Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac



Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 8. okt 2011, 18:37

Hej kære venner, så er tiden kommet til første indlæg i denne spændende del af Tour de Head-Fi, som omhandler den nye dac/forstærker fra AUNE.

Billede

Først vil jeg gerne takke ClausDK, der har givet mig muligheden for at lege lidt med denne lille sag.
Det er mit første review, og da det ligeledes er mit første møde med en extern dac, skal mine udgydelser tages med det in mente.

Konditionerne er som følger:

Lenovo Thinkpad R61e, Ubuntu, Clementine m/ALSA plugin
AUNE X1
LittleDot MKIV SE
Primare CD21
audio-technica ATH-W1000 Sovereign
Diverse kabler. Mellem AUNE og LittleDot har jeg valgt et sæt AudioQuest, det kunne ha' været Supra, men jeg tror ikke det gør den store forskel her. Mellem Primaren og AUNE går det coaxialt.
En masse musik ripped til flac, og hvor Primaren anvendes er det selvfølgelig de originale skiver. Intet hires.

Jeg skriver dette mens sessionen står på, derrfor bliver indlægget redirgeret i forbindelse med seneste nyt.

Step one:
Lenovo - line out- AUNE X1 - W1000.
Det første indtryk er POWER. Vildt som den har hestekræfter.
Jeg lytter til en OPUS3 skive med Peder af Ugglas: "Autumn". Teknisk set er det meget bedre end uden X1, alt bliver strammet op, men alle unoderne fra Lenovoen bliver ligeledes forstærket op. Der er en vis synergi mellem X1 og W1000, der allerede nu begynder at tegne sig. Gu' ved hvad det kan udvikle sig til.

Step two:
Lenovo - usb - AUNE X1 - W1000.
Samme skive. Den er iøvrigt fed.
Nu begynder det at rykke. Mere roligt lydbillede og ikke mindst er transcienterne veldefinerede uden "flosser" i kanten.
Jeg begynder at lege lidt. På kommer Eagles: "Hell Freezes Over". Guitarer og bas lyder flot, lydbilledet er klart. Begynder at forstå, at det er vanskeligt at holde fokus. Jeg skal finde detailler, men bliver grebet af musikken. Fokus:
God adskillelse af instrumenterne, bassen er blevet rolig og tør (!), afslutningen med guitarer lyder forrygende.

Det svære for mig ved at lave dette, er at jeg bliver fanget af musikken og vil høre mere.

Billede
Denne attitude holdt ikke længe, jeg begyndte at bevæge mig væk fra blokken og ind i musikken.

Alt i alt en god oplevelse. Der kommer mere i morgen; nu kræver Carina min tilstedeværelse en lille stund.

Step three:
Her er der frit valg på alle hylder ......

Billede

Har været ud at gå en megatur langs stranden, da Carina mente jeg har haft et helt forkert fukus denne weekend. Det gik helt galt, da vi kom hjem og jeg begyndte at proppe alt for meget bag i den lille søde ting. Billede
Så gik hun ind i stuen og tændte for TV'et (Desperate Housewifes eller noget lignende tror jeg)Billede
Her er der basis for en find een fejl på billedet!

Nå spøg til side og back to buisness, det er jo ikke for sjov det her ...
Jeg har Supra PPSL mellem Primare og AUNE X1, og CTI mellem AUNE og LittleDot. (ændret lidt i forhold til mit oplæg).

På utallige opfordringer lægger jeg ud med at teste usb contra coaxial indgang. Da Lenovoen kun har usb som digital udgang, kører jeg coax fra Primare og usb fra PC.
Der er forskel ; coax vinder klart. Det er lidt vanskeligt for mig at forkare, men det virker som der bliver fjernet et tyndt tæppe når jeg slår over på coax. Lidt mere luft/klarhed i musikken. jeg håber nogen af de senere etaper formår at give en bedre beskrivelse.

Forsærkeren i AUNE er kraftig, masser af power. W1000 er rimeligt lette at drive og jeg har ikke "tunge" ht, så her må andre byde ind med indtryk. Jeg kunne savne en mulighed for at indstille gain, så man kommer lidt længere end kl. 8:30 på volumen når jeg kører via cd-spilleren, men fra pc er det ikke et problem.
AUNE'n og W1000 er en fin konstellation. Der er synergi og den lidt mørke signatur klæder W1000 godt. Det jeg kan er at sammenligne med LittleDot. Det er ikke en helt fair sammenligning, da Dotten koster det dobbelte, på trods af at den ikke har en dac.
Den lille chametrold klarer det dog fint.

Sidder nu og lytter til Hanne Boel "The Shining of Things". Vokalerne står fornemt, og det er ikke det letteste med de organer de to har. De to er Hanne og Mario Biondi; italiener med en bassssstemme Billede.

Van the Man "Astral Weeks" track 10 "Common One". Jeg sidder og griner højt, detailler står super flot, bassen er nærværende og der er en fornemmelse af at være der. Rigtigt godt.

Al Di Meola, John McLaughlin & Paco de Lucia "Friday Night in San Francisco" track one Mediterranean Sundance". Umuligt at lytte til på dårligt grej. Transcienter flyver til højre og venstre og alle veje. AUNE'n klarer det fint uden jeg blir' lyttetræt. Meget flot.

De samme numre med LittleDotten (via Dac'en i AUNE). Hvordan faen forklarer jeg det . Lidt mere elegant. Knap så skarpt. Beklager at jeg ikke er bedre til at forklare de finere nuancer, men det kan de efterfølgende etaper forhåbentlig råde bod på.

Jeg er nået til det punkt, hvor det bliver nødvendigt med en:

KONKLUSION

AUNE X1 er efter min bedste overbevisning, en virkelig kapabel dac/forstærker.
Jeg bygger det på følgende:
- Flot design og virker godt bygget. Giver et solidt indtryk.
- Let intuitiv betjening.
- Meget alsidig. usb, coax, toslink og line in. Mulighed for line out forforstærker med eller uden volumenkontrol.
- Rigtig fin dac, der løfter computerpaseret musik op i en anden klasse. Den kunne ikke helt slå min Primare cd-spiller, men her taler vi om en helt anden prisklasse.
- Fornem forstærker, med masser af power og en dejlig varme i lyden der giver ro.
- Den giver lyst til at høre musik. Jeg skal også lige høre den og .......... Dette siger mere, end diverse tekniske detailler, om min oplevelse denne weekend

Jeg er stolt over at ha' kunnet indlede denne Tour, og glæder mig voldsomt til at chekke, hvad i andre mener om denne lille sag.

Jeg overlader den til næste i rækken.
Senest rettet af Niels 9. okt 2011, 17:59, rettet i alt 2 gange.
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2011, 18:47

Kan du få den til at virke med USB og Ubuntu ??
Ifølge Candy skulle det ikke være understøttet, det virker ikke på min ubuntu musik10
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 8. okt 2011, 18:49

Claus-DK skrev:Kan du få den til at virke med USB og Ubuntu ??
Ifølge Candy skulle det ikke være understøttet, det virker ikke på min ubuntu musik10


Ingen problemer. Plugger ind og den fremstår som Audio usb device. Lyder fremragende. Vanedannende.
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 8. okt 2011, 18:55

Jeg checkkede den gamle aune mod linux og fandt at der var understøttelse over for den chip. Jeg har ikke checkket den nye; er den ny?. Jeg tror Candy blot er lidt nervøs for at love noget hun/de som firma ikke selv har prøvet. Det er fair nok:
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2011, 18:58

min Ubuntu version er blevet opdateret i sidste uge, så den må siges at være ganske ny...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 8. okt 2011, 19:02

Claus-DK skrev:min Ubuntu version er blevet opdateret i sidste uge, så den må siges at være ganske ny...

Hvorledes fremstår problemet?. Kan computeren ikke se X1 som et usb device, eller hvad?
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 8. okt 2011, 19:33

Øhh jeg er lidt ny i Ubuntu og er jo vant til at det bare virker af sig selv, skal jeg "tænde" for den i Ubuntu ??

Der kommer ingen lyd ud når den er sat til med USB beskriver mine problemer, den er bare stoppet i og tændt nix weiter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 8. okt 2011, 19:37

Claus-DK skrev:Øhh jeg er lidt ny i Ubuntu og er jo vant til at det bare virker af sig selv, skal jeg "tænde" for den i Ubuntu ??

Der kommer ingen lyd ud når den er sat til med USB beskriver mine problemer, den er bare stoppet i og tændt nix weiter..

Oppe i højre hjørrne er der et ikon. Click og hold . Der efter vælger du system settings. Find iconen for sound og click. Der skulle gerne fremkomme to muligheder, hvoraf du skal vælge hvad du ønsker. I dit tilfælde er det nok noget med usb audio. Prøv det ellers ring!
Niels
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Alpha » 8. okt 2011, 21:07

Flot og inspirerende anmeldelse. Det billige apparat kan åbenbart godt levere varen 4musik .

Ang. Ubuntu virkede min Nuforce HDP heller ikke da jeg prøvede. Men jeg forsøgte heller ikke at ændre på nogle indstillinger. Hvis man googler på "Ubuntu USB DAC", kommer der en del mere eller mindre langhårede løsninger op :geek: .
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 9. okt 2011, 09:36

Lige et lille tip, skru ned på din PC så kan du bedre justere volumen og kan komme op på lidt højere volumen på forstærkeren, hvilket gør lyden en anelse bedre, jeg var meget overrasket over styrken af den, altså klokken ½8-8 med DT880, det er jo lidt skørt..
Jeg synes de fleste forstærkere lyder bedst omkring klokken 12-1 stykker og justere altid PCen så jeg kan skrue lidt ekstra op, måske er det placebo..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf nc8000 » 9. okt 2011, 10:21

Ja hvis man ligger og roder i den tidligste del af volumen er der ofte kanal ubalance som så forsvinder når man kommer højere op.

Glæder mig til jeg modtager en, tirsdag tror jeg.
nc8000

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf zenny » 9. okt 2011, 10:58

Flot anmeldelse ,det er lige før det kribler i fingrene - nej jeg er standhaftig - jeg venter - jeg venter - jeg venter - til det bliver min tur - :evil: :twisted:

mvh Zenny rulle4
zenny

 
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Burning777 » 9. okt 2011, 11:43

Selvom det er to forskellige prisklasser kunne det være spændende at lytte til både denne AUNE X-DAC sammen med Lead Audio LA-100 bare for at se hvor meget forskel der er i DAC-delen og DAC+Hovedtelefonforstærker kombinationerne. Gad vide om det kan lade sig gøre at have begge på samme tid hvis eller LA-200/LA-100 kommer på tour på et tidspunkt så en eller anden kunne skrive en sammenligning. Blot et ønske herfra da jeg går og kigger efter ny DAC og disse to sagtens kunne være et bud.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Niels » 9. okt 2011, 18:07

Jeg giver den lige et puf, da jeg nu er færdig med review'et
Niels
Niels

 

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Buyer no 1 » 9. okt 2011, 18:31

Tak for et godt review rulle2

Det med at bevæge sig væk fra blokken og ind i musikken, kender jeg kun alt for godt fra mig selv :grin:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 9. okt 2011, 20:58

Flot Niels..
Jeg glæder mig allerede til den næste review fra din side, skrevet i et sprog som "normale" forstår sådan skal det gøres..

Jeg har samme oplevelse af coaxen, det hele bliver lige et hak mere klart og disen er væk, ikke at man bemærkede disen tidligere...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 9. okt 2011, 21:03

Jeg troede Carina var din Toyota rulle4 rulle2 rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Larry » 10. okt 2011, 21:31

Rigtig god og levende anmeldelse, man får helt lyst til at lytte til den. Også rigtig godt med de flotte billeder, så man kan se hvad du snakker om og samtidig få en fornemmelse stemningen. 4musik .
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Kane » 11. okt 2011, 21:20

Tak for anmeldelsen og billederne. Jeg glæder mig til at prøve den herhjemme.
Kane

Brugeravatar
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 4. apr 2011, 21:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Tour de Hoved-Fi, AUNE X1 Mini Dac

Indlægaf Claus-DK » 16. okt 2011, 17:47

Jeg vil undlade at rose Aunen, MEN jeg har de sidste par dage lånt en hjemmebrygget PSU af en kær kollega og jeg skal da lige love for at det løfter tingene til nye højder..

Desværre er sådan en fætter og så vidt jeg kan forstå på Peder ret pebret at lave og delene er vist også gået ud af produktion ahhrg
Men for pokker hvor er det en dejlig PSU..

Mange tak for lån Peder, jeg ved ikke rigtigt om du får den igen..
Måske vi skal mødes ved solopgang og duellere om den.. lol
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12669
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron