NOS DAC



NOS DAC

Indlægaf headnørd » 23. jan 2012, 11:34

Er der en herinde som kan skære ud i pap for mig , hvad en NOS DAC er? Og hvad kan fordele og ulemper være ved sådan en 1musik ?
headnørd

 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 12. dec 2011, 19:27

Re: NOS DAC

Indlægaf librarian » 23. jan 2012, 11:39

NOS står for non over sampling. jeg kan ikke forklare dig tekniske aspekter. det handler om hvilke dac chips der bruges til konverteringen af signalet. lyden af en nos dac er blød og varm - og mange vil sige mere musikalsk end oversampling dacs - men er til gengæld i udgangspunktet mindre detaljeret i lyden end en tilsvarende oversampling dac. jeg blev anbefalet flere steder at gå efter en nos dac, da jeg søgte en lyd, der havde nogle af de samme kvaliteter som analog/vinyl.

Jeg har ikke fortrudt købet af isabellina dac'en, og har nu også hm-602 afspilleren, så nu er der nos dac både stationært og bærbart :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: NOS DAC

Indlægaf headnørd » 23. jan 2012, 11:48

Tak for svaret :-)
Det lyder da som om at det er den vej man skal gå ;-). Nu er det sådan at jeg stadig bruger et godt high end cd drev og ikke streamer musik - så i den forbindelse kunne en NOS dac da være det helt rigtige.
headnørd

 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 12. dec 2011, 19:27

Re: NOS DAC

Indlægaf librarian » 23. jan 2012, 11:52

måske, men mange - måske de fleste? - foretrækker oversampling... hvad skal du bruge dac'en til?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: NOS DAC

Indlægaf headnørd » 23. jan 2012, 12:00

Jeg skal bruge den sammen med min Heed Canamp. Men skal også bruge den til mit forstærkersæt, CD drev og højtalere

Nej hvis man kører med musik filer fra HD tracks og den slags så er en NOS DAC vel ikke det rigtige :-)
headnørd

 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 12. dec 2011, 19:27

Re: NOS DAC

Indlægaf librarian » 23. jan 2012, 12:10

det kan det nok være for nogle...

men jeg tror, at hvis man hører meget musik, hvor indspilningskvaliteten er lidt rusten i kanten eller har nogle hårde kanter, så er NOS DAC lyden mere tilgivende og får det til at lyde mere musikalsk. Tommelfingerreglen er nok, at hvis man er ekstremt detaljeorienteret i sin lytning, og man kun hører indspilninger, der virkelig er kælet for, så vil man foretrække en meget detaljeret oversampling dac.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: NOS DAC

Indlægaf librarian » 23. jan 2012, 12:28

det skal måske også tilføjes, at mange mener at NOS DAC's er dårligere og egentlig bare tilføjer en masse støj, der gør at nostalgikere synes det lyder lige som i "gamle dage", i modsætning til oversampling teknologien, der får det optimale ud af vore dages standarder for lyd.

Omvendt er der mange, der synes at de moderne oversampling chips, selvom man får meget detaljeret lyd for pengene, føles ligesom at få banket søm ind i ørerne.

der er mange diskussioner om det her, og jeg har det skidt med at være den eneste, der giver dig råd. For det er meget subjektivt. jeg er meget glad for NOS DAC lyden, men jeg håber at andre vil byde ind i tråden, for ligesom med alt andet i hifi-verdenen, er NOS DAC's sikkert ikke svaret på alt ;-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: NOS DAC

Indlægaf Burning777 » 23. jan 2012, 13:24

Jeg er enig i det librarian skriver. Jeg er selv meget glad for lyden i NOS DAC's og man kan få nogle meget billige udgaver, der lyder forrygende. Ofte foretrækker jeg min NOS med 8xTDA1543 i forhold til en 4 gange dyrere Stagedac. Den er simpelthen mere lyttevenlig selvom der mangler lidt styr på diskanterne og følelsen af hastighed i bassen ikke er helt den samme.

Hvis man måler på det analoge output fra en NOS og kan tolke grafer og den slags viser NOS DAC et elendigt resultat men lyden er som regel mere behagelig. Jeg har en super billig Muse DAC, der tager optisk og Coax med 4 x TDA1543 NOS DAC. Den må du få lov at låne hvis du vil høre lyden. Så kan du sammenligne med en Aune X-dac som er på tour herinde og du vil sikkert finde at du får langt flere detaljer ud af Aunen mens Muse DAC'en er blødere og varmere i lyden. Du kan også deltage i vores Hoved-fi meet i Esbjerg den 25. februar så kan du få lov at lytte til alle slags DAC.

Rega DAC er en af de DAC's der får meget omtale lige pt. og den er så vidt jeg ved NOS. Alle siger den spiller fremragende. Så det er helt sikkert værd at overveje NOS men det afhænger i høj grad også at alle de andre komponenter den skal spille sammen med og hvilken lyd man leder efter.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: NOS DAC

Indlægaf nc8000 » 23. jan 2012, 13:28

Jeg foretrækker helt klart også NOS lyden. Ved ikke hvilken dac der er i min cd afspiller men den har så til gengæld rør i det analoge udgangstrin og så er vi jo tilbage til den samme lydfilosofi
nc8000

 

Re: NOS DAC

Indlægaf Mellemhjulet » 23. jan 2012, 23:50

De flest NOS DACs kører med nogle ret gamle, over 20 år, chips, som TDA1543 og TDA1545. Bruger selv en let modificeret batteridrevet Muse, og den giver det der lidt mere rolige og analoge lydbilled, som f.eks. gør at stemmer er mere naturlige. Men hvis man er typen som sidder og lytter efter hvor mange tørrede majskorn der er i marracas'erne er det nok ikke lige den som man skal vælge. Dog er lyden af 96/24 optagelser pænt meget bedre end almindelige Cd'er

Anyway, der er en hollandsk fabrikant som laver NOS DACs med moderne chips, en eller anden industrivariant: http://www.nosminidac.nl/Octave_English.html De har en ret billig variant og en noget dyrere, begge skulle hive stort set alle detaljer ud og stadig bevare den typiske NOS lyd. Den dyre fĂĄr en grundig omgang her, og der er ogsĂĄ noget mere forklaring pĂĄ NOS tingen: http://www.6moons.com/audioreviews/metrum/1.html

En eller anden dag er jeg jo nok nødt til at købe den, for jeg er glad for det manglende, øretrættende"fnidder" på almindelige DACs ............, der er dog et lille men, og det er den vist ikke tager 192/24.
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: NOS DAC

Indlægaf Claus-DK » 24. jan 2012, 01:04

Jeg må så sige at jeg klart foretrækker ikke NOS..
Det som andre kalder for en dejlig varm og naturlig lyd kalder jeg for "mudder"..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

NOS DAC

Indlægaf nc8000 » 24. jan 2012, 04:11

Et mudderbad er da varmt og hyggeligt ;-)
nc8000

 

Re: NOS DAC

Indlægaf Anda » 8. feb 2012, 23:04

headnørd skrev:Tak for svaret :-)
Det lyder da som om at det er den vej man skal gå ;-). Nu er det sådan at jeg stadig bruger et godt high end cd drev og ikke streamer musik - så i den forbindelse kunne en NOS dac da være det helt rigtige.

Hvad kom du frem til? :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster