Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?



Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 2. feb 2014, 17:09

En anden ting... Du har haft lidt problemer med at bruge Spiral Ear med hybridforstærkere. Kunne man ikke i stedet bruge en rør buffer sammen med en SS forstærker, der med sikkerhed fungerer sammen med dine CIEMs? :-)

Altså:
DAC -> Tube buffer -> SS Headamp -> Spiral Ear
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 2. feb 2014, 18:08

Problemer med rør.. hvad mener du? Og bliver en buffer ikke lidt som at drikke kaffe, men fylde alt muligt i, for at det ikke skal smage af kaffe? :roll: :grin:

Spøg til side, jeg har faktisk bemærket disse buffere i min rørforstærker research de sidste uger, og har undret mig over brugsområdet og målgruppen. Det er måske slet ikke så dårligt et forslag, når det kommer til stykket.

Der er flere veje at gå, og jeg har stadig ikke helt besluttet mig. Venter også på at få lyd i de gamle Beovox højtalere, så jeg kan bedømme, om de overhodet er brugbare (også ift lydpræferencer). Var egentlig på nippet til at hente en lille T-amp fra Kina, men det kinesiske nytår kom lidt i vejen (l-a-n-g leveringstid). Nu har jeg en halv aftale med Zigis, om at han bygger en T-amp ind i et tomt Rock'nGlass kabinet. Det kommer så også til at tage lidt tid.

Indtil jeg ved om højtalerne kan bruges, har jeg lagt vintage-forstærker ideen på hylden. Det er ønskeligt med en forstærker/receiver også fra B&O, for helhedsindtrykkets og det sentimentale aspekts skyld. Disse hænger ikke på træerne heroppe, så det bliver DK eller eBay. Begge alternativer koster en god del ekstra pga fragt, moms og fortoldingsgebyr. En forstærker i DK til 500 ender f.eks. med at koste ca 1500, og en til 1300 vil koste mig 2500.

I virkeligheden er jeg (stadig) mest lun på alt-i-een + Mini. Alle disse bokse og deres kabler er ikke så tiltrækkende længere. Første trin bliver dog som sagt at finde ud af, om højtalerne er brugbare. Vi får se.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 2. feb 2014, 18:34

Jeg tænkte på dine støjproblemer. Med en tube buffer og en headamp optimeret til IEMs, ville du få rørlyd uden de skavanker der følger med (tror jeg) :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 7. apr 2014, 16:43

Hvor er det fint med en egen projekt-tråd, det er næsten som at have en blog :grin: Zigis' specialbyggede t-amp er snart på vej hertil i posten, så nu kan jagten på passende højtalere begynde (eller rettere sagt fortsætte). Med to modsatrettede lyttepositioner burde jeg egentlig vælge, hvilken ende af rummet højtalerne skal placeres i. Siden jeg helst ikke vil hænge dem på væggen, er der to reelle alternativer - smalle gulvstående fuldtone-højtaler à la Cyburgs Needle (evt TABAQ) i den ene ende, eller små passive højtalere placeret i selve reolen, hvor anlægget også står (evt i kombination med en subwoofer). Uden sub kunne det alternativ 2 være noget à la JohnBlue JB3, med sub kunne det være noget à la WRS WP1+Woof1. Når jeg tidligere kiggede på aktive løsninger, sprang disse to fra danske Audio Pro i øjnene, Addon T10 og Allroom Air One. Begge lader til at kunne give en (nogenlunde) rumfyllende lyd. Udfordringen ved at placere højtalerne i reolen sammen med anlægget, er naturligvis hvorvidt der kan opnåes en rumfyllende lyd. Audio Pro lader til at have ‘løst’ problemet, måske kunne jeg finde en lignende passiv løsning med samme effekt. Nå, bare et par indledende tanker om højtaler-delen af projektet. Her noget at kigge på i mellemtiden.. :-)

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf rasse1977 » 7. apr 2014, 19:40

Ketil B skrev:Når jeg tidligere kiggede på aktive løsninger, sprang disse to fra danske Audio Pro i øjnene, Addon T10 og Allroom Air One. Begge lader til at kunne give en (nogenlunde) rumfyllende lyd. Udfordringen ved at placere højtalerne i reolen sammen med anlægget, er naturligvis hvorvidt der kan opnåes en rumfyllende lyd. Audio Pro lader til at have ‘løst’ problemet, måske kunne jeg finde en lignende passiv løsning med samme effekt.-)


Det lyder som om du udelukkende går efter passive højttalere, er der nogen speciel grund til det...?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

 
Indlæg: 150
Tilmeldt: 6. feb 2014, 15:10
Geografisk sted: Bornholm

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Psymon » 7. apr 2014, 21:32

Som jeg kan forstå, så har Ketil allerede købt en amp

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 7. apr 2014, 21:45

rasse1977 skrev:Det lyder som om du udelukkende går efter passive højttalere, er der nogen speciel grund til det...?

Godt spørgsmål, det er vist en generations-ting :grin: Spøg til side, selv om udgangspunktet (jvf trådens titel) har været uforandret, så har projektet spredt sig over flere tråde efterhånden, så jeg kan godt forstå, at du spørger. Erhvervede på et tidspunkt et par gamle Beovox 800, der så ud til at kunne hænge på væggen i den ende, hvor anlægget er placeret. Anskaffede den billigste t-amp på ebay for at teste dem. Selv om de havde en udemærket lyd, nåede den ikke helt ned i den anden ende, hvor lyttepositionen er. I mellemtiden havde jeg bestilt denne t-amp hos Zigis, der bygger på TPA3116D2 fremfor den mere anvendte Tripath chip. Fordi jeg samtidig godt kan lide, at ting visuelt hænger sammen, fik jeg Zigis til at bygge forstærkeren ind i et kabinet magen til Rock’n Glass (tilpasset ift div stik/åbninger). Mens Zigis byggede løs, fortsatte jeg med at kigge på aktive løsninger (rf Addon T10), men nu hvor hans (endnu unavngivne) forstærker er færdig, giver det ikke nogen mening at kigge på andet end passive højtalere. Så, der er en længere histiorie bag, som du ser :-) Jeg ved godt, at aktive højtalere er populære for tiden, men i mit specielle projekt, er der en række særlige hensyn at tage. Jeg husker ikke om de er nævnt tidligere i tråden, men altdominerende hensyn er placeringen af højtalerne, og bestemt deraf størrelsen. Jeg anser ikke aktive højtalere for at være de passive overlegen, undtagen i meget specifikke omstændigheder. Der må stadig trækkes både strøm og signal til dem, og lydmæssigt overgår de heller ikke de passive (tror jeg :-) ). I mit tilfælde vil signalet komme fra Rock’n Glass, og om det går direkte til aktive højtalere, eller via T-amp’en til passive, er nok (mere eller mindre) hip-som-hap. Omkostningsmæssigt er der heller ikke alverden opnået med aktive fremfor passive. Som sagt, siden jeg nu har både pre og effekt (fra Zigis), bliver det passive for min del. Det hele er jo i udpræget grad et eksperiment, om end baseret på et reelt behov. Der er ingen garanti for, at højtaler-delen af projektet vil fungere knirkefrit fra starten, uanset hvor meget research jeg lægger i det. Rummet (og til dels mine lydpræferencer) vil nok få det sidste ord i sagen uanset :-)


NB: Lidt mere info om t-amp’en.. Som nævnt er den bygget med udgangspunkt i TPA3116D2 chip’en fra Texas Instruments, i stedet for en af mere velkendte Tripath chip’er. Printet kommer fra en hollænder bosat i Kina, der har købt det på det lokale marked. PCB-layoutet ligner stort set det for Tripath, og al SMD-lodning er gjort på forhånd. Zigis har foretaget mindre tilpasninger til TI-chippen, og har opgraderet enkelte komponenter af lydmæssige og sikkerhedsmæssige hensyn. Den er samtidigt blevet afprøvet med eksterne strømforsyninger med forskellige specs, for at se hvad der fungerer lydmæssigt bedst. Fordi Rock’n Glass som preamp allerede har volumekontrol, har jeg for bedste lyd fravalgt eget potmeter i t-amp’en. Den vil således agere ren effektforstærker, med gain tilpasset Rock’n Glass. Zigis t-amp vil mao være skræddesyet til mine behov, både lydmæssigt og visuelt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf thomasa » 8. apr 2014, 20:13

AKG K701, Henry Audio MK2, HIFIMAN EF-5
thomasa

 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. mar 2014, 18:56

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 8. apr 2014, 21:15

Ja, LS50 ville løfte opgaven ganske fortrinligt, tror jeg, desværre er den fysisk for stor. I reolen i den ene ende vil noget som den viste JB3 passe størrelsemæssigt, på gulvet i den anden ende passer den endnu smallere Cyburgs Needle bedre. Jeg har faktisk lidt lyst til at bygge min første højtaler :-) og så med 3" fuldtone enheder. Cyburgs Needle er ikke så vanskelig at bygge, men tror jeg vil foretrække en placering i reolen i stedet. Jeg er i gang med at researche diy-kandidater til reolen, er nu også blevet officielt diyaudio-medlem :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 16. apr 2014, 15:20

Billede

Så er det ud efter højtalerkabler og bananstik, så jeg kan få testet forstærkeren. Begynder med det, jeg har for hånden, mine naim-højtalere. Så må jeg senere tage stilling til, hvilke højtalere jeg skal benytte på permanent basis. Har 3-4 stykker i kikkerten, en fuldtone/horn-konstruktion og resten ren fuldtone.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Psymon » 16. apr 2014, 15:42

Det ser sgu godt ud med sådan en stabel :D

Kan du vælge output fra din Rock'n'Glass eller kommer der altid lyd ud af begge udgange?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 16. apr 2014, 16:46

Ja, nu mangler der bare en NOS-dac i et tilsvarende kabinet, og et par mindre horn-højtalere :grin:

Der er ingen udgangsvælger, og umiddelbart vil jeg antage, at der i lyd i begge udgange samtidig. Jeg tror ikke, den ene har fortrinsret, så f.eks. pre mutes hvis der tilkobles hovedtlf. Testede godt nok preamp’en med en T-amp tidlgere, men har lykkeligt glemt alt (alderen trykker).

Jeg fik skaffet kabler og stik, regner med at koble det hele til om et par timer, så bliver vi nok lidt klogere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 16. apr 2014, 20:47

Det spiller, samtidigt fra begge udgange, og omtrent på samme niveau. Mærkelig fornemmelse med højtalerlyd i denne del af huset :-) Nu får forstærkeren lov at låne Naim-højtalerne et par uger, så den er spillet til, når de 'rigtige' engang skal kobles til.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Zigis » 19. maj 2014, 01:37

Few days ago I was sure, the best, not expensive way is using half of Grub DAC kt as USB to I2S converter for Ketl's NOS TDA1543 DAC
http://www.diyforums.org/GrubDAC/GrubDACoverview.php

However in meantime i find few interesting ready made boards in ebay. This will avoid a little uncomfortable SMD chip soldering. First is with the same TI chip as in Grub DAC
http://www.ebay.com/itm/TekDevice-TI-PC ... 5afe0deaf2

Second is with Sabre SA9023 chip
http://www.ebay.com/itm/USB-to-SPDIF-Co ... 3cdb9f36e5

This USB receiver board have I2S and SPDIF outputs and can receive 33K, 44.1K, 48K, 88.2K, 96K sampling rate up to 24 bits without downgrading. However in case with TDA1543 it dose not mater, because this DAC work on CD level only.
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 19. maj 2014, 20:42

Som jeg har skrevet til Zigis på PM, så voldte usb-delen i Varna II lidt problemer med min MacBook/SnowLeopard. Jeg mistænker kompatibilitetsproblemer i forhold til UAC1 fra Mac’ens side (i hvert fald med BitPerfect og Audirvana+). Uden at der behøver at være nogen sammenhæng, så ville QNKTC dac’en heller ikke fungere under UAC1 (med samme MacBook), men kun under UAC2. Samlet set betyder det, at jeg ikke er vild med at få et USB 1.1 grænsesnit, men hellere vil have USB 2.0 (UAC2), siden jeg aldrig har haft problemer her. Dette gælder også, selv om der her kun bliver tale om Red Book-kvalitet (NOS). Jeg er stadig lun på .32 modulet fra audio-gd, men vi får se, hvad der kan lade sig gøre.


En lidt anden ting.. Faldt over denne passive diy crossfeed fra Jan Meier. Kunne være spændende at lægge den i et RnG kabinet (kan vist lige akkurat være der iflg Zigis), også fordi den crossfeed boks Zigis tidligere forærede mig faktisk havde en positiv effekt. Selv om man i nogle afspilningsprogrammer har software-baseret crossfeed funktion, så kunne det alligevel være interessant at have denne rene hardware udgave også.

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 20. maj 2014, 21:21

Ser ud til, at vi forsøger os med USB32 modulet, Zigis regner med at kunne få plads til det hele. Altid sjovt at forsøge at visualisere projekter.. :-)

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf toppe » 20. maj 2014, 21:29

Det ser rigtig godt ud! thumbs

Har du lagt dig fast på µfonken diy højtaler? Og er du i gang med at bygge? popsy
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 20. maj 2014, 21:43

Ja, det bliver uFonken, fordi den virker enkel at gå til. Har fundet ud af, hvad jeg skal bruge, og hvor jeg kan få, men har ikke søsat projektet endnu. Naim-højtalerne er tilbage i sit eget element, og d-amp'en er derfor arbejdsløs, så må snart i gang ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf msp » 20. maj 2014, 22:18

Hej Ketil, meget elegant visuelt system du får sat sammen.

Har du bestemt dig for højtalere? jeg hørte for nogle år side nogle af de små System Audio, tror de vil gå godt i spænd med din rør pre... mener også de var til at komme til for penge.

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 21. maj 2014, 01:15

Hej Morten, tak for SA-forslaget. Tror nu at jeg holder mig til uFonken, også for bygge-erfaringens skyld. Af de små System Audio højtalere er den dyreste, Aura 1, egentlig mest interessant. Saxo 1 og 8 har begge bagudrettet basrefleksport, noget jeg ikke synes har fungeret for mig tidligere. Dette er så et andet rum, så måske ville det kunne fungere, men så får man dem kun i sort og hvid højglans, hvilket slet ikke er min smag. Jeg tror så, at Aura 1 er lidt for stor en mundfuld for den lille klasse-d forstærker, og i forhold til uFonken er prisen 2-3 gange højere. Men-men, vi får se.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron