Første review, no flaming pls!
Jeg har haft den lille T1’er på besøg i noget tid, venligst udlånt af Claus. Til daglig har jeg en Aune X1, som jeg smider mine Denon D7000’ere igennem, men til denne lejlighed har jeg haft et par Hifiman HE-400 på besøg også, så der var lidt forskelligt at smide igennem grejet. Jeg har samtidig været så heldig at lane Anda’s Lake People G100 .
Overordnede kommentarerDet er svært helt at fornægte den lille dreng inden i sig, som hopper og danser omkring og hiver kæresten ind i rummet og slukker lyset og holder åndedrættet tilbage og med skuffelse og vrede smider hende ud igen når begejstringen ikke helt følger trit med ens egen forundring over det lille stykke legetøj der står i hjørnet og funkler og gløder. Det har længe været en drøm for mig at prøve at lytte på en rørforstærker og jeg synes ikke Aune T1 var nogen skuffelse! Og så vil jeg lige også minde om, at shit hvor er det billigt for en kombo med DAC, forstærker og rør!! Hold da kjæft!
Designet er super lækkert, elegant og stilet... og ingen kan fornægte sig, at man gerne vil have sådan et rør stående, det er som en lille kakelovn!
Generelt om musikkenJeg har en hel del noter om enkelte numre/genrer, så her kommer et par generelle pointer.
- Jeg må give ret i, at rørlyden er en speciel lyd, som ikke nødvendigvis klæder alle genrer eller bøffer.
- Mine D7000 syntes jeg ikke løs specielt fedt med rør på. Måske har de tilpas med bas og "lukket lyd" til at rørets ekstra effekt gør det for sammenklemt. I dunno.
- Hurtig metal / moderne indspildninger med mange instrumenter syntes jeg ikke var forcen. Det var som om separationen af instrumenterne ikke var helt til den genre.
- Jazz og akustisk musik var helt fuldstændig uforglemmeligt. Efter at have skrevet noter og lyttet til de numre beskrevet nedenfor lyttede jeg til hen ved 30 timers gammel jazz. Det var helt vildt fedt. Jeg synes det gav oplevelsen af at være der selv. Som om forstærkeren reparerede på nogle af de mangler, som de gamle indspildninger lidt har. Som om en top moderne og præcis forstærker bare tværer én i ansigtet, at grejet til at optage dengang bare ikke helt lever op til grejet vi afspiller med i dag.
Første opsætning --- Aune T1 -> Lake People G100 -> D7000Ikke så god synergi mellem T1 og G100, direkte ud af T1 er bedre.
Anden opsætning --- Aune T1 -> D7000 No More Lonely med Sunday Ghosttown - det klæder bluesen med lyden.
Huge Hammers med metalbandet The Safety Fire - I starten fedt med bassen, men det bliver for voldsomt
All the Love med Ulver (roligt, teatralsk, storslået rock) - Bliver også for voldsomt med bassen.
Harlem Nocturne med Jan Harbeck Quartet - Lyder skøn! Kontrabassen er lige i ansigtet, men der mangler lidt 3D i saxen. Lyden bliver ligesom samlet til en boldt.
Tredje opsætning --- Aune T1 -> HE-400Ahmad Jamal: Ahmad's Blues - Der er ligesom mere ro på end med D7000, musikken føles mere som at høre det live.
Ahmad Jamal: But Not For Me fra Live at the Pershing - Lilletrommen har en høj overtone som negle på en tavle, men resten af musikken er lækkert separeret… Men bækkenerne bliver for meget af det gode…
Cannonball Adderley, skiven Somethin' Else - Igen en super levende følelse fra det meste af bandet, men måske nok en lige lovlig skarp lyd af bækkener… sært nok er trompeten lækker.
Miles Davis, Kind of Blue - Her går det bedre, Backinggruppen bliver en vuggende suppe, der nærmest hypnotiserer én mens Miles flyver rundt over vandene… ahh!
Koblingen med G100 funger super her - bedre instrumentadskillelse.
Fed dynamik i Freddie Freeloader i skiftene mellem soli.
Miles Davis Quintet - Relaxin' og Steamin' - Supper lækker lyd, især balladerne. Den lidt sprøde lyd på Miles' trompet bliver gengivet super flot
You're My Everything - super dynamik go følelse. Især klaveret lyder rigtig levende
Gunde on Garner - Plays Bent Fabric - Skarp, blød, varm og kærlig bas. Men klaveret er ligesom lidt muffled
Brown Bird: The Devil Dancing - Gør sig godt, sprød og dejlig levend elyd.
Gavriel Lipkind: Single Voice Polyphony (Bach) - Fantastisk! Ganske enkelt! Celloen svæver næsten. Det er som om T1 reparerer på nogle af de ting ved lyden der normalt irriterer mig, fjerner lidt af støjen i kanterne
The Sword: Age of Winters - Her er det som om T1 mangler lidt punch
Mastodon - albummet Leviathan og The Hunter - Leviathan: Noget her virker overhovedet ikke - guitaren mudrer helt. The hunter: Her går det noget bedre
Dire Straits - Sultans of Swing / Brothers in Arms / On Every Street. Levende lyd, svært at stoppe med at lytte på det ;)
David August: met Times - Engagerende lyd, sjov og spændende
Eivør og DR Big Band – Trøllabundin. I forhold til X1 -> G100 er lyden lidt mere "muffled" og instrumentseparationen mangler lidt - generelt lidt mere fladt. De helt høje frekvenser i hendes sang er lidt irriterende.
KonklusionEn utrolig "sjov" forstærker. Bestemt en forstærker, som har nogle ting den gør bedre end andre, men det berettiger den måske også til at være en forstærker, man gad have stående selvom man købte en dyrere og "bedre" forstærker fordi man så kunne trække T1'eren frem til fx akustisk musik.
TAK TIL CLAUS!For er det SINDSSYGT fedt, at du bare udlåner til vildt fremmede mennesker. Og samme til Brian og Anda og andre, der bare udlåner til helt fremmede. Det giver en helt særlig stemning her på forumet, som man ikke finder andre steder på nettet (og heller ikke mange steder i virkeligheden for den sags skyld). Thumbs up!