Skal en DAC spilles til?



Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Tømmernonne » 10. apr 2016, 22:14

Jeg har erhvervet mig en Henry Audio 128 mkII og spekulerer på om den skal spilles til og i så fald, hvor lang tid?
Tømmernonne

 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 31. jan 2013, 17:18

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf nc8000 » 10. apr 2016, 22:36

Det emne tror jeg ikke der kan findes nogen enighed om, ikke kun for en dac men helt generelt for alle hifi komponenter. Min personlige holdning er at tilspilning er reelt men at effekten varierer meget fra dims til dims så der ikke kan siges noget generelt om hvor det vil virke eller hvor meget tid der skal til. Andre vil sige at tilspilning er noget værre vrøvl.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Henrik_sdk » 10. apr 2016, 22:45

Har det mon det samme effekt at den bare står tændt..et par hunderede timer?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2386
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Claus-DK » 10. apr 2016, 23:05

Jeg synes der kan være en smule forskel når der er rør med, de kan ændre sig lidt over tid.

En ting er ret sikkert, hvis du ikke bryder dig om lyden på din DAC nu, vil du nok have nogenlunde samme holdning hvis du lytter til den efter 1000 timer.

Når man lytter til det samme i mange timer vil hjernen længes efter mere af det samme, hjerner er kolde overfor hvordan det lyder, de vil bare have glæde og den har de fået der, så der vil den gerne hen igen..
Man kan sågar tvinge sin hjerne til at ændre smag, hvis man er ihærdig nok..
Det er f.eks sundt at arbejde lidt imod at vi elsker når lyde er høje. Spiller man højere (til en vis grænse) vil man, hvis musikken er den rigtige have svært ved at sidde stille, det sker ikke ved 50 dB...
Også derfor, at der altid bliver spille HØJT, når dyrt kvalitets grej bliver demonstreret og hver gang det bliver dyrere, får volumen et hak ekstra, vi er så nemme........

Så et 100% sikkert svar er JA lyden vil ændre sig over tid når du lytter til dit grej, men om det er grejet eller dig der bliver lavet lidt om, er det jeg synes der spændende...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Henrik_sdk » 10. apr 2016, 23:41

Sådan har jeg det med løg....
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2386
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf davidsh » 11. apr 2016, 09:12

Man vænner sig desværre også til alt det lækre hifi, så kan et midlertidigt skift til noget dårligt være en god ting


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf SNI » 23. maj 2016, 08:42

Jeg har efterhånden haft en del udstyr i hånden, både som anmelder og som en af de 3 gutter, som har bygget eLABS apparaterne.
Min opfattelse er, at tilspilning er reelt, for så vidt angår transducere. Dvs. din højtalere og dine pick-upper og selvfølgelig din hovedtelefoner.

Mht. elektronik så er det noget anderledes. Her er der tale om opvarmning og den tid det tager for kredsløbene, at stabilisere sig.
For kredsløb med meget lavt strømforbrug, som f.eks. digitale kredsløb, tager opvarmningen længere tid, end for traditionelle analoge kredsløb.

Typisk vil et apparat som f.eks. en preamp, en DAC, en HPA, en RIAA eller lign. være godt varmet igennem på et døgns tid. Man kan godt komme ud for, at det tager en dag mere, herefter er der ikke mere at komme efter.
Men noget som en gang imellem kan snyde, hvis man eksperimenterer med elektronik er, at lodninger i sig selv, har en eller anden tid, hvor de ligesom sætter sig.
Så hvis man afprøver en ny komponent i en konstruktion, og der skal loddes, så kan man faktisk ikke bedømme den med sikkerhed før dagen efter.
Mange der eksperimenterer med f.eks. delefiltre, kan godt have ladet sig snyde på den konto.

Og så til det evige diskussions emne kablerne. Jeg har ofte hørt om, hvorledes en hifi nørd kommer hjem med et nyt kabel, og sætter det på sit set-up, og er ved at falde ned af stolen. Lyden er helt anderledes detaljeret, og kablet er hver en krone værd.
Det skyldes næsten altid, at kontaktfladerne er blevet motioneret ved udskiftningen. Jeg har prøvet det her mange gange, og den første gangs oplevelse som nævnt, den kan bare ikke gentages på ens eget set-up.
Jeg har så studeret lidt om emnet, og på den baggrund udviklet min egen metode til, at finde ud af hvad der er op og ned på det hele.
For det første, så er det et faktum, at den bedste kontakt mellem f.eks. stik og bøsninger, opnås efter nogle dage. Kontaktmodstanden falder de første dage, for derefter at stige. Det er noget man ved fra f.eks. højspænding, og hos dem er kontaktmodstand en faktor, som det kan koste dyrt at overse.
Så man står altså der, og oplever en forskel, som reelt ikke skyldes kablet.
Måden at komme uden om det på er, at rengøre alle de kabler man vil sammenligne med piberensere og isopropylakohol, før man begynder. Også bøsningerne bag på apparaterne skal med, og så sammenligne ud fra det.
Man får ganske vist ikke den 100% optimale kontakt med i sammenligningen, men det er så ens for begge kabler.
Resultatet af at gøre sådan er ofte, at begejstringen dæmpes lidt, fordi forskellene er mindre end man lige regner med, såfremt det er gode kabler og stik der anvendes.

Min konklusionen er derfor, at elektronik ikke skal tilspilles, det skal varmes op og stabiliseres. For kablers vedkommende så er det kontaktfladerne, som ændres i løbet af nogle dage, man skal så dog ikke pille ved kablet, blot lade det ligge eller hænge.
For højtalere, hovedtelefoner og pickupper gælder helt andre forhold, både tilspilning, temperatur. luftfugtighed m.m kan påvirke deres performance, og man skal ikke tro, at tilspilning for disses vedkommende er et engangsfænomen, næeh hvis de ikke bliver brugt, så begynder man forfra.

Hvordan tilspiller man så nemmest?
Det gøres med musik ved svagt niveau, mange tror der skal bulder og brag igennem højtaleren, før der sker noget, men det er faktisk de små bevægelser, som højtaleren bliver bedre til med tiden. bevares de ligger jo oven i de store, men til almindeligt brug, så kan man nøjes med radio på lavt lytteniveau.
Det kan så i visse tilfælde godt tage et stykke tid, jeg har oplevet flere måneder ved jævnt brug.
Pickupper skal bare spille, det er ligegyldigt hvad og hvor højt.

Jeg håber det kan kaste lidt lys over problematikken.
Jeg holder lav profil mht. rør, idet jeg ikke har spillet på rør i mange år, og simpelten ikke kan huske hvordan det var med dem.
Hvis du kan gå stille med dørene, så kan du melde dig ind i verdens måske mest hemmelige HIFI nørd gruppe her: http://www.facebook.com/groups/elabs.dk/ ;-)
SNI

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 19. nov 2014, 16:13

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Claus-DK » 23. maj 2016, 16:19

Spændende læsning thumbs thumbs thumbs
Tak
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Skal en DAC spilles til?

Indlægaf Mortenhoe » 23. maj 2016, 20:24

Takker og bukker.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster