Yulong U100 DAC/Amp



Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf telum » 17. aug 2011, 14:44

I mandags fik jeg gang i min Yulong U100, købt via H4A's køb/salg fra bruger M-dam som jeg kun kan give mine højeste anbefalinger - han gjorde sit yderste for at give sikkerhed for købet ved at maile fra sin arbejdsplads, give adresse og telefonnummer osv. rullw3

Jeg har prøvet at lokke ham herind, men jeg ved ikke om det er lykkedes..

Jeg har aldrig tidligere haft en DAC eller Amp så jeg kan ikke rigtigt give en dybdegående beskrivelse andet end at det selvfølgelig er et kæmpe løft fra min bærbare! Mere dynamisk, flere detaljer, mere styr på det hele. Jeg synes umiddelbart den er rimeligt neutral, måske lidt lys men ikke voldsomt. Med mine Superlux kan der godt komme lidt lytte-træthed efter et par timer hvilket jeg dog mest tilskriver Superlux'ene.

Nem opsætning - i med USB-stikket og så installerede både Windows XP og Windows 7 automatisk driver.

Til mine Superlux HD681 kan den spille voldsomt højt, og jeg kan nærmest ikke komme forbi kl. 7-8 stykker inden mine ører bløder, når lyden er på maks i Windows. Jeg har derfor en formodning om at den kan trække det meste rimeligt tilfredsstillende.

Jeg spurgte M-dam om hvorfor han skilte sig af med den, og har fĂĄet lov til at poste hans svar her:

Jeg skal prøve :-) Jeg har dog kun ét sæt høretelefoner, så jeg er nok nødt til at beskrive de to ting samlet. Mine høretelefoner er Sennheiser HD-598, som jeg netop har købt, og som jeg er ret glad for. De gav en kæmpe forbedring alene med det interne lydkort i min pc. De har stort lydrum og en herlig diskant. De fremhæver dog diskanten, og er ikke så stærke på bassen, og beskrives ofte som hældende lidt til den lyse side.

Med dac'en (som i øvrigt kan spille MEGET højt) oplevede jeg følgende forbedringer: En imponerende præcis bas, som dog kunne være kraftigere. En dejlig adskillelse mellem instrumenterne, klarhed, præcision og ro i lydbilledet. Alt i alt lyder det rigtig godt og er selvfølgelig en stor forbedring i forhold til det interne lydkort. Når jeg alligevel gerne vil sælge og købe en anden dac, er det, fordi dac'en og høretelefonerne i mit tilfælde desværre kommer til at forstærke hinandens svage sider. Diskanten bliver for dominerende for mig (begge hælder lidt mod den lyse side), og bassen bliver lidt for svag. Desuden foretrækker jeg personligt en større 'soundstage' - også hvis det betyder, at jeg må give afkald på lidt nerve, nærvær og dynamik i musikken. Jeg har forsøgt at kompensere vha. equalizer-indstillinger i min musikafspiller, men det vil ikke rigtig lykkes at ramme den lyd, jeg bedst kan lide.

Alt i alt: Jeg synes, det er en god dac, men da jeg er meget glad for mine HD598 (og for den her nye hobby i det hele taget), vil jeg hive tegnebogen op og gĂĄ et trin op pĂĄ prisstigen :-)

Plusser:
præcision i bassen, klarhed, adskillelse, ro

Minusser:
lidt lys, knap sĂĄ stor 'soundstage'

Dette er selvfølgelig hørt gennem Sennheiser HD598, og mine ører :-)

3musik

Jeg har planer om at næste indkøb bliver et par Superlux HD660 - dels fordi de er lukkede og dels fordi de skulle være en tand bedre end 681 der også kan have en lidt spids diskant - jeg tror synergien med HD660 vil være bedre umiddelbart?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf Burning777 » 17. aug 2011, 15:40

Det er dejligt at læse og skønt med en god handel og et godt nyt produkt. Tillykke med det mange gange! Noget kunne tyde på at du er på vej ud af en glidebane. hehe...
Det er bare en skam for os andre at vi ikke har nogle billeder vi kan kigge pĂĄ ;-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf Sorensiim » 17. aug 2011, 18:11

1) Jeg elsker din avatar. Scruffy er alt for overset.
2) Tak for dit review! Det er jo altid rart nĂĄr folk vil dele deres indtryk af nyt grej!
3) Se at få installeret ASIO4All på din computer: http://www.asio4all.com/ - Så omgår du Windows's eget lydsystem og det gjorde en kæmpe forskel da jeg testede min Yulong D100 via USB på mine arbejdscomputere. Det kræver en afspiller der understøtter ASIO som f.eks. Foobar: http://www.foobar2000.org/ - Tilsæt dette plugin: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_asio og så skal du bare se (høre) løjer. Opsætningen er rimeligt simpel også, det skulle være forklaret på de links, ellers kan jeg godt lave en mini-vejledning :)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf telum » 18. aug 2011, 09:41

@Sorensiim

Det vil jeg prøve af. Jeg kører pt. med foobar, men portabelt da vi principielt ikke må installere noget på vores arbejds-pc.

Jeg kan sikkert godt tage et billede med min mobil, men indtil da er der fine billeder og reviews her:
http://www.head-fi.org/t/499562/review-yulong-d100-dac-amp-reference-quality-with-a-reasonable-price
http://www.headfonia.com/the-new-recommendation-the-yulong-u100-usb-dac/
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf telum » 18. aug 2011, 09:58

Hmm kræver Asio genstart af PC'en? Jeg har installeret driveren og tilføjet plugin. Jeg kan også godt finde det under foobar --> preferences --> output --> ASIO virtual devices, men når jeg trykker "play test signal" får jeg ikke noget. Jeg kan godt afspille musik uanset om jeg har tilføjet Device channels eller ej, men jeg er lidt i tvivl om det virker korrekt?

Billede

Og ja det er med garanti en glidebane, men en hyggelig en af slagsen 4musik
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf telum » 18. aug 2011, 10:05

Måske er det under configure jeg gør noget galt, men nu har jeg prøvet at vælge alle de forskellige muligheder uden held - alt andet end den øverste står der "not connected" på.

Billede

Når jeg ude i output vælger ASIO får jeg ingen lyd, mens jeg får lyd ved at vælge Yulong eller "Primær lydkilde":

Billede
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Yulong U100 DAC/Amp

Indlægaf telum » 18. aug 2011, 10:18

Nå nu fik jeg trykket mig ind på den rigtige kombination tror jeg - nu kommer der i hvert fald lyd ud og jeg bilder mig ind det er bedre end før :-) Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor der ikke kommer lyd ud når jeg tester det, men skidt pyt - med output til ASIO og en virtual device defineret til USB må det jo virke korrekt 7musik
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster