Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?



Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 17. dec 2013, 19:49

Søger lidt ny inspiration, så tanker og indspil til nedenstående er yderst velkomne..

Leger med tanken om et sekundær-system med lidt højere lydkvalitet end Ember/QNKTC. Dette er så tænkt som et kombineret head-fi/hi-fi system, med omtrent samme kvalitetsniveau på hovedtelefon- og højtalersiden. Forestiller mig kilden bliver en MacMini, og afspilningen styres via iPad.

En ting, der i stigende grad irriterer mig, er de mange kabler, der må til, når vi snakker separate enheder. Et stærkt reduceret boksantal er derfor kun et fortrin i denne sammenhæng. Det er også ønskeligt at enhederne ikke er så fysisk store, at de dominerer rummet visuelt.

Lignende fysiske begrænsninger gør sig gældende på højtalersiden. Rummet er ca 2x4 m, med lyttepositioner i modsatte ender. Her er reelt ingen gulvplads til højtalere, så de må op på væggen i den ene ende, eller placeres i åben reol i den anden ende. Ommøblering er ikke et alternativ.

Hvad hovedtelefonsiden angår, så regner jeg med at holde mig til Spiral Ear og T70. Der kan naturligvis komme andre/flere til sidenhen, men disse to bliver nok grundbasen.

Hvad er det så, jeg ser efter? Jo, ideelt set noget alt-i-en (dac/headamp/preamp/pwramp), hvor det bare er at tilkoble kilde (Mac) og højtalere. Budgettet er vel 20-30k, kan det gøres billigere, er det helt ok :-) Projektet haster ikke, men er mere et forsøg på at ramme mit reelle behov bedre end hidtil.

Jeg har kigget på forskellige ‘sager’ (se nederst), som jeg allerede har stiftet bekendtskab med i variende grad. Alle tre løsninger ville sikkert fungere tilfredsstillende rent lydkvalitetsmæssigt, men boksantallet bliver lidt større end jeg har lyst til (måske med undtagelse af Bellina’en).

Hvilke alternative løsninger har jeg? Man stirrer sig let blind på det man kender, så kreative, udenfor-boksen løsningsforslag er også velkomne.

- - -

RWA Bellina HPA
Een boks, der kunne kobles på et sæt små, aktive højtalere. Den naturlige partner, RWAs egen forstærker sprænger budgettet, men jeg kunne selvfølge starte med head-fi delen, og udvide når budgettet tillod det.

Metrum Octave / LM Audio Mini 218
Igen, aktive højtalere, og jeg er kørende. Mini218 er så til gengæld Line Magnetic’s mindste preamp, og jeg er usikker på kvaliteten. Enhedens hovedtelefon-del har jeg mere tiltro til (baseret på delt bruger-erfaring). Det er også fristende at udskifte Octave med Line Magnetic’s egen dac (rør-baseret).

Naim DAC-V1 / Naim NAP100
Velkendt terrritorium, og bare et par små passive højtalere mangler. Meget fristende, men nysgerrig på alternativerne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf toppe » 18. dec 2013, 02:55

Spændende projekt :-)

Ønske scenariet ville være 'one box to rule the all' - som kunne styres af en telefon, men selv streame fra en netharddisk og fra spotify eller lignende uden at det er telefonen, der bruger strøm og kraft på at sende til boxen. Samt at den har en god dac, pre-amp, effekttrin og en god hovedtelefonudgang. Jeg har ikke hørt om sådan et vidunder... Så én box er næppe nok, men jeg tror at der er ved at komme nogle, som ihvertfald kan spare dig for din mac mini, hvis du kan leve med at have en netharddisk gemt af vejen sammen med din router.

Jeg har ingen forstand på aktive højtalere - har de indbygget forforstærker eller kræver de en ekstern? Hvis de kun har bruge for line-in er du vel ret godt kørende med en god dac/hovedtelefonforstærker og kan bruge pengene på et sæt gode aktive højtalere... Ellers er der flere dac/amps der også har forforstærker. En god hovedtelefonforstærker, med eller uden dac/forforstærker, kommer du næppe uden om.

Hvis højtalerne skal enten på væggen eller i en reol ville trykkammer højtalere vel være at foretrække, evt måske basrefleks med basporten på forsiden? Èn af mine venner havde et sæt harbeth p3esr og de lød fantastisk i en reol med blot 10-20cm til bagvæggen. Han drev dem med en Quad 606 effekttrin, og den passede fint ind i hans reolsystem (og så er det imho en smuk forstærker). Den lille harbeth p3esr har selvfølgelig ikke den dybe bas, men til gengæld har den en mellemtone og et perspektiv, som jeg (med min begrænsede erfaring) ikke har hørt mage til i et setup der koster mindre end en ny bil. Han solgte dem desværre, men den nye ejer har sat dem til salg igen.

Nå, det var bare lige et par hurtige tanker - jeg tænker videre ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 18. dec 2013, 04:29

Audio-GD Reference 10.32
http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/Reference10/RE10EN.htm

Elac AM 180
http://www.elac.com/en/products/Active/AM_180/index.php
http://www.lydogbillede.dk/test/elac-am-180/

Selv tak! :grin:

PS: Adam Compact Mk3 Active ser også lækre ud, men er lidt store på trods af navnet.
Senest rettet af Anda 18. dec 2013, 04:42, rettet i alt 1 gang.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 18. dec 2013, 04:42

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Bonde1985 » 18. dec 2013, 09:41

Hej Ketil B

Den løsning du søger, kan muligvis findes i AVI's produktserie. Det er aktive højttalere, med to seperate forstærkere indbygget inkl en meget rost DAC. Sættet ligger på ca 13.500dkk og skulle sparke seriøs bagdel :-) Tjek det ud her:

http://www.vassagohifi.dk/cms/vassago-h ... -1332.html

og lidt mere grundig læsning her:
http://www.thedigitalmusicexperts.com/T ... ADM9T.html
Bonde1985

 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 23. apr 2013, 22:37

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Sorensiim » 18. dec 2013, 10:23

Hvis du ikke springer på en Mac mini + Avi ADM løsning, så kunne en Oppo BDP-105 være en mulighed. Super DAC, hovedtelefonforstærker, forforstærker og CD/BD/DVD afspiller i én pakke. Den er så fed at jeg virkelig ville ønske at jeg havde noget at bruge den til. Måske sammen med et par M-Audio 8.3?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Bender » 18. dec 2013, 10:56

AVI ADM 9RS eller den nye lillebror uden DAC DM5, de er perfekte til en MAC ;-)

http://www.avihifi.co.uk
Bender

 

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Psymon » 18. dec 2013, 12:44

Har du Mac Mini i forvejen? Ellers er det en ret dyr løsning som musikafspiller. Specielt når en Raspberry pi kan gøre det samme :D

Tjek eventuelt http://www.raspyfi.com/ og https://sites.google.com/site/picoreplayer/ ud.

Mht. all-in-one, så en god dac/amp med preamp og aktive højtalere er nok den mest diskrete løsning.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 18. dec 2013, 13:38

Tak for forslagene, jeg skal undersøge dem nærmere, men her et par umiddelbare kommentarer..

Selv om jeg i udgangspunktet kunne ønske mig et ligeværdigt forhold mellem head-fi og hi-fi delen, så giver rummets udformning, møblering og anvendelse så store udfordringer for højtaler-placeringen, at hi-fi delen nok vil blive et kompromis i en eller anden grad.

Desto vigtigere bliver det derfor også, at head-fi delen fungerer optimalt (indenfor budgettet). Dette indebærer også matching (impedans, præference mv) i forhold til Spiral Ear/T70.

MacMini er ikke et ‘must’, men mest en kendt størrelse, og dermed lettere at gå til for mig. En NAS/streamer-preamp løsning ville sikkert også kunne fungere.

Nogle af de nævnte dac/amp forslag er ganske enkelt for fysisk store. Hylden er bare 30 cm dyb, så med plads til diverse kabler snakker vi 25 cm max dybde på enhederne.

Flere af de aktive højtalere vil sikkert også blive for tunge. Ved nærmere eftertanke foretrækker jeg nok væghængte højtalere, og 8-10 kg pr højtaler er måske i overkanten for den aktuelle vægs bærevne.

Jeg har fundet enkelte alt-i-en produkter, f.eks. NAD D3020, Centrance DACmini PX og Peachtree Nova 125. For alle de nævnte er jeg dog i tvivl om head-fi delens niveau er godt nok.

Jeg vil grave lidt mere i sagen, nye og yderligere tanker/alternativer er stadig meget velkomne.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 18. dec 2013, 14:05

http://www.thomann.de/dk/cat.html?gf=digitalomformere&ls=100&oa=prd

Lynx Hilo, Antelope Zodiac(+), Grace m903, Mytek Stereo 192, Teac UD-501 osv. :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 18. dec 2013, 14:20

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Sorensiim » 18. dec 2013, 15:01

Ketil B skrev:Desto vigtigere bliver det derfor også, at head-fi delen fungerer optimalt (indenfor budgettet). Dette indebærer også matching (impedans, præference mv) i forhold til Spiral Ear/T70.

MacMini er ikke et ‘must’, men mest en kendt størrelse, og dermed lettere at gå til for mig. En NAS/streamer-preamp løsning ville sikkert også kunne fungere.
Flere af de aktive højtalere vil sikkert også blive for tunge. Ved nærmere eftertanke foretrækker jeg nok væghængte højtalere, og 8-10 kg pr højtaler er måske i overkanten for den aktuelle vægs bærevne.


Kilde: Mac Mini (fordi du kender den og den fungerer med det du allerede bruger) -> Optisk splitter

Optisk 1: Avi ADM (indbygget DAC m. optisk input)
Optisk 2: DAC/Headamp løsning m. optisk input (Godt der kun er et par hundrede gode bud...) - Alternativt en usb-baseret løsning som f.eks. Dragonfly.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 18. dec 2013, 15:34

@Sorensiim: Ideen med optisk splitter er fin, det ville jeg nok ikke have kommet på selv, så tak. MacMini siges at have lav jitter-værdi på den optiske udgang, så en dac/headamp/preamp med bare optisk indgang er også relevant. Oppo'ens drev er nok lidt overflødig i det tænkte setup, men jeg vil kigge nærmere på specs og reviews.

@Anda: Den mindste Genelec G har faktisk den helt rigtige størrelse, vægt og formfaktor. Med rette dac/headamp/preamp virker den som en fin kandidat. Skal se nærmere på de dac'er du nævner.

@toppe: Den lille harbeth er absolut en højtaler, jeg kunne tænke at høre/prøve engang. Det er bare mit indtryk, at alle harbeth højtalerne placeringsmæssigt kan lide lidt luft omkring. Ophængt på væggen tror jeg således ikke den vil yde optimalt (eller bare godt nok).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 18. dec 2013, 16:23

Vedrørende højtalere og begrænsede placeringsmuligheder er jeg faldet over en spændende og ikke særligt udbredt konstruktionstype kaldet DML (Distributed Mode Loudspeaker). NXT lydpaneler i billedlærredsmål kan hænges direkte på væggen, og kan ovenikøbet dekores, uden at lyden fra dem kompromiteres.

Jeg har også kigget på BeoPlay A9, der dog er for fysisk stor til at stå det ene sted på gulvet, hvor der potentielt er friplads. En enkelt-højtaler løsning er til gengæld slet ingen dum idé, fordi den aktuelle placering ville give ok lyd til lyttepositionerne i begge ender af rummet.

Ellers er der selvfølgelig også passive on-wall løsninger fra flere anerkendte højtalerproducenter.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2013, 21:51

Et kontroversielt forslag:

Devialet

Og så et par Rega RS1 på væggen.

Har læst i en tråd på Head-fi, at Devialet gerne "customizer" den, så hovedtelefonerne kan køre via højttalerudgangene!
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 18. dec 2013, 22:08

Fascinerende forslag :grin: men så er der lige det med budgettet, billigste Devialet D Premier (den gamle model) ligger på 60k. Til den pris er en Totaldac nok mere i min boldgade, måske koblet til et Tivoli sæt :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 18. dec 2013, 22:14

De små Naim-enheder nævnt i åbningsindlægget bliver forøvrigt for dybe til reolen, og forsvinder dermed ud af mine overvejelser. Til gengæld har Metrum Acoustics en klasse A hovedtlf-forstærker lige om hjørnet, og den virker interessant sammen med Octave. I øjeblikket er der kun billeder, men ingen specifikationer, så det er uklart om den kan fungere som preamp også.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 18. dec 2013, 22:24

Ketil B skrev:Fascinerende forslag :grin: men så er der lige det med budgettet, billigste Devialet D Premier (den gamle model) ligger på 60k. Til den pris er en Totaldac nok mere i min boldgade, måske koblet til et Tivoli sæt :grin:


Var godt klar over, at det nok ikke var din kop te :grin:

Jeg hørte 110'eren på et sæt Magico højttalere på Hi-Fi -udstillingen i København for nylig, og det lød ganske glimrende.

Men en Totaldac er måske også ok-ish i et sekundær-system :lol:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf LarsHP » 22. dec 2013, 01:20

Burson Conductor er DAC, preamp og hovedtelefonforstærker i en boks. Sammen med et sæt aktive højttalere f.eks.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 22. dec 2013, 15:26

Den nye Meridian Prime Headphone Amplifier ser også ud til at kunne bruges i den aktuelle sammenhæng. Har desuden kigget lidt på gamle vintage receivere, men det er mit indtryk, at hovedtlf-udgangen her ofte er beregnet på høj-impedante hovedtelefoner. Skal jeg kunne bruge mine custom in-ears, er det nok ikke den bedste match.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst