Galvanisk adskillelse



Galvanisk adskillelse

Indlægaf Mortenhoe » 17. sep 2016, 21:33

"En galvanisk adskillelse eller galvanisk isolation er en signalmæssig forbindelse mellem to isolerede elektriske kredsløb, der udmærket kan arbejde på forskellige potentialer."

Umiddelbart må de fleste DAC's jeg har hørt, være galvanisk adskilt fra PC'en, da de har en sort baggrund. Eller er de? Kan der forbedres for få penge?

Grunden til at jeg bringer emnet op er at man efterhånden temmelig billigt kan komme i nærheden af de ADUM4160 baserede USB isolatorer.
De har jo kostet 3-400kr (Ja, og MEGET meget mere). Nu kan de fĂĄes for under 90kr pĂĄ ebay.

Det er jo temmelig smart at lave en galvanisk adskilles fra det støjhelvede en PC producere.

Jeg har en billig bluetooth 4.0 dongle der lyder overraskende godt. MEN, når den bliver drevet af en PC/Radio/Etellerandet så er der ground loop støj på signalet. Derfor skal den sidde helt alene på en mobil lader. Jeg har det samme problem med min Sabre DAC.

Det syntes jeg vi burde snakke noget mere om!

http://www.hifivision.com/audio-video-c ... r-dac.html
"On connecting the USB isolator, to my surprise the USB isolatior worked like a charm in eliminating the humming noise from the computer psu adapter The ground loops between equipment being the enemy in Hi-Fi set-up's, the USB isolator works on breaking the ground loops between the computer and Hi-Fi providing galvanic isolation."
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Galvanisk adskillelse

Indlægaf Walbum4262 » 17. sep 2016, 22:33

Den galvaniske har nok sin største effekt når den bliver set på strøm delen i en USB, jeg er skeptisk over for adskillese i det digitale domæne
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Galvanisk adskillelse

Indlægaf Mortenhoe » 17. sep 2016, 23:12

Du har nok ret. Jeg har dog prøvet at bestille en. Den er garanteret rigtig god til at udrede støjproblemer på ting der er drevet af USB.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Galvanisk adskillelse

Indlægaf mikkelmmk93 » 20. sep 2016, 20:52

Jeg følger lige med her :D
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: Galvanisk adskillelse

Indlægaf Walbum4262 » 20. sep 2016, 22:13

Mortenhoe skrev:Du har nok ret. Jeg har dog prøvet at bestille en. Den er garanteret rigtig god til at udrede støjproblemer på ting der er drevet af USB.


Jeg ser ikke rigtig en mulighed for at galvanisk afskillese af 0 og 1 tallet kan Have nogen gavn i det digitale domæne med de smule jeg kender til hvordan pakker bliver sendt og modtaget styret og en clock.

Igen som jeg skrev er det helt klar den meget forurenede strøm/spænding der kommer fra en USB kilde hvis emner bliver drabet af USB strøm
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Galvanisk adskillelse

Indlægaf mikkelmmk93 » 21. sep 2016, 11:41

Walbum4262 skrev:
Mortenhoe skrev:Du har nok ret. Jeg har dog prøvet at bestille en. Den er garanteret rigtig god til at udrede støjproblemer på ting der er drevet af USB.


Jeg ser ikke rigtig en mulighed for at galvanisk afskillese af 0 og 1 tallet kan Have nogen gavn i det digitale domæne med de smule jeg kender til hvordan pakker bliver sendt og modtaget styret og en clock.

Igen som jeg skrev er det helt klar den meget forurenede strøm/spænding der kommer fra en USB kilde hvis emner bliver drabet af USB strøm


Nejdet skulle ikke give den store forskel for det digitale signal - med mindre støjen tilfældig passer med clock raten - men den dag det sker så tror jeg man skal købe sig en lottokupon ;)

En anden nem og billig metode er jo blot en ferrit choke, den virker på samme måde som en spole - jo højere frekvens jo mere modstand - altså som et HF støjfilter.

Så som du nævner er det nok primært i selve "PSU" delen At det kan have en forskel.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron