Creative Sound Blaster E5



Creative Sound Blaster E5

Indlægaf Psymon » 11. feb 2015, 12:40

Har luret på E5'en siden den blev annonceret, da jeg syntes den passede godt ind i min hverdag, hvor min tidligere Fiio X3 kom til kort. Den kunne modtage lyd trådløst, via usb, analogt eller optisk, så jeg ville have mulighed for at bruge Wimp på farten eller ude i byen.

Jeg fik den ind af døren i går, hvor jeg lyttede til den kort via Bluetooth og USB. Umiddelbart så lyder USB indgangen lidt mere klart. Specielt synes jeg bassen er lidt mere velopløst, men det er minimalt og kan være en pseudooplevelse. Samtidig tvivler jeg på at det bliver et problem, da jeg ikke kommer til at bruge den til kritisk lytning, men til at sikre god kvalitet mens jeg arbejder eller rejser. Planen med den vil være hovedsageligt at bruge Bluetooth fra min Sony Z3 til den, da det virkelig er praktisk ikke at have kabler i min telefon, men den samtidig er en praktisk afspiller, både med Wimp og FLAC.

Er ikke sĂĄ god til at beskrive lydindtryk, men indtil videre er mine oplevelser positive. Lyden er klar og der er godt punch i bassen. Den driver bĂĄde mine Custom Art Pro330v2 cIEMS, mine Koss PortaPro og mine Sennheiser HD650 pĂĄ low gain med rigeligt volume.

Rent betjeningsmæssigt er den super simpel. Bluetooth kan pares via NFC, så det tog ca 3 sek fra jeg tog telefonen og E5 i hånden til der var musik. USB kræver ingen drivere i Windows, så det var bare at vælge rigtige output på PC'en så var der lyd her. Når E5'en sidder til med USB og telefonen har Bluetooth tændt (hvilket min har hele tiden, grundet mit Moto360), så spiller den både lyd fra Bluetooth og USB samtidigt, den ene prioriteres ikke over den anden. Samtidig skruer volumekontrollen på E5'en op og ned for både PC og Telefon samtidig, det er nok mest en irritationsfaktor end et reelt problem, men det irriterer mig :( kunne godt tænke mig, at man kunne vælge input på E5'en så kun et var aktivt af gangen.

E5'en har 3 knapper og volume kontrol, gain setting:
    On/Off (som ogsĂĄ fungere som Bluetooth pair knap)
    SBX on/off
    Mute knap (tryk pĂĄ Volume hjulet)
    low/high gain slider

Ville have ønsket at Creative havde smidt en play/pause og next/previous track knap på den, så man via Bluetooth kunne lade telefonen ligge i lommen og betjene musik med fysiske knapper, men det er igen i småtingsafdelingen, ligesom en input knap.

Lige et enkelt billede af dyret der driver mine Sennheiser HD650 og modtager Wimp fra min Z3
Billede
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Creative Sound Blaster E5

Indlægaf Kena » 11. feb 2015, 15:03

Super. Tusind tak for dine indtryk. Jeg går selv og lurer på den model. Hvor har du købt den?
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Creative Sound Blaster E5

Indlægaf Psymon » 11. feb 2015, 15:06

Jeg købte den hos Komplett, som lige var det sted jeg kune finde den i DK, og der var næsten ingen penge at spare ved at bestille hjem fra UK.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Creative Sound Blaster E5

Indlægaf Psymon » 14. feb 2015, 12:41

En lille update.

Nu har jeg brugt den et par dage efterhĂĄnden, og bliver mere og mere glad for den. Den fungere upĂĄklageligt, og den er bare sĂĄ nem og praktisk at bruge, at jeg har den med alle steder. Den fungere nĂĄr jeg sidder ved min PC via USB, via Bluetooth nĂĄr jeg er ude, eller bare rejser mig fra PC'en og stadig vil have musikken med mig. Den indbyggede amp er ogsĂĄ ret god, da jeg i en kort test forbandt den via Line out til min O2, syntes jeg ikke O2'en var markant bedre. Jeg tror mĂĄske at oDAC lige er en tand bedre, men det er i smĂĄtingsafdelingen.

Som all-in-one løsning er den uovertruffen! Kan der fås bedre DAC og Amp? uden tvivl! Men jeg mener der skal betales flere penge og de vil komme med flere begrænsninger. Så jeg vil klart anbefale den som bærbar og/eller kontor løsning. Til lange kritiske lytte sessioner? Måske ikke, men til god lyd i mange forskellige situationer så er den svær at slå. Der er bare så meget value for money!
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Creative Sound Blaster E5

Indlægaf Mortenhoe » 13. maj 2017, 22:51

Fandt et tear down af E5. Den skulle angiveligt ikke være til at skille ad.

Den er kendt for, iflg. Amazon, at blive til en mursten hvis den løber helt..... altså HELT tør for batteri. Ved f.eks. at ligge afladet i en skuffe i en længere periode.
Man mĂĄ da kunne skille den ad, og tvangslade batteriet, eller udskifte det med noget lign.
Billede

Angiveligt det absolut bedste-lydende i E5. Cirrus Logic CS5361.
https://www.cirrus.com/products/cs5361/
Billede

apt-X kommer fra CSR8670 https://www.qualcomm.com/products/csr8670
SBAAX1 må være "equalizeren" ?
Forstærkeren TPA6120A2 sidder f.eks. også i Sony PHA-1 and Fostex HP-P1.
Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 22 gæster

cron