Fostex HP-A4 mini review



Fostex HP-A4 mini review

Indlægaf Magstener » 1. dec 2015, 14:12

Velkommen til mine lytte indtryk, og mine små sammenligninger med Audinst hud Mx1. Høretelefoner der bruges er Fostex TH600.

rulle5

Jeg fik denne fine sag ind fra Claus i går, jeg har den på lån, og skal finde ud af om jeg vil købe den, og er indtil videre ret tilfreds med lyden. Filter knappen er spændende. Lyden er ligesom "mere dynamisk" end Mx1, og det lyder ligesom om at bassen går dybere, og diskanten er mere tydelig, men ikke v-formet bare mere forgrund. Jeg har gain på low og filteret på 1 (lige nu) og skifter rundt hen af vejen. Det er sjovt fordi det føles ligesom at vokalerne er endnu mere "recessed" eller på dansk "tilbagetrukket" på nogle numre, og på andre numre omvendt. Jeg har hørt noget Diana Krall, Submotion Orchestra og Phaeleh (hvor der jo er knap så meget vokal, generelt set 1musik ), alle filer er flac.

Billede

Jeg synes ikke at usb kablet der kom med er specielt pænt, og om det gør en forskel i lyden, er ikke det rette tidspunkt eller sted at tale om. Det er ligesom de gamle gameboy (fra min generation) transfer kabler, det er nærmest sølv med glitter i, og lidt kort i mod hvad jeg brugte før. Der følger også nogle gummi dutter med i kassen, som man kan sætte under forstærkeren. Volume-pot'en er forholdsvist smooth at dreje på, måske en smule for meget modstand for nogle, men jeg klager ikke over den personligt.
Når man taler om hvad filterknappen enligt gør, så er det ligesom om at den bliver betyldeigt mere levende på 1 (trykket ind) og mere flad på 2 (sidder ude). Det er nemmere at høre på høj volume, hvilket jeg ikke syntes at jeg bruger på denne. Foobar står på 9,74db og 4A på ca 20% eller sagt mere tydeligt kl 9. ca.

Holdbarhedden af denne forstærker virker ret god. Den virker næsten som en VW Golf fordi den er kompakt, og solid, med tydeligt godt håndværk og flot design. Den er lavet af hovedsageligt metal med en smule plastik rundt omkring, der er LED-lamper på fronten der lyser rødt alt efter sampling kvalitet, og så er der en 'Power' der lyser grønt.
Schiit Modi2&Magni2U>ZMF Omni, Sennheiser HD650 :-)
Magstener

 
Indlæg: 147
Tilmeldt: 20. jun 2015, 14:48
Geografisk sted: Hillerød 3400

Re: Fostex HP-A4 mini review

Indlægaf Claus-DK » 1. dec 2015, 23:03

Man kan få nogle strømdimser til usb drevne ting, som leverer mere kraft og fjerner den støj der eventuelt er fra en PC, jeg er ganske sikker på at der ligger noget at hente der for en beskeden investering..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Fostex HP-A4 mini review

Indlægaf Magstener » 1. dec 2015, 23:17

Jeg har faktisk testet det og der var slet ikke noget støj på den, men det kunne være at jeg skulle prøve det, problemet er bare at så skal jeg investere i en optisk indgang til computeren. :)
Schiit Modi2&Magni2U>ZMF Omni, Sennheiser HD650 :-)
Magstener

 
Indlæg: 147
Tilmeldt: 20. jun 2015, 14:48
Geografisk sted: Hillerød 3400

Re: Fostex HP-A4 mini review

Indlægaf Claus-DK » 2. dec 2015, 01:38

Nej der er sådan nogle som er beregnet til det man sætter to USB stik i numsen på hinanden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Fostex HP-A4 mini review

Indlægaf Magstener » 3. dec 2015, 15:50

Nu har jeg lidt kommentare til det her mini review. Jeg sad og hørte noget Kat Edmonson på Spotify, og tænkte at jeg ville prøve Audinst Mx1 lige for at sammenligne, og jeg vil sige, efter at have skiftet en smule frem og tilbage, at Audinst har et mere intimt lydbillede, i mod HP-A4 som har en smule mere "recessed" vokaler. HPA4 vinder klart på soundstage - men jeg vil sige at det ikke var sådan at jeg tænkte "Wow, det her er en kæmpe opgradering!", og jeg tror enligt lidt at det ervokalerne der ligger bag de fleste af instrumenterne, der snyder mine øre. Bass, jeg føler at Audinsten har mere punch og er varmere i lyden, hvor HP-A4 går dybere og og har en mere "rigtig" tekstur. Noget jeg helt glemte at skrive om var diskanten, som jeg enligt har svært ved at beskrive. Jeg syntes at den var klarere på HP-A4, og det ville også give mening da Mx1 er en lidt varm dac/amp.

Jeg testede vokaler med Kat Edmonson "Rainy Day Woman" og "Summertime" fra Spotify. Bass testede jeg med Synkro's "Changes" album i flac (købt fra Bandcamp) som er noget Dark Dubstep/DnB, for jer der ikke har hørt navnet før.
Nu kommer den lidt mere subjektive del.
Nu er problemet så hvad for en af de to jeg bedst kan lide, og jeg vil sige den er svær, da de begge har deres styrker. Jeg hører både meget jazz og elektronisk musik personligt, og der er de begge gode, og teknisk vil jeg mene HP-A4 klarer det bedst, men jeg hører mere på musikken end på grejet (hvis vi ser bort fra det her review), og der vil jeg næsten mene at Mx1 klarer det bedst. Mx1 har den fordel at den vil passe med flere fremtidige høretelefoner med en lys lyd, efter min personlige smag.
Schiit Modi2&Magni2U>ZMF Omni, Sennheiser HD650 :-)
Magstener

 
Indlæg: 147
Tilmeldt: 20. jun 2015, 14:48
Geografisk sted: Hillerød 3400


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster

cron