2 x Aune vs. NAD



2 x Aune vs. NAD

Indlægaf Mataugust » 9. nov 2015, 18:12

Jeg har været så heldig at lande både Aune S16 og Aune X1s på samme tid, så jeg har valgt at sætte dem begge op imod min egen NAD D1050.
Nedenstående billede viser mine noter til, og uddybning følger:
Billede

Hovedtelefoner:
Hifiman HE-6
German Maestro GMP 450 Pro, 300Ω
Sennheiser HD 570, 65Ω

Mine forusætninger:
Jeg har en hørefejl, og hører absolut intet over 10 kHz, så den del af lyden bliver slet ikke omtalt.

Det var lidt en skuffelse for mig, at opdage at DSD afspilning ikke virker via usb, og derfor er funktionen værdiløs for mig.
Det er noget med XMOS chippen, så det gælder for både X1s og S16.

For at a/b teste to dac's har jeg afspillet det samme nummer pĂĄ samme tid i hhv. Foobar og Audacity og brugt Wasapi ud.
Der er brugt forskellige kabler under testen, men jeg har ikke gjort noget for at undersøge effekten af de forskellige kabler.

Testet som dac/amp:

Aune skriver selv at X1s kan bruges til hovedtelefoner op til 300Ω, så GMP 450 Pro blev som den første hovedtelefon sat til. Lyden er i forvejen lidt lys, men på X1s blev den direkte skinger. Meget bedre blev det på S16, der viste et overskud og en kraft der var meget mere overbevisende.
Hifiman HE-6 kræver et mindre krafværk for at fungere tilfredsstillende, og det bedste jeg kan sige om HE-6 + X1s er, at der kommer lyd ud af hovedtelefonen, men ikke noget brugbart. Igen viser S16 sig bedre rustet og kan næsten få en anstændig lyd ud af HE-6, en lyd som jeg kunne leve med, midlertidigt, i hvert fald. Volumen skulle dog op til 96/100, så der er ikke meget overskud.
HD 570 er betydeligt nemmere at drive end de to andre, og det gav sig udslag i at forskellen i lyd ikke var helt sĂĄ stor. S16 er stadig bedre, men X1s kan sagtens bringe hovedtelefonerne til live.
Jeg har valgt ikke at sammenligne med D1050, selvom den har hovetelefonudgang, især fordi volumekontrollen på den er så tåbeligt indrettet at der virkelig skal skrues længe for at få en nævneværdig ændring i lyden.
Som dac/amp er S16 en klar vinder.

Testet som DAC --> S16 vs. D1050
Aunen har i denne test en klart dybere og kraftigere bas end NAD, det trådte tydeligt frem ved Daft Punk; Give life back to music. Her er basse hørbart dybere, men også mere dynamisk på S16 end på D1050.
Men der var ikke nogen særlig forskel på bassen ved de øvrige musikstykker jeg brugte. Der var dog over hele spektret en bedre dynamik på S16 i forhold til D1050.
Seperationen på S16 er også noget særligt - På Paul Simon; Diamonds on the soles of her shoes, fra det fantastiske 1991 livealbum, kan jeg ikke bare høre mænd og kvinder i koret, men også hvor mange der er af hver.

Billede
Aune S16 til venstre, Aune X1s til højre

Testet som DAC --> X1s vs. S16
Umiddelbart er forholde mellem X1s og S16 meget lig forholdet mellem D1050 og S16. Forskellen i bassen virker umiddelbart ikke så stor som mellem NAD og S16, men stadigvæk hørbar. Jeg skal dog igen have fat i Give life back to music for at høre den forskel, selvom Spectral split med Pantha du Prince også får vist noget.
Det er ikke kun at bassen er dybere, der er også mere dynamik. Paul Simon kom på igen, og her er der også en tydelig forskel i den øverst mellemtone/nedre diskant hvor S16 separerer instrumenterne bedre, især hørbart på de sidste 4 minutters drumline. Der er simpelthen bedre dynamik og instrumentseperation på S16.

Testet som DAC --> D1050 vs. X1s
Jeg havde egentlig forventet en større forskel på X1s og D1050 end jeg faktisk hørte, og de forskelle jeg så hørte er måske marginale og afhængigt af ørerne der hører.
Umiddelbart fandt jeg at D1050 har lidt mere rum og adskiller instrumenterne lidt bedre, mens X1s har en lidt dybere bas.

Konklusion
Jeg havde håbet på at få lidt klarhed over hvad vej jeg skal gå med dac, men må indrømme at jeg bare er blevet mere forvirret.
Hvis jeg gik efter en onebox, så skulle det uden tvivl være S16, der lyder klart bedst fra hovedtelefonudgangen.
Men når det bare er en dac jeg er efter...S16 er bedre end de to andre, ingen tvivl om det, men det, som gør den største forskel, nemlig bassen, er kun hørbart på ganske få indspilninger.
Sat op mod D1050 eller X1s var jeg flere gange nødt til at checke efter hvilken DAC jeg lyttede til, så jeg synes ikke at S16 er afgørende bedre, når jeg kun hører den som dac.
Skulle jeg selv starte fra bunden, så tror jeg at jeg ville holde mig til X1s, og bruge resten af pengene på en hovedtelefonforstærker.
Forskellen mellem D1050 og S16 er ikke stor nok til at jeg vil bruge de penge pĂĄ opgradering.

Stor tak til Claus for at give os muligheden for at prøve disse apparater...
Senest rettet af Mataugust 24. nov 2015, 21:11, rettet i alt 10 gange.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: 2 x Aune vs. NAD

Indlægaf Buyer no 1 » 9. nov 2015, 18:49

Det er da en dejlig letforståelig og nem måde at præsentere det på thumbs Sådan lidt mindmap-agtigt....

Er NAD D1050 ogsĂĄ bĂĄde (hovedtelefon)amp og dac?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: 2 x Aune vs. NAD

Indlægaf Claus-DK » 11. nov 2015, 09:37

Jeg synes den er svær at læse...
Det ser rigtigt fint ud, jeg kender bare ikke sproget..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: 2 x Aune vs. NAD

Indlægaf Mataugust » 11. nov 2015, 14:21

Buyer no 1 skrev:Det er da en dejlig letforståelig og nem måde at præsentere det på thumbs Sådan lidt mindmap-agtigt....

Er NAD D1050 ogsĂĄ bĂĄde (hovedtelefon)amp og dac?


Det er mindmap, programmet freemind

D1050 er principielt også en hovedtelefonforstærker, men volumekontrollen er så besværlig at jeg ikke gider bruge den som sådan.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: 2 x Aune vs. NAD

Indlægaf Mataugust » 24. nov 2015, 21:09

SĂĄ fik jeg vist afsluttet den. Tak for lĂĄn af begge DAC's
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster