Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen



Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf MKjeldsen » 14. aug 2013, 14:32

God idé. Jeg ligger omkring kl 1-2 stykker på Volumen knappen med HE-400. Jeg prøver lidt mere gain i aften!
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf MKjeldsen » 14. aug 2013, 22:47

Har leget lidt med Gain settings, og lyden har faktisk åbnet sig en smule, men de ting jeg ikke brød mig om med HE-400 er stadigt lidt for dominerende, desværre. Det er stadigt en behagelig, varm og tilbagelænet kombo med Denon D1100.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf frugtkompot » 15. aug 2013, 19:55

Jeg havde også blandede følelser omkring Aune T1 efter at have haft den hjemme i halvanden uge. Min lille anmeldelse.

Først blev jeg meget positiv overrasket i forhold til at lytte direkte ud af computeren. Pludselig åbnede en hel scene sig, når jeg lyttede musik, og det er en af de få gange, jeg har kunnet identificere en egentlig scene i fx live musik. Den del var meget imponerende, og blændede mig måske lidt det første stykke tid. Dertil var der naturligvis også en markant bedre præcision og transparens i musik - men dette er dog noget, som jeg egentlig lidt oplever som godt og ondt. Jeg fandt nemlig derigennem ud af, at meget af min musik ikke altid lød særlig behageligt via Aune T1'en og fokus blev flyttet fra musikkens helhed til detaljer i musikken - og alt for ofte de dårlige af slagsen. Det skal siges, at jeg hører det meste af min musik via rdio.com - og at jeg derfor ikke sidder med computeren fuld af lossless lydfiler. Jeg foretrækker simpelthen slikbutikken frem for gourmetforhandleren på dette område.

Hertil synes jeg, at det er værd at nævne, at Aune T1 er rigtig flot at se på med et stramt, rent og veludført design i gode materialer, der er moderne og tidsløst. Desværre er strømforsyningen næsten på størrelse med selve forstærkeren, og det ødelagde lidt helhedsindtrykket for mit vedkommende. Hvorfor lave en elegant lille forstærker til computeren, der så samtidig kræver en gigantisk strømforsyning ved siden af? Jeg er sikker på, at der er en god teknisk forklaring på fænomenet, men efter at have sat Audinst HUD-MX1 til, som har en lille strømforsyning, der let kan gemmes væk, så er jeg ikke overbevist om, at dette valg gavner Aune T1.

Summa summarum, så oplevede jeg Aune T1 som en meget analytisk og præcis forstærker, som i øvrigt var rigtig hyggelig at have siddene ved siden af om aftenen med den lille blå LED-pære. Jeg satte meget stor pris på, at alt blev strammet lidt op i lydbilledet, og jeg lytter ikke længere til musik direkte ud af computeren, mens dens analytiske tilgang til musikken tiltalte mig måske ikke så meget. Det er i mine øjne en forstærker for folk, der gerne vil lytte efter detaljer. For mit eget vedkommende lytter jeg efter musikaliteten, og her vil jeg hellere have en forstærker/DAC, der er mere skånsom.

PS. Jeg har taget en del billeder, som jeg lige skal have lagt pĂĄ Flickr, sĂĄ kan de ryge herind derfra.

Og i øvrigt mange tak for lån! En fornøjelse at få lov til at "snuse" på den måde. Jeg har store forventninger til, at jeg engang får Aune X1 hjem, der forhåbentlig beholder alle T1'erens gode kvaliteter samt leverer et mere musikalsk indtryk. Og en mindre strømforsyning :)
frugtkompot

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 1. jul 2013, 11:34

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 16. aug 2013, 01:22

Strømmen og kvaliteten af strømmen er af yderste vigtighed for hvordan noget lyder, man kan jo bare have klodsen stående på gulvet, så får du også sine kredsløb længere væk magnetfelterne fra strømmen..

Så det er dejligt med en god strømforsyning..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Anda » 16. aug 2013, 06:52

Claus-DK skrev:Strømmen og kvaliteten af strømmen er af yderste vigtighed for hvordan noget lyder, man kan jo bare have klodsen stående på gulvet, så får du også sine kredsløb længere væk magnetfelterne fra strømmen..

Så det er dejligt med en god strømforsyning..

+1

Ledningen fra strømforsyningen op til T1 er dog efter min mening lige kort nok, så man har ikke helt frit valg hvad angår placering.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf frugtkompot » 16. aug 2013, 09:38

Jeg undrede mig meget over sådan et "half-way" design, hvor begge ledninger ud af strømforsyningen var ca. lige lange. Det gjorde den temmelig svær at placere uden at opbygge et "ledningehelvede" på bordet. Det lykkedes i hvert fald ikke for mig.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg havde foretrukket, at strømforsyningen enten a) var indbygget i forstærkeren eller b) var mindre / ikke-eksisterende. Sådan er personlige præferencer jo nu engang så interessante :)
frugtkompot

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 1. jul 2013, 11:34

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf MadsM » 11. okt 2013, 17:45

Dette er mit første møde med en DAC/Amp og ja sågar mit første forsøg på at sætte ord på hvad jeg oplever. Jeg er ret ny i det audiofile univers, så min gennemgang bliver nok noget præget af udtryk som jeg synes er passende til det jeg oplevede frem for de rigtige termer 1musik

Jeg har haft bĂĄde Audinst HUD-MX1 og Aune T1 til lĂĄns, men har i skrivende stund stadig MX1'eren, sĂĄ den venter jeg lidt med.

Opsætning:
Laptop (foobar2000) -> Aune T1 (fuld gain) via USB -> AKG K272HD

Musik:
Queen – Bohemian Rhapsody (FLAC 758 kbps)
Michael Jackson – Billie Jean (FLAC 997 kbps)
Metallica – Of Wolf and Man (FLAC 1062 kbps)
Joe Satriani – Surfing with the Alien (FLAC 1032 kbps)
Otis Rush – It Takes Time (ALAC VBR)
Gorillaz – Clint Eastwood (FLAC 860 kbps)
Carpark North – Human (FLAC 915 kbps)

Indtryk:
Jeg afhenter Aune T1 hos MKjeldsen, og skynder mig hjem for at sat det til. Jeg spænder op for noget Queen, synes egentlig det første indtryk var lidt skuffende. Lyden er da ”blød og rund”, men lidt ”snæver”. Jeg synes der manglede både nogle lave frekvenser men specielt nogle høje i lydbilledet. Dette gjorde at oplevelsen ikke blev helt så fantastisk som jeg havde håbet på. Det gør sig egentlig gældende for listen dog undtaget for Joe Satriani - Surfing with the Alien, for der må jeg sige at T1’en træder i karakter. Her fremhæves guitaren på en måde som jeg aldrig har hørt den før og det bliver en helt ny oplevelse.

Udføringsmæssig må jeg sige at den ser ret godt ud på et skrivebord :grin: men det gør alt med rør vel. Tilgengæld synes jeg lidt det er en skrammel måde Gain-switchen er lavet på, det virker som en halvfærdig løsning og er ikke specielt brugervenligt.

Alt i alt vil jeg sige at Aune T1 er god til noget musik men generelt ville jeg nok vælge noget andet der falder mere i min smag. ;-)
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 11. okt 2013, 19:16

Fremragende, nu du har fundet en forstærker til Satriani, kan vi indlede jagten på en forstærker til Queen...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 1. jun 2014, 20:56

Jeg har brugt lidt tid på T1'eren de sidste par dage og det har af en eller anden grund været en ret dårlig oplevelse.

Jeg har brugt den sammen med mine Nail 1, Macbook Pro, Spotify Premium og iTunes med forskellige filkvaliteter. Jeg oplevede på mange numre en generende forvrængning et sted i den øvre mellemtone. Det hjalp ikke noget at ændre på gain-knapperne i bunden, så jeg har ikke rigtig nogen idé om, hvad problemet skyldes musik14

Kan det være Nail og T1 der bare er en usandsynlig dårlig kombo? Eller er der noget andet jeg har overset?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf M.Gjøl » 1. jun 2014, 22:41

Som du også oplevede, syntes jeg også at den forvrængning var der med mine iems, hjalp lidt med mine Grado'er.

Tror at Aune T er et rigtig godt sted at starte sin head-fi rejse. Design mæssigt syntes jeg at den er en perle.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 1. jun 2014, 23:12

Det er ikke en DACAmp rettet mod detaljerige IEMs, andet tror jeg ikke det skyldes..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 2. jun 2014, 08:52

Claus-DK skrev:Det er ikke en DACAmp rettet mod detaljerige IEMs, andet tror jeg ikke det skyldes..


Hvad er det så der gør, at den ikke virker med iem´s? Er det bare forstærkeren der er for kraftig eller...?

Så vidt jeg husker er Nail1 på 60 ohm og de Grado'er som M.Gjøl henviser til er på 32 ohm. Skulle forvrængningen så ikke være endnu mere fremtrædende på Grado?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Psymon » 2. jun 2014, 09:11

Som jeg huskter T1 så er den ikke så detaljerig og sløre "billedet" lidt. Den gør det hele lidt mere blødt, så hvis man sidder med detaljerige IEM's, så ender man med at miste dele af det der gør IEM lækker.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 2. jun 2014, 12:34

Psymon skrev:Som jeg huskter T1 så er den ikke så detaljerig og sløre "billedet" lidt. Den gør det hele lidt mere blødt, så hvis man sidder med detaljerige IEM's, så ender man med at miste dele af det der gør IEM lækker.


Det handler ikke om at rørlyden slører billedet lidt og gør det mere blødt, det kunne jeg måske godt leve med, hvis det var i et rimeligt omfang. Det handler om, at der i en del af frekvensområdet er hørbar støj / forvrængning, som gør T1 værdiløs / ikke brugbar til Nail1. Lyden er langt bedre direkte fra min gamle iPhone 4. Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg have returneret den som defekt...

Mit spørgsmål er sådan set bare, hvad det er der gør, at den forvrænger lyden...?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf davidsh » 2. jun 2014, 13:25

Altså taler vi om støj eller..? Når den spiller musik eller hele tiden? Kommer og går det?
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 2. jun 2014, 13:44

davidsh skrev:Altså taler vi om støj eller..? Når den spiller musik eller hele tiden? Kommer og går det?


Forvrængning af den musik der bliver afspillet, lidt ligesom når man skruer for højt op og højttaleren ikke rigtig kan følge med, bortset fra, at det med T1 / Nail 1 kombo'en også kan høres ved forholdsvis lav lydstyrke...

F.eks. 42 sekunder inde i Agnes Obel's Fuel to Fire, hvor den anden af de høje toner (vokal) er forvrænget.
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 2. jun 2014, 15:20

Jeg tror synderen skal findes i isoleringen. Den udstiller i langt højere grad forstærkerens og dac særheder.
Og specielt rør kan lide voldsomt under dette.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 3. jun 2014, 13:53

Claus-DK skrev:Jeg tror synderen skal findes i isoleringen. Den udstiller i langt højere grad forstærkerens og dac særheder.
Og specielt rør kan lide voldsomt under dette.


Sikkert et dumt spørgsmål, men hvilken isolering??
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 4. jun 2014, 01:04

lydIsoleringen som du opnår med IEMs, den gør jo alle ting meget mere tydelige
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Aune T1 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf rasse1977 » 5. jun 2014, 22:02

Claus-DK skrev:lydIsoleringen som du opnår med IEMs, den gør jo alle ting meget mere tydelige


Ok, nu er jeg endnu mere forvirret...?

Så du siger, at med en iem der isolerer godt, kan jeg bedre høre forstærkeren. Så det er i orden at forstærkeren støjer og forvrænger musikken, man skal bare bruge alm. hovedtelefoner, der ikke isolerer lige så godt som iem's, for så kan man ikke høre det....? Er det ikke bare at camouflere et dårligt design?

Og hvis man sætter det endnu mere på spidsen, så er det vel lidt tankevækkende, at Nail 1 spiller rigtig fedt direkte fra min gamle iPhone 4, når de nu er så gode til at afsløre kilden?

Er det ikke et udtryk for dårligt design, at en dac/amp ikke kan anvendes med både alm. hovedtelefoner og iem's? Det er vel derfor der er mulighed for at ændre gain?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

ForegåendeNæste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster