Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?



Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Mataugust » 6. jan 2015, 13:53

Jeg havde dacmagic+ og little Dot på samme tid, og prøvede også at sammenligne dem med hd650. Og der er en verden til forskel, ikke kun på grund af rørene, men i høj grad også på grund af kræfterne i den.
Lyden ændrer ikke som sådan karakter, men det 650 kan bliver bare bedre med en anden forstærker.
Så først og fremmest skal du finde ud af om det er denne afslappede 650 lyd du vil have, eller om du skal have en helt anden signatur(det skulle jeg).
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf davidsh » 6. jan 2015, 19:07

Kan egentlig ikke finde nogle specs på dacmagic plus' hovedtelefontrin..
Eventuelt er der jo også hifiman HE-500 brugt inden for prisklassen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Nissen » 11. jan 2015, 01:07

Rigtig mange af jer anbefaler rørforstærkere - er det pga. HD650, eller det bare generelt en bedre lyd? Jeg har aldrig haft med rørforstærkere at gøre før. Jeg tænker at der kunne være en del rørskift? Jeg bruger jo min PC forholdsvis meget, og dermed også lyd, så jeg tænker at hvis en rørforstærker skal være tændt hele tiden, så vil rørene dø ret hurtigt..?

Nå, men jeg har ikke været så aktiv i min tråd siden mit sidste indlæg(har vel været i lytte-land), så her igen en "lille" opdatering til folket.

Jeg har for nogle dage siden modtaget den Aune X1 som er på tour lige pt., og må sige jeg er vældig imponeret over kvaliteten - specielt mod prisen.
Jeg har sammenlignet den med Cambridge Dacmagic Plus, men dog kun kortvarigt.

Dacmagic har en ret svag forstærker til strømkrævende hovedtelefoner, og det var ret tydeligt at høre, at det ikke var til den type hovedtelefoner den var designet til. Den kunne ikke spille særlig højt med et sæt Sennheiser HD650, men selvom der blev skruet helt op for lyden forblev lydkvaliteten intakt, dog med en smule baggrundsstøj.

Det første jeg lod mærke til da jeg satte HD650'erne i Aune X1 var det kraftoverskud den havde i forhold til Dacmagic. Jeg kunne pludselig spille så højt, at selv den umasterede udgave af The Wall af Pink Floyd kunne spilles enormt højt. På Dacmagic kunne jeg skrue helt op for den skive, og det var stadig et MEGET lavt lydniveau.

Til at drive et sæt HD650, synes jeg altså overhovedet ikke Dacmagic kunne hamle op med Aune X1. Det var tydeligt at høre da jeg skiftede over til X1, at bassen blev strammere og mere kontant, mellemtonen trådte mere frem og diskanten noget tydeligere end før. Dacmagic havde en smule mere rumlebas(lidt løs), og generelt en mere tilbagetrukket og kedelig lyd i forhold til Aune X1.
Men hvad jeg synes Dacmagic gjorde en smule bedre, formoder jeg var dens DAC. Instrumenterne var lidt mere spredt, og det var egentlig det... Havde forstærkeren været bedre, havde det garanteret hjulpet på resten af lydbilledet.
Jeg har aldrig haft en DAC før, så det var lidt svært for mig at høre hvad der gjorde hvad - om det var DAC'en eller forstærkeren der gjorde forskellen. Men det var også en svær sammenligning, da jeg konstant havde lyst til at skrue op for det forbandede lydniveau på Dacmagic!

Dacmagic er nok ikke lige designet til de lidt mere strømkrævende hovedtelefoner som HD650, men den ville sikkert være OK til mindre strømkrævende hovedtelefoner, men selv der tror jeg at jeg valgte Aune X1 sådan som den præsterede, og ikke mindst fordi den kun koster det halve af Cambridge Dacmagic Plus.

Jeg er meget spændt på at høre hvad Aune S16 har at byde på i forhold til X1. Er den som prisen antyder det bedre, så er jeg solgt :-)
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Nissen » 11. jan 2015, 01:54

Jeg har i øvrigt returneret de HD650'ere. De var gode, men ikke gode nok til at jeg syntes jeg ville beholde dem. De var også lige lidt for mørke i lyden i forhold til hvad jeg ønsker. Men absolut en fantastisk hovedtelefon..

Jeg skulle have været ude og lytte på et sæt HD800 med forstærker, men det viste sig de var for 'gamle' til prisen(og ingen garanti længere), og sælger ville ikke gå længere ned i pris. Fair nok.

Så jeg havde sådan en "ØV" fornemmelse... Så jeg begyndte at læse og kigge lidt rundt på nettet efter en anden mulighed.
Jeg kom frem til Beyerdynamic T1. Jeg synes den fik en fantastisk anmeldelse overalt, og bl.a Burning777's anmeldelse mellem HD650 og T1 lød meget overbevisende - om den anmeldelse stadig er gældende er jo så en gåde - han har jo T5p nu! :grin:
Jeg fandt en god pris på et helt nyt sæt og har dermed bestilt sådan nogle. Jeg plejer ikke at købe i blinde, men én gang skal vel være den første... :-)

Så, nu ser jeg frem til at modtage dem, og så skal der lyttes lidt til dem via Aune X1 inden den bliver sendt videre til den næste i rækken.
Jeg er godt klar over, at T1 kræver en god håndfuld kræfter, men jeg må jo bare opgradere hen af vejen. Jeg tænkte det ville være smartest at få en god hovedtelefon først, men det er der jo nok delte meninger om.

SÃ¥ blev jeg vel grebet af det Hoved-fi alligevel..... ruller1
Senest rettet af Nissen 11. jan 2015, 02:23, rettet i alt 6 gange.
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf davidsh » 11. jan 2015, 02:01

Synes det er fint at få en god hovedtelefon først, men det er ret dyrt hvis nu man ikke rammer plet og personligt foretrækker jeg rejsen derhen thumbs
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Nissen » 11. jan 2015, 02:15

Davidsh, du har helt ret. Jeg havde heller ikke lige forventet at bruge så mange penge på en hovedtelefon. I VÆRSTE tilfælde, kan jeg benytte returretten(har snakket med forhandleren)... Så det er jo positivt.
Men lige nu vælger jeg da at stole på alle de fine anmeldeser rulle2

Tænker også det er nemmere at ramme plet med sit kommende setup, hvis man køber en hovedtelefon man kan lide, og så derefter køber forstærker/dac der passer til. Gør man det omvendt kan det jo ende helt galt.
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Anda » 11. jan 2015, 02:41

Nissen skrev:Da jeg bruger meget tid foran PC'en, har jeg i den senere tid overvejet at købe mig en hovedtelefonsforstærker/dac til skrivebordet, da jeg virkelig værdsætter god lyd. Jeg har i forvejen et velspillende anlæg i stuen, så når jeg alligevel hører musik ved PC'en så snart den er tændt, så synes jeg også det skal være af OK kvalitet.

Må man spørge hvad du spiller på i stuen? :geek:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Nissen » 11. jan 2015, 03:11

Anda skrev:
Nissen skrev:Da jeg bruger meget tid foran PC'en, har jeg i den senere tid overvejet at købe mig en hovedtelefonsforstærker/dac til skrivebordet, da jeg virkelig værdsætter god lyd. Jeg har i forvejen et velspillende anlæg i stuen, så når jeg alligevel hører musik ved PC'en så snart den er tændt, så synes jeg også det skal være af OK kvalitet.

Må man spørge hvad du spiller på i stuen? :geek:


Ja, selvfølgelig :-)
Jeg har et par ældre herre - B&W 801 s2. De bliver drevet af en Nakamichi PA-7 mk1. Dertil en Nakamichi CA-5e mk.2 forforstærker. Dejligt anlæg :-)
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Anda » 11. jan 2015, 10:51

Nissen skrev:Jeg har et par ældre herre - B&W 801 s2. De bliver drevet af en Nakamichi PA-7 mk1. Dertil en Nakamichi CA-5e mk.2 forforstærker. Dejligt anlæg :-)

Tak for svar. Fint anlæg bestående af klassikere, som jeg desværre ikke har hørt. Håber du rammer rigtigt med T1 :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Claus-DK » 11. jan 2015, 12:26

Anda skrev:Må man spørge hvad du spiller på i stuen? :geek:


Jeg var lidt nervøs for det svar... rulle2 rulle2 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf telum » 11. jan 2015, 23:39

Ah Claus du sad og håbede på det mest slibrige svar :-)

Det lyder underligt at dacmagic skulle være så svag, har den mon en gain switch du kunne have overset?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Køb af amp/dac - Hvad skal jeg vælge?

Indlægaf Nissen » 12. jan 2015, 01:15

telum skrev:Ah Claus du sad og håbede på det mest slibrige svar :-)

Det lyder underligt at dacmagic skulle være så svag, har den mon en gain switch du kunne have overset?


Haha, ja.. Lidt sjovt at Claus først skrev efter mit svar. Han sad bare og ventede på at kunne skælde ud for upassende sprogbrug herinde :-)

Jeg synes også det var mærkeligt at den Cambridge ikke havde bedre forstærker. Jeg ville selv have den skulle være bedre. Der var ingen gain switch - ledte nemlig efter sådan en..
Skrivebordet - PC --> Aune X1 --> Denon AH-D7000 // Sennheiser HD650
PÃ¥ farten - iPhone Xs Max --> Denon AH-D1001 // Sennheiser Amperior
Nissen

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 28. dec 2014, 03:22
Geografisk sted: Ã…rhus

Foregående

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron