Skrivebords-opsæt (mediaserver>dac>amp)



Sv: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Mataugust » 3. jul 2012, 17:26

Har du set den Grace på H4A? Fik ikke lige læst dit budget, ved ikke om den sprænger det.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Sorensiim » 3. jul 2012, 17:28

Ketil B skrev:Yulong D100 kunne også være interessant, kommentarer her?


D100 har en meget klar lyd, der er virkelig "hul igennem". Forstærkerdelen er dog næppe optimal til in-ears da den er trindelt og så vidt jeg husker var trin 1 for lavt og trin 2 for højt med mine 32ohm FS Atrio. DAC-delen er dog virkelig god og sammen med en rørforstærker giver den en lækker og naturlig lyd. Bursons lidt varme solid state er også et godt match mens f.eks. Heed Canamp lyder som en kombination af issyle og vinkelslibere på den.

Hæver du budgettet til DAC er der jo Yulongs D18 se-hvad-vi-kan ESS Sabre dac: http://tamaudio.com/store/index.php?rou ... uct_id=106
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 3. jul 2012, 20:14

@Buyer no 1, Young Dac til 9k er måske lidt overkill, også fordi her jo er snak om ALAC-filer rippet fra almindelige redbook-cd'er. Jeg kommer næppe til at bruge kontor-DAC'en (eller Dac-Amp'en) derhjemme, bortset fra måske som gæste-anlæg. Mht prisen på den digitale dock, så tager Wadia jo 5000 for samme funktion, men du har sikkert ret i at Apple tager sig godt betalt. Tilføjelse: En Young Dac til 5k på h4a og en O2 til 1200 heroppe gør projektet mere 'spiseligt'.

@Mataugust, den Grace dac/amp ser spændende ud, vil læse lidt op på lyd-signaturen. Der ligger også en G-Dis Dac-V mkII fra svenske Svalander Audio, den ser ligeledes interessant ud.

@Sorensiim, tak for info om D100, Burson og Canamp. Mht D18, så bør den jo næsten have følgeskab af A18, og så nærmer prisen sig 13k (inkl lev+moms), hvilket er en del mere, end jeg er villig til at ofre i sagens tjeneste.


Her ĂĄbner sig jo pludselig (alt for) mange muligheder :?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Buyer no 1 » 3. jul 2012, 21:28

Ketil B skrev:@Buyer no 1, Young Dac til 9k er måske lidt overkill, også fordi her jo er snak om ALAC-filer rippet fra almindelige redbook-cd'er. Jeg kommer næppe til at bruge kontor-DAC'en (eller Dac-Amp'en) derhjemme, bortset fra måske som gæste-anlæg. Mht prisen på den digitale dock, så tager Wadia jo 5000 for samme funktion, men du har sikkert ret i at Apple tager sig godt betalt. Tilføjelse: En Young Dac til 5k på h4a og en O2 til 1200 heroppe gør projektet mere 'spiseligt'.


Det var som nævnt også bare et lidt "frækt" forslag, og et forsøg på at tænke lidt ud af boksen :-) 10.000 brugt på dac + amp behøver jo ikke nødvendigvis at være fordelt med 5.000 til hver, for samlet at give den bedste lyd 1musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 3. jul 2012, 21:31

Har som inkarneret Naim-mand slet ikke noget problem med kilde-først princippet, tværtimod :-) Er således taknemmelig for forslaget (og påmindelsen), blot så det er sagt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Sv: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Sorensiim » 3. jul 2012, 22:08

Ketil B skrev:Har som inkarneret Naim-mand slet ikke noget problem med kilde-først princippet, tværtimod :-) Er således taknemmelig for forslaget (og påmindelsen), blot så det er sagt.

Tjek reviews af den D18, der er ingen der siger den skal parres med A18 ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sv: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Anda » 3. jul 2012, 23:09

Sorensiim skrev:Tjek reviews af den D18, der er ingen der siger den skal parres med A18 ;-)

D18 og en Lake People/Violectric efter eget valg, så er du kørende. Alternativt kan du prøve Audiolab M-DAC til du finder ud af, at forstærkerdelen ikke er tilstrækkelig, så tilføjer du en Lake People/Violectric efter eget valg 5musik
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Skrivebords-opsæt (muligvis med iPod som kilde)

Indlægaf kvik » 4. jul 2012, 16:47

Claus-DK skrev:Jeg vil lige prøve at sætte mine REF5 til min NFB 5.2 og komme med en tilbagemelding på hvordan det svinger...
Men umiddelbart tror jeg det kan blive en lille smule mørkt..

Fik du lyttet til kombinationen?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Claus-DK » 5. jul 2012, 01:39

Jeg har så dårligt tid til det til hverdag, men jeg skal nok få det testet fredag/lørdag..

Håber du kan holde spændingen ud..??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 5. jul 2012, 08:53

Det klarer jeg nok, Claus. Må tilstå, at jeg mærker en vis ulyst til at begive mig ind i dac-junglen. Jagten på den hellige dac-gral har ligesom ikke den helt store tiltrækning på mig :|
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf librarian » 5. jul 2012, 09:30

Ketil B skrev:Det klarer jeg nok, Claus. Må tilstå, at jeg mærker en vis ulyst til at begive mig ind i dac-junglen. Jagten på den hellige dac-gral har ligesom ikke den helt store tiltrækning på mig :|

Det er da egentlig mærkværdigt... Er det fordi du har så glimrende et anlæg i forvejen til cd-afspilning?

Hvis jeg var dig ville jeg helt klart give en billig NOS dac en chance.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 5. jul 2012, 13:30

Selv om cd-afspilleren derhjemmer sikkert kunne matches af en high-end dac (fx som Naims egen), så drejer det sig for min del mest om brugsmønstre. Forstærkeren i stueanlægget har en indbygget dac af rimelig kvalitet, jeg bruger den bare aldrig. Det passer mig simpelthen bedre at bruge cd-afspilleren. Det ekstra tidsforbrug ved den manuelle, fysiske udvælgelse af musik jeg vil høre, giver lidt ånderum, samt også en forventningens glæde. TV ser jeg sjældent, og føler ikke behov for at koble det til anlægget. Hjemme har jeg således liden brug for en dac.

På arbejdet fungerer musikken på en anden måde for mig. Jeg sætter pris på at have al musik let tilgængligt via iPod’en. Eneste hage er selvfølgelig begræsningerne i iPod’en dac og forstærker. Ekstern dac i en eller anden form og kvalitet kommer jeg ikke uden om, hvis niveauet skal hæves.

Som tidligere nævnt, er jeg ’opdraget’ til at tænke kilde-først, men min erfaring siger mig også at system-balance er mindst lige så vigtig. Med et voldsomt udbud af dac’er og headamps, og alle kombinationer heraf, så frygter jeg lidt en lang ’rejse’ med meget trial-and-error (dvs tid, energi og penge). Det ved jeg på nuværende tidspunkt ikke om jeg er villig til at ofre på sagen.

Er på den måde lidt ambivalent, vil gerne have bedre lyd på kontoret (på niveau med anlægget hjemme), ved bare ikke hvor meget jeg vil dette :-) Derfor prøver jeg også at indkredse det reelle behov, og samle mere baggrundsviden.

Generelt siger computer-domænet mig ikke alverden, efter 30 år er fascinationen kraftigt aftaget. Det smitter også af på min interesse for computer-audio. Når jeg for tiden læser om diverse dac’er (specifikationer, anmeldelser og brugererfaringer), så bliver det hele lidt for teknisk for mig.

Så, svaret på dit spørgsmål, Lasse, er lidt sammensat :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf librarian » 6. jul 2012, 10:19

Ketil B skrev:Er på den måde lidt ambivalent, vil gerne have bedre lyd på kontoret (på niveau med anlægget hjemme), ved bare ikke hvor meget jeg vil dette :-)

Det er nok dét, du skal finde ud af, så :-) Det svarer måske til at overveje om man skal køre med to husholdninger for altid at kunne lave lidt af sin yndlingsmad - eller om man bare skal bruge kantinen...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Claus-DK » 7. jul 2012, 22:51

NFB 5.2 og REF5 er et ganske fint match..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 8. jul 2012, 01:52

Tak, Claus, NFB 5.2 vil i hvert fald være mere økonomisk overkommelig, såvel som mere kompakt, end den løsning jeg i øjeblikket sidder og har lyst til at prøve, nemlig NOS mini DAC Quad (med ekstern strømforsyning) og Corda Jazz.

Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Anda » 8. jul 2012, 07:39

Jeg har haft en del våde drømme om Metrum Octave! Audio-GD kan dog også anbefales :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 9. jul 2012, 11:29

Første skridt er taget med indkøbet af en Pro-Ject Dock Box S. Cambridge-docken har flere alternative udgange, men nævnes nogle steder at have docking-problemer, så jeg valgte Pro-ject istedet. Denne har kun coax-ud, men sålænge det er implementeret ordentlig, så er det fuldt på højde med alternativerne. Har foreløbig suppleret med en rimelig Chord coax-digitalkabel, så jeg kan teste docken i hjemmeanlægget, mens jeg tænker over valg af dac og forstærker. Kommer nok også til at købe en RCA-mini kabel, så dock'ens indbyggede dac kan afprøves med 2Stepdance.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 12. jul 2012, 10:43

Efter at have budt på en brugt Rega DAC og Lavry DA10 uden held, er jeg nu vendt tilbage til Metrum overvejelserne (se billeder over). Med sine forholdsvis beskedne ydre mål (Quad 10x16x3.5 / Octave 10x20x3.5) og mulighed for at placere dac og psu ovenpå hinanden uden problemer (iflg producenten), vil der være plads nok på skrivebordet til en separat dac/amp-løsning. Her er det så jeg (igen) kunne tænke mig lidt hjælp. Det er gået op for mig, at jeg faktisk ikke ved, hvad jeg skal forvente lydmæssigt fra en NOS DAC. Er der nogle af jer, der har lyst til at prøve at sætte ord på dette?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf Anda » 12. jul 2012, 10:54

Metrum skulle være noget anderledes end typiske NOS DACs, da de har anvendt en industri chip, som normalt ikke anvendes til audio.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Skrivebords-opsæt (iPod>digi-dock>dac-amp)

Indlægaf kvik » 12. jul 2012, 14:04

I øjeblikket hælder jeg til Metrum Octave + Corda Classic. Endnu er kvaliteten på den digitale dock ukendt (ikke ankommet), men er allerede begyndt at lege med tanken om forbedringer i pre-Dac domænet, ved at lade iPod +dock afløse af noget andet og bedre. Lige nu forestiller jeg mig en Mac Mini optisk forbundet til Metrum Dac’en. Trådløst styret med iPhone, og kørende iTunes (siden alt allerede ligger i alac). Lyder dette helt i skoven? Selv om både SE3ref og T70 vokser med bedre kilde/forstærker, så er jeg usikker på, hvor langt man kan gå her? Har ladet mig fortælle, at den optiske implementering i nyeste Mini er fremragende, derfor faldt tanken på denne i første omgang, men er der andre alternativer på kilde-siden?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster