Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?



Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf toppe » 21. maj 2014, 10:13

kvik skrev:Ja, det bliver uFonken, fordi den virker enkel at gå til. Har fundet ud af, hvad jeg skal bruge, og hvor jeg kan få, men har ikke søsat projektet endnu. Naim-højtalerne er tilbage i sit eget element, og d-amp'en er derfor arbejdsløs, så må snart i gang ;-)


Det er et spændende og meget gennemført projekt - jeg ser virkelig frem til at du når i mål. Efter at have læst lidt om µFonken projekter, er jeg egentligt blevet lidt nysgerrig - måske man selv skulle forsøge sig på et tidspunkt...
Vil du forsøge at skaffe Fostex ff85k enheder, eller går du efter Fostex ff85wk?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 21. maj 2014, 13:21

Det bliver ff85wk. Kabinettet hertil er let modificeret ift den original ff85k udgave, men tegninger er tilgængelige online, samme er forskellige råd til fremgangsmåde og materialer. Jeg har tænkt mig at få tilskåret træet lokalt, så jeg blot skal samle og montere. Jeg kan godt lide det rå krydsfinér-look, så tror ikke jeg lægger andet finér på.

Det er jo i virkeligheden et interessant lille projekt. Det er startet udfra et vagt behov, som jeg så har forsøgt at definere godt nok til, at det kan munde ud i noget konkret. Så har jeg prøvet lidt af det ene og lidt af det andet, for at se hvilken vej jeg skulle gå med det. Faldt da over Zigis’ rør-hybrid, og er nu endt med at bygge systemet op omkring den.

Lydmæssigt er der altid noget bedre derude, hvis man vil betale for det. Dette system er dog mere et hobby-projekt eller en slags opdagelsesrejse ind i diy-domænet. Når man så ikke selv har de store evner på diy-området, må man alliere sig med nogen, der besidder disse evner. Her er det jo heldigt for mig, at Zigis gider lege med, når jeg kommer med mine idéer og behov.

Det er sjovt at trække en linie fra åbningsindlægget til illustrationen ovenfor, for at se hvordan projektet har udviklet sig. I stedet for en alt-i-en løsning er det blevet fire enheder, og der er kabler allevegne :grin: Ambitionsniveauet vedrørende lydkvalitet er også sænket, eller måske rettere fastholdt på Ember/QNKTC-niveau. Størrelsesmæssigt og visuelt er enhederne dog i høj grad tilpasset mine ønsker/præferencer. Spørgsmålet om højtalertype og -placering er også løst.

Egentlig er det jo endt med at blive et godt gammeldags mikro-system i budget-klassen, men det har jeg det helt fint med. Ulempen ved så mange enkelt-enheder er selvfølgelig alle kablerne (signal og strøm). Fordelen er, at de er så fysisk små, at de reelt ville kunne placeres hvor som helst, også hvis anlægget en dag skal flyttes til et andet rum i huset.

Der genstår lidt ‘arbejde’, før system er færdigt. De halvlange signalkabler jeg bruger nu, har jeg tænkt mig at udskifte med nogle på 15-20 cm, så de synes mindre i reolen. Når NOS DAC’en engang er færdig, står crossfeed-enheden for tur. Og så skal højtalerne selvfølgelig også lige bygges.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 8. jul 2014, 01:40

Er vel på sin plads med en opdatering.. NOS DAC'en bliver sandsynligvis færdig i løbet af ugen, og jeg må sige, at jeg glæder mig til at se og høre den. Er jeg heldig, når den frem i tide til, at McM_dk kan lægge Rock'n Glass til, så det bliver som derhjemme. Så får jeg også lejlighed til at prøve T70 med RnG, og måske T70 med Carstens Maestral II. Har flottet mig en smule og bestilt en AQVox usb-kabel. Zigis monterer mini-usb på dac'en, så på et tidspunkt vil jeg sammenligne AQVox-kablet med det Kimber-kabel jeg har fra tidligere. Jeg forstår på Zigis, at de tests han har udført med Audio-gd modulet (USB32), har givet ganske opløftende resultater, så vælger at lægge lidt ekstra i kablet også, for at give USB32 de bedste betingelser (hvorvidt det gør nogen forskel, vil tiden vise).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 8. jul 2014, 17:09

kvik skrev:Har flottet mig en smule og bestilt en AQVox usb-kabel. Zigis monterer mini-usb på dac'en, så på et tidspunkt vil jeg sammenligne AQVox-kablet med det Kimber-kabel jeg har fra tidligere.


Det lyder som en ganske interessant sammenligning. Håber du fortæller lidt om den, når du engang når dertil :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 7. sep 2014, 19:54

En lille opdatering.. Det blev en noget af et forhindringsløb at få NOS DAC’en færdigstillet. Det første usb-modul fra Audio-gd døde netop som dac’en var klar til slutmontering primo juli. Efter en kort tænkepause besluttede jeg så at satse på usb-modulet fra Amanero istedet. Når det ankom hos Zigis, var det beskadiget i en grad, der gjorde det ubrugeligt (DOA). Det blev sendt i almindelig konvolut, så skaden er muligvis opstået under transporten. Dog var der også stedvis dårlige lodninger (komponent faldt af), så modulet har vist ikke været helt i orden i udgangspunktet. Nå, men hvad gør man så? Var meget tæt på at opgive projektet helt, men er lidt stædig, så gav Audio-gd modulet endnu en chance, og fik en fransk forhandler til at sende et nyt til Letland. Siden Zigis allerede een gang havde været igennem Audio-gd’s driver-helvede, så burde det gå enklere denne gang. Det er så også sket, dac’en er igen færdigmonteret, og lige nu tørrer kabinetsidernes sidste lag linolie. Jeg har af forskellige årsager ikke mulighed for selv at lægge ører til dac’en i øjeblikket, så Carsten (McM_dk) får den store ære i løbet af næste uge (om alt går vel). Meiers crossfeed-konstruktion er også nu ved at finde vej ind i et tilpasset RnG-kabinet, og forventes færdigt om et par uger. Dermed begynder sekundær-systemet at tage endelig form, og jeg glæder mig til selv at kunne lægge ører til på et tidspunkt. Højtalerne må vente lidt endnu, men regner stadig med at det bliver uFonken. Usb-kabel er fra AQVOX, signalkablerne fra Flashback Sales og højtalerkablerne fra Rega. Udover at sammenligne Kimber og AQVOX usb-kablerne, skal jeg også afprøve, hvorvidt det lydmæssigt gør nogen forskel (for denne specifikke dac) om usb-kablet fører strøm eller ikke. Dac'ens usb-modul fødes internt, men hvem ved, måske betyder det alligevel noget at signal og strøm løber sammen fra computer til dac. Med den eksterne AQVOX psu imellem (og ikke tilkoblet strømnettet) kan jeg bryde strømmen ved usb-porten. Blot et lille eksperiment udfra ren nysgerrighed, noget skal man jo foretage sig i de mørke efterårsaftener :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 16. sep 2014, 20:56

Seeing is believing :-)

Billede

Den gode Hr. McM_dk prøvekører i øjeblikket, jeg overtager om en uge eller to.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Claus-DK » 17. sep 2014, 03:22

Kommer det sæt på besøg i Kliplev ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf MKjeldsen » 17. sep 2014, 16:21

Vildt! :-)
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 1. okt 2014, 12:27

Zigis System.jpg
Zigis System.jpg (1.64 MiB) Vist 9362 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf toppe » 1. okt 2014, 13:17

Det ser super godt ud thumbs
Så mangler vi bare at se dine µfonken rulle6

Lige et OCD spørgsmål: Står Crossfeed enheden på 4 fødder og de andre på tre?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 1. okt 2014, 14:19

toppe skrev:Lige et OCD spørgsmål...

Ja, en sidste øjebliksændring fra Zigis' side. Det er udfra det praktiske hensyn, at AF/PÅ-knappen på bagsiden vil blive benyttet ofte, og med tre ben er der en vis vakkelvornhed, når knappen skal betjenes. De øvrige enheder slåes blot PÅ og AF en enkelt gang pr. session, så her er 'problemet' minimalt. Personligt ville en trebenet CROSS-1 nok ikke have generet mig. Jeg forstår tankegangen omkring tre vs fire, men den trebenede konstruktion har sin egen charme, synes jeg, så sandsynligheden for at jeg reducerer antallet på CROSS-1 er forholdsvis høj.. OCD, sagde du? :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf rabits » 19. nov 2016, 19:16

kvik skrev:Denne her er nok den jeg i virkeligheden helst ville lægge ører og reol til. Prisen er så lidt højere end de to ovenstående, men stadig godt under nogle af alt-i-een løsningerner nævnt tidligere i tråden.

LM Audio Mini 218

Billede


Ce casque est très agréable. Comment le prix dans ce casque
rabits

 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. nov 2016, 19:02

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 19. nov 2016, 21:02

Je ne sais pas le Sony casque sur la photo ou le prix.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Henrik_sdk » 19. nov 2016, 22:25

Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Sekundær-system (kombineEnriket head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 19. nov 2016, 22:34

Merci beaucoup, Enrik :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 19. nov 2016, 22:55

Vi er ved at blive multikulturelle på hoved-fi :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Foregående

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron