DAC/amp til både headphone og active speakers?



Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 20. feb 2021, 16:07

Eskil skrev:Jds atom amp har en knap på ampen der skifter om mellem hovedtelefonstikket på forsiden og phono volumenreguleret på bagpladen, tænkt til aktive højttalere. Men det er samme volumenregulering til begge.


Det lyder som tæt på det jeg skal bruge, så har fundet en brugt, som jeg har købt. Så nu venter jeg spændt på at se, hvordan den fungerer. :D Og så var den endda billigt, så det betyder flere penge til aktive speakers! thumbs

Jeg siger mange tusind tak for alt den hjælp, I har givet. Det er rart at vide, at man kan finde hjælp med at komme ud af junglen. :grin:
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Eskil » 20. feb 2021, 19:03

Donkazi skrev:
Eskil skrev:Jds atom amp har en knap på ampen der skifter om mellem hovedtelefonstikket på forsiden og phono volumenreguleret på bagpladen, tænkt til aktive højttalere. Men det er samme volumenregulering til begge.


Det lyder som tæt på det jeg skal bruge, så har fundet en brugt, som jeg har købt. Så nu venter jeg spændt på at se, hvordan den fungerer. :D Og så var den endda billigt, så det betyder flere penge til aktive speakers! thumbs

Jeg siger mange tusind tak for alt den hjælp, I har givet. Det er rart at vide, at man kan finde hjælp med at komme ud af junglen. :grin:
Atom amp er kun preamp, de har en dac til samme pris, men den er lidt nyere. Det er rigtigt godt det der er indeni, kabinettet er lidt noget plastic..
Held og lykke med det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 20. feb 2021, 19:13

@Eskil, hvad vil jeg opnå ved at få DAC'en også?
Hvad jeg lige kunne læse mig til, så kan Atom amp køre både hovedtelefoner og højtalere.
Er det bare mere power? :)

Og tak! Man kan hurtigt bruge man penge i dette game. :P
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Claus-DK » 20. feb 2021, 19:32

En DAC er en Digital Analog Converter, det er den del af din kæde der laver det digitale om til noget analogt der kan sendes til dine lydgivere.

Så en bedre DAC vil give resten af din kæde et bedre materiale at arbejde med efterfølgende.

Putter man noget dårligt ind fra starten kan du bruge lige så meget energi på resten af kæden som du har lyst til, der vil stadig komme noget dårligt ud i sidste ende, det er lidt som at leve af vingummier og cola og tro man som idrætsmand kan præstere på topniveau.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Eskil » 20. feb 2021, 19:33

Hvis du kun har købt amp'en er det ikke en dac/amp som du efterlyser i din overskrift. Men det kan godt være det løser dit problem.
En dac er det der konverterer digital lyd, feks fra usb i en computer til analog lyd-det du kender fra phonostik. De fleste dac'er har ikke en volumenkontrol.
Du skal så bruge noget volumenkontrol (det kalder man nogen gange en forforstærker). Til at drive hovedtelefoner godt skal du bruge en forstærker del til det.
Den du har købt er en volumenkontrol, hovedtelefonforstærker og omskifter om du vil lede signalet til hovedtelefonerne eller de aktive højttalere. Dens indgang er phono stik, så du skal have et signal af den type til den.
Du kan godt bruge lyd udgangen bag på pc'en til det, men en separat dac er bedre.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 21. feb 2021, 04:26

@Claus og @Eskil, tak for forklaringen. :)

Der kommer nok flere spørgsmål, haha. :P
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf tg » 21. feb 2021, 08:36

Det er ikke en dårlig idé at starte med at bruge lydkort udgangen (og dermed den DAC der sidder på lydkortet), så vil du formentlig kunne høre forskellen hvis/når du anskaffer en dedikeret DAC. Hvis ikke du kan høre forskel så kan du jo spare pengene til DAC, hvis du kan høre forskel så nyd det wow det giver, efter lidt tid bliver det normen og det bliver svært at gå tilbage igen.
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 8. apr 2021, 20:08

Hey drenge. Jeg er igen på bar bund.

Så fik jeg endelig købt et par aktive højtalere og valget faldt på Edifier R1280T. De er billige, fået meget rost og så er de flotte, synes jeg. De skal også kun bruges, når jeg ikke lige har lyst til headphones. :)
Men når jeg så tilslutter dem til JDS Labs Atom amp'en, så spiller venstre højtaler ikke (Og ja, den virker). Jeg har prøvet lidt forskellige måder at opsætte det på.

Har prøvet RCA fra højre Edifer til RCA i JDS'en, fra JDS RCA til PC 3.5mm jackstik.
Har prøvet RCA fra højre Edifer til RCA i JDS'en, fra JDS 3.5mm jackstik til PC 3.5mm jackstik.

Hvis jeg sætter RCA fra højre Edifer direkte til 3.5mm jackstik PC, så virker det selvfølgelig.
Mit håb var at jeg kunne sætte Edifier til JDS'en og så når jeg har brug for det, tilslutte mine headphones til JDS'en.
Har jeg købt forkerte højtalere?
De er jo aktive, så gik udfra at de ville kunne køre disse.

Tak på forhånd, gutter.
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf kvik » 8. apr 2021, 23:07

Har du koblet således?

Computer - minijack/RCA - Atom RCA in
Atom RCA out - RCA/RCA - Edifier AUX in

Hvis ja, er dit minijack STEREO eller MONO?


mini jack.jpg
mini jack.jpg (37.76 KiB) Vist 4737 gange



Når du koblet Edifier RCA in til PC minijack ud (og det fungerede), prøvede du så både PC og AUX indgangene på Edifier?

Måske er AUX defekt. Ellers må PRE Out på Atom være problemet. Hvis dit minijack stik er stereo, ser jeg ikke umiddelbart andre fejlmuligheder.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 9. apr 2021, 00:11

Holy sh*t! Jeg fandt fejlen. Det var et RCA-RCA kabel, som var problemet. Og det var endda et, der fulgte med de nye højtalere, så det er ret surt.
Men heldigvis, så har jeg en kasse fyldt med random kabler og der var et ældgammel RCA-RCA kabel (Som endda også har gul, haha)
Nå, men så er det ud og skaffe et RCA-RCA kabel.

Kom frem til det pga din hjælp, så tak for hjælpen.

Og nu kører det præcis, som jeg længe har været efter, så igen tusind tak for alt jeres hjælp. thumbs
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf kvik » 9. apr 2021, 00:23

Det var jo godt.

Du er formodentlig opmærksom på, at du nu har to potmetre i signalkæden, først i Atom, så i Edifier. Det giver lidt degradering af lydkvalitet, medmindre du lader Atom stå på 100%, og så regulerer kun med Edifier. Benytter du desuden også digital lydstyrkeregulering på PC'en, forværrer du tingene yderligere. Også her bør den stå på 100%, så kun Edifier styrer lydstyrken.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 9. apr 2021, 11:22

Altså planen var alt lydstyrke blev styret fra én sted, dvs Atom.
Jeg har justeret Edifier, så Atom volumen ligger omkring kl. 12-13.
Jeg kan ikke rigtig høre den store forskel, så beholder det nok sådan.
Men ellers så kan det jo altid ændres. :)
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Foregående

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron