Erfaringer med Fiio K1?



Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 23. jun 2017, 18:31

Hej,

Lydkortet i min bærbar er desværre stået af. Istedet for at købe en ny bærbar tænkte jeg at købe en lille DAC istedet og klistre denne på bagsiden af skærmen.
Jeg er faldet over Fiio K1 og vil høre om nogen herinde har erfaringer med den?
http://headfonics.com/2016/01/the-k1-by-fiio/

Jeg er også interesseret i alternativer i samme størrelse og prisleje.


PĂĄ forhĂĄnd tak thumbs
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 23. jun 2017, 21:48

Du skriver DAC, men jeg antager, at du har brug for hovedtlf-udgang også, som i den du linker til? Hvilke hovedtlf/inears skal du bruge sammen med den? Er ambitionsniveauet bestemt af pengepungen, så 500 kroners grænsen er fast? Eller kunne du forestille dig at hæve kvalitetsniveauet lidt med en bedre eller større DAC/AMP? Kunne en trådløs DAC/AMP være et alternativ (bluetooth el. wifi)? Er ikke helt klar over din brugssituation og ambitionsniveau, deraf alle disse spgm.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 24. jun 2017, 09:44

Hej kvik,

Tak for dit svar. Den lille enhed skulle gerne være en DAC og hovedtelefonsforstærker i én enhed.
Det er kun som erstatning til lydkortet i min bærbar (der er dødt), så jeg har ikke de store audiophile-behov. Enheden skal bare kunne drive et par VE Monk earbuds, Sennheiser HD598- og Takstar Pro 80-hovedtelefoner - så ikke det vildere vilde :-)

Jeg bruger primært min bærbar til spotify, surf, youtube og FLAC når jeg sidder i sofaen, så lyden skal ikke sendes videre til et anlæg.
Bluetooth er ikke en mulighed da min bærbar ikke har dette (Dell-bærbar hvor Bluetooth blev fravalgt). Desuden vil jeg gerne kunne benytte ovenstående enheder :-)

Håber ovenstående indskrænker valgmulighederne lidt.


Tak igen.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 24. jun 2017, 14:03

Jeg har kigget lidt på udbudet, der er ikke mange i K1's prisklasse. Herunder er en tredelt liste efter prisklasser - dyrere øverst, billigere nederst. Der er sikkert flere, hvis du udvider søgningen til tidligere års produkter af denne type. Det er måske værd at vælge brugt og bedre, fremfor ny og billig. Du kan læse om de fleste på listen på Head-Fi under Portable Headphone Amps. Jeg har ingen personlig erfaring med dette segment.

Apogee Groove
Resonessence Labs Herus
Audioquest Dragonfly
Shozy Lancea
Encore mDSD
Centrance DACport HD
Meridian Explorer
Audioengine D3
Shanling UP
Cozoy Astrapi
HRT MicroStreamer
--
Cambridge Audio DACmagic XS v2
Schiit Fulla
--
SMSL X4
Hifime Sabre 9018 USB DAC
Fiio K1
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 24. jun 2017, 14:40

Mange tak for udførlig liste kvik rullw3

Jeg vil gå igang med at lave research - der er rigtig mange spændende muligheder på den liste.

Tak igen thumbs
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf Peter Jensen » 24. jun 2017, 15:05

DACport Slim er pĂĄ massdrop til 100 usd fortiden, men det bliver jo noget dyrere med porto, moms osv...

Hvis du var tilfreds med lydkortet før i tiden er et billigt usb lydkort måske også en løsning? Fåes ned til 50-60.-, men så er det nok temmeligt low-fi :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 24. jun 2017, 16:26

Tak for tippet vedr. Massdrop Peter :-)
Med told, moms og fragt ender vi desværre nok på 1.200-1.300 kr. så det er over budget.

Jeg har godt overvejer om jeg bare skulle købe et cheapo USB-lydkort, meeen jeg vil gerne have lidt mere knald på musikken ift. "standard" lydkortet.

Jeg fandt K1'eren til 354 kr. inkl. fragt fra England via Amazon - tænker den er svær at slå til prisen, men jeg er stadig igang med at gennemgå kviks liste.

Hvor køber I brugt HiFi? Jeg kender kun DBA, Gul & Gratis, Hoved-Fi-forummet, Recordere og HiFi4All? :-)
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 24. jun 2017, 16:31

Når jeg spurgte om bluetooth tidligere, så er det fordi der er stadig flere af den type DAC/AMP. Havde du haft BT på den bærbare, kunne du have klipset DAC’en fast på trøjen og stoppet den i lommen, og været mere fri i dine bevægelser. Det er så ikke aktuelt i dit tilfælde, men jeg remser nogle alligevel lige op, andre med brug for en lille DAC/AMP har måske anledning til at bruge BT. Har man ikke BT, kan man jo også købe en lille sender til USB-porten, hvis man gerne vil være (delvist) trådløs.

Fiio BTR1
Lotoo Paw Pico
Noble BTS
Astell&Kern XB10
Sound Blaster E3
Audio Technica AT-PHA05BT

—

Til den tidligere liste kan du også tilføje

Miyo Portable DAC
Cyrus Soundkey
LH Labs Geek Out v2
Hegel Super
Cozoy Takt
Sound Blaster E3
Stoner Acoustics UD110/120 (udgĂĄet, mĂĄ findes brugt)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 24. jun 2017, 19:30

Godt tænkt kvik :-)

Har du nogle tips mht. hvor man kan købe brugt HiFi (udover dem jeg nævnte tidligere)?


Tak igen.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 24. jun 2017, 20:00

Du kan evt bruge hifishark til at lokalisere bestemte objekter, men selvfølgelig også til generel søgning. Handel indenfor EU er nok enklest, så du slipper for moms/told/gebyr. Svenskerne har hifimagasinet, og der plejer at være et stort udbud. Nordmændene har hifisentralen og finn.no, men siden de står udenfor EU, kan told/moms/gebyr komme oveni (kan nogle gange undgåes). Derudover er der demo/brugt hos mange forhandlere, der må du tjekke hver enkelt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf Mortenhoe » 25. jun 2017, 00:14

Hvis du kan nøjes med 35mW@ 32 ohm (1% distorstion) så tror jeg da den er et fint køb. Såfremt PCM5102 chippen er nogenlunde implementeret, er det en rigtig fornuftig DAC. Jeg ville dog personligt synes at 35mW var utroligt lidt..

OvenstĂĄende er baseret pĂĄ et par PCM5102 i2s til analog boards jeg har liggende. Disse lyder fornuftigt. Jeg har ingen erfaring med selve K1
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 25. jun 2017, 20:31

Tak for henvisning kvik - jeg er igang med at forhandle om en Meridian Explorer fra Finland :-D

Tak for dine input Morten, jeg ser om ovenstående giver pote først men uanset hvad så tænker jeg at en rigtig DAC er en fin opgradering ift. onboard bærbarlyd ruller1
Hvor har du forresten fundet oplysningerne om mW? Jeg kan ikke se det pĂĄ Fiio's hjemmeside.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf Mortenhoe » 25. jun 2017, 20:54

Jeg fandt det i et review. Det står også inde på FiiO's hjemmeside. Der står dog 75 mW (16Ω / THD + N <1%). Det er 37,5mW ved 32Ω(den relativt mest gængse impedans)

Ellers kan man altsĂĄ fĂĄ ret meget fedt "un-branded" grej pĂĄ ebay/ali. F.eks. Kvik's lille multibit dac/amp. Han har en trĂĄd herinde et sted.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 25. jun 2017, 21:38

Hvor meget skal man reelt lægge i mW@Ω-værdierne? Den lille kineser dac/amp, du refererer til, har f.eks. 60mW@32Ω. Den klarer både Spiral Ear (BA, ca 32Ω) og Zen 2.0 (320Ω), jeg når ikke meget over kl. 9. Ja, selv K240 DF (600Ω og lav følsomhed) klarer den næsten tåleligt (kl. 14-15). Jeg lytter aldrig meget højt, skal jeg lige nævne i denne sammenhæng.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf Mortenhoe » 25. jun 2017, 22:18

60mW@32Ω er immervæk også over 70% højere effekt end K1. Men nej, det er jo ikke altbetydende. Jeg synes dog stadig 35mW er lidt. F.eks. E10k fra FiiO, som tit har været omtalt som en "ikke så stærk" forstærker, har 200mW@32Ω.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 28. jun 2017, 20:37

Hej igen.

Handlen med Finland blev desværre ikke til noget. I mellemtiden har jeg bestilt en Fiio K1 fra Amazon på trods af jeres advarsler :oops:
Den opfylder fint mine behov som de er på nuværende tidspunkt med FLAC og de hovedtelefoner jeg har til rådighed. Jeg tænker at der kommer en opgradering på et senere tidspunkt - muligvis sammen med en anden bærbar ruller1
Ved I forresten som en DAC/hovedtelefonforstærker skal spilles ind?

Tak igen og venlig hilsen :-)
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf kvik » 28. jun 2017, 21:39

Man må prøve sig frem i den her hobby, det er ikke altid til at forudsige, hvilke kombinationer man bliver mest glad for. Er K1 helt i skoven, kan den måske returneres (husker ikke Amazons regler). Jeg tvivler på, at den ændrer karakter lydmæssigt med tilspilning, men måske står der mere om dette i HeadFi tråden. Fungerer den fint for dig lydmæssigt, så læn dig tilbage, nyd den, og tænk på pengene du har sparet ift de dyrere alternativer :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 29. jun 2017, 13:40

Kvik: Jeg er hastigt ved at indse hvad du mener med at HiFi er en uforudsigelig hobby! ruller1
So far er jeg godt tilfreds med den lille K1 - det eneste jeg kan sætte min finger på er at USB-kablet er ret stift og klodset så jeg overvejer at købe et mere fleksibelt og vinklet...

Jeg bruger Ubuntu Gnome 16.04 LTS på min bærbar og oplevede lidt pop og klik når jeg skiftede lydkilder og volumen. Til de interesserede brugte jeg følgende løsning:
https://askubuntu.com/questions/457243/ ... p-in-14-04
Bemærk at jeg har lavet følgende ændringer til ovenstående for at matche 24bit 96kHz, som K1 understøtter.
default-sample-format = s24le
default-sample-rate = 96000
deferred-volume-safety-margin-usec = 96000

K1 er en klar forbedring ift. onboard lyd fra min bærbar (som jeg husker den). Der er klart flere detaljer i lyden og den går skarpt igennem (på den gode måde). Til prisen (356,07 inkl. forsendelse fra England) er jeg rigtig godt tilfreds! 1musik

Jeg har som tidligere nævnt ikke de "tungeste" hovedtelefoner; Sennheiser HD 555->595 på 50 Ohm og Takstar Pro 80 på 60 Ohm. Jeg fik en hjerneblødning i nat - 7musik - og købte et par BeyerDynamic DT 990 Premium 250 Ohm, brugt, for 700 kr. plus porto. Jeg tvivler lidt på at K1'eren kan drive dem ordentligt, men tanken er at de skal bruges sammen med en Cambridge-forstærker jeg har inde i stuen.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Fiio K1?

Indlægaf LARMY85 » 4. jul 2017, 21:18

Update: Modtog BeyerDynamic DT 990 Premium 250 Ohm-hovedtelefonerne idag. Den lille K1 kan sagtens drive dem fornuftigt med god lyd uden problemer thumbs
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron