5x ikke har)..

Billede
Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 29. jun 2012, 00:41

Lidt Naim møder Skal vi ta' en Beyer møder Sådan ser min hoved-fi station ud..

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lidt Naim

Indlægaf telum » 29. jun 2012, 10:24

Snyyyyyd!! savle savle, det er sgu et lækkert setup, hvilke højttalere matcher du det med? rullw3
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lidt Naim

Indlægaf kvik » 29. jun 2012, 21:26

@Telum, et lidt forsinket svar pga sommer-travlhed. Herunder et billede af dagens setup. Som du ser, har jeg stadig mine Naim n-SAT højtalere, nu med støtte fra Naim n-SUB (nederst til venstre). Cd-afspilleren har desuden fået ekstern strømforsyning siden sidste billede fra Højtaler-fi tråden. Den eksterne strømforsyning til Naim Headline (hovedtelefonforstærkeren) er flyttet helt ud til højre i billedet (under T70-tasken), for at den ikke skal støje ind i resten af anlægget. Kommer med ekstra lang ledning af sammen årsag. Er desuden koblet på en anden strømkreds end resten af anlægget, der har sin egen, dedikerte. Lidt vel meget Hi-fi snak her, men T70 kan dog stadig skimtes ;-) Den er jeg stadig meget tilfreds med, og får jeg en dag brug for en åben hovedtelefon, så står T1 øverst på listen (ikke mindst efter at have lyttet til den hos librarian).

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Fotos af dit Hoved-fi udstyr

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst