SĂĄ er tiden kommet til at skrive lidt om denne lille dac/amp fra fostex.
Først lidt detaljer om dyret.
Fostex HPA4
Input
USB port sampling frequency up to 24bit/192kHz(PCM), 5.6MHz(DSD)
Interface USB high speed
Digital Connector: optical, square
Format S/PDIF (16bit/24bit: 44.1 – 192kHz)
Output
Phones Connector: Stereo phone
Max Output: 100mW (32-ohm loaded)
THD: less than 0.04% at 1kHz, 32-ohm loaded, 100mW
Frequency response: 20Hz - 80kHz +/-3dB (1kHz, 32ohm loaded, 100mW, FS 192kHz)
Analog Connector: RCA Pin
Reference output level 2Vrms
THD: less than 0.01% at 1kHz
Frequency response: 20Hz - 80kHz +-3dB (at FS 192kHz)
Digital Connector: Optical, square
Format S/PDIF (16bit/24bit: 44.1 - 192kHz)
General
MicroSD card slot: microSD card (SDHC)
Power: USB buss powered
Power Consumption: 2.5W
Accessories: 1 x USB cable (1.0m), 4 x rubber foot, manual
Dimensions: 113mm(W) x 34mm(H) x 155mm(D)
excluding protruded parts
Weight: approx. 500g - See more at: http://www.fostexinternational.com/docs ... -3-tab-tab
Og sĂĄ lidt billeder
Som det kan ses på billederne er der 4 knapper og en række dioder som viser hvilket format der spilles samt en volumen knap
Fra venstre er den første in indput knap til at vælge mellem optical eller USB Ved afspilning gennem optical skal enheden være tilsluttet et USB stik for at få strøm da den ikke har nogen strømforsyning, men bliver forsynet gennem USB kablet.
Næste knap er en filter knap med 2 indstillinger, og jeg kan simpelhen ikke høre forskel på de 2 indstillinger og jeg tror bare den er lavet for at se fin ud.
SĂĄ har vi gain knappen ogsĂĄ med 2 indstillinger
Og til sidst en output select knap til RCA eller Phones.
Volumen knapper er trinløs med en smule modstand så man ikke for skruet uhæmmet op når der drejes på knappen, (er en smule lettere at dreje end på aune X1)
Lysdioderne indikere om der er power pĂĄ og hvilket format der spilles fra 44,1k til 192k
Enheden er malet på over siden i matsort og fronten er en blank sort plade og både top og front godt kan tage lidt imod finger aftryk f.eks. kan man tydeligt se ens finger aftryk omkring knapperne når man har betjent dem så hvis man har noget imod det skal man lige være opmærksom på ikke at få rørt for meget ved den.
Der følger et fint sølv og hvidt USB kabel med som er (guld) belagt, men er må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor den ikke er sort som resten af enheden så der ikke stikker et hvidt stik ud på bagsiden.
En af de HELT store fordele denne lille dac/amp har er at være forsynet via USB power hvilket gør den portabel, man kan tage den med i sin bærbare computer taske og lytte til musik i f.eks. toget og arbejde og have en god dac/amp uden nødvendig heden for et 230v stik til en strømforsyning.
Lyden:
Det første jeg vil sige her er at den er simpelhen ikke et godt match for mine alpha primes som kan være lidt svære at drive og kræver noget at leve af, Jeg skal på high gain skruet helt op for windows og så volumen kappen op på til en kl 3 stykker så er det også temmelig højt som jeg kan lide det.
Så det bliver lidt svært at skrive alt for meget om lyden.
Det første jeg vil sige er at den har en helt sort baggrund ved normal volumen i mit setup men ved high gain og max volumen kan der høres en meget meget svag Sussen med mine Ciem’s.
Min første indskydelse jeg havde omkring den da jeg satte den til og skrev om den på hoved fi for en måneds tid siden er stadig lidt den samme som når jeg sætter den til igen og igen efter noget tid og lytter til den i forhold til mine egen aune T1 med O2amp. ( og nu aune X1 som jeg har på lån )
Lyden mangler noget, det er lidt som om der er lagt er slør ud over lyden som dæmper den, Lyder virker ikke livlig.
Jeg har også haft mine Takstar pro80 og mine music two CIEM’s ( som endelig er kommet hjem ) til og her er straks et bedre match, her kommer der mere liv i lyden som dog stadig har en smule dæmpethed over sig og jeg kan simpelhen ikke bare ikke forligne mig med dens lyd i forhold til aune T1 + o2 amp og X1
Jeg tog den med hjem til stollesen for at prøve et par af hans bøffer og resultatet var lidt det samme med hans LCD 3 som også er planar magnetic, men problemet blev dog en hel del mindre lige som pr80 og mine ciems med hans fostex TH900 som jo er utroligt nemme at drive. Stollesen kaldte det dynamic det som den manglede.
Jeg sidder også med samme fornemmelse som claus at den her lille sag mangler en strømforsyning for at kunne sparke r.ø.v
Jeg er blevet anbefalet at lytte til instrument separationen som skulle være en af de forcer som den har, men her må jeg indrømme at min beskedne expertice og mit musik valg ( heavy metal ) ikke kan høre det.