Andre med Meier StageDac?



Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 7. sep 2012, 10:57

For nylig har en Meier StageDac gjort indtog i min head-fi kæde, som går optisk fra iMac til StageDac --> WooAudio WA6 --> HifiMan HE500

Det spiller nu meget godt 4musik

Men den DAC har jo mange indstillingsmuligheder, som jeg har leget en del med. SÃ¥ er lidt nysgerrig for hvilke indstillinger der virker for jer andre?

1 = øverst
2 = midten
3 = nederst

Mine indstillinger:
Pulse og Sampling = 2:2 (normalt) og 1:3 (giver lidt vinyl/rør lyd, kan dog blive for meget i mit setup)
Delay = 2
Intensity = 1
Mode = 1 eller 2 afhængig af musik
Tonal balance = 1 eller 2 afhængig af musik

Spændt på nogle input fra jer andre..

Edit: Mindre rettelse, havde skrevet forkert ifht. min egen nummeringen.
Senest rettet af Bagger 9. sep 2012, 13:29, rettet i alt 1 gang.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Kolind » 7. sep 2012, 11:01

Jeg mindes ikke at have set andre herinde end Burning (som du har købt den af?) der har en stagedac. Men man kan jo aldrig vide om der gemmer sig nogle herinde som ligger inde med meget mere grej end man lige går og tror :D

edit: Desuden er det en fed mulighed det med at kunne tune musikken lidt ind efter smag og behag på den måde i dac'en. Det er meget at der ikke er andre som tilbyder noget lignende. Jeg tænker at det må være mere optimalt f.eks at have basboost eller korrektion af lyden direkte i dac'en fremfor i forstærkeren?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 7. sep 2012, 11:03

Kolind skrev:Jeg mindes ikke at have set andre herinde end Burning (som du har købt den af?) der har en stagedac. Men man kan jo aldrig vide om der gemmer sig nogle herinde som ligger inde med meget mere grej end man lige går og tror :D

Det er korrekt, jeg har købt den af Burning. Nej, jeg syntes heller ikke at have hørt eller læst om nogen. Men tænkte at denne tråd måske kunne lokke nogen frem ;-)
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Anda » 7. sep 2012, 11:40

Har du en manual til den? Noget kunne tyde på at den bruger samme filtre som min DAC (WM8741 chip), men synes ikke ikonerne giver så meget mening. Jeg bruger vist samme filter på min, som er 4x oversampling + linear phase. Crossfeed-sektionen er noget mere avanceret end den var på min Corda Aria :-)
Senest rettet af Anda 7. sep 2012, 11:49, rettet i alt 1 gang.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 7. sep 2012, 11:43

Anda skrev:Har du en manual til den. Noget kunne tyde på at den bruger samme filtre som min DAC (WM8741 chip), men synes ikke ikonerne giver så meget mening. Jeg bruger vist samme filter på min, som er 4x oversampling + linear phase. Crossfeed-sektionen er noget mere avanceret end den var på min Corda Aria :-)

Yes, det har jeg. Hvis du skal bruge den, har jeg den også elektronisk, du kan bare smide min en PM.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Andre med Meier StageDac?

Indlægaf AffeX » 7. sep 2012, 12:02

Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 7. sep 2012, 12:11

AffeX skrev:http://www.kreativpotens.dk/legeplads/manualstagedac.pdf

Tak for link. Har netop også sendt den til Anda.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Anda » 7. sep 2012, 13:51

http://www.head-fi.org/t/426367/meier-audio-stagedac/525#post_7335114

Der bliver diskuteret lidt indstillinger i ovenstående link. Garanteret også på nogle af de andre sider, men jeg gad ikke lige læse tråden igennem :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 7. sep 2012, 14:24

Anda skrev:http://www.head-fi.org/t/426367/meier-audio-stagedac/525#post_7335114

Der bliver diskuteret lidt indstillinger i ovenstående link. Garanteret også på nogle af de andre sider, men jeg gad ikke lige læse tråden igennem :grin:

Tak for link, den har jeg også læst lidt i ;-)
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Burning777 » 7. sep 2012, 18:36

Hej Bagger

Jeg vil sige at jeg har meget svært ved at høre forskellen på DAC indstillingerne. Ja - jeg vil gå så langt som at sige jeg slet ikke kunne høre nogen umiddelbar forskel... Jeg kunne dog læse i manualen at når man kører med minimum oversampling (2x) og det midterste filter så er lyden så "analog" som man kan komme. Det var også det jeg oplevede som det mest behagelige i lange lyttesessioner. Selvom jeg prøvede intenst at skifte mellem dem kunne jeg altså ikke lige finde forskellene umiddelbart. Jeg tænkte dog at eftersom jeg godt kan lide lyden fra NOS DAC's, der er lidt blødere og noget mindre detaljeret og analytiske end Stagedacen så ville jeg holde den på 2x oversampling. Dette var mere ud fra Meiers beskrivelse i manualen end ud fra hvad jeg kunne lytte mig frem til.

Noget HELT andet er Crossfeed delen på DAC'en. Her synes jeg at den har sine store fordele. Især da jeg havde Beyerdynamic T70 kunne jeg høre stor forskel på de forskellige levels af crossfeed og jeg må indrømme at jeg kørte med fuld skrue på alle tre. Altså max crossfeed, max delay og på headphone setting. For sjov skyld skiftede jeg en gang imellem over på Speaker indstillingen da det gav nogle sjove effekter. Det var også med max bas-erstatning. Med denne indstilling synes jeg man får en super lyttevenlig lyd og jeg oplevede aldrig nogen form for lyttetræthed.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 9. sep 2012, 08:13

Burning777 skrev:Hej Bagger

Jeg vil sige at jeg har meget svært ved at høre forskellen på DAC indstillingerne. Ja - jeg vil gå så langt som at sige jeg slet ikke kunne høre nogen umiddelbar forskel... Jeg kunne dog læse i manualen at når man kører med minimum oversampling (2x) og det midterste filter så er lyden så "analog" som man kan komme. Det var også det jeg oplevede som det mest behagelige i lange lyttesessioner. Selvom jeg prøvede intenst at skifte mellem dem kunne jeg altså ikke lige finde forskellene umiddelbart. Jeg tænkte dog at eftersom jeg godt kan lide lyden fra NOS DAC's, der er lidt blødere og noget mindre detaljeret og analytiske end Stagedacen så ville jeg holde den på 2x oversampling. Dette var mere ud fra Meiers beskrivelse i manualen end ud fra hvad jeg kunne lytte mig frem til.

Noget HELT andet er Crossfeed delen på DAC'en. Her synes jeg at den har sine store fordele. Især da jeg havde Beyerdynamic T70 kunne jeg høre stor forskel på de forskellige levels af crossfeed og jeg må indrømme at jeg kørte med fuld skrue på alle tre. Altså max crossfeed, max delay og på headphone setting. For sjov skyld skiftede jeg en gang imellem over på Speaker indstillingen da det gav nogle sjove effekter. Det var også med max bas-erstatning. Med denne indstilling synes jeg man får en super lyttevenlig lyd og jeg oplevede aldrig nogen form for lyttetræthed.

Tak for input.

Jeg hører heller ikke den vilde forskel i DAC indstillinger. Headphone indstilling var øverst (1) på mode? Den nederste giver som du skriver nogle meget sjove effekter.

Utroligt så meget tid man kan få til at gå med at lave med indstillinger af den DAC. Men også godt at lytte til en bedre DAC end mig MF V-DAC, der er altså en del forskel.
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 9. sep 2012, 13:27

Burning: Kan du huske hvordan du havde tonal balancen stående?
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Anda » 9. sep 2012, 13:39

Burning777 skrev:Det var også med max bas-erstatning.

:-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Bagger » 9. sep 2012, 13:45

Anda skrev:
Burning777 skrev:Det var også med max bas-erstatning.

:-)

Den sætning havde jeg jo så ikke lige set ordentligt. Ved at være en dårlig vane at jeg ikke læser alt korrekt. Note til mig selv: "Læs og husk hvad folk skriver!"
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: Andre med Meier StageDac?

Indlægaf Burning777 » 9. sep 2012, 16:35

hehe - selvom det er MEGET lidt bas der kommer ekstra i. Det er kun for udligne det opfattede tab af bas som man mister når man bruger crossfeed.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster