Aune T1 - Indtryk fra låneturen



Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Kena » 15. nov 2012, 12:42

Beklager forsinkelsen, men her er mine indtryk fra jeg havde Aune T1 hos mig. Den er røget videre til Vaskebjørnen.

Claus var så venlig at lade mig låne hans Aune T1, da vi mødtes til træf i København. Siden har
den stået i hjørnet ved skrivebordet og glødet hyggeligt om aftenen. Mit lille bidrag til den
øvrige halloween udsmykningen, der lyser og glimter i stuen. Dette ”hyggelige” er overordnet
én af de væsentligste attraktioner ved denne lille sag. Aune T1 en lille veldesignet gadget, som
man ikke kan lade være med at blive glad for. Designet er helt rent og flot, med det glødende
rør som prikken over i’et. Tidligere har jeg haft Aune X1 hjemme på lånetur, og T1 er i mine
øjne væsentligt pænere. Det hænger naturligvis også sammen med den mindre størrelse.

Det andet store aktiv ved Aune T1 er dens store anvendelighed.

Den kompakte størrelse gør at man let lige flytter den rundt i hjemmet. Min nuværende
dac/amp er ikke specielt stor, men indbyder slet ikke til mobilitet. Aune T1 flytter jeg lige
hen ved siden af sofaen og kobler den på iPad’en(via hovedtelefonudgangen, mere om det senere).
For hoved-fi medlemmer med lækkert transportabelt grej, er det måske en banalitet, men for mig et nyt aktiv.

Aune T1 er en kombineret dac/rørforstærker, men ind- og udgange gør at man også kan
benytte den som ren dac eller forstærker. Dermed kan man prøve den af i kombination med
éns øvrige udstyr.

Som dac/forstærker er Aune T1 en kapabel dac med charmerende rørforstærker. Det er først
og fremmest ”rør-lyden” som man bider mærke i. Jeg har tidligere haft en Little Dot III og som
jeg husker dem, deler de karakteristika. Dvs en charmerende blød og varm diskant, der især
klæder vokal og akustisk musik. Bassen er blød og bunden i musikken er i det hele taget en
kende upræcis. Den samlede pakke giver dog rigtig dejlig musiknydelse, men jeg søger bevidst
eller ubevidst hele tiden mod akustisk musik med gode vokaler.

Dac: Sammenlignet med Yulong er det tær løb, men jeg må sige, og jeg normalt ikke hører de
største forskelle når jeg sammenligner dac´s i den her prisklasse. Dog mener jeg, at der er en
anelse flere detaljer og rum med Yulong D100.

Jeg prøvede om jeg kunne benytte dac’en på iPad ved hjælp af Apple Camera Connection Kit
(usb), men der får jeg desværre fejlmeddelelsen ”Denne enhed kræver for meget strøm”.
Dac’en trækker altså strøm fra kilden, når den bliver benyttet. Ærgerligt, men den samme
fejlmeddelse fik jeg med den betydeligt dyrere Audio-gd NFB 10.32, som jeg prøvede til træf.

Konklusion: En rigtig charmerende sag. Træerne vokser ikke helt op i himlen. Min 10-årige datter skulle
ikke bruge mange sekunder på at fastslå, at dac-forstærker komboen Yulong D100 dac og Violectric V200
lød bedre end Aune T1, men det ville også være chokerende andet, prisen taget i betragtning. Det T1 gør godt,
gør den rigtigt godt og med den store anvendelighed og flotte design, er den fristende på et tidspunkt at lægge i kurven.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Claus-DK » 23. nov 2012, 01:50

Og det har jeg først set i dag ?? SKANDALE
Mange tak for dine indtryk, fremragende læsning..

Har du fået dine D5000 tilbage ?? Jeg glæder mig meget til at høre om dine indtryk af balanceringen (og din nye DAC/amp sæføllig)..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf vaskebjørnen » 23. nov 2012, 09:27

Nej han har ikke fået sine denon's tilbage endnu de lander hos ham mandag ;) han ved det bare ikke endnu
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf DavidB » 21. dec 2012, 00:40

Har haft denne en lille uges tid og har fået et virkeligt godt indtryk. Det er den første, af de ting jeg har hørt indtil nu, der lige fik mig til at stoppe op og lytte efter og konstaterer at, yes... her er en dejlig forbedring (ah det er ikke helt rigtigt - se nedenfor). Både med mine takstar og mine SE-propper oplever jeg forbedring. Jeg har haft lidt svært ved at opleve en forbedring ved forstærkning af mine SE-propper direkte fra Iphone. Men her kommer forbedringen rulle2 Ved ikke om det er fordi jeg bruger aune'en fra mac i stedet for fra iphone, der gør at jeg høre forbedring nu end fra andre amp's direkte ud fra Iphone.

Jeg ved ikke helt hvad det er, der gør det for mig, men jeg tror det er hele kombinationen af dac + rør-amp tilsammen. Det lyder bare forbandet godt ud fra mac'en med streaming fra Spotify. Har her til aften også prøvet at smide O2 på efter aune'en, for at sammenligne de to amp's med aune som dac. Her vandt Aune's egen amp. klokkeklart over O2. Måske er jeg bare til rør.

Næste ting jeg vil prøve er at forstærke med aune direkte fra iphone og se om den som ren amp vil gøre noget for SE-propperne.

Jeg har hørt en anden kombo som er bedre end Aune t1. Det er Anda's audio gf 17.2 i kombination med G100, det lyder sagt susme godt. Men er et lidt større "rig" at sætte op, så aune har vundet på opsætningslethed de fleste aftener ;-)

Lige nu overvejer jeg kraftigt om jeg skal investere i en anue t1 når nu Claus for dem på lager til januar. Dette på trods af at jeg helst vil bruge mit krudt på en bærbar løsning. Men kan se en ide med aune t1 når jeg om aftenen sidder og nørder rundt på computeren. Her passer den fint. Og så er prisen så rimelig, at jeg godt kan forsvare at have denne + et evt. bærbart sæt.

Men jeg skal måske også lige høre andet inden jeg kaster om mig med pengene. Sikke en dejlig hobby jeg har fået mig.

HVis jeg skriver mere om anue'en senere bliver det som edit i denne post.
Senest rettet af DavidB 21. dec 2012, 01:03, rettet i alt 2 gange.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2012, 00:49

Jeg takker og bukker...
Det der med at prøve at begrænse sig er nok noget man skal vænne sig af med..LOL
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Anda » 2. jan 2013, 00:51

Jeg mødtes med vaskebjørnen for at modtage pakken (han kom fra Ballerup ind til byen- god stil). Første positive overraskelse var da han hev æsken op af sin taske. Nydelig papbrun æske med sort print af indholdet og intet overflødigt gøgl. Endnu bedre blev det, da jeg kom hjem og fik åbnet den. Øverst ligger manualen sammen med et beskyttende lag “skum” og nedenunder endnu mere “skum” som er praktisk opdelt i rum til de enkelte dele. Kan ikke forestille mig bedre indpakning, hvis man har behov for pakke grejet ned og op flere gange (tour, meets, ferie osv.).

Næste positive overraskelse er den solide LINEÆRE strømforsyning som følger med T1. Det er noget som man hurtigt kan smide en mindre formue efter som tilbehør. Skulle jeg ændre noget måtte ledningen fra strømforsyningen til apparatet gerne være en anelse længere. Når strømforsyningen ligger på gulvet kan jeg få T1 ca. 20cm ind på bordet - bagkant til bordkant.

Sidste overraskelse hvad angår udpakning er selvfølgelig T1. Den er overraskende lækkert udført i børstet alu og med fire solide gummifødder, så den står stabilt på bordet. Ind- og udgange, samt omskiftere er godt placeret og det lille rør i hjørnet er perfekt som prikken over i’et. Når man tænder for T1 kan man se røret gløde op og ca. ½ minuts opstart kommer der et klik og en hvide diode lyser op under røret, hvilket indikerer at dac/amp’en er klar til brug. Dioden tager lidt af charmen ved at have rør tændt, men passer samtidig godt til resten af designet. Volumeknappen mangler lidt i kvalitetsindtrykket, men er trods alt mere lækker end hvad jeg ellers er stødt på i prisklassen. Samtidig har Aune lært fra deres X1 og givet T1’eren en mere menneskelig gain. Dette gør at der er rigeligt med justering, når jeg bruger mine HE-300 på laveste gain (0dB).

Inspireret af Kena fodrede jeg T1 med noget musik, som med en vis sandsynlighed ville fungere ganske godt. Dette var i form af Cæcilie Norby og Miles Davis, og som forventet lød det rigtig godt. T1 har en snert af den charme, som jeg tror mange forbinder med rør og ældre NOS DACs. For at udfordre T1 lidt, smed jeg efterfølgende noget metal på i form Allegaeon og Machine Head, og det klarede den faktisk overraskende godt. Jeg havde frygtet at lyden måske kunne blive svampet, men det synes jeg ikke der var noget af. På enkelte numre kunne jeg måske savne en anelse punch, men det svært at finde numre hvor det bliver et problem.

Jeg har afprøvet T1 med jazz, rock, metal, dubstep, drum’n’bass og meget andet. Jeg er overrasket over, hvor god en allrounder den er. Den kunne meget vel blive en fremtidig rejse/kontor amp og får en stor anbefaling herfra.

Mange tak til Claus for udlån.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Ole » 14. jan 2013, 22:04

Look and feel
Denne fine lille kombinerede forstærker/dac kommer i en god funktionel emballage, der giver indtryk af en vis seriøsitet på trods af den ret prismæssige tilgængelighed. Enheden i sig selv virker solid og jeg kan generelt ret godt lide designet af den. Det eneste der generer mig en anelse er volumen knappen og "beskyttelses gitteret" til røret, hvor finishen ikke helt kan følge med resten af produktet - lidt ærgerligt, da resten virker ganske gennemført designmæssigt og udstråler en god kvalitet. Smart med en lille diode, der lyser op, når forstærkeren er klar til drift - kunne dog godt tænke mig den var placeret et andet sted end lige under røret, da det tager lidt af den fine glød fra røret.

Aune T1 er principielt ikke større end det godt kunne være noget jeg ville være fristet til at slæbe med i en taske, røret gør dog at det nok ikke er så god en idé og use casen for enheden bliver hermed nærmere noget man har i et mindre kontorsetup eller hvis man gerne vil have en lille kompakt amp/dac til at flytte lidt rundt i sin bolig.

Lyd
Dette er mit første møde med rør-lyd, da jeg normalt er tilhænger af solid state - ja bevares, har da lige fået et prøvelyt til en rørforstærker i ny og næ, men det er jo ikke helt det samme som at sidde derhjemme i ro og mag. Jeg har anvendt T1 henholdsvis direkte ud af usb fra min macbook air samt forstærkerdelen alene med min Heed Dactilus dac spændt foran. Foretrækker musik centreret omkring kvindelige vokaler, så ingen tung rock eller elektronisk musik her, men har på forhånd en forventning om at rør-lyd passer ganske udmærket til mine musikpræferencer.

Forstærker og min dactilus dac - lyder godt, der er ikke den samme "grovhed" jeg har hørt på nogle andre forstærkere i denne prisklasse - for mine ører lyder forstærkerdelen også nogenlunde neutral. T1 virker desuden som om den har ganske godt med kræfter, så den vil passe til en række forskellige hovedtelefoner.

Forstærker og dac - det er nok første gang jeg har hørt så stor forskel mellem dacs. Normalt har jeg kunnet konstatere lidt ændringer i dynamik, kontrol med lyden og nogle gange sound stage. Her ændrer lyden sig betydeligt i forhold til når jeg anvender min egen dac. Vokaler lyder stadig godt på T1, men instrumenter kommer til at lyde ganske anderledes end jeg er vant til - lydsignaturen er ligesom for "rund" i det i mangel af bedre udtryk. Jeg formoder det er den tiltænkte lydsignatur på dac-delen, men det er så ikke lige efter min smag, men jeg er self også mere ovre i den analytiske ende smagsmæssigt, selvom jeg på det seneste med anskaffelsen af HE500 er blevet rykket lidt mere ind mod midten hvad det angår.

Hvis jeg kort skal summere mine tanker op om Aune T1, så kan jeg godt lide forstærkerdelen, men er ikke særlig villd med dac-delen. Aner ikke hvor meget eller lidt lyden kan ændre sig med noget tube rolling, men uanset hvad, synes jeg samlet set at det er ret god value for money. Lille fleksibel enhed, hvor man også kan komme til at lege med rør, med mulighed for dac i et rigtigt fornuftigt design og kvalitet.

Nu vil jeg tillade mig at beholde den et par dage mere til lidt mere lytning til forstærkerdelen, før den skal videre....

Tak til Claus for at sende denne lille charmerende enhed på tour 1musik
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Psymon » 23. feb 2013, 20:00

Så vil jeg komme med lidt tanker om Aune T1.

Jeg har været så heldig at stadig have Audinst HUD-mx1 stående, mens jeg har lyttet lidt til T1'eren.

Min første oplevelse da jeg pakkede den op, var at den som fysisk enhed var virkelig lækker! Flot og robust. Da jeg smed den til, blev jeg nok lidt forblændet af det fine lys og "ny gadget" effekten, for efter at have lyttet til den et par dage, må jeg indrømme at jeg tog mig i at hoppe tilbage til Audinst'en. Der var mere kontrol over musikken, mere punch på bassen, mere klarhed på det hele.

Oplevelsen var simpelthen, at T1'en var hyggelig og flot, men rent musikalsk så tiltalte Audinst'ens kontrol og klarhed mig meget mere.
Jeg er rigtig glad for at jeg fik mulighed for at lytte til den, og opleve hvad den kan levere. Vil dog sige at hvis man er til klarhed ogpunch, så er T1'en ikke sagen. Derimod vil jeg mene at den gør det rigtig godt, hvis man er efter et lidt mere afslappet lydbillede, hvor det hele ligesom falder lidt sammen, så er T1'eren helt klar et godt startpunkt.

Jeg har testet T1'eren med mine Takstar Hi2050 og mine Vsonic GR06. Den har behandlet begge pænt, selvom man skal skrue en del ned for at bruge mine IEM's på den, men det skulle man nu også på Audinst'en.

Det er ikke den længste smøre, men er blot en kort beskrivelse af min oplevelse af T1'en.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf telum » 25. feb 2013, 09:14

Du kan indstille gain på T1'eren meget simpelt via nogle switches på undersiden. Jeg havde samme oplevelse som dig (der kommer lytte-indtryk senere), men det er jo også netop hvad der typisk kendetegner rør-lyden. Godt at du er blevet klogere på hvilken signatur du går efter rulle2
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Ostebaronen » 22. maj 2013, 15:54

Udseende/byggekvalitet

Pæn forstærker som ser godt ud med det børstede aluminium finish. Fire fine gummi fødder så den står godt fast på bordet. Den kommer med en rigtig fin strømforsyning, som man ellers ikke normalt ser med forstærkere i denne prisklasse. Generelt set er kvaliteten fin, men kunne godt tænke mig at der blev gjort noget ved volumenknappen da den føles lidt billig. Ligeledes kunne man kan fundet på lidt bedre og pænere beskyttere til røret. Måske efterlignet dem der sidder på Little Dot's MKIV SE. I og med at de også er lavet af plastik føles de også lidt skrøbelige.

Lyd

Gain sat til 0db, testet med HE-300 m. Fischer Audio FA-003 puder og cryo OCC kabel Victor har smedet sammen.

Diskant:
Muse - Supremacy (FLAC 24 bit/96 kHz), de lyse trommer i starten lyder lidt højere på T1, men der er forskel på definitionen af trommen, lyden er lidt mere elastisk på T1, hvor den er mere fast på 10.2, det er som om 10.2 har bedre greb. Måske kan man kalde diskanten rund, jeg vil dog hælde mere til elastisk. Den er stadig ganske tilpas crispy.

Supertramp - The Logical Song (WAV 24 bit/96 kHz), det klappe instrument der benyttes, de enkelte klap falder en smule sammen på T1.

Generelt set er diskanten ganske god på Aune T1, og man bliver aldrig træt af at lytte til den, den er ikke anstrængende, men stadig ganske godt defineret.

Mellemtone:
Vokaler er ganske intime og livlige og lyden klæder kvindelige vokaler især. Der er et eller andet som får det til at lyde lidt mere kremet og flydende. I stedet for at skrive noter blev jeg nødt til at lytte til hele Norah Jones - Feels Like Home (FLAC 24 bit/192 kHz).

Bass:
RATM - Take the Power Back, OK punch set i forhold til det er en rør forstærker, bassen er lidt afrundet.

Ud over de observationer ovenfor har jeg lyttet til en masse forskelligt musik på T1'eren bl.a. DnB, rock, djent, metal og andet, som den faktisk klarer ganske godt i alle tilfælde. Men fortsat med den lidt elastiske diskant og generelt lidt afrundede karakter.
I og med at den er lidt rund i karakteren, bliver man ikke ramt af lytte træthed, så hvis komforten i hovedtelefonerne tillader det, så er der plads til at man kan lytte til den nærmest hele dagen. Dårlige indspilninger tager den også gerne i mod uden at det bliver for harsk at lytte til.

Alt i alt er jeg ganske tilfreds med lyden der kommer ud af denne her Aune T1. Til prisen er den fantastisk god og alsidig. Den er en kende rund i det, men det er en del af hele charmen og nok det der gør at man nemt kan lytte til den. Man skal ikke forvente det store analytiske af denne forstærker men mere lyd med godt flow.

Tak for lån Claus thumbs
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf superpronker » 9. aug 2013, 22:21

Første review, no flaming pls!

Jeg har haft den lille T1’er på besøg i noget tid, venligst udlånt af Claus. Til daglig har jeg en Aune X1, som jeg smider mine Denon D7000’ere igennem, men til denne lejlighed har jeg haft et par Hifiman HE-400 på besøg også, så der var lidt forskelligt at smide igennem grejet. Jeg har samtidig været så heldig at lane Anda’s Lake People G100 .

Overordnede kommentarer
Det er svært helt at fornægte den lille dreng inden i sig, som hopper og danser omkring og hiver kæresten ind i rummet og slukker lyset og holder åndedrættet tilbage og med skuffelse og vrede smider hende ud igen når begejstringen ikke helt følger trit med ens egen forundring over det lille stykke legetøj der står i hjørnet og funkler og gløder. Det har længe været en drøm for mig at prøve at lytte på en rørforstærker og jeg synes ikke Aune T1 var nogen skuffelse! Og så vil jeg lige også minde om, at shit hvor er det billigt for en kombo med DAC, forstærker og rør!! Hold da kjæft!
Designet er super lækkert, elegant og stilet... og ingen kan fornægte sig, at man gerne vil have sådan et rør stående, det er som en lille kakelovn!

Generelt om musikken
Jeg har en hel del noter om enkelte numre/genrer, så her kommer et par generelle pointer.
- Jeg må give ret i, at rørlyden er en speciel lyd, som ikke nødvendigvis klæder alle genrer eller bøffer.
- Mine D7000 syntes jeg ikke løs specielt fedt med rør på. Måske har de tilpas med bas og "lukket lyd" til at rørets ekstra effekt gør det for sammenklemt. I dunno.
- Hurtig metal / moderne indspildninger med mange instrumenter syntes jeg ikke var forcen. Det var som om separationen af instrumenterne ikke var helt til den genre.
- Jazz og akustisk musik var helt fuldstændig uforglemmeligt. Efter at have skrevet noter og lyttet til de numre beskrevet nedenfor lyttede jeg til hen ved 30 timers gammel jazz. Det var helt vildt fedt. Jeg synes det gav oplevelsen af at være der selv. Som om forstærkeren reparerede på nogle af de mangler, som de gamle indspildninger lidt har. Som om en top moderne og præcis forstærker bare tværer én i ansigtet, at grejet til at optage dengang bare ikke helt lever op til grejet vi afspiller med i dag.

Første opsætning --- Aune T1 -> Lake People G100 -> D7000
Ikke så god synergi mellem T1 og G100, direkte ud af T1 er bedre.

Anden opsætning --- Aune T1 -> D7000
No More Lonely med Sunday Ghosttown - det klæder bluesen med lyden.
Huge Hammers med metalbandet The Safety Fire - I starten fedt med bassen, men det bliver for voldsomt
All the Love med Ulver (roligt, teatralsk, storslået rock) - Bliver også for voldsomt med bassen.
Harlem Nocturne med Jan Harbeck Quartet - Lyder skøn! Kontrabassen er lige i ansigtet, men der mangler lidt 3D i saxen. Lyden bliver ligesom samlet til en boldt.

Tredje opsætning --- Aune T1 -> HE-400
Ahmad Jamal: Ahmad's Blues - Der er ligesom mere ro på end med D7000, musikken føles mere som at høre det live.
Ahmad Jamal: But Not For Me fra Live at the Pershing - Lilletrommen har en høj overtone som negle på en tavle, men resten af musikken er lækkert separeret… Men bækkenerne bliver for meget af det gode…
Cannonball Adderley, skiven Somethin' Else - Igen en super levende følelse fra det meste af bandet, men måske nok en lige lovlig skarp lyd af bækkener… sært nok er trompeten lækker.
Miles Davis, Kind of Blue - Her går det bedre, Backinggruppen bliver en vuggende suppe, der nærmest hypnotiserer én mens Miles flyver rundt over vandene… ahh!
Koblingen med G100 funger super her - bedre instrumentadskillelse.
Fed dynamik i Freddie Freeloader i skiftene mellem soli.
Miles Davis Quintet - Relaxin' og Steamin' - Supper lækker lyd, især balladerne. Den lidt sprøde lyd på Miles' trompet bliver gengivet super flot
You're My Everything - super dynamik go følelse. Især klaveret lyder rigtig levende
Gunde on Garner - Plays Bent Fabric - Skarp, blød, varm og kærlig bas. Men klaveret er ligesom lidt muffled
Brown Bird: The Devil Dancing - Gør sig godt, sprød og dejlig levend elyd.
Gavriel Lipkind: Single Voice Polyphony (Bach) - Fantastisk! Ganske enkelt! Celloen svæver næsten. Det er som om T1 reparerer på nogle af de ting ved lyden der normalt irriterer mig, fjerner lidt af støjen i kanterne
The Sword: Age of Winters - Her er det som om T1 mangler lidt punch
Mastodon - albummet Leviathan og The Hunter - Leviathan: Noget her virker overhovedet ikke - guitaren mudrer helt. The hunter: Her går det noget bedre
Dire Straits - Sultans of Swing / Brothers in Arms / On Every Street. Levende lyd, svært at stoppe med at lytte på det ;)
David August: met Times - Engagerende lyd, sjov og spændende
Eivør og DR Big Band – Trøllabundin. I forhold til X1 -> G100 er lyden lidt mere "muffled" og instrumentseparationen mangler lidt - generelt lidt mere fladt. De helt høje frekvenser i hendes sang er lidt irriterende.

Konklusion
En utrolig "sjov" forstærker. Bestemt en forstærker, som har nogle ting den gør bedre end andre, men det berettiger den måske også til at være en forstærker, man gad have stående selvom man købte en dyrere og "bedre" forstærker fordi man så kunne trække T1'eren frem til fx akustisk musik.

TAK TIL CLAUS!
For er det SINDSSYGT fedt, at du bare udlåner til vildt fremmede mennesker. Og samme til Brian og Anda og andre, der bare udlåner til helt fremmede. Det giver en helt særlig stemning her på forumet, som man ikke finder andre steder på nettet (og heller ikke mange steder i virkeligheden for den sags skyld). Thumbs up!
theking
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf superpronker » 9. aug 2013, 22:25

... Og her kommer lige et par billeder

Billede
Billede
Billede
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Niels » 9. aug 2013, 22:59

Fint review; tak for det, spændende læsning. Billede
Niels

 

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf MKjeldsen » 13. aug 2013, 22:35

Hej.

Hermed et lille review af den Aune T1 jeg har til låns, og generelt set mit første hifi relaterede review. Jeg har stadigt
lidt svært ved at udtrykke mig i de generaliteter og termer som synes standard i hifi verdenen, men her er trods alt et forsøg :)

(Tak for den tillid i viser nye medlemmer som kan få lov at låne en masse svedigt grejt, det er virkeligt enestående!)

TODO: Update with RE-400 impressions once they arrive!

Indstillinger
Aune T1 gain = 0
HE400 (Jerg pad mod)
Denon AHD1100 (bassport mod)
Foobar m. FLAC / CD'er (Kunne ikke få ASIO til at funge ordentligt for T1'eren).

Test musik :

- Cannonball adderly
- Ibahim electric - Absinthe
- Tunng - Turbines
- Atoms for peace - AMOK
- Alice in chains MTV Unplugged
- Sylosis - Monolith
- Muse - 2nd law
- The Haarp Machine - Disclosure
- https://soundcloud.com/amon-tobin/lost-found
- https://soundcloud.com/koan-sound/wide-open

HE400 + Aune
Musikken lyder generelt varmere og mere omsluttende (Dette må være den velkendte rørlyd). Treblen på HE-400, som ellers er ret 'sparkly' er blevet tæmmet, bassen er dybere, men det virker desværre som om at jeg mister nogle detaljer i midten og lidt mindre soundstage, specielt på akustisk musik. Bækken/hi-hat lyder mere 1-dimensionelle og risler en smule (Det samme med tamburiner) og flyder lidt sammen hvis der er knald på, for eksempel i jazz (Cannonball Adderly). Vokaler virker generelt en lille smule 'veiled' og tilbagetrukken i forhold til både Xonar Essence ST og FiiO E17, som er mine eneste andre referencepunkter, og der er tendens til sibilation (i.e. "Tunng - Once" fra "Turbines").

Det virker som om at HE400 og Aune T1 er et lidt dårligt match fordi den skjuler nogle af de ting som HE-400 gør godt. I hvertfald for mig, bortset fra nogle enkelte ting som feks Atoms for Peace, hvor electro blandet med lidt el-spade og fed vokal fungerer ganske storartet! (i.e. "Before your eyes")

Denon AHD-1100 + Aune
Ikke vildt meget at sige om denne combo. Jeg foretrækker den faktisk over HE-400/Aune konbinationen. Der er OK med smæk på bassen i 1100'eren og det fungerer rigtigt fint sammen med Aune T1 i metalgrenrer. Der er stadigt lidt veil på nogle vokaler og der mangler detaljer, så bas/trommer bliver meget dominerende, hvilket kan være helt OK i nogle genrer. Overraskende god til Muse - 2nd Law fordi lydscenen er begrænset kompleks med lidt blandet elektro og stor fokus på vokalen.

Lyden er generelt dyb, varm og behagelig - En dejlig og afslappende kombination hvis man en gang imellem ikke har lyst til at være så skide analytisk.

Konklusion
Mit første møde med rør. Jeg mister desværre detaljer i midten og tilstedeværelse i vokalen ift. Xonar Essence ST/E17 i meget af den musik jeg hører. Tendens til sibilation på nogle numre. Dyb og involverende lyd i nogle genrer, feks Atoms for Peace og passer ret fint til elektro, hvor der er masser af dybde og hvor kompleksiteten af lydscenen kan være begrænset og dermed ikke så påvirket af det detaljetab jeg føler der er (både midten/lydscenen) specielt i genrer som jazz og akustisk.

Generelt rigtig behagelig lyd fra T1 og den virker slet ikke trættende i længden selv med en bøf som HE400 som godt kan være hidsig på diskanten. Kunne godt finde på at nappe en til kontoret hvor jeg alligevel bruger lukkede bøffer, og har brug for noget jeg kan lytte til i timer ad gangen.

En fin lille, billig sag til visse genrer, med mulighed for tube-rolling! Den er godkendt :)

Billede
Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Århus C.

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf davidsh » 13. aug 2013, 22:48

Rigtig fine indtryk. Det hedder for øvrigt sibilans.. Der er en del at holde styr på, men det kommer thumbs Efter min mening er det vigtigste at en anmeldelse/indtryk er overskuelige og giver et helhedsbillede af anmelderens indtryk. Noget jeg ikke altid selv er for god til.

Personligt bryder jeg mig oftest ikke så meget om de billigere rørforstærkere jeg har hørt, syns ofte de har den lidt typiske rør-lyd. Af samme grund er jeg vel en smule træt af min x-can v8... Så måske den ryger til salg på et tidspunkt, har bare ikke noget at sammenligne den med.
Senest rettet af davidsh 13. aug 2013, 22:50, rettet i alt 1 gang.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Århus, Danmark

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Anda » 13. aug 2013, 22:49

Fine indtryk :-)

PS: Aune T1 er rør-DAC med solidstate forstærker.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf MKjeldsen » 13. aug 2013, 23:00

davidsh skrev:Rigtig fine indtryk. Det hedder for øvrigt sibilans.. Der er en del at holde styr på, men det kommer thumbs Efter min mening er det vigtigste at en anmeldelse/indtryk er overskuelige og giver et helhedsbillede af anmelderens indtryk. Noget jeg ikke altid selv er for god til.

Personligt bryder jeg mig oftest ikke så meget om de billigere rørforstærkere jeg har hørt, syns ofte de har den lidt typiske rør-lyd. Af samme grund er jeg vel en smule træt af min x-can v8... Så måske den ryger til salg på et tidspunkt, har bare ikke noget at sammenligne den med.


Sibilans, got it :) Det kan være at jeg af samme årsag ikke er helt solgt på lyden - jeg ved ikke hvor meget man kan skrue på lyden ved at skifte rør, i den her prisklasse?

Anda skrev:Fine indtryk :-)

PS: Aune T1 er rør-DAC med solidstate forstærker.


Ah ja. Det er ret atypisk, fornemmer jeg, at lave rør-DACS?
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Århus C.

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Claus-DK » 14. aug 2013, 00:10

Skide godt Kjeldsen, tak for dine indtryk og du gør det slet ikke ringe, tværtimod er det god læsning, tak..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf davidsh » 14. aug 2013, 10:09

MKjeldsen skrev:Sibilans, got it :) Det kan være at jeg af samme årsag ikke er helt solgt på lyden - jeg ved ikke hvor meget man kan skrue på lyden ved at skifte rør, i den her prisklasse?

Hvis du grundlæggende ikke bryder dig om lyden, bliver det aldrig helt godt. Det er min erfaring. Hvis du tilgengæld tænker 'hvis nu bare...' eller 'mangler liige det sidste...' kan det vel godt være at det kan blive godt.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Århus, Danmark

Re: Aune T1 - Indtryk fra låneturen

Indlægaf Claus-DK » 14. aug 2013, 11:53

Det er den version af t1 med det "dyre" rør, der er på tour, bare for en go ordens skyld.
Man kan vinde noget ved andre rør, men det er ikke nat og dag ændringer..
Har du prøvet af fifle med GAIN indstillingerne ??
Det er også noget der kan åbne/ændre lyden.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster