Forstærker til "V lyd"



Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 29. apr 2012, 14:50

Så er det ved at være på tide at finde en anden forstærker end den lille FiiO E7.
Hvis det er muligt, så vil jeg gerne have en forstærker, som komplimenterer "V lyd", altså med et fokus på bas og diskant. Kan man finde en, som også gør det med en DAC i, så er det jo kun et plus :grin:

- Umiddelbart har jeg ingen planer om at der inden for den nærmeste fremtid skal hovedtelefoner med en høj impedans ind i hjemmet.
- Bass boost funktion skal være velkommen, dog uden at være nødvendig.
- Det er uden betydning om den er transportabel eller skrivebords, den må dog ikke være over 20 cm bred og 30 cm dyb ellers kan den ikke være på skrivebordet.
- Den skal sættes direkte i computeren.
- Budget lyder på 1500, vil dog gerne være villig til at gå op til 2000, hvis der er en stor forskel. Dette skal selvfølgelig være inkl. fragt.
- Vil kun købe brugt, hvis det gælder indenfor EU's grænse

Så må jeg jo håbe der er en forstærker derude, som kan leve op til mine krav. :-)
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Sorensiim » 29. apr 2012, 19:45

Just Audio uHA-120. Bum, videre 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 29. apr 2012, 21:11

Jeg vil nu ellers ikke være ked af nogle flere forslag. :-)
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf vaskebjørnen » 29. apr 2012, 21:14

Jeg vil stille mig sammen med søren så vi kan sige Just Audio uHA-120 i kor ;)
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 30. apr 2012, 11:32

Hvad nu hvis jeg havde sagt max 1500, hvad ville det så være blevet til?
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Sorensiim » 30. apr 2012, 11:37

Du har en E7 nu - Har du prøvet E10? Den er faktisk slet ikke så ringe...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Rappo » 30. apr 2012, 11:48

Foged skrev:Hvad nu hvis jeg havde sagt max 1500, hvad ville det så være blevet til?
MĂĄske skulle du melde dig til Audinst HUD-mx1 lĂĄnetouren?

Audinst HUD-mx1 er USB-DAC + hovedtelefon-forstærker og den holder sig lige inden for de 1500,- kr. Jeg synes dog at huske at have læst flere steder, at den er relativt neutral i lyd-signaturen, så måske er det ikke lige den lyd du søger.

Men det koster jo ikke noget at prøve (udover fragten). ;-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 1. maj 2012, 11:25

Sorensiim skrev:Du har en E7 nu - Har du prøvet E10? Den er faktisk slet ikke så ringe...


Hvor stor forskel er der virkelig her?
Jeg synes i hvert fald ikke min FiiO E7 byder på meget mere end en sjov bass boost. Som forstærker gør den ikke særlig meget.

Rappo skrev:
Foged skrev:Hvad nu hvis jeg havde sagt max 1500, hvad ville det så være blevet til?
MĂĄske skulle du melde dig til Audinst HUD-mx1 lĂĄnetouren?

Audinst HUD-mx1 er USB-DAC + hovedtelefon-forstærker og den holder sig lige inden for de 1500,- kr. Jeg synes dog at huske at have læst flere steder, at den er relativt neutral i lyd-signaturen, så måske er det ikke lige den lyd du søger.

Men det koster jo ikke noget at prøve (udover fragten). ;-)


Jeg synes netop også at kunne læse mig til at den ikke er noget for mig. Jeg forstår, hvorfor nogen kan sætte pris på en neutral lyd, men for mit vedkommende er det lidt kedeligt, hvorfor jeg foretrækker en v kurvet lyd.
Desuden sidder jeg midt i en hovedopgave og vil slet ikke kunne få glæde af at lytte den indenfor nærmeste fremtid. :-)
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Rappo » 1. maj 2012, 11:39

Foged skrev:
Rappo skrev:
Foged skrev:Hvad nu hvis jeg havde sagt max 1500, hvad ville det så være blevet til?
MĂĄske skulle du melde dig til Audinst HUD-mx1 lĂĄnetouren?

Audinst HUD-mx1 er USB-DAC + hovedtelefon-forstærker og den holder sig lige inden for de 1500,- kr. Jeg synes dog at huske at have læst flere steder, at den er relativt neutral i lyd-signaturen, så måske er det ikke lige den lyd du søger.

Men det koster jo ikke noget at prøve (udover fragten). ;-)


Jeg synes netop også at kunne læse mig til at den ikke er noget for mig. Jeg forstår, hvorfor nogen kan sætte pris på en neutral lyd, men for mit vedkommende er det lidt kedeligt, hvorfor jeg foretrækker en v kurvet lyd.
Desuden sidder jeg midt i en hovedopgave og vil slet ikke kunne få glæde af at lytte den indenfor nærmeste fremtid. :-)
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvornår du er færdig med din opgave, men der er allerede seks brugere tilmeldt tour'en (inkl. mig selv), så hvis du skriver dig på, går der i hvert fald mindst 6 uger før du har den i hus. Antaget at folk beholder den i en uge hver.

Jeg tror umiddelbart at vi går efter lidt den samme lyd, men jeg vil alligevel prøve at give HUD-mx1 en chance. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Sorensiim » 1. maj 2012, 11:42

Foged skrev:
Sorensiim skrev:Du har en E7 nu - Har du prøvet E10? Den er faktisk slet ikke så ringe...


Hvor stor forskel er der virkelig her?
Jeg synes i hvert fald ikke min FiiO E7 byder på meget mere end en sjov bass boost. Som forstærker gør den ikke særlig meget.


Hvis du kommer til Århus eller Skanderborg en dag er du velkommen til at låne min E10 og prøve selv 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Rappo » 1. maj 2012, 11:48

Sorensiim skrev:
Foged skrev:
Sorensiim skrev:Du har en E7 nu - Har du prøvet E10? Den er faktisk slet ikke så ringe...


Hvor stor forskel er der virkelig her?
Jeg synes i hvert fald ikke min FiiO E7 byder på meget mere end en sjov bass boost. Som forstærker gør den ikke særlig meget.


Hvis du kommer til Århus eller Skanderborg en dag er du velkommen til at låne min E10 og prøve selv 1musik
Jeg har selv haft E7 og jeg har kortvarigt (dog noget tid efter at have lyttet til E7) lyttet til E10. Ingen tvivl om at E10 er i en helt anden klasse end E7 og til prisen er den direkte imponerende. Jeg har faktisk overvejet at købe netop en E10 til brug på kontoret. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Claus-DK » 1. maj 2012, 12:19

forskellen på en fioo og en ordentlig forstærker er stor..
En middelmådig forstærker som de billige af Fioos modeller har simpelthen ikke kontrol over lyden, hvilket gør at den halter i yderområderne bas/diskant når den sættes foran noget godt udstyr..

Ikke et ondt ord om billige produkter eller Fioo for det de gør, gør de godt og de er ofte manges indgang til bedre grej og starten på manges rejse ind i hoved-fi...

En neutral god forstærker, som f.eks den Burning har til salg i KBS, har den kontrol og vil derfor i forhold til en billig model have den ønskede V form, ganske enkelt fordi den har meget mere kontrol over yderområderne og giver klar og god lyd over hele frekvensområdet..

De billige modeller kan så på grund af deres svagheder være tunet så de har et V i deres lyd og vil virke bedre, men det vil så ofte være på bekostning af kvaliteten flere komponenter i kæden giver flere muligheder for fejl..I 9 ud af 10 tilfælde...

Det rigtigt sjove er så at det meget ofte er strømmen, mængden og kvaliteten af den der sætter begrænsningerne for lyden, som det også er rapporteret om fra det seneste træf hvor Larrys Calyx fik ordentligt strøm, for selve forstærker designet er ofte meget bedre end strømdelen og vokser gevaldigt i kvalitet hvis det bliver fodret godt, ligesom en væddeløbs hest også skal have ordentlig kost for at leverer vare og en bodybuilder aldrig bliver stor hvis han ikke indtager masser af proteiner..

Problemet er så at prisen på god strøm er høj og det kan man ikke rigtigt designe sig ud af via smart designede forstærkere, man kan "reparere" på lyden og prøve at udjævne forskellen ad den vej, men et godt råd er "If it aint broke dont fix it"..

En mellemvej som jeg tror er fremtiden inden for lyd er batterier og at lave en batteripakke med punch, er ofte billigere end en god trafo med tilhørende komponenter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Sorensiim » 2. maj 2012, 15:13

Claus-DK skrev:En neutral god forstærker, som f.eks den Burning har til salg i KBS, har den kontrol og vil derfor i forhold til en billig model have den ønskede V form, ganske enkelt fordi den har meget mere kontrol over yderområderne og giver klar og god lyd over hele frekvensområdet..


Nu er der så også NOGET af et spring i pris og størrelse... Men f.eks. den nævnte uHA-120 har den V-formede signatur og er bedre end Fiio. Til gengæld også dyrere, men sådan er det jo tit. Under 1000 kroner er der ikke noget jeg har hørt der kan røre en Fiio E10 hvis det skal være en kombineret dac & amp. Lige på den anden side af de 4 cifre kommer så HRT HeadStreamer der er noget bedre, men E10 fås til 550 fra Tyskland. Ibasso D7 bør bestemt også nævnes i denne sammenhæng forresten... Op til de 1500 skal den bestemt også med på listen!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 2. maj 2012, 19:51

Det hele bliver noteret!
Indtil videre ser det ud til at det hovedsageligt er transportable der er anbefalet, og det er skam helt fint, men hvad hvis vi snakke ikke transportable forstærker? Hvad har vi så at byde på? :-)
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Buyer no 1 » 2. maj 2012, 20:13

Hmm... det er måske et vildskud. Og det er uden DAC og måske også en anelse over dit budget. Og jeg kender ikke målene på den. Og jeg har kun lyttet kort til den på Gradoer. Men en brugt Sugden Headmaster kunne måske være en mulighed.

Jeg er ikke sikker på om den har "V-lyd", men Sugden produkter spiller generelt i mine ører meget medrivende og "charmerende", og med et fantastisk engagement.

Bare lidt input. Brug eller smid væk :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Sorensiim » 2. maj 2012, 23:26

Foged skrev:Det hele bliver noteret!
Indtil videre ser det ud til at det hovedsageligt er transportable der er anbefalet, og det er skam helt fint, men hvad hvis vi snakke ikke transportable forstærker? Hvad har vi så at byde på? :-)


Matrix M-Stage fĂĄs med indbygget USB dac efterhĂĄnden... Den ville jeg da nok lige kigge pĂĄ sĂĄ!
http://tamaudio.com/store/index.php?rou ... uct_id=108

Der er jo også Aune X1 som Claus-Dk pusher men jeg ved ikke hvordan den lyder. M-Stage har jeg heller ikke engang hørt, men jeg overvejede den i en længere periode så jeg har læst stolpe op og stolpe ned om den ruller1
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Forstærker til "V lyd"

Indlægaf Foged » 9. maj 2012, 19:19

M-Stage er noteret!

Der findes ikke en Little Dot som kunne passe til mine ønsker? :-)
Philips Citiscape Downtown - Superlux 668B - JVC HA-M5X - JVC HA-FX1X - Sony XB700 - Creative Aurvana Live
Foged

Brugeravatar
 
Indlæg: 122
Tilmeldt: 3. jan 2012, 15:05
Geografisk sted: Randers


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster