AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm



AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 29. mar 2017, 19:22

Jeg skal have et par nye hovedtelefoner, og er via mange anmeldelser blevet overbevist om, at det er et par DT-990 PRO 250 der er de rigtige.
Jeg skal bruge dem til musik via betalt Spotify (90%) og Youtube (10%) og sĂĄ skal jeg bruge dem med en Modmic pĂĄ Skype en gang imellem.

Men, men, men...

Sådan et par DT-990'ere gør sig vist bedst med en forstærker/DAC, men spørgsmålet er - hvilken?

Her er et udvalg af de eksterne lydkort / AMP's / DAC's jeg har kigget pĂĄ:

Asus Xonar U7 / U7 MKII

Creative X-fi HD

OPTOMA NuForce uDac 3

Creative Sound Blaster E5

FiiO Q1

FiiO E10K Olympus 2

Jeg kan ikke blive klog på, hvor mine penge er bedst givet ud henne, men jeg hælder mest til E10K'eren og uDac'en

Har nogen af jer nogle kloge ord?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 30. mar 2017, 12:36

Hej Velkommen til.
FĂĄ dine hovedtelefoner hjem og lyt til dem, det er punkt et..

Så kan du sidde og lytte mens du undersøger de forskellige muligheder på DAC området..

Hvis jeg læser dit indlæg korrekt, kunne jeg som forhandler proppe hvad som helst ned i halsen på dig, bare sige at den du har på listen (og jeg har på lager) er et perfekt match..
Det triste ved det er, at det jeg "solgte" dig var væsentligt bedre end det du havde nemlig "intet" og ret sikkert også bedre end 9 ud af 10 lydkort, så du er en tilfreds, eller skal vi kalde det en uvidende kunde og det er der intet forkert i at være, det er jeg selv på stort set alle andre områder..
Problemet er bare at du sidder i en bil med en måske alt for lille motor, eller en med en forkert gearing, der er så mange ting der helst skal spille sammen for at få ting til at gå op i en højere enhed..

Vi har mange medlemmer her med en del grej og det er ikke svært at få lov til at komme på besøg og prøve lidt ting af med dine nye hovedtelefoner, der er ligs så mange forskellige DACs som der er knallerter og det gælder om at finde den der er bedst til lige netop dine krav..

Af dem du har pĂĄ listen er der ikke en af dem der er den bedste, heller ikke den bedste med DT990 og det er jo det hulens ved det, den DU synes er bedst med DT990 er der jo, hvis du holder dig til de modeller ....
Der er ingen af dem der af nogle årsager står øverst på listen, det hele handler om smag og behag....

Vi har en livlig brugt del også, der er ofte mange lækre ting, så kan man dyppe fusserne der, inden man kravler op på vippen..

Den store forskel i lyden henter du ikke med en DAC/Amp, her taler vi om at de ting din hovedtelefon gør bliver den bedre til at gøre, der kommer mere musik ud af dem, men de lyder nogenlunde ligedan, indtil man lytter efter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 30. mar 2017, 12:45

Hej Claus-DK og mange tak for dit uddybende svar. Vi kan hurtigt blive enige om, at jeg er meget uvidende pĂĄ dette omrĂĄde.
Jeg har dog heller ikke haft et "punkt" at gå ud fra i forhold til at vælge udstyr. Jeg har blot kunnet læse anmeldelser og anbefalinger fra brugere. Jeg ANER ikke, om jeg ville foretrække en lukket hovedtelefon frem for en åben - jeg har blot fået fortalt, at en åben giver en "wider" soundstage"

Er der en måde at finde et fikspunkt at gå ud fra, eller er det blot at købe et "tilfældigt" par headphones og så gå ud fra sine holdninger om dét?

Jeg hĂĄber det giver mening.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 30. mar 2017, 18:21

Det giver meget mening og ja det er vejen frem, køb et sæt og gerne et du finder passer dig i følge anmelderene og så tag den derfra, se hvad du synes om hovedtelefonerne først..
Er de ikke rigtigt dig, er det lidt en hovedløs gerning at begynde at mixe og matche med andet grej, er lidt mine tanker..

Naturligvis er DT990 en god hovedtelefon, de har ligget i toppen i de sidste 10 år, men om de er lige dig, ved du først når de sidder på hovedet..

Jeg har en lille teori om at det med en bredere scene i åbne konstruktioner, beror mere på at man kan hører ting der rent faktisk er langt væk, også andet støj der er et stykke væk, vil uanset om man vil eller ej bidrage til illusionen om "en stor scene"....

Dog har DT990 bestemt en stor soundstage, det er ikke forkert og både den og dens kusine DT880 har et lille bump lige omkring de 7000 Hz, hvilket er frekvensen der gør at ting virker stort, eller har den største indflydelse på opfattelsen er mere korrekt..
At læse sig till sådan noget kan godt ende op med at blive frygteligt langhåret, for der er manne manne ting der spiller ind overalt..

Derfor er bruger anmeldelser noget af det bedste til at finde ting der ret sikkert passer godt til den gode smag, man nu en gang har..
Det bedste er naturligvis at lytte og spørge og læse og tænke og tage sine kloge beslutninger, ikke noget jeg selv gør,jeg hopper bare i,men det virker som den fornuftige indgangsvinkel...måske derfor det ikke lige er mig...
SĂĄ lyt lyt lyt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 30. mar 2017, 20:01

Tak igen for det lange og ærlige svar. Jeg beslutter i morgen, om jeg holder mig til Dt-990'erne, eller springer på Fidelio X2, som også lader til at være afholdt af mange.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 30. mar 2017, 20:06

Brug en uge med dem, du har 14 dages returret, brug den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 30. mar 2017, 20:08

Tak, det var en god idé - kan man med dagligt brug nå at få dem spillet til på en uge? Jeg hører musik 3-4-5 timer om dagen
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 31. mar 2017, 10:08

Tjah..
Det er sådan en der er lidt svær,nogle vil sige ja andre et stort rungenede NEJ !!!

Burnin/Tilspilning er sĂĄdan et af de evige emner.
Nogle siger at det er yderst vigtigt for udstyret andre mener det mere er hjernen der skal trænes og ikke udstyret..
De fleste rapporter siger at man får en blødere og mere behagelig diskant og en mindre blævrende bas og det er altid godt..

Argumenterne er jo at ting der bevæger sig lige at bruges lidt for at opfører sig korrekt og det er sund fornuft, hvor stor effekten er, er måske over eller under drevne, alt efter hvem man nu er, det er dog altid til det bedre forandringerne sker, jeg har i 10 år endnu tilgode at læse en der skriver at "det er blevet noget værre hø, efter burnin" ...
Hvilket jo så gør at jeg selv hælder lidt mod at det er vores hjerne der skal have lagt nye stier..

Lad os forestille os en person der det meste af livet har lyttet til komprimerede filer i ½ eller heldårlige telefoner med billige earbuds. Sådan en fyr har jo slet ikke fået trænet sin hjerne i god lyd, for den har aldrig været der, Det er næsten som at skulle til at lære et nyt sprog, der er en masse ukendte ting, som man godt ved hvad er, men det er lidt uvant, indtil hjernen lige pludselig begynder at tænke på det nye sprog, så kører bussen..
Der er sĂĄdan pĂĄ bondesprog argumentet for hjerne burnin..

Sandheden er nok et eller andet sted i mellem de to ting..

De vil klart være spillet til i løbet af en 3-5 timer, nogle vil sige 200 timer, meeeen der skal nok spises lidt brød til sådan noget, mange hovedtelefoner bliver jo dårligt brugt i 200 timer i deres levetid og når således aldrig at blive gode, det kan ikke være i producenten´s interesser og jeg tror de ville undgå at sende teknik på markedet der krævede så lang tids brug før de er optimale...

Du skal bare have nogle gode puder om ørerne og så god musik i kopperne..Du skal lytte, jeg har Hovedgrej-No1 på tour, den kan du prøve for portoens pris..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 31. mar 2017, 11:19

Jeg tog chancen i dag, og bestilte et par DT-990 PRO 250 Ohm - de lander forhĂĄbentlig hos mig i morgen, og sĂĄ har jeg da Ă©t eller andet at gĂĄ ud fra.

Jeg læste i en tråd herinde, at ørepuderne i DT-990'erens tilfælde skulle gøre en ret stor forskel for bl.a. mængden af bas. Jeg tænkte derfor at det ville være sjovt at købe et par ørepuder i læder/pleather for at høre den eventuelle forskel, men jeg kan ikke umiddelbart finde dem. Bruger I her på forummet én eller flere bestemte forhandlere til ekstraudstyr?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Gerner » 31. mar 2017, 12:04

Jeg har selv et sæt DT990, som jeg af og til lytter til.
Hvad angår pudeskift, så har jeg dårlige oplevelser med det. Jeg smed et par HM5 pads på, og synes virkeligt de blev træls at lytte til. Så nu har de originale pads på igen.

Du kan nok købe HM5 pads af Claus, ved ikke lige om han stadig har nogle liggende, men mon ikke. Så støtter du også en 'lokal'.
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 31. mar 2017, 12:14

Tak for svaret Gerner. Jeg hører ham lige ad.

Kan du beskrive, hvad du synes at de nye pads gjorde ved lyden?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 31. mar 2017, 16:28

De giver bassen mere impact,, mindre scene, isolere mere..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 1. apr 2017, 14:09

Jeg købte (lidt hovedløst, indrømmer jeg) også en FiiO E10K Olympus 2 til DT-990'erne. Jeg har læst anmeldelser inden jeg købte - nogle gode, andre dårlige, men til dén pris man man vel ikke forlange alverden.

Jeg ar lige nu sat DT'erne til min stationære pc, hvor de egentlig spiller udmærket, omend ikke så højt. Jeg ved godt, at oplevelse af lyd er subjektivt, men hvis du, der læser dette, havde - lad os sige 2000-2500 kr - og skulle få mest mulig lydpotentiale ud af disse hovedtelefoner, hvilken retning ville du da gå i?
Jeg håber ikke at mine fortsatte indlæg er trættende - jeg prøver ihærdigt at gøre mig klogere på lyd-verdenen.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Peter Jensen » 1. apr 2017, 14:40

Jeg er glad for min Aune X1s, men ved ikke hvordan den er med DT-990. Den er dog super med T5p, selvom den hovedtelefon ikke er så krævende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 1. apr 2017, 14:50

Peter bruger du Windows 10 med din Aune og oplever du da problemer ?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Peter Jensen » 1. apr 2017, 15:47

Bruger mest win 8, men har gaft den pĂĄ en 10 uden problemer. Dog var det en 10 som var en opgradering fra 8.
Hvis Aune X1s touren stadig køre kan du melde til, så kan du prøve den for portoens pris. Alternativt dr der jo altid retur retten, men syntes selv at en tour er en meget mere reel måde at prøve en vare på hvis man er i tvivl om køb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 1. apr 2017, 17:30

Tak for svaret. Af personlige grunde vælger jeg ikke at melde mig på en tour endnu. Jeg vil dig overveje at købe samme model og eventuelt udnytte returretten som du nævner.

EDIT: Eller findes der måske en bruger der har en X1s jeg må prøve/låne? Jeg befinder mig i Randers
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Claus-DK » 1. apr 2017, 18:06

Vent til du får din FiiO hjem og se hvad den gør..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: AMP/DAc til DT-990 PRO 250 ohm

Indlægaf Krellef » 1. apr 2017, 18:12

Det burde jeg nok, ja - men det frister at have to AMP's/DAC's liggende, sĂĄ jeg kan sammenligne med det samme :-)
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster