Head-fi treff - Mai 2011



Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 3. jun 2011, 22:42

Til glede for nye lesere, som det heter.

4musik

Innledning
Formålet med treffet var aller først og fremst å ha det sosialt og treffe likesinnede som setter pris på musikk formidlet via blant annet hodetelefoner. Det sekundære formålet faller naturlig da de som var på treffet har sin egen portefølje med hodetelefoner, -forsterkere og DAC-er. Via en slik dugnasånd, fikk hver av oss en god mulighet til å høre på musikk via relativt mange forskjellige anlegg. For å forfatte inntrykk sånn noenlunde strukturert noterte hver av oss stikkordsmessig ned de inntrykkene vi dannet oss under treffet.

For de som selv ønsker å arrangere slike treff, er det lettere enn man muligens vil tro. Det handler egentlig kun om én ting; ta initiativ. Uansett hvor dere bor i landet, så arranger slike lokale treff. Blir man ikke så mye klokere, så har det i alle fall hatt en gevinst når det gjelder det sosiale. :)


Demo CD
I forkant av treffet ble alle som møttes bedt om å sende over sine demosanger slik at en demo CD kunne kompileres i forkant og legges på mediaserver og gjøres tilgjengelig på hver av de oppsatte riggene. Det er en fordel at vi som møttes har litt forskjellig musikksmak, slik at man sikrer en variasjon i sangene. Så er det jo ofte slik at i et utvalg av sanger, så er det 1-2 som blir spilt mest. Det er bra når man er ute etter å få inntrykk av signifikante og marginale forskjeller mellom anleggene. Ulempen er at man lett kan bli litt énsporet og fokuserer på én bestemt passasje i én sang og konkluderer med hvordan et anlegg presenterer musikk generelt sett. På treffet fikk jeg inntrykk av at vi hørte på mye forskjellig, men at Joe Satrianis ”I Believe” ble en hit. Antagelig fordi dette demosporet har en viss dynamikk og romfølelse i innspillingen. Jeg valgte å fokusere på 4 demosanger; 3 av mine egne og treffets hit.

Billede


Utstyr
De fleste som leser ulike fora for lyd vet at produkt X låter slik, og at produkt Y låter slikt. Paradokset er at en hodetelefonforsterker låter ingenting. En hodetelefon låter separat heller ingenting. Og en DAC er tyst som bare det, uten at den settes inn i et anlegg. Det er først når man kombinerer de ulike komponentene at ting begynner å skje, og man får et subjektivt inntrykk av hvilke kombinasjoner som passer godt sammen. Jeg fikk en sunn bekreftelse på noe jeg viste fra før: Majoriteten av utstyrskombinasjonene låter veldig bra. Veldig bra. Det finnes selvsagt variasjoner, men mitt inntrykk er at lydprestasjonene kan skisseres / ligger i en normalfordeling.

Det er med andre ord egentlig fĂĄ kombinasjoner som lĂĄter direkte dĂĄrlig, og det er noen kombinasjoner som fenger lytteren ganske fort. Uansett komponent, sĂĄ finnes den en match som er god. Det viste treffet i gĂĄr ogsĂĄ.

Husk en ting når dere leser inntrykk på ”nettet” generelt sett av lydutstyr. Forholdet mellom den reelle verden og forumverden er 1:5 (minst). Det er vanskelig å beskrive lyd, og man må ty til adjektiver og beskrivelser som setter ting på spissen uten at de samme tingene nødvendigvis vil oppleves like markante dersom man lyttet til omtalt utstyr selv. Når det er sagt, så finnes det heldigvis forskjeller. Hvis ikke, hadde jakten på god lyd vært kjedelig. Jakten kan dog være tidvis frustrerende. Delvis på grunn av at forskjeller beskrives med store ord. Bruk inntrykkene fornuftig, og tillegg dem den vekt de fortjener i en gitt kontekst. Head-fi skal være gøy, og selv om det er en viss sammenheng mellom pris og ytelse, så trenger man ikke nødvendigvis investere mye penger for å nyte god lyd fra hodetelefoner. DET er viktig å huske på.

God musikkhelg. :D


---------------------

Tusen takk til de som deltok og som omhyggelig hadde pakket ned sine hodetelefoner, -forsterkere og DAC-er for å gjennomføre dette treffet. Fem rigger var plassert rundt i stua, slik at alle fikk anledning til å høre litt forskjellig, og etter en stund ble enkelte kombinasjoner satt sammen for å bli testet mer ut enn andre.

Her er noen bilder:


Nøysom plassering før shoot-out. Burson HA-160D og Schiit Lyr:
Billede


Stax SRS-4170 og Rega DAC:
Billede


Stax SRS-4170 og Rega DAC:
Billede


Stax SR-007mkII og SRM-007tmkII:
Billede


Testbenk: Schiit Lyr, Burson HA-160D, Trafomatic Experience HeadOne og enda en Burson HA-160D:
Billede


Schiit Lyr og AKG K702:
Billede


Trafomatic Experience HeadOne. Audeze LCD-2 lyttes til pĂĄ Burson HA-160D (skjult):
Billede


AKG K701 pĂĄ Trafomatic. Notater underveis er viktig med sĂĄpass mange inntrykk pĂĄ en kveld:
Billede


AKG K701 pĂĄ Schiit Lyr. Sanger fra treffets Demo CD:
Billede


Trafomatic på Audio-Technica W1000 - "Hm, kan dette være en god match?"
Billede


iPadstyring av sanger til Stax (SR-007mkII og SRM-007tmkII)
Billede


Det tyske hjørnet - LehmannAudio BCL og Violectric HPA V200:
Billede


BelCanto DAC 1.5, LehmannAudio BCL og Violectric HPA V200:
Billede


Sennheiser HD800, LehmannAudio BCL, BelCanto DAC 1.5 og Violectric HPA V200:
Billede


Rega DAC - Lyser opp mer enn logoen?:
Billede


AKG K702 pĂĄ Trafomatic:
Billede


Trafomatic - Justerbar utgangsimpedans:
Billede


Rør er alltid litt fascinerende:
Billede


Sennheiser HD800, LehmannAudio BCL og BelCanto DAC 1.5:
Billede


Billede


Billede



Billede


Billede


Billede
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Claus-DK » 3. jun 2011, 23:03

Ved godt det er blevet sagt af blandt andet mig selv før, men dine fotos er fremragende..
Lyder også som om i har haft et godt træf..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Buyer no 1 » 3. jun 2011, 23:19

Tak for beretning og billeder :-)

Det er altid spændende at læse om de oplevelser folk har på meets.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 3. jun 2011, 23:38

Schiit Lyr og Burson HA-160D

Billede

Siden vi hadde to stk. Burson HA-160D til rådighet, ble disse brukt som DAC på testbenken. Vi koblet opp Schiit Lyr til Burson HA-160D, slik at vi kunne ha et godt utgangspunkt for å vurdere disse opp mot hverandre som hodetelefonforsterker. Lyr hadde de originale rørene installert.

Dersom man skal kunne indikere et konsensus om forskjellen mellom Burson og Schiit må det være at det praktisk talt ikke er noen forskjell. Noen av oss mente det ikke var signifkant forskjell. Andre mente forskjellen var liten, og da at Lyr var bitte-litte granne mer åpen i lydbildet. Prisforskjeller: Lyr ca. 1/3 av Burson, men Lyr trenger en DAC. DAC-en i Burson er god. Ingen praktisk lydforskjell fra hodetelefonutgangen på disse to.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 3. jun 2011, 23:38

Treffets mest ĂĄpenbare bevis pĂĄ matchning?

Billede

Billede

Man hører ofte om matching av komponenter. Vi benyttet i starten Burson HA-160D som DAC til TEHO. Spilte deretter via enkelte hodetelefoner, men det løsnet liksom ikke. Ikke før man koblet på Audio-Technica W1000. Wow! Det var bevis på hvor viktig matching kan være. Romfølelse, mellomtone og "alt" stemte. Morro. :)

Koblet etterpĂĄ inn Yulong D100 som DAC, og lydbildet ĂĄpnet seg pĂĄ TEHO. Dog var Burson HA-160D (som DAC) -> TEHA -> AT-W1000 muligens treffets viktigste bevis pĂĄ at matching ER viktig.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 3. jun 2011, 23:39

LehmannAudio BCL & BelCanto DAC 1.5

Billede

Tok med meg mine K702 og satte meg ned ved disse to komponentene. Prøvde først BelCanto DAC 1.5 som kombinert DAC/hodetelefonforsterker. Måtte rotere volumhjulet ganske mange ganger med klokka før lyden ble passe. (93.5 av 100). Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg hadde forventet at lyden var lysere enn den var. Kult. Den var litt "farget" og det kler K702 godt, synes jeg. BelCanto var også langt større enn hva jeg trodde på forhånd. BelCantoen synes jeg ser ut som sobert design til $$$.

Skiftet deretter over til BCL, som jeg har vært så heldig å låne i hele 3 uker (!) før, så den føler jeg at jeg kjenner relativt godt. Igjen, fikk jeg samme følelse som før; BCL er morro å høre på. At den også har gain dipswitcher under gjør den fleksibel med tanke på å matche den til ulike kilder med forskjellig gain.

Nok et godt oppsett. :)
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 3. jun 2011, 23:40

Stax: SRS-4107 & SR-007 System

Billede

Siden vi snakker Stax, så la oss ta priser med en gang. Stax SRS-4107 koster ca. 15.000 kroner, og dette består da av hodetelefonene SR-407 og hodetelefonforsterkeren SRM- 006t. Skal man benytte Staxordboka, så heter det "hodehøyttaler" og "driver". Nok om det. Dette settet ble foret av en Rega DAC, og var vel det settet jeg hørte minst på av det som var tilgjengelig. Det lille jeg hørte hørtes helt flott ut. Det spilte litt mer frempå enn Stax sitt toppsystem (SR-007 System - veiledende 35.000 kroner):

Billede


Man benyttet to ulike DAC-er på disse Stax-settene. På SR-007 settet ble Hegels HD10 benyttet i starten. Etter en stund prøvde man ut Rega DAC-en som kilde til SR-007 settet, og lydbildet våknet litt for å si det slik. Nå er det det indre som teller, heter det, og ikke utseendet. Men, jeg kan ikke for det. SR-407 (brune) på en sølvfarget driver ser helt mix-n-match ut. SR-007 systemet er i gjennomført sort, og ser x ganger mer elegant ut. Komforten til SR-407 og SR-007 er begge svært gode, hvor sistnevnte egentlig er vel så behagelige som HD800. Skal jeg rangere og spikke fliser, så er SR-007 de aller mest komfortable hodetelefonene jeg har prøvd. SR-007 systemet spiller litt mindre engasjerende rent umiddelbart enn SRS-4107. SÅ var det det da. Hva foretrekker man, og hvilken musikk spiller man mest av.

Av de åpne hodetelefonene vi prøvde i går, så var SR-007mkII de som spilte mest ut i rommet. Om det var fordi man spilte høyere på disse, enn på de andre kan være en forklaring. Imidlertid, så var det ting som tyder på at det ikke var riktig, og at SR-007 således er de som uten tvil "lekker" mest lyd til omgivelsene av alle de åpne vi hadde i rommet. Det vil si de er "pip åpne"...

Jeg synes SR-007 settet, nå etter å ha hørt på det i 3 dager, spiller helt utrolig sømløst. :)
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Burning777 » 4. jun 2011, 00:05

Smukke billeder og et godt træf!

Skal vi ikke snart have os et stort Skandinavisk træf? :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 4. jun 2011, 00:06

Skandinavisk treff? Det må vel bli i København? :)
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Claus-DK » 4. jun 2011, 00:20

Loevhagen skrev:Treffets mest ĂĄpenbare bevis pĂĄ matchning?

Billede

Billede

Man hører ofte om matching av komponenter. Vi benyttet i starten Burson HA-160D som DAC til TEHO. Spilte deretter via enkelte hodetelefoner, men det løsnet liksom ikke. Ikke før man koblet på Audio-Technica W1000. Wow! Det var bevis på hvor viktig matching kan være. Romfølelse, mellomtone og "alt" stemte. Morro. :)

Koblet etterpĂĄ inn Yulong D100 som DAC, og lydbildet ĂĄpnet seg pĂĄ TEHO. Dog var Burson HA-160D (som DAC) -> TEHA -> AT-W1000 muligens treffets viktigste bevis pĂĄ at matching ER viktig.


Den der impendence vælger er i bund og grund jo bare en modstandsvælger på udgangen, meget simpelt og ved visse hovedtelefoner giver det en enorm forskel på andre er det lidt ligegyldigt..
AKG 701 skulle i følge mine oplysninger køre optimalt med 125 ohm på udgangen, det er meget simpelt at lave en lille adapter eller incorporere det i sine DIY ting, jeg ved Kolind har lavet en vælger til sin Panda, jeg har lavet en lidt simplere version på Helledie´s Panda, nemlig to stik en med 70 ohm (som er lidt en universalværdi) og en uden (til Jonathan´s Sennheisere)..
Min egen er med 70 ohm pĂĄ udgangen, den er jo ikke hel sĂĄ fornem..

Jeg har faktisk et lille apparat på hånden som netop kan de ting på forstærkere, som jeg nok kan få fingrene i inden næste træf, hvis nogle er nysgerrige på det område.. 1musik 1musik
Jeg havde egentligt takket nej tak til at låne den, men Loevhagen´s post på emnet er ved at få mig på andre tanker.. rullw3 rullw3
Vi kunne eventuelt sende den rundt mellem medlemmerne ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Loevhagen » 4. jun 2011, 00:25

Billede

Sasa Cokic er designer bak Traformatic Experience Head One og Sasa eier AT-W1000.

Trafomatics Sasa Cokic fotografert under 6moons' besøk i Bergen høsten 2009:

Billede
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Head-fi treff - Mai 2011

Indlægaf Burning777 » 4. jun 2011, 08:48

Loevhagen skrev:Skandinavisk treff? Det må vel bli i København? :)


Der kommer et head-fi meet i København til September/ Oktober. Så hvis vi kan se frem til stærkt norsk og svensk fremmøde så er det tæt på at vi kan kalde det Skandinavisk meet :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Møder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron