Hvor meget gir en DAC?



Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf MMT » 30. mar 2012, 22:45

Hey gutter;)

Nu har jeg efterhånden gået og nydt lyden af mit set-up et par måneder, og er sådan set meget godt tilfreds.

Mine bøffer er AKG Q701 og de bliver trukket af min Maverick A1 Tubemagic.

Nu kan jeg så se, at der er mange der snakker om sådan en DAC, og kan også se Maverick laver en, som skulle fungere godt sammen med min A1.

Men er der egenlig meget lyd at hente ved at købe en DAC?

mvh.Martin_)
MMT

 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30. jan 2012, 20:41

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Mataugust » 30. mar 2012, 22:59

Det afhænger af din lydkilde. Jeg gik fra en Aune MKII til en Dacmagic+, og jeg var ret overrasket over at der var så stor forskel. Bas, luft, placering...you name it...det var bare markant bedre. Til gængæld synes jeg det var begrænset hvad jeg fik ud af Aunen, i forhold til lydkortet.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Buyer no 1 » 30. mar 2012, 23:22

I min verden kan der være lige så stor forskel på to forskellige dac's, som på to forskellige forstærkere. Eller to forskellige hovedtelefoner for den sags skyld.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Sleazy » 31. mar 2012, 00:18

Det afhænger jo også meget af hvad du går fra og til. Hvis din computer/afspiller som udgangspunkt har et godt lydkort eller lignende og du så køber en billig DAC, så er det ikke sikkert der nødvendigvis er den store forbedring. Men en DAC er bestemt ikke noget, der skal undervurderes :-)
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Victor Halgaard » 1. apr 2012, 23:28

Hmm...Jeg har længe overvejet det samme fordi jeg ikke rigtig syntes DacMagic har noget at byde på...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: Asgård

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Sleazy » 1. apr 2012, 23:41

Victor, tag et kig på Yulong D18, den ser rigtig lækker ud
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Claus-DK » 2. apr 2012, 00:38

Lige en lille note til DACs.

Mange er meget besatte af hvilken chip der er i de forskellige DACs, min oplevelse af det er at det er ikke så meget selve chippen mere det der er rundt om den specielt den analoge del er meget vigtig lige så spiller kvaliteten af strømmen spiller ind.

Jeg har ofte oplevet at den samme chip giver vidt forskellig lyd alt afhængigt af de ovenstående forhold, nu kan jeg i sagens natur ikke udtale mig om alle DACs, hvem kan i øvrigt det ??

Men husk at det er IKKE kun den brugte chip der bestemmer hvor godt det lyder, det er mere det rundt om chippen der betyder noget, for at lave 1 og 0 om til noget analogt er en relativ simpel proces, men at få god lyd ud af det er noget ganske andet..

Der hvor jeg synes chippen betyder en del er når vi taler upsampling altså hvor mange gange signalet laves om og tilrettes inden det sendes videre, i det mindste er det hvad jeg forstå ved det begreb, her er der en relativ stor forskel på lyden..
en NOS chip giver en varmere/mere organisk/mere mudret/musikalsk kært barn har mange navne, hvor de moderne chip giver et mere klart/rent/skarpt/skærende lydbillede...

Så DACs lyder endog meget forskelligt af forskellige årsager og man bør ikke fravælge eller tilvælge nogle fordi de bruger en bestemt chip..

Bare nogle tanker på emnet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor meget gir en DAC?

Indlægaf Sorensiim » 2. apr 2012, 08:42

Hvad fodrer du din A1 med nu?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster