Bedste USB Dac/Amp til IEMs?



Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 19. jan 2012, 22:48

Jeg har for nyligt købt mig en Fiio E10 og præcis som da jeg købte en E11 er det ikke gået bedre end at jeg har fået lyst til mere ruller1

Jeg skal bruge en lille, USB-drevet DAC og hovedtelefonforstærker, men den behøver ikke være ret kraftig - den skal kun bruges med mine in-ears på jobbet. Det er her jeg har 95% af min lyttetid så der er et par UM Merlin customs undervejs til mig. De har en impedans på kun 12ohm og en følsomhed på 105dB, hvilket vidst desværre udelukker hele Nuforce uDAC serien... Ibasso D7 virker som den oplagte opgradering, men Calyx Coffee lokker jo også. Det skal siges at 24/96 support er et krav, 24/192 er en bonus, så slipper jeg for at skulle resample :-)

Hvilke muligheder har jeg overset? Budgettet rækker ca. op til 2.000 kroner. Ren lyd og ultralav output impedans er det vigtigste - og så vil det være en bonus hvis volumenkontrollen er brugbar med in-ears. Med Fiio E10 ligger jeg mellem 0 og 1 på skalaen der går til 8 - På low gain!

Hovsa - jeg faldt lige over denne her: http://www.nhthifi.com/HRT-HeadStreamer... Den mĂĄ jeg lige finde lidt reviews af i morgen!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Burgunder » 20. jan 2012, 09:55

Jeg har en D7 på vej til Højer, så jeg skal komme med lidt info, når den kommer, jeg har ingen IEMs af høj kvalitet, men jeg kan da høre om der er nogen problemer med kanalbalancen ved lav lydstyrke.
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2012, 13:31

Jeg har hørt lillebroderen til den her http://www.aliexpress.com/store/601461/209465454-500415495/HA-info-NG98MKII-AD1852-Mini-USB-DAC-Headphone-Amp.html

Den var ikke dårlig og den her skulle være bedre..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 20. jan 2012, 13:39

Mange tak for bud - Jeg har nu snakket med en dansk pusher og en HRT Headstreamer vil nu komme fra importøren til forhandleren og derfra hjem til mig. Den vil blive head-to-head sammenlignet med Fiio E10, Calyx Kong og... Hmm... jeg har ikke mere. Vi må have et meet snart for jeg vil JÄVLE gerne høre D7! Headstreameren havde dog så mange "nye" ting med til bordet til en god pris at jeg var nødt til at hoppe på. Måske jeg skulle aflægge Helledie et visit og låne hans D12 også...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Burning777 » 21. jan 2012, 10:20

Burgunder skrev:Jeg har en D7 på vej til Højer, så jeg skal komme med lidt info, når den kommer, jeg har ingen IEMs af høj kvalitet, men jeg kan da høre om der er nogen problemer med kanalbalancen ved lav lydstyrke.


Den glæder jeg mig til at høre dine indtryk af. Har du en iPad med Camera Connection Kit vil jeg frygteligt gerne høre om iPad'en kan drive en D7'er. Det kan den nok ikke da D7 ikke har eget batteri. hvis den kan det tror jeg også jeg vil have mig sådan en.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 22. jan 2012, 00:03

Var lige ved at lure på om nu Headstreameren kunne være i mit Peli case på samme måde som E10 er det - det bliver vidst ikke et problem :-)

Billede
http://www.sizeasy.com/page/size_compar ... adstreamer
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Burgunder » 30. jan 2012, 21:44

Jeg kan desværre ikke sige noget om CCK, da jeg ikke ejer en Ipad og nok heller aldrig kommer til det, blandt andet fordi jeg ikke synes der er nogen grund til at være mere på nettet og så også af "ideologiske" årsager.

Angående D7 synes jeg den lyder fremragende, der er meget bedre fornemmelse af rum og instrument placering end µDac v. 1 som jeg kommer fra og der er også flere detaljer samt en mere fast bas, hvilket kom frem under en gang "White album" i eftermiddags. Det er virkeligt imponerer er dog lydbilledets størrelse og fornemmelsen af rum, som kommentarerne på head-fi også tyder på. Jeg kan desværre ikke sammenligne med nogen fullsize DAC's, da jeg kun har haft følgende, EF2a < µDAC < D7, hvor EF2 a var dårligst osv.


Burning777 skrev:
Burgunder skrev:Jeg har en D7 på vej til Højer, så jeg skal komme med lidt info, når den kommer, jeg har ingen IEMs af høj kvalitet, men jeg kan da høre om der er nogen problemer med kanalbalancen ved lav lydstyrke.


Den glæder jeg mig til at høre dine indtryk af. Har du en iPad med Camera Connection Kit vil jeg frygteligt gerne høre om iPad'en kan drive en D7'er. Det kan den nok ikke da D7 ikke har eget batteri. hvis den kan det tror jeg også jeg vil have mig sådan en.
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 30. jan 2012, 21:52

Jeg har modtaget HRT HeadStreamer i dag og selvom den lydmæssigt klart er et trin op fra E10, så er det alligevel med blandede følelser jeg sidder og lytter... Flere indtryk senere.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 15:38

Suk... HeadStreameren som jeg havde glædet mig meget til er desværre noget af en skuffelse. På trods af HRT's lovprisninger af deres usb-interface er den simpelthen ubrugelig på grund af jitter. Konstante små "klik" i musikken. Ikke så slemt på 16 bit materiale, men alligevel nok til at man sidder anspændt og venter på det næste. På 24 bit materiale som f.eks. 24/96 udgaven af Louise Rogers' "Comes Love" er det en konstant strøm af klik der fuldstændig ødelægger oplevelsen. Medmindre jeg stopper nummeret og starter det igen, så kan jeg være heldig at få en næsten perfekt afspilning. Det skorter ellers ikke på roser hvis man læser på HRT's hjemmeside:

With its high performance asynchronous USB transceiver, digitally controlled analog attenuator coupled to an OCL amplifier, the HeadStreamer provides a state of the art listening experience. All power requirements for the HeadStreamer are supplied from the USB bus, operation is simple, just plug into any available USB port and in a matter of seconds, you will be ready to experience a level of sound that will astonish even the most discerning listener.

With its jitter free interface, the HeadStreamer will transform your computer into a better than CD quality source.


Og hvor er det ærgeligt at det skal ødelægge oplevelsen, for når det lykkes at få musikken rigtigt igennem så lyder det intet mindre end fantastisk. Et stort og frem for alt naturligt lydbillede med en helt fantastisk klang på instrumenterne - Klart et trin op fra Fiio E10 på musik som Louise Rogers der er en lidt "lys" og åben lyd i suveræn indspilningskvalitet. Jeg vil VIRKELIG gerne beholde HeadStreamer og holde af den men så skal fejlene altså rettes. Jeg har opdateret den til nyeste (1.2) firmware og nu har jeg skudt en mail afsted til HRT's CTO som jeg tidligere har skrevet med, så må vi se hvad han siger. Der er testet på 3 forskellige maskiner, under Windows med Asio4All og WASAPI (Foobar) og i Ubuntu Linux med ALSA via Clementine. Fejlene var de samme over hele linien. Der er også prøvet med flere forskellige kabler. ÆV!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 21:34

Så har jeg en Headstreamer der spiller uden små klik og pops - det kræver bare at man låser Windows eller Pulseaudio til 24/96 i stedet for at bruge Wasapi eller Alsa til dynamisk at skifte sample rate. Er ved at mail'e frem og tilbage med deres føromtalte CTO. Ja, det betyder at 16/44.1 bliver upsamplet ved afspilning, men som jeg har forstået det betyder det bare at signalet pakkes ind i en frakke af nul'er - meget groft sagt - og det skulle ikke påvirke lyden. Jeg har kun lyttet en smule, men det jeg har hørt lyder fantastisk fra den. Glæder mig til at kunne lave en battle mellem Fiio E10, Calyx Kong, Ibasso D1* og Headstreameren :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 23:39

UPDATE: Så kører det! Bit-perfect playback i både Windows og Ubuntu via asynkron USB. Lyden er simpelthen imponerende og det er endda kun via mine billige panasonic bøffer, jeg skal kunne høre ungerne så jeg har ikke kunnet teste med W3 endnu. Men hvis jeg skulle sætte ét ord på lyden af HRT HeadStreamer så er det "klarhed"

Tricket viste sig at være WASAPI frem for Asio4All og så en buffer helt ned på 50ms - så er det bare at læne sig tilbage og nyde musikken uanset om den er 16/44.1, 24/88.2 eller 24/96. Alle tænkelige kombinationer fra 16/32 og op til 24/96 virker bare, og lyder fantastisk.


musik17 musik17 musik17
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Rappo » 1. feb 2012, 09:23

Fedt at du har fĂĄet det til at spille! Men sĂĄdan noget skidt burde da virke lige ud af kassen - eller er det bare mig?
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Niels » 1. feb 2012, 11:02

Nej Rappo jeg er da også lidt skræmt.
@Søren. Fandt du selv løsningen eller måtte du ty til en manual? Jeg håber da at en manual gav lidt, ellers tror jeg, der er en masse HeadStreamere rundt omkring, som ikke leverer varen.

Men vent nu lidt. Det kan da umuligt kun være den specifikke DAC. Skyldes problemet din bitperfekt-opsætning i Linux?
Niels

 

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Burning777 » 1. feb 2012, 22:01

Burgunder skrev:Jeg kan desværre ikke sige noget om CCK, da jeg ikke ejer en Ipad og nok heller aldrig kommer til det, blandt andet fordi jeg ikke synes der er nogen grund til at være mere på nettet og så også af "ideologiske" årsager.

Angående D7 synes jeg den lyder fremragende, der er meget bedre fornemmelse af rum og instrument placering end µDac v. 1 som jeg kommer fra og der er også flere detaljer samt en mere fast bas, hvilket kom frem under en gang "White album" i eftermiddags. Det er virkeligt imponerer er dog lydbilledets størrelse og fornemmelsen af rum, som kommentarerne på head-fi også tyder på. Jeg kan desværre ikke sammenligne med nogen fullsize DAC's, da jeg kun har haft følgende, EF2a < µDAC < D7, hvor EF2 a var dårligst osv.


Burning777 skrev:
Burgunder skrev:Jeg har en D7 på vej til Højer, så jeg skal komme med lidt info, når den kommer, jeg har ingen IEMs af høj kvalitet, men jeg kan da høre om der er nogen problemer med kanalbalancen ved lav lydstyrke.


Den glæder jeg mig til at høre dine indtryk af. Har du en iPad med Camera Connection Kit vil jeg frygteligt gerne høre om iPad'en kan drive en D7'er. Det kan den nok ikke da D7 ikke har eget batteri. hvis den kan det tror jeg også jeg vil have mig sådan en.



Tak for indtrykkene og beskrivelsen. Jeg kan forstå at der muligvis bliver en chance for at afprøve det den 25. februar :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Burgunder » 2. feb 2012, 09:40

JA det satser jeg kraftigt pĂĄ.

Burning777 skrev:Tak for indtrykkene og beskrivelsen. Jeg kan forstå at der muligvis bliver en chance for at afprøve det den 25. februar :-)
Burgunder

 
Indlæg: 206
Tilmeldt: 4. apr 2011, 13:46

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Sorensiim » 2. feb 2012, 09:42

Postkurt skrev:Nej Rappo jeg er da også lidt skræmt.
@Søren. Fandt du selv løsningen eller måtte du ty til en manual? Jeg håber da at en manual gav lidt, ellers tror jeg, der er en masse HeadStreamere rundt omkring, som ikke leverer varen.

Men vent nu lidt. Det kan da umuligt kun være den specifikke DAC. Skyldes problemet din bitperfekt-opsætning i Linux?


Det er fordi asynkron USB (åbenbart) skal have en MEGET lav buffer (max. 50ms) for at fungere og tracke korrekt. Så snart det var sat op i FooBar og Clementine var der ingen ko på isen. Og det er SÅ AFGJORT indsatsen værd! Jeg fik meget grundig og tålmodig hjælp fra Kevin Halverson, ingen ringere end CTO (Chief Technology Officer aka. udviklingsdirektøren) hos HRT. Han fik mig step-for-step igennem fejlsøgning og -udbedring, ikke kun på Windows men også i Linux. Havde jeg haft en Mac kunne han sikkert også klare det. Nu ved jeg at jeg (stort set) bare skal have bufferen helt i bund og så kører det hele bare.

@PostKurt kommer du til Esbjerg? Tanken om den meget rene (men ikke kliniske!) lyd fra HeadStreameren kombineret med W1000... uha det ville jeg gerne høre!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Niels » 2. feb 2012, 10:42

Sorensiim skrev:@PostKurt kommer du til Esbjerg? Tanken om den meget rene (men ikke kliniske!) lyd fra HeadStreameren kombineret med W1000... uha det ville jeg gerne høre!


Nej; kan desværre ikke. Kommer til det næste meet (på Sjælland), og der bringer jeg da såvel W1000 som M-Stage + det løse.
Niels

 

Re: Bedste USB Dac/Amp til IEMs?

Indlægaf Niels » 4. feb 2012, 00:29

Postkurt skrev:
Sorensiim skrev:@PostKurt kommer du til Esbjerg? Tanken om den meget rene (men ikke kliniske!) lyd fra HeadStreameren kombineret med W1000... uha det ville jeg gerne høre!


Nej; kan desværre ikke. Kommer til det næste meet (på Sjælland), og der bringer jeg da såvel W1000 som M-Stage + det løse.

Og dog - Jeg har aftalt med "toppe" at han kan lĂĄne W1000 og M-Stage, nĂĄr han er pĂĄ tour med Aune X1. Skulle det falde sammen med Esbjerg meet; sĂĄ er der da en mulighed. Vi tjekker lige op pĂĄ det.
Niels

 


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster