Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm



Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 5. apr 2017, 09:27

Anmeldelse af Aune X1:

NOTE: Jeg er stadig ret grøn på området, så jeg vælger at skrive en relativt kort beskrivelse af mit umiddelbare indtryk af X1'eren.

Setup:

PC > Aune X1 > Beyerdynamic DT-990 PRO 250 Ohm

I forhold til lyden direkte fra pc, er der tydelige forbedringer at høre.

De første 10 sekunder jeg lyttede til musikken, var jeg ikke så imponeret, men så skruede jeg op for volumen – SÅ skete der pludselig noget.

Jeg ved ikke om det er mine ører der spiller mig et puds, men trods at musikken i Spotify mig bekendt alt er af samme kvalitet, gør nogle bands/genrer sig bedre end andre.

Ved numre eller genrer hvor instrumenterne tydeligt kan tydes fra hinanden, forstærker X1'eren dette.

Jeg har forsøgt at høre lidt forskellige genrer for at give Aune'n en ærlig chance for at imponere.
Jeg har bl.a hørt Infected Mushroom, Eminem, Rammstein og Volbeat.

Nogle af de sange jeg synes lyder bedst har været Volbeat's ”The Human Instrument”, Infected Mushroom's ”Return To The Sauce”, Tenacious D's ”Master Exploder” og Knife Party's ”Boss Mode”

Jeg har hørt nogle numre – færre end jeg havde troet – hvor jeg nu kan høre detaljer, jeg ikke kunne før. Bassen har også fået en hel del mere ”punch”.


Jeg læste, at diskanten i DT'erne for nogle – bl.a ved kvindelig vokal – var fremhævet til et punkt hvor det var ubehageligt at lytte til. Det kan jeg godt genkende med X1'eren tilsluttet, men det er heldigvis ikke noget jeg har oplevet meget af – og derudover skal volumen i forvejen være tæt på ubehageligt høj, før det spiller ind.

Jeg oplever også, at klarheden i musikken ligeså stille fortager sig, jo længere jeg lytter. Hvis jeg så tager DT'erne af i nogle minutter for derefter at lytte igen, er klarheden og sprødheden mere tydelig.

Det er dog ikke X1'eren der forårsager dette, men nok mine ører der spiller mig et puds igen. Det lader dog primært til at ske ved længere lytning ved høj volumen.

Alt i alt: X1'eren er så rigeligt de penge værd, jeg har betalt for den.

Tak fordi du tog dig tid til at læse dette.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2017, 15:00

Skide godt Krelle..

Prøv at sætte volumen på cirka ½ og så juster volumen med PCen, det kan give marginalt bedre resultater..

Jeg ved for lidt om Spotify til at kunne svare, men jeg VED at det de kalder god kvalitet ikke er det samme som jeg kalder god kvalitet, det er ikke fordi jeg har et problem med komprimerede filer som sådan, men hvis jeg skal købe musik, skal det være lossless og helst på en CD, det andet synes jeg ikke er pengene værd, det er også alt alt for dyrt synes jeg, man kan gå i en genbrugsbutik og få CDer til 5-10 kroner stykket og så ejer du musikken, den er ikke bare til låns..

Ja jeg er en ½gammel nar, men sådan er det nu engang ruller1 ruller1 ruller1

Det der giver de "hvislende" Ser er det samme der giver fornemmelsen af et stort rum, de to ting ligger meget meget tæt på frekvenskurven og det er en regulær kunst at få stor scene uden for meget hvæsen...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 5. apr 2017, 15:43

2 hurtige spørgsmål: Jeg har hørt om et alternativ til Spotify kaldet Tidal - Hvad synes folk om det?

Og: Claus, kan du ikke forklare idéen bag at skrue op for X1'eren og ned i Windows? Jeg er nysgerrig på teorien bag.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Peter Jensen » 5. apr 2017, 16:03

Tidal er en anden streaming service som er dyrere men også tilbyder bedre lyd. Man kan således så en del musik i lossless flac streams samt som det nye master quality. Mere info på Tidals side... Der er mulighed for at prøve en gratis trial. Det anbefales at sætte tidal op til at have fuld kontrol over lyd devicet, så undgår man at windows laver numre som at lægge filtre på.

Jeg er selv glad for Tidal da jeg ærlugt må indrømme at jeg ikke orker at købe og rippe CD'er og skulle huske at få musikken med mig. Jeg er dog enig med Claus om at de 200 pr måned er dyrt og man sikkert kunne spare ved at købe istedet. En eller anden dag kunne det være sjovt at blindteste om jeg kan høre forskel på tidal og cd rippet i bedste kvali. Evt med masters i testen også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 5. apr 2017, 16:41

Hvordan er musikudvalget pĂĄ Tidal? Lige sĂĄ bredt som pĂĄ Spotify?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Peter Jensen » 5. apr 2017, 17:38

Tror Spotify har mere, men er personligt tilfreds, sjældent jeg mangler noget, det kan dog ske...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2017, 20:46

De fleste forstærkere har det bedst ved at kører på omkring ½ kraft og da Aune er ret høj der, ligger man ofte og roder rundt omkring de 20 % ofte lavere og når vi kommer så langt væk fra de 50% KAN der opstå ubalance i kanalerne, det er ikke noget man skal bekymre sig om, men man kan ligeså godt gøre sådan da det vil give dig en anelse færre problemer, der måske slet ikke er der, men de må jo ikke få en chance for at opstå ruller1 ruller1

Og så husk lige at vi er nogle her på siden der er, sådan lidt ekstreme med vores hobby, hvilket gør at vi bekymrer om underlige småting som måske, måske ikke findes.. ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf telum » 5. apr 2017, 20:49

Er det ikke no-go at lade windows skrue ned, da det piller ved det digitale signal, eller lever jeg mit liv helt forkert? musik14
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Peter Jensen » 5. apr 2017, 20:59

Jeg er ogsĂĄ lidt bange for hvad windows dan finde pĂĄ og vil klart anbefale at e.g tidal fĂĄr fuld kontrol... syntes det gav lidt da jeg fik sat det op, men om det var ren placebo ved jeg ikke...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 5. apr 2017, 21:16

Jeg vil prøve at give Tidal en chance - men med min musikmag er jeg ikke sikker på, at det kan erstatte Spotify.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 5. apr 2017, 21:28

Jeg skal lige høre jer andre ad - Hvad har I af internetforbindelse? Jeg har en 50/10 hos Yousee, og det lader til, at det ikke er nok til Tidal Hifi...
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2017, 21:29

telum skrev:Er det ikke no-go at lade windows skrue ned, da det piller ved det digitale signal, eller lever jeg mit liv helt forkert? musik14


Det var i gamle dage..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf telum » 5. apr 2017, 21:32

så skal jeg eksperimentere lidt, high-gain lyder typisk bedre, men det bliver også typisk alt for højt med mit udvalg :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Peter Jensen » 5. apr 2017, 21:37

Har fiber... var ikke klar over at Tidal havde opsat begrænsning, selvom det nok giver mening...

Du har sq nok ret Claus, men man skal som minimum passe pĂĄ med at der ikke er slĂĄet grimme effekter som bas boost og loudness til pĂĄ devicet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Mortenhoe » 5. apr 2017, 21:37

Jeg læste en artikel om, at den måde Windows 10 behandler lyden på "i dag", så er der intet at hente med WASAPI og ASIO. - Udover at man muter alt andet end den lydkilde man benytter WASAPI på.

Jeg kan selvfølgelig ikke finde den artikel igen. Men efter en masse lytning med Foobar og WASAPI, kan jeg simpelthen ikke høre forskel, med eller uden. Det var jeg ellers stensikker på at jeg kunne med Win7.

Hvis jeg husker korrekt, tilføre X1'eren en lidt varme i forstærker-delen. Jeg havde skruet meget ned i Foobar og meget op på X1, når jeg lyttede til Beyerdynamic T70 kan jeg huske.

EDIT:
Her er lidt fra '16 om deres kraftigt forbedrede latency pĂĄ Win10 : https://msdn.microsoft.com/en-us/window ... ency-audio
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Gerner » 6. apr 2017, 19:36

Claus-DK skrev:De fleste forstærkere har det bedst ved at kører på omkring ½ kraft og da Aune er ret høj der, ligger man ofte og roder rundt omkring de 20 % ofte lavere og når vi kommer så langt væk fra de 50% KAN der opstå ubalance i kanalerne, det er ikke noget man skal bekymre sig om, men man kan ligeså godt gøre sådan da det vil give dig en anelse færre problemer, der måske slet ikke er der, men de må jo ikke få en chance for at opstå ruller1 ruller1

Og så husk lige at vi er nogle her på siden der er, sådan lidt ekstreme med vores hobby, hvilket gør at vi bekymrer om underlige småting som måske, måske ikke findes.. ruller1


Sjovt.. Har jo selv en X1'er og oplevede selv ubalance med mine CIEM's ved lav volumen, hvorfor jeg de sidste par dage har haft skruet lidt højere op. 8musik
Nu har jeg sĂĄ gjort som du skriver, og nu spiller de bare, dog kun med 25% volumen. Ellers skal windows lydstyrke helt i bund..
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 7. apr 2017, 07:19

Jeg har endnu et spørgsmål:

I lydindstillinger i Windows kan man både vælge "samplefrekvenser" og "standardformater" - Gør det en forskel om samplefrekvensen er på 48 eller 96 khz og om standardformatet er 16 eller 24 bit? Jeg hører kun musik via Spotify
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Flemur » 7. apr 2017, 09:29

Hej Krellef - jeg har selv været i tvivl om det samme, og efter megen google-søgning nåede jeg frem til at folk mener at langt det meste af den musik som ligger på spotify er 44KHz. Man kan dog ikke finde den information i spotify, så der kan i princippet godt ligge noget i en højere sample rate på enkelte numre. Det optimale er at bede windows køre samme sample rate som de filer du lytter til, så man undgår underlige artifacts mm. computerspil og de fleste andre "standard" ting der foregår på din computer kører vist også lyden "begrænset" til 44KHz, så den instilling bruger jeg 90% af tiden, udover hvis jeg lytter til de 96KHz ting jeg har på foobar.

Hvis ikke jeg har forstĂĄet det helt galt, kan man slippe afsted med at lytte til ting i en sample rate som gĂĄr op i det du har sat den til. Fx skulle du kunne lytte til 44KHz nĂĄr du har sat den til 88KHz, uden problemer, men ikke 48KHz pĂĄ 88KHz indstillingen uden at risikere smĂĄfejl.

Som sagt er jeg ikke ekspert, eller ligeså engageret i min hobby som så mange andre herinde (den er én af mange, desværre dyre, hobbyer), men eftersom du ikke have fået andet svar endnu ville jeg lige give et.

format er jeg ikke sikker på, men har bare kørt efter tanken "højere er bedre" - da det vel handler om hvor meget information den kan arbejde med ad gangen.
Flemur

 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Peter Jensen » 7. apr 2017, 10:58

Jeg mener at have hørt at windows upsampler til det man har valgt, hvilket ligger meget godt i tråd med det flemur skriver. Jeg har prøver at lege lidt med det for nogle måneder siden og hørte ikke umiddelbart stor forskel. Det var dog ingen koncentreret indsats, men tvivler på st det giver store fotskelle. Så jeg ville sætte den til det min musik er samplet i, eller i andre afspillere lade dem tage fuld kontrol over lyd devicet så windows (forhåbenligt) ikke piller ved lyden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Mit umiddelbare indtryk af Aune X1 m. DT-990 PRO 250 Ohm

Indlægaf Krellef » 7. apr 2017, 12:58

Krellef skrev:Jeg skal lige høre jer andre ad - Hvad har I af internetforbindelse? Jeg har en 50/10 hos Yousee, og det lader til, at det ikke er nok til Tidal Hifi...


Kunne nogen af jer svare pĂĄ dette?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron