Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?



Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 27. dec 2013, 19:11

Schiit Audio skrev:You won’t find any balanced-to-single-ended conversion or vice-versa in Mjolnir. It’s balanced in and balanced out, with a 4-gang RK27 Alps volume pot--providing end-game performance for a mid-level price.

Kan godt ske at det kommer an på forstærkeren...
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Euklid » 27. dec 2013, 21:56

Buyer no 1 skrev:Ok, der er muligvis noget jeg overser dér.

Men i følge Headrooms Learning Center skulle det ikke være et problem, i hvert fald ikke med en balanceret HeadRoom forstærker:

HeadRoom skrev:Does That Mean I Can Plug My Standard Headphones Into a Balanced Amp and Get a Balanced Signal?
NO! But you can listen to standard headphones on a HeadRoom balanced headphone amp just fine, you're just not listening in true balanced performance mode.


Men jeg ved selvfølgelig ikke om HeadRooms forstærker er specielt konstrueret til at kunne dette.


Det er vist præcis det der er tilfældet. Længere nede:

" This unique connection scheme allows us to use the Neutrik combo jack which includes both XLR and standard 1/4" stereo headphone jacks to provide you with one amp that can drive both balanced and standard headphones "
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf davidsh » 27. dec 2013, 22:08

Generelt skal man ikke bruge SE med balancerede forstærkere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 27. dec 2013, 22:54

Euklid skrev:
Buyer no 1 skrev:Ok, der er muligvis noget jeg overser dér.

Men i følge Headrooms Learning Center skulle det ikke være et problem, i hvert fald ikke med en balanceret HeadRoom forstærker:

HeadRoom skrev:Does That Mean I Can Plug My Standard Headphones Into a Balanced Amp and Get a Balanced Signal?
NO! But you can listen to standard headphones on a HeadRoom balanced headphone amp just fine, you're just not listening in true balanced performance mode.


Men jeg ved selvfølgelig ikke om HeadRooms forstærker er specielt konstrueret til at kunne dette.


Det er vist præcis det der er tilfældet. Længere nede:

" This unique connection scheme allows us to use the Neutrik combo jack which includes both XLR and standard 1/4" stereo headphone jacks to provide you with one amp that can drive both balanced and standard headphones "


Jeg læser det lidt som at de blot har placeret forbindelserne centralt, hvilket muliggør anvendelsen af en combo-bøsning, fremfor separate bøsninger. Men det kan jo godt være at der også er noget andet i det.

Både min egen WA22 og Little Dot 6, for nu blot at nævne nogle forstærkere jeg har været i nærheden af for nylig, kan ligeledes køre begge dele. Så umiddelbart tænker jeg ikke der er tale om en "funktionsmæssig" begrænsning, men mere en "praktisk" begrænsning.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 27. dec 2013, 23:01

davidsh skrev:Generelt skal man ikke bruge SE med balancerede forstærkere.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Men hvorfor?

Jeg har hidtil ubekymret spillet løs på min balancerede forstærker med alskens SE hovedtelefoner....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 27. dec 2013, 23:04

@Ketil B: Undskyld, hvis jeg har drejet din trĂĄd ud pĂĄ et sidespor. Blev vist grebet at min egen manglende forstĂĄelse :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 27. dec 2013, 23:18

Buyer no 1 skrev:@Ketil B: Undskyld, hvis jeg har drejet din trĂĄd ud pĂĄ et sidespor. Blev vist grebet at min egen manglende forstĂĄelse :-)

>>> http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?p=65423#p65423
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Euklid » 27. dec 2013, 23:19

Buyer no 1 skrev:
davidsh skrev:Generelt skal man ikke bruge SE med balancerede forstærkere.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Men hvorfor?

Jeg har hidtil ubekymret spillet løs på min balancerede forstærker med alskens SE hovedtelefoner....


Men de har vel to forskellige hovedtelefonudgange til hhv. SE og balanceret. Det oprindelige spørgsmål fra Ketil gik vist på mulighederne med en forstærker som kun har balanceret udgang.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 27. dec 2013, 23:43

Anda skrev:
Buyer no 1 skrev:@Ketil B: Undskyld, hvis jeg har drejet din trĂĄd ud pĂĄ et sidespor. Blev vist grebet at min egen manglende forstĂĄelse :-)

>>> http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?p=65423#p65423


:?:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 27. dec 2013, 23:45

Undskyld. Lad os fortsætte ovre i balanceret forstærker tråden :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Buyer no 1 » 27. dec 2013, 23:49

Euklid skrev:
Buyer no 1 skrev:
davidsh skrev:Generelt skal man ikke bruge SE med balancerede forstærkere.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Men hvorfor?

Jeg har hidtil ubekymret spillet løs på min balancerede forstærker med alskens SE hovedtelefoner....


Men de har vel to forskellige hovedtelefonudgange til hhv. SE og balanceret. Det oprindelige spørgsmål fra Ketil gik vist på mulighederne med en forstærker som kun har balanceret udgang.


Jeg er med på, at hvis der ikke fysisk findes en jack-bøsning på en balanceret forstærker kan man ikke uden adapter tilslutte en ikke-balanceret hovedtelefon. Men hvorfor kan man ikke/hvad er faren ved at, anvende en adapter?

Eller lad mig prøve på en anden måde: Om min T1 er balanceret eller single ended er udelukkende et spørgsmål om hvilket stik den terminerer i (fordi den under alle omstændigheder har tre ledere til hver kop). Hvorfor skulle man ikke kunne anvende samme konvertering på forstærkersiden?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf davidsh » 28. dec 2013, 00:18

Konkluderede og til fremtidig reference: Anvend ikke SE termineret grej med balanceret grej medmindre du ved hvad du laver eller har forhørt dig med nogen der ved noget om det.
Debatten kan fortsætte i den anden tråd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 28. dec 2013, 00:59

@Buyer: Jeg betragter problematikken som ganske relevant, og en form for afklaring som tilsvarende nyttig, sĂĄ synes det er helt ok, at der skrives frem og tilbage.

@davidsh: Du er naturligvis velkommen til at konkludere som du gør, og det er sikkert fornuftigt at fortsætte undersøgelsen i den anden tråd. Som Buyer har jeg dog hverken der eller her endnu læst en forklaring på hvorfor, så når der ER en konklusion (i den anden tråd), vil jeg tillade mig at gentage den her i tråden også, som "konklusion og til fremtidig reference".
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf davidsh » 28. dec 2013, 03:30

Jeg ved dog med pænt stor sikkerhed at det forholder sig sådan, og ligeledes er konklusionen således. Skal gerne redigere hvis det viser sig at være anderledes. Måske vi kan spørge Frans, for der er vist ikke nogen her i tråden der helt har 100% styr på det.
Jeg kan bare sige at hvis man er usikker bør man konsultere nogen der kender den specifikke model af forstærker, for der kan altså ske skade i nogen tilfælde.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 9. jan 2014, 17:48

Indtil der bliver råd til noget større og bedre, så lurer jeg lidt på at anskaffe en af disse to rør-forstærkere til brug sammen med QNKTC og Spiral Ear:


Zigis Rock’n Glass

Billede

Med Zigis gode rygte må det formodes, at komponenter og loddearbejde er niveauer over de kinesiske modstykker. Jeg er dog usikker på, hvad jeg skal forvente lydmæssigt i forhold til Ember. Jeg er vild med det rent fysiske udseende, men en anden (evt bedre) lyd end Embers ville dog være det endelige købsargument.


Hifi/Fever/Civilian 6N2+FU32 - billeder + erfaringer

Billede

Som erfaringstråden fortæller, så er de medfølgende rør udskiftningsklare fra dag een. Dårligt loddearbejde synes også at være en potentiel risiko her. Det udvendige fysiske udseende er til gengæld lige i øjet for min del. Synes så det er lidt svært at vurdere, hvordan mine Spiral Ear vil matche forstærkeren. Har forøvrigt fundet et sted, hvor forstærkeren sælges til kun $200 inkl fragt.


Er der nogle af jer, der kan kaste mere lys over sagen? Har lyst til at prøve en rør-forstærker mere (udover Ember), men måske er mine Spiral Ear ikke det allerbedste udgangspunkt i den sammenhæng?.

Tanker? Alternativer?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 9. jan 2014, 18:10

Denne her er nok den jeg i virkeligheden helst ville lægge ører og reol til. Prisen er så lidt højere end de to ovenstående, men stadig godt under nogle af alt-i-een løsningerner nævnt tidligere i tråden.

LM Audio Mini 218

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Euklid » 9. jan 2014, 20:51

Den ser vildt lækker ud, den ville også pynte i min reol :)
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf kvik » 22. jan 2014, 20:52

Siden projektet stadig er under udvikling, her et mere praktisk spørgsmål.. Jeg kunne tænke mig at sende signalet fra min dac til tre modtagere, først og fremmest med mulighed for at kunne vælge modtage-enhed, men også gerne med mulighed for at have alle tre som modtagere samtidigt. Jeg antager det er en form for RCA-splitter, der er påkrævet her. Synes at huske, dette emne har været berørt tidligere, men finder ikke tråden. Jeg forudsætter naturligvis, at lyden ikke degraderes af splitteren. Findes dette?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Henrik_sdk » 23. jan 2014, 03:43

Ketil B skrev:Indtil der bliver råd til noget større og bedre, så lurer jeg lidt på at anskaffe en af disse to rør-forstærkere til brug sammen med QNKTC og Spiral Ear:


Zigis Rock’n Glass

Billede

Med Zigis gode rygte må det formodes, at komponenter og loddearbejde er niveauer over de kinesiske modstykker. Jeg er dog usikker på, hvad jeg skal forvente lydmæssigt i forhold til Ember. Jeg er vild med det rent fysiske udseende, men en anden (evt bedre) lyd end Embers ville dog være det endelige købsargument.


Hifi/Fever/Civilian 6N2+FU32 - billeder + erfaringer

Billede

Som erfaringstråden fortæller, så er de medfølgende rør udskiftningsklare fra dag een. Dårligt loddearbejde synes også at være en potentiel risiko her. Det udvendige fysiske udseende er til gengæld lige i øjet for min del. Synes så det er lidt svært at vurdere, hvordan mine Spiral Ear vil matche forstærkeren. Har forøvrigt fundet et sted, hvor forstærkeren sælges til kun $200 inkl fragt.


Er der nogle af jer, der kan kaste mere lys over sagen? Har lyst til at prøve en rør-forstærker mere (udover Ember), men måske er mine Spiral Ear ikke det allerbedste udgangspunkt i den sammenhæng?.

Tanker? Alternativer?


alternativ pris http://cart100.com/Product/23718020085/Fever_6n2_fu32_tube_amp_vacuum_tube_head/
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2385
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Sekundær-system (kombineret head-fi og hi-fi)?

Indlægaf Anda » 1. feb 2014, 22:30

Ketil B skrev:Siden projektet stadig er under udvikling, her et mere praktisk spørgsmål.. Jeg kunne tænke mig at sende signalet fra min dac til tre modtagere, først og fremmest med mulighed for at kunne vælge modtage-enhed, men også gerne med mulighed for at have alle tre som modtagere samtidigt. Jeg antager det er en form for RCA-splitter, der er påkrævet her. Synes at huske, dette emne har været berørt tidligere, men finder ikke tråden. Jeg forudsætter naturligvis, at lyden ikke degraderes af splitteren. Findes dette?

jaffse har anbefalet denne andetsteds, som tilsyneladende kan benyttes i modsat retning. Den kan dog kun køre med én modtager ad gangen:

Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

ForegåendeNæste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron