Ny i Hifi, søger dac/amp



Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 13:01

Hej derude. musik14

Jeg købte igår et par hifiman he-4, og skal nu ud og skaffe mig en AMP og DAC.
Jeg er som sagt helt ny i den her hobby, og mit budget er ret stramt, så jeg ville spørge jer til råds så jeg ikke får købt noget forkert.

Hvad skal jeg kigge efter for at sikre mig at Forstærkeren levere nok power til bøfferne?

Hvis i har nogle gode bud på hvad jeg kunne købe, for at jeg billigst muligt komme igang med at lytte, så vil jeg sætte stor pris på det.
SĂĄ mĂĄ jeg vurdere senere om jeg vil ofre flere penge for at fĂĄ en endnu bedre oplevelse, eller det ikke er en hobby for mig.

Mvh
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf superpronker » 6. jan 2016, 13:11

Når du siger "ret stramt", mener du så cirka 1000 pæng i alt, eller hvor ligger du? Og vil du helst købe brugt eller nyt?
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 13:15

2500kr.- og ned, men helst så billigt som muligt, brugt gør ikke noget, skal bare ikke have rør forstærker.
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf hbj » 6. jan 2016, 13:51

Hvor bor du henne i landet?

Det absolut bedste vil være, hvis du tager hovedtelefonerne under armen, og så går ned i en hifibutik og/eller kigger ind hos én, der har noget til salg brugt, og så prøver tingene med dine egne hovedtlf.

Der er forskellig grad af synergi / manglende synergi imellem forskellige produkter, så man kan godt brænde nallerne ved at købe noget uden at have hørt det først sammen med sit eget udstyr.

EDIT:
Folk har ogsĂĄ forskellig smag.
Derfor kan man ikke være sikker på, at ting, der bliver anbefalet til én af andre, nu også er noget, man selv vil kunne lide.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 14:34

Jeg bor i Herning, og min tanke var ogsĂĄ at gĂĄ ned til hifiklubben og snakke med dem.
Men syntes bare ikke de så ud til at have et specielt stort udvalg, og føler også deres priser er i den høje ende.
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Gerner » 6. jan 2016, 14:40

Hvis det er, så har vi jo en tour kørende med en Aune X1-s, hvor der faktisk ikke er så lang ventetid, hvis du hopper på vognen.
Den får en masse ros fra de andre som har prøvet den, så måske det kunne være noget?
Prisen er nok lidt højere end dit budget tillader, men vil da råde dig til at give den et lyt, og måske endda Auns S16 der også er på tour.
Det der Hoved-fi ender altid med at blive lidt dyrere end først regnet. 3musik
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 14:43

Gerner, Det er nemlig det jeg prøver at undgå ;) ender altid med at smide alt for mange penge efter ting jeg bliver lidt forelsket i, så denne gang vil jeg forsøge at styre mig ;)
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Gerner » 6. jan 2016, 15:00

Ellers skal jeg lige se, om jeg kan få fixed min O2, så kan du få lov til at prøve den hvis det er?
Den er relativ billig, DIY eller færdigsamlet, for den får mange ros fra mange! Så kan du jo OP den, og købe O2 DAC ved siden af.. ;-)
Men skal ikke love noget, for er ikke sikker pĂĄ, om jeg kan fĂĄ den til at fungere.
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2016, 16:04

Jeg har et par HE-400 og de lyder fantastisk på Aune X1. De lyder faktisk ikke bedre på min X-Can, så dit valg skal nok ikke falde på en varm/mørk lydkilde.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2016, 16:28

Hvad udstyr har du haft før ?
Hvad vil du gerne gøre bedre i det du har lige nu ??
Føler du at der mangler noget ?? og i så fald hvad ??

Der er absolut ingen forventning om at der skal købes noget fordi man deltager i en tour, jeg vil gerne læse om hvad deltagerne synes om produkterne og jeg synes et eller andet sted at de bedste resultater er dem der finder ud af at det slet ikke er noget de gider at bøvle med, det man har er godt nok..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 17:11

Gerner: Hvor er du fra i landet hvis det er ?

Mortenhoe: Tak for brugbart input ;)

Claus-DK: som skrevet er jeg helt ny, har aldrig eget et headset før hvor det krævede at jeg havde en amp/dac.
Men nu springer jeg ud i det for at prøve om det er noget jeg vil få brugt, nu arbejder jeg meget foran computeren så lækker lyd/music imens er altid en god ting ;)
Jeg har lige tjekket din side, hoved-grej, og Aune X1s eller Fostex HP-A4, men som sagt er min erfaring ikke til at kunne tage en god beslutning.
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Rawniebrownie » 6. jan 2016, 17:36

Claus-DK hvor hurtigt kan du have en Aune X1s sølv ude of døren hvis det er ? :)
Rawniebrownie

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 6. jan 2016, 12:53

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2016, 17:58

Jeg har haft X1s til låns, men det var dog desværre før mine HE-400. Men jeg er temmelig sikker på at dine HE-4 vil lyde fantastisk på en X1s.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf toppe » 6. jan 2016, 18:06

Er der nogen som kender he-4? Er den ikke væsentligt sværere at drive end fx he-400?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2016, 18:17

toppe skrev:Er der nogen som kender he-4? Er den ikke væsentligt sværere at drive end fx he-400?


Jeg var selv nysgerrig vedr. HE-4 vs HE-400, og jeg fandt lidt pĂĄ head-fi.

http://www.head-fi.org/t/692229/he-400- ... comparison
Han trækker dem fint med en lille Schiit Vali, så Aune X1s f.eks. trækker dem uden bøvl.

http://www.head-fi.org/products/hifiman-he-4
Amplification Needed and Recommended Sadly, the HE 4 is not an easy headphone to drive at an impedance of 38 ohms and an efficiency of 86DB. It responds well to a powerful amp."
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2016, 19:48

Rawniebrownie skrev:Claus-DK hvor hurtigt kan du have en Aune X1s sølv ude of døren hvis det er ? :)


Cirka 2 minutter efter der er kommet en kvittering for betalingen :mrgreen:
Bestiller du inden 12 er den fremme næste arbejdsdag 9 ud af 10 gange..

Men meld dig da til touren først, du er en ung mand og har hele livet for dig, så får du også lidt tid til at lærer dine nye hovedtelefoner at kende inden du begynder at forbedrer lyden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf nc8000 » 6. jan 2016, 21:29

toppe skrev:Er der nogen som kender he-4? Er den ikke væsentligt sværere at drive end fx he-400?


Har ikke prøvet HE-400, men HE-4 er noget tungere at trække end HE-500.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Gerner » 7. jan 2016, 13:20

Rawniebrownie skrev:Gerner: Hvor er du fra i landet hvis det er ?


Jeg bor i Nærum. :)

Men skal lige se på den først, for måske jeg ikke kan finde ud af det. ruller1
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf Buyer no 1 » 8. jan 2016, 09:05

Først og fremmest: Velkommen til.

rulle5

Rawniebrownie skrev:Gerner, Det er nemlig det jeg prøver at undgå ;) ender altid med at smide alt for mange penge efter ting jeg bliver lidt forelsket i, så denne gang vil jeg forsøge at styre mig ;)


Med hensyn til, at undgå at bruge alt for mange penge, kan jeg desværre ikke give nogle gode råd, da min erfaring på det område er yderst begrænset ruller1

Men prøv at finde et eller andet sted, hvor du kan lytte til noget. Tour de Hoved-fi, Hi-fi Klubben, venner, kolleger mv. Bare så du får en fornemmelse af, hvad en dac/amp kan give. Det er et meget bedre grundlag at komme videre på, end ren læsning :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Ny i Hifi, søger dac/amp

Indlægaf M.Gjøl » 8. jan 2016, 17:52

Velkommen til rulle5
Og undskyld det med pengene ;-)

Mit råd ville være som flere af de andre, få prøvet noget forskeleligt i butikker, meets eller tours.

Tit hører man at det bedst kan betale sig at købe noget ordentligt til at starte med.
Men jeg har selv været glad for "rejsen" med alle de forskellige setups jeg har haft, både dyrt og billigt.

Det tager en del forsøg og tid at finde frem til den signatur der bare er den rigtige!

Aune, Audio GD, Littledot, Matrix og Maverick Er alle nogle sjove steder at starte. Dog er nogle af dem med rør.

Held og lykke og god rejse!
Senest rettet af M.Gjøl 8. jan 2016, 17:58, rettet i alt 1 gang.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron