Soekris DAC 1101



Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Walbum4262 » 20. okt 2016, 23:07

Burning777 skrev:Jeg vil lige sige mange tak til Walbum for at arrangere denne Tour. Jeg var virkelig glad for at prøve denne DAC. Den er top klasse og et meget spændende bekendtskab. :-)


Tusinde tak for de pæne ord, det gør arbejdet meget mere tilfredstillende når medlemmerne udtrykker deres taknemmelighed for det arbejde vi ligger i det :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

På farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Sebastian L » 30. nov 2016, 23:54

NOTE: Det er med fuldt overlæg, at jeg ikke har læst de tidligere anmeldelser i denne tråd (eller andet steds), da jeg helst vil danne mig mit eget indtryk. Det skal ligeledes bemærkes, at jeg først og fremmest anmelder dac1101 som en konverter (hovedtelefonudgangen er blot med i boxen, da den er nem at implementere for producenten).

Det specielle ved denne konverter er, at det er en ægte passivt opbygget R2R dac! Dvs. at den ikke konverterer digitalt til analogt vha. en industri-chip, som 99,9% af alle dacs på markedet gør det, og det er heller ikke Delta-Sigma teknologi. Den anvender i stedet en række højpræcisions modstande i et netværk.
Hvorfor nu det? Jo, for alm. industri-chips er ikke lavet med henblik på audio. R2R-netværket giver - i en god implementering - et lydbillede, som virker utroligt nærværende, naturtro og musikalsk. Især optagelser af akkustisk musik lyder, som om man selv er til stede ved koncerten.
Hagen ved et sådant R2R-netværk er, at det normalt er vildt dyrt - hovedsaligt pga de dyre modstande: totaldac, MSB og Ed Meitner/EMM Labs, som alle er ægte R2R dacs, er i en prisklasse for sig selv. Her kommer så soekris' dacs ind i billedet. Pludselig kan vi almindeligt dødelige få råd til en ægte R2R dac med en pris på ca. 5.000kr. Langt under 1/10 af priserne på de ovenfor nævnte dacs!

Baggrunden for at jeg afprøver denne dac er, at jeg allerede ejer en soekris DAM1021 diy dac, som vakte stor opsigt i diy-kredse, da den blev lanceret i 2015. Ligeledes har den fået en del omtale på head-fi.org.
Da det er et diy projekt, hvor jeg har givet den gas med *modifikationer og hele 2 strømforsyninger, kunne jeg godt tænke mig at teste den op mod den kommercielle færdigtbyggede men knapt så avancerede dac1101. (* bl.a. har jeg fjernet udgangs opamps, da de var for dårlige og jeg har tilføjet en del kondensatorer).

Min afspiller er den fremragende Linux-baserede Squeezebox Touch (SBT), som med et plugin kan bruge USB-porten som digital udgang og dermed asynkron og bitperfect afspilning. Jeg bruger ikke, og kommer aldrig til at bruge en PC/Mac som afspiller!

Jeg har haft ganske mange dacs i min besiddelse, og de har alle sammen kunnet bruges med SBTs USB udgang. De fleste som ren plug'n'play, enkelte med lidt specielle krav til boot sequence. Stor var min skuffelse, da jeg ikke kunne få min SBT til at se dac1101. Der var ikke engang lys i dioderne.
Efter at have sat en hub mellem SBT og dac'en, kom der lys i dioderne, men der var ikke noget handshake. Det var så første gang nogensinde, at jeg ikke kunne bruge USB porten som digital udgang (udover en HiFace Evo). Der sidder en speciel XMOS USB receiver chip i dac1101, som SBT åbenbart ikke er kompatibel med.
I min egen DAM1021 har jeg den uovertrufne Amanero Combo384, som er altædende.

Så min plan om at lave en direkte synkron A/B test mellem dac1101 og DAM1021 blev delvist forpurret ☹️. Dvs. det har kunnet lade sig gøre, at teste de to op mod hinanden. Jeg har bare ikke kunnet gøre det med et enkelt klik.

Fire valgfrie digitale FIR-filtre er virkelig fedt, og noget der sjældent tilbydes i en dac i dette prisleje. Ligesom det er virkelig praktisk, at man kan gemme filter- og volumeindstilling. Jeg tør godt spå, at denne dac kommer til at sætte nye standarder for prislejet på high-end dacs!
Især til hoved-fi folket, der tit roder rundt med flere forskelligt lydende bøffer, er det smart, at man kan vælge forskellige filtre. Forskellige indspilninger kan ligeledes have gavn af at kunne ændre på filteret. En lille ulempe er dog, at man ikke kan skifte op og ned - men kun op. Så man kan ikke skifte direkte mellem fx filter 1 og 3. Der skal man trinvis gennem dem alle. De skifter i øvrigt helt gnidningsfrit/lydløst, undtagen når man går fra 4 til 1 (altså starter forfra i rækken).
Sagen er den, at det indkommende digitale signal automatisk bliver reclocket i en FPGA for at reducere jitter. Jeg ved at filter- og samplerateskift har været noget konstruktøren Søren Kristensen har haft problemer med. I DAM1021 var der længe bøvl med clicks og delay/upfading ved disse skift. Dette problem er løst i dac1101.
Til forskel fra dac1101s fire filtre har DAM1021 i teorien ubegrænset mange filtre. Der er et hav af dem på diyaudio, og man kan sågar lave dem selv (hvis man har forstand på det). Dog kan DAM1021 kun gemme fire ad gangen i FPGAen. Og i DAM1021 kan man desuden vælge at køre non-oversampling (NOS). Det kan man desværre ikke i dac1101.

Både til mine dynamiske BeyerDynamic og mine elektrostater foretrak jeg oftest det gule "Mix between Linear and Minimum Phase filter". Det lyder mest musikalsk i mine ører. Det røde "Brickwall filter" oplevede jeg som lidt for hidsigt eller digitalt, om man vil.

Jeg kan ikke komme uden om, at denne dac lyder fremragende, og jeg ville da gerne eje den, hvis bare den havde et andet og mere kompatibelt USB interface.
Lydkarakteristikken er meget fyldig og fuldtonet med masser af 'bass slam' - bassen er således ikke helt stram. Dac'en er tilmed rimelig støjsvag og der er god ro i lydbilledet (dog generet af blæserne fra min PC ved svage passager). Men der er stadig langt til min totaldacs utroligt lave noise-floor, hvor der bare er helt sort baggrund så skuldrene sænker sig i velbehag. Og i fx Haydns strygekvartetter med Buchberger Kvartetten lyder det hele bare mere ægte og naturtro gennem totaldac end gennem dac1101. Soundstage er lidt mere 2D og mangler lidt dybde i dac1101 ifht totaldac. Bortset fra det, står instrumenterne klart og skarpt aftegnet med god luft imellem dem på de rigtige optagelser med akkustisk musik. Man fornemmer texturen af af instrumenterne. Dejligt!

LED indikatorerne, der viser sample frekvensen, stod konstant på 44, uanset om jeg spillede 44.1 Khz, 88.2 Khz eller 96 Khz materiale. Prøvede både at afspille fra Foobar og VLC-player. Selv ved afspilning af 88.2 Khz DSD-filer lyste DSD indikatoren ikke op, og den stod stædigt på 44. Det virker ikke overbevisende.
Mine DSD-filer lød dog rigtigt godt på denne dac. Meget naturligt og ægte.

Med et minimum output på 3.5V ved 32ohm (40mW ved 300ohm) er der jo tale om en pæn hovedtlf.forstærker. Til ortodynamiske hovedtelefoner skal man dog nok tilslutte en forstærker. Mine 250ohm BeyerDynamic klarede den helt fint, dog med et lidt begrænset dynamik.

Hvorfor Søren Kristensen har valgt at sætte max. output til +10dB, ved jeg ikke. Det lykkedes mig i hvert fald tit at få musikken til at overstyre med Line Out valgt. Det har jeg aldrig oplevet med en dac før. Man skulle tro, at det var muligt at lave en automatisk dæmpning, når man bruger Line Out.
Det samme gør sig gældende med dam1021, hvilket der osse har været en del brok over på diyaudio. Man kan jo ikke forvente alverden i sådan en bitte box, men et digitalt display med en talangivelse i dB havde været brugbart.

Som hifi-nørd med hang til diy brænder det i mine naller, for at prøve at forsyne den med en ekstern psu, men det tør jeg ikke på en låne-model. Dynamikken virker nemlig lidt træg ved kompliceret musik som især klassiske symfonier. Jeg kunne osse forestille mig, at den ville have gavn af at udgangs-opampen blev udskiftet med en Burson opamp, der dog er for stor til at være i den bitte sorte box.

Det er tydeligt, at Søren på baggrund af al den konstruktive feedback han har fået med prototypen DAM1021 på diyaudio, har fået rettet op på de svage punkter, ligesom hans seneste DAM1021 rev. 4 lyder meget bedre end rev. 1. Især onboard spændingsregulatorer har fået en overhaling, virker det til. Det hele er faldet vældig godt på plads i dac1101.

Afslutningsvis vil jeg fremhæve, at dacs som denne og andre vellykkede R2R dacs beviser, at det slet ikke er nødvendigt med hires filer. God gammel 44.1 PCM lyder vildt fedt, hvis indspilningen er god vel at mærke. En dårlig indspilning kan en 384Khz fil ikke lave om på. Så spar pengene til hires hypen og køb en god R2R dac som fx dac1101.
Hvis man står og skal have sig en ny dac med et budget på kr. 5000, så tøver jeg ikke et sekund med at anbefale denne dac - hvis man altså kan klare sig med en USB indgang.
Jeg vil endda gå så langt som at påstå, at denne dac tager kampen op mod dacs til 8-10 gange prisen. En game changer!

_______________________
Plus: lydkvalitet, pris/ydelse, 4 FIR-filtre, kompakt størrelse
Minus: "fluffy" bas, kun USB-indgang, manglende kompatibiltet, ekstern psu ikke muligt, dynamik, sample rate LED indikatorer virker ikke

5 ud af 6 stjerner ***** (******)

Testudstyr:
Windows 8.1 PC->dac1101->Mjölnir KGSSHV Carbon->Stax Lambda Signature/Stax SR007 mkI/Sennheiser HE60
og dac1101 hovedtlf. ud->BeyerDynamic
HE60, STAX SR-404 Signature, Mjölnir KGHSSV Carbon, Little Dot mkIV se, totaldac D1 dual
Sebastian L

Brugeravatar
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 1. okt 2011, 00:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Sebastian L » 1. dec 2016, 09:44

Den har i øvrigt den samme FPGA som Chord Mojo bruger: en XILINX Spartan 6
HE60, STAX SR-404 Signature, Mjölnir KGHSSV Carbon, Little Dot mkIV se, totaldac D1 dual
Sebastian L

Brugeravatar
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 1. okt 2011, 00:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf alvin1118 » 12. dec 2016, 04:11

kvik skrev:Soekris dac + Lehman amp

Billede

POWERED BY
- Soekris dam1021 Rev3 0.02% R2R DAC
- Italian Amanero USB I2S Module
INPUT
- SPDIF
- AES/EBU
- Italian Amanero USB I2S
OUTPUT
- Buffered Single Ended 2Vrms
- Buffered Balanced 4Vrms
- Lehmann Buffer Headphone Amp Zout 5R
MODE
- Pure DAC
- Preamp / Headphone Amp
Power
- UK Noratel AC Transformer
- Swiss Schurter IEC Inlet w/ Switch
- Walt Jung Super DC Regulator
HIGHLIGHTS
- Neutrik Connectors
- Long Life RSComponent Sourced Components
- Anodized CNC Machined Aluminium Chassis

Vinshine Audio
http://www.vinshineaudio.com

HeadFi-tråd
http://www.head-fi.org/t/822033/vinshin ... -w-soekris

SGD 2.088 = DKK 10.100


(Er klar over, at tråden omhandler dam1101, men synes ovennævnte passet ind her også)


Hello guys from the other side!

A customer referred me to this site, i am surprised that my VINSHINEAUDIO DAC was being discussed here!
I'm excited to announce out loud that the DAC was launched in early Nov'16!

Customers around the world are very happy with it! thumbs

S'pore:
Billede

Hawaii:
Billede

US Michigan:
Billede

Billede

Will create a separate thread to discuss about it, cheers mate!

Many thanks.

Sincerely,
Alvin Chee from Singapore 5musik
alvin1118

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. dec 2016, 04:06

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Claus-DK » 12. dec 2016, 09:43

I have removed your thread, we have rules here..
Please contact me.

edit:Alvin har kontaktet mig og jeg har tilbudt ham et underforum i forhandlerdelen og forklaret ham vores regler, jeg håber vi snart kan få en ny spiller i forhandlerdelen, jeg savner nogle at lege med..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf kvik » 2. jan 2017, 21:44

Og så er prisen for DAM1101 nede på EUR 363 = DKK 2700
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf kvik » 2. jan 2017, 22:47

Der er forøvrigt planer om et DAM1231 board til Raspberry Pi inden alt for længe.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf kvik » 2. jan 2017, 23:14

Lidt mere promovering :-) DAM1101 har omtrent samme 'footprint' som SOtM sMS-200 (netværksstreamer med kun usb-udgang). Kan man, som jeg, godt lide, at ting også fysisk passer sammen, så her er een mulighed.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf kvik » 4. jan 2017, 17:52

kvik skrev:Og så er prisen for DAM1101 nede på EUR 363 = DKK 2700

Det ser ud til, at prisen herover er uden moms.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Sebastian L » 16. jan 2017, 21:09

Med eller uden moms, det er stadig en latterlig lav pris for en dac med den lydkvalitet!
Hvis man kan leve med dens begrænsninger, mht. at der kun er USB indgang og den ikke er kompatibel med alle players, så er det et kup!

Den kampagne-pris man kan få den til nu, er jo ikke mere end hvad et godt USB->S/PDIF interface koster.
HE60, STAX SR-404 Signature, Mjölnir KGHSSV Carbon, Little Dot mkIV se, totaldac D1 dual
Sebastian L

Brugeravatar
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 1. okt 2011, 00:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Soekris DAC 1101

Indlægaf Mortenhoe » 16. jan 2017, 23:41

Glæder mig til om den er kompatibel med min M1 som digital afspiller. Desuden om den gider at trække mine HE-400. Det er da en seriøs konkurent til Mojo.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Foregående

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster