DAC og hovedtelefonforstærker



DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 19. maj 2017, 23:46

Jeg har brugt en O2/ODAC combo i nogle år nu, men ligesiden jeg har købt den har jeg fortrudt det...
Mine hovedtelefoner er AKG K612 og Hifiman HE 560, dog vil jeg i fremtiden se om jeg ikke kan få fat på et par HE 500 og et par HD 600.
Jeg leder efter en god DAC og en god hovedtelefonforstærker, helst noget der er rimelig neutralt. Mit budget er op til 12k, men helst under 10k. Jeg vil også bruge DAC'en til min højtaler forstærker.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 19. maj 2017, 23:59

Balanceret/ubalanceret?

Ubalanceret, prøvede jeg Aune S16, da den var på tour. Fantastisk DAC/AMP. Rimelig neutral.

Jeg ejer den billigere Aune X1s. Utrolig detaljeret DAC/AMP, med et svagt hint af varm signatur. Den trækker mine HE-400 uden problemer.

For ikke at skal til at begive mig ud i en større beskrivelse af lydbilledet vil jeg henvise til tour indtrykkene her på forummet

Aune X1s
viewtopic.php?f=41&t=5003

Aune S16
viewtopic.php?f=41&t=4551
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 00:10

Mortenhoe skrev:Balanceret/ubalanceret?

Ubalanceret, prøvede jeg Aune S16, da den var på tour. Fantastisk DAC/AMP. Rimelig neutral.

Jeg ejer den billigere Aune X1s. Utrolig detaljeret DAC/AMP, med et svagt hint af varm signatur. Den trækker mine HE-400 uden problemer.

For ikke at skal til at begive mig ud i en større beskrivelse af lydbilledet vil jeg henvise til tour indtrykkene her på forummet

Aune X1s
viewtopic.php?f=41&t=5003

Aune S16
viewtopic.php?f=41&t=4551

Jeg ville foretrække hvis den både havde ubalanceret og balanceret, det behøver heller ikke at være i en combo. Jeg må nu faktisk sige at jeg er lidt træt af comboer.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. maj 2017, 00:59

Der er jo så mange dac og forstærker kombinationer, at man næsten mister modet, før man er kommet i gang med at overveje kandidater. Når du så samtidig 'smider' 4 forskellige hovedtlf-modeller i 'bøtten', og ingen af forslagsstillerne måske deler dine lydpræferencer (f.eks. en mands blodfattig bas er en andens præcis bas), så virker opgaven umulig.

Men, måske kan du åbne det lidt mere op ved at fortælle, hvad problemet med din hidtidige kombo er?

Jeg ville have foreslået Soekris DAC1541, indtil kommentaren om at separate enheder er det foretrukne. Lige den del sympatiserer jeg med, selv om det også kan have sine ulemper (matching, ekstra kabler og strømforsyninger).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 12:47

kvik skrev:Der er jo så mange dac og forstærker kombinationer, at man næsten mister modet, før man er kommet i gang med at overveje kandidater. Når du så samtidig 'smider' 4 forskellige hovedtlf-modeller i 'bøtten', og ingen af forslagsstillerne måske deler dine lydpræferencer (f.eks. en mands blodfattig bas er en andens præcis bas), så virker opgaven umulig.

Men, måske kan du åbne det lidt mere op ved at fortælle, hvad problemet med din hidtidige kombo er?

Jeg ville have foreslået Soekris DAC1541, indtil kommentaren om at separate enheder er det foretrukne. Lige den del sympatiserer jeg med, selv om det også kan have sine ulemper (matching, ekstra kabler og strømforsyninger).


Jeg kan meget godt lide den mere neutrale og analytiske lyd. Jeg er ikke så meget til den der store bass, mere en stram bass der ikke nødvendigvis er så meget af.
Min O2/ODAC, er for at lige det lige ud noget lort, den har en lyd der er meger "in your face", samt er den ikke særlig detalieret samlignet med de forskellige DACs og amps jeg har hørt fra schiit, audio g/d og flere.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Mortenhoe » 20. maj 2017, 14:42

Medmindre du er helt sikker på at en single ended forstærker ikke er nok, så synes jeg stadig at S16 er et godt bud, ud fra der du beskriver.

Audio GD kommer med nyt grej. BÃ¥de balanced og single ended udgang.
viewtopic.php?f=28&t=6158
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. maj 2017, 14:54

Måske er det enklere at angribe, hvis man først kigger på, hvilken forstærker, der vil matche/drive dine hovedtelefoner tilfredsstillende (ift de lydpræferencer du nævner)..

HE500 - 38 ohm/89 dB
HE560 - 45 ohm/90 dB
K612 - 120 ohm/101 dB
HD600 - 300 ohm/97 dB

Jeg har desværre ingen erfaring med planar, har kun haft/hørt K701 og HD650. Måske kan planar-folket pege dig i retning af egnet forstærker. Hvis alle fire hovedtlf skal fungere lige godt, kan det måske også blive en udfordring forstærkermæssigt (indbilder jeg mig).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Walbum4262 » 20. maj 2017, 15:30

kvik skrev:Der er jo så mange dac og forstærker kombinationer, at man næsten mister modet, før man er kommet i gang med at overveje kandidater. Når du så samtidig 'smider' 4 forskellige hovedtlf-modeller i 'bøtten', og ingen af forslagsstillerne måske deler dine lydpræferencer (f.eks. en mands blodfattig bas er en andens præcis bas), så virker opgaven umulig.

Men, måske kan du åbne det lidt mere op ved at fortælle, hvad problemet med din hidtidige kombo er?

Jeg ville have foreslået Soekris DAC1541, indtil kommentaren om at separate enheder er det foretrukne. Lige den del sympatiserer jeg med, selv om det også kan have sine ulemper (matching, ekstra kabler og strømforsyninger).


Dac1541 er først klar til levering om et par måneder, har været i kontakt med dem om en demo model og de har kun 2 færdige som tages med på show PT.

Men hele PCB osv er færdigt og klart til sidste samling så de mangler bare emballage. Men jeg tror ikke man går galt i byen med 1541 da deres DAC 1101 er klart en fedt produkt og så er den dansk designet og bygget.

Ellers er schiit produkter en glimrende produkt hvor man for meget for pengene Jotunheim er en glimrende balanceret forstærker og deres dacs i multibit lige så.


Aune har også nogle balanceret produkter på vej men S16 har en fantastisk DAC som er super transparent og har en fantastisk kontrolleret bas men forstærker side mangler altså lidt på den.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 21:02

Walbum4262 skrev:
kvik skrev:Der er jo så mange dac og forstærker kombinationer, at man næsten mister modet, før man er kommet i gang med at overveje kandidater. Når du så samtidig 'smider' 4 forskellige hovedtlf-modeller i 'bøtten', og ingen af forslagsstillerne måske deler dine lydpræferencer (f.eks. en mands blodfattig bas er en andens præcis bas), så virker opgaven umulig.

Men, måske kan du åbne det lidt mere op ved at fortælle, hvad problemet med din hidtidige kombo er?

Jeg ville have foreslået Soekris DAC1541, indtil kommentaren om at separate enheder er det foretrukne. Lige den del sympatiserer jeg med, selv om det også kan have sine ulemper (matching, ekstra kabler og strømforsyninger).


Dac1541 er først klar til levering om et par måneder, har været i kontakt med dem om en demo model og de har kun 2 færdige som tages med på show PT.

Men hele PCB osv er færdigt og klart til sidste samling så de mangler bare emballage. Men jeg tror ikke man går galt i byen med 1541 da deres DAC 1101 er klart en fedt produkt og så er den dansk designet og bygget.

Ellers er schiit produkter en glimrende produkt hvor man for meget for pengene Jotunheim er en glimrende balanceret forstærker og deres dacs i multibit lige så.


Aune har også nogle balanceret produkter på vej men S16 har en fantastisk DAC som er super transparent og har en fantastisk kontrolleret bas men forstærker side mangler altså lidt på den.


en 1541 ser faktisk meget god ud, hmm jeg må nok sige at jeg ikke har hørt om firmaet før og jeg er ikke vild med at den ikke er så bruger vennelige når det kommer til at fikse den hvis noget går i stykker. Jeg har prøvet en jotenheim og jeg må nok sige at jeg ikke er fan af den, der ville jeg nok hellere købe en NFB 11 over den, men jeg forsøger også at komme over den i kvalitet.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 21:05

kvik skrev:Måske er det enklere at angribe, hvis man først kigger på, hvilken forstærker, der vil matche/drive dine hovedtelefoner tilfredsstillende (ift de lydpræferencer du nævner)..

HE500 - 38 ohm/89 dB
HE560 - 45 ohm/90 dB
K612 - 120 ohm/101 dB
HD600 - 300 ohm/97 dB

Jeg har desværre ingen erfaring med planar, har kun haft/hørt K701 og HD650. Måske kan planar-folket pege dig i retning af egnet forstærker. Hvis alle fire hovedtlf skal fungere lige godt, kan det måske også blive en udfordring forstærkermæssigt (indbilder jeg mig).

Ja drømmen om at få alt til at spille deres bedste med den samme forstærker er ikke særlig realistisk. Et par HD 600 kan godt lide en tube forstærker, mens en planar har mere brug for a solidstate forstærker der kan smide en del strøm igennem dem
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. maj 2017, 22:50

En anden kandidat i samme kombo-genre som Soekris DAC1541 er Metrum Acoustics Amethyst. Den er helt ny, så du finder ingen info/anmeldelser, men hvis lyden er à la den Metrum Octave jeg havde engang, så vil den passe fint med dine præferencer. Amethyst er så ikke balanceret, men jeg ved ikke, hvor fast du står på det krav? Hvordan den egner sig til planar, kan man evt sende Metrum en mail om (jeg antager de har testet med lidt af hvert).

Ellers er en 'dark horse' måske RME ADI-2 Pro. Den virker så avanceret, at jeg ikke har orket at sætte mig ind i funktionaliteten, men den får ganske gode ord med på vejen diverse steder.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 22:58

kvik skrev:En anden kandidat i samme kombo-genre som Soekris DAC1541 er Metrum Acoustics Amethyst. Den er helt ny, så du finder ingen info/anmeldelser, men hvis lyden er à la den Metrum Octave jeg havde engang, så vil den passe fint med dine præferencer. Amethyst er så ikke balanceret, men jeg ved ikke, hvor fast du står på det krav? Hvordan den egner sig til planar, kan man evt sende Metrum en mail om (jeg antager de har testet med lidt af hvert).

Ellers er en 'dark horse' måske RME ADI-2 Pro. Den virker så avanceret, at jeg ikke har orket at sætte mig ind i funktionaliteten, men den får ganske gode ord med på vejen diverse steder.


balanceret er ikke en deal breaker, det ville bare være rart hvis den havde det. En jeg har snakket lidt med er hel vild efter at prøve ene ADI-2 pro, men mest fordi den er mere inden for pro området.
Vil du sige at Metrum og Soekris normalt laver meget neutrale comboer? Eller hælder de lidt mere til den varme side?
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. maj 2017, 23:17

Som nævnt længere oppe er det svært at vide, om vi to mener det samme med neutral. Soekris har jeg ikke hørt, men har fulgt fra sidelinjen. Søren har udviklet den gennem flere år, og den har sin egen, lange tråd på diyaudio. Udfra det jeg har læst, tolker jeg den som neutral. Hvorvidt den har saft og kraft nok til planar, må man næsten spørge Søren om (mail). Metrum har jeg til gengæld erfaring med, og Metrum Octave husker jeg som besiddende en neutral, detaljerig, udstrakt, men alligevel sammenhængende lyd. Jeg vil dog ikke kalde den analytisk. Octave er to generationer tilbage, og dagens modeller har en anden opbygning. Jeg følger lidt med på HeadFi, når der skrives om Metrum, og tolker at den 'nye' lyd er i samme boldgade. Jeg vil sige, at Metrum Octave var et højdepunkt DAC-mæssigt for mig, og er en medvirkende årsag til, at jeg har holdt mig til R2R/multibit.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 20. maj 2017, 23:26

kvik skrev:Som nævnt længere oppe er det svært at vide, om vi to mener det samme med neutral. Soekris har jeg ikke hørt, men har fulgt fra sidelinjen. Søren har udviklet den gennem flere år, og den har sin egen, lange tråd på diyaudio. Udfra det jeg har læst, tolker jeg den som neutral. Hvorvidt den har saft og kraft nok til planar, må man næsten spørge Søren om (mail). Metrum har jeg til gengæld erfaring med, og Metrum Octave husker jeg som besiddende en neutral, detaljerig, udstrakt, men alligevel sammenhængende lyd. Jeg vil dog ikke kalde den analytisk. Octave er to generationer tilbage, og dagens modeller har en anden opbygning. Jeg følger lidt med på HeadFi, når der skrives om Metrum, og tolker at den 'nye' lyd er i samme boldgade. Jeg vil sige, at Metrum Octave var et højdepunkt DAC-mæssigt for mig, og er en medvirkende årsag til, at jeg har holdt mig til R2R/multibit.

ah okay, tak :D
Jeg vil prøve at tage fat på Søren og høre ham om de forskellige ting, samt måske om der er mulighed for at prøve den i virkeligheden.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 20. maj 2017, 23:30

Grunden til at jeg pusher DAC1541 lidt, er Sørens egen vurdering af dens niveau (se herunder). Det er normalt at konstruktøren/producenten roser sine produkter op i skyerne, men her er det vist første gang Søren har valgt at offentligt sammenligne, og niveauet er højt, hvis han har ret.

I'm pretty confident the dac1541 is past any schiit product, or any of the recent Asian R-2R products, now the competitor is MSB Tech....
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf kvik » 21. maj 2017, 00:06

Der ligger en Audio-gd Master 11 på HeadFi
https://www.head-fi.org/f/threads/audio ... ty.849999/
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC og hovedtelefonforstærker

Indlægaf Dackzy » 21. maj 2017, 00:08

kvik skrev:Grunden til at jeg pusher DAC1541 lidt, er Sørens egen vurdering af dens niveau (se herunder). Det er normalt at konstruktøren/producenten roser sine produkter op i skyerne, men her er det vist første gang Søren har valgt at offentligt sammenligne, og niveauet er højt, hvis han har ret.

I'm pretty confident the dac1541 is past any schiit product, or any of the recent Asian R-2R products, now the competitor is MSB Tech....

bedre end en ygg MB damn. Jeg må nok ærlig indrømme at jeg ikke ligefrem har fulgt med på det danske marked, men den ser meget god ud. hvis den er lige så god som en ygg så er jeg solgt med det samme.
Dackzy

 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2017, 23:35


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron