Argon HA2 knitrer i højre øre



Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 1. feb 2018, 22:44

Jeg har lige erhvervet sådan en fætter brugt, men sælger og jeg er åbenbart ikke enige om, hvad "meget, meget lidt og sjælden støj" på højre kanal er, for jeg synes godtnok den er tydelig.

Nå, men: Er det noget jeg kan håbe på vil gå væk ved udskiftning af røret? Jeg har prøvet andre hovedtelefoner, og her er resultatet det samme. Er der ellers noget jeg kan prøve for at fjerne det?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Mortenhoe » 1. feb 2018, 23:58

Mit gæt er røret. Jeg ville nok først forsøge at tage røret ud og rengøre benene.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 2. feb 2018, 00:04

Hvordan gøres det bedst/mest effektivt?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Mortenhoe » 2. feb 2018, 00:13

Start med at tage røret ud. Det har måske aldrig været ude før ? Synligt inspicer benene. Har du isopropanol? haha. Nok ikke. Rengør med en tør klud. Isæt rør - tag røret ud igen - isæt rør igen, et par gange, så du får skabt godt kontakt. Rørene er ret svære at ødelægge, men vær forsigtig alligevel.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 2. feb 2018, 00:16

Nej, det har aldrig været taget ud iflg tidligere ejer. Hvordan finder jeg ud af hvilken type rør der er brug for, hvis jeg vil give mig i kast med et prøve et nyt rør?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Peter Jensen » 2. feb 2018, 08:47

Google siger 6N2, men det plejer også at stå på røret...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 2. feb 2018, 09:01

Hej Peter. Jeg Googlede ellers for at få typen af rør oplyst, men det lykkedes mig ikke, så tak for at du fandt ud af det.

Lige ang hverdagsbrug af sĂĄdan en tube amp:

Jeg bruger den til min PC, og kan gå fra og til min pc i kortere eller længere perioder i løbet af en dag. Er der noget i vejen for at tænde tube amp'en om morgenen, og så simpelthen lade den stå tændt hele dagen, og slukke den når jeg går i seng?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Peter Jensen » 2. feb 2018, 09:44

Jeg ville ikke gøre det da tubes har begrænset liv - lidt som at lade en projektor brænde hele dagen. I manualen til min WA7 står det at den ikke bør være tændt i mere end 8 timer ad gangen, men jeg slukker også når jeg går til lange møder eller frokost.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2018, 12:26

Hvis man går ind på Frank's electron tube data sheets og søger på 6N2, så kan man for den russiske variant 6N2P se, at den har garanteret service life på 4000 timer.
De kinesiske varianter har helt sikkert mindre levetid.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2018, 13:09

Ja begrænset liv, på omkring de mange års konstant brug, en del af vores rør er lavet til militært formål og der skal ting holde en vis tid for at blive brugt.

I teorien er de lavet til at virke evigt, tingene foregår i en vacum og vil derfor ikke blive nedbrudt, at der så ikke kan laves rigtigt vacum, gør at levetiden vil være kortere end evigt, eller med andre ord jeg bekymrer mig ikke en hat om levetiden på mine rør, når jeg har en rørforstærker i min lyttekæde står den tændt.

Når WA7 ikke må være tændt længere tid end 8 timer, er det ikke rørene vi viser hensyn til, men resten af elektronikken, som ikke har godt af varmen, ville være min vinkel på det råd, jeg tror ikke det er for at skåne rørene..

Ting bliver ikke produceret til at holde i lang tid mere, de fleste af vores forbrugsting har en mere eller mindre indbygget levetid, ellers gĂĄr forbrugsfesten jo i stĂĄ...
Sådan var det ikke for bare 30 år siden, jeg tror de fleste af os kan huske at der har været et Fjernsyn i stuen der holdte 15-20 år, mine forældres Phillips blev 21 år !!
Mit eget RankArena fra 1974, døde i 91, eller det blev skiftet ud fordi jeg var doven og ville have fjernbetjening, ja det var dengang man rejste sig op for at skrue op og ned for lyden, man kunne jo ikke skifte kanal..
I dag skal man være heldig hvis ens TV lever i 5 år..

Derfor kan man ikke bare sammenligne med en moderne projektor på den måde, den ene er bygget til at holde så længe som muligt under vanskelige forhold, projektoren er bygget til at vise film i en stue i et par år, rør er ikke bygget til at have en vis levetid, de er bygget til at holde så længe som overhovedet muligt..

Hvis man ikke bekymrer sig om at ens TV står tændt det meste af tiden, med indbygget dødsdom, bør man heller ikke skåne sine rør, der er langt billigere og bygget bedre..

Så mit bud ville være, hvad der end er nemmest for dig skal du gøre, nogle vil mene, at en forstærker først lyder godt efter flere timers opvarmning, selv lytter jeg ikke til rør der lige er blevet tændt, de skal lige lunes og det tager (synes jeg) 15-20 minutter.
Det er meget en menings ting, uden egentlige kolde hĂĄrde facts.
Naturligvis dør et rør på et tidspunkt men kan de kører 20.000 timer, er det 1000 dage med 20 timers brug, over 2 år og de 20.000 timer er hvad de mindst holder til, hvis vi taler militære rør..

Ydermere er langt de fleste rør i vores hobby, slet ikke belastet, de er slet ikke under pres, lidt ligesom en stærk pære hvor man har skruet ned på lysdæmperen, den vil også leve væsentligt længere end hvis den fik fuld kraft..

Sakset fra wikkipedia
The longest recorded valve life was earned by a Mazda AC/P pentode valve (serial No. 4418) in operation at the BBC's main Northern Ireland transmitter at Lisnagarvey. The valve was in service from 1935 until 1961 and had a recorded life of 232,592 hours. The BBC maintained meticulous records of their valves' lives with periodic returns to their central valve stores

Det er min holdning til rør..

Jeg synes ikke at have læst om rør der var blevet slidt op og ikke virkede mere, har læst om at rør kan ændrer sig en smule over tid.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2018, 13:13

Hov og for at vende tilbage til emnet, så kan du hvis benene er lidt sorte og grimme på dit rør, tage en tot ståluld og lige polere dem en smule.

Er der en lidt svag forbindelse ved det ene ben, kan det bedres hvis man bøjer benet en lille smule, så vil det sidde lidt mere på tværs og bedre fange kontakten i soklen, vi snakker om at bøje en lille lille bitte bitte smule, ikke voldbøje, men lige andre vinklen en anelse
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 2. feb 2018, 13:20

Hej Claus, og tak for svar.

Benene ser ikke ud til at fejle noget, men den tidligere ejer har åbenbart taget fat i Hifiklubben Support, der i sin tid forhandlede HA2'eren. De kender til problemet, og jeg mener at jeg fik at vide, at det er en dårlig forbindelse et sted i "dyret", der forårsager mit problem. Den tidligere ejer kender dog en gut, der er ferm til at fikse sådan noget, så han ville gerne have lov at låne forstærkeren tilbage, og så ville jeg modtage den når den virker igen.

SĂĄ god "kundeservice" pĂĄ et brugt produkt har jeg ALDRIG kendt mage til...
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf CHIbsen » 2. feb 2018, 13:41

Claus-DK skrev:Ja begrænset liv, på omkring de mange års konstant brug, en del af vores rør er lavet til militært formål og der skal ting holde en vis tid for at blive brugt.

I teorien er de lavet til at virke evigt, tingene foregår i en vacum og vil derfor ikke blive nedbrudt, at der så ikke kan laves rigtigt vacum, gør at levetiden vil være kortere end evigt, eller med andre ord jeg bekymrer mig ikke en hat om levetiden på mine rør, når jeg har en rørforstærker i min lyttekæde står den tændt.

Når WA7 ikke må være tændt længere tid end 8 timer, er det ikke rørene vi viser hensyn til, men resten af elektronikken, som ikke har godt af varmen, ville være min vinkel på det råd, jeg tror ikke det er for at skåne rørene..

Ting bliver ikke produceret til at holde i lang tid mere, de fleste af vores forbrugsting har en mere eller mindre indbygget levetid, ellers gĂĄr forbrugsfesten jo i stĂĄ...
Sådan var det ikke for bare 30 år siden, jeg tror de fleste af os kan huske at der har været et Fjernsyn i stuen der holdte 15-20 år, mine forældres Phillips blev 21 år !!
Mit eget RankArena fra 1974, døde i 91, eller det blev skiftet ud fordi jeg var doven og ville have fjernbetjening, ja det var dengang man rejste sig op for at skrue op og ned for lyden, man kunne jo ikke skifte kanal..
I dag skal man være heldig hvis ens TV lever i 5 år..

Derfor kan man ikke bare sammenligne med en moderne projektor på den måde, den ene er bygget til at holde så længe som muligt under vanskelige forhold, projektoren er bygget til at vise film i en stue i et par år, rør er ikke bygget til at have en vis levetid, de er bygget til at holde så længe som overhovedet muligt..

Hvis man ikke bekymrer sig om at ens TV står tændt det meste af tiden, med indbygget dødsdom, bør man heller ikke skåne sine rør, der er langt billigere og bygget bedre..

Så mit bud ville være, hvad der end er nemmest for dig skal du gøre, nogle vil mene, at en forstærker først lyder godt efter flere timers opvarmning, selv lytter jeg ikke til rør der lige er blevet tændt, de skal lige lunes og det tager (synes jeg) 15-20 minutter.
Det er meget en menings ting, uden egentlige kolde hĂĄrde facts.
Naturligvis dør et rør på et tidspunkt men kan de kører 20.000 timer, er det 1000 dage med 20 timers brug, over 2 år og de 20.000 timer er hvad de mindst holder til, hvis vi taler militære rør..

Ydermere er langt de fleste rør i vores hobby, slet ikke belastet, de er slet ikke under pres, lidt ligesom en stærk pære hvor man har skruet ned på lysdæmperen, den vil også leve væsentligt længere end hvis den fik fuld kraft..

Sakset fra wikkipedia
The longest recorded valve life was earned by a Mazda AC/P pentode valve (serial No. 4418) in operation at the BBC's main Northern Ireland transmitter at Lisnagarvey. The valve was in service from 1935 until 1961 and had a recorded life of 232,592 hours. The BBC maintained meticulous records of their valves' lives with periodic returns to their central valve stores

Det er min holdning til rør..

Jeg synes ikke at have læst om rør der var blevet slidt op og ikke virkede mere, har læst om at rør kan ændrer sig en smule over tid.
Jeg helt enig. Og det er ogsĂĄ min erfaring at de her smĂĄ dobbelt trioder er sĂĄ godt som umulige at slĂĄ ihjel.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2018, 13:47

Krellef skrev:
SĂĄ god "kundeservice" pĂĄ et brugt produkt har jeg ALDRIG kendt mage til...


Folk med interesse i hovedtelefoner er tilsyneladende nogle ganske særlige og søde individer, godt at vide thumbs thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Peter Jensen » 3. feb 2018, 00:15

Claus har self. helt ret i at de 8 timer på WA7 er pga. andre komponenter som bliver varme. At Woo Audio også nævner at rør har begrænset levetid kan sagtens skyldes at de gerne vil holde deres ryg fri når folk kommer og piber (nok især i USA :) )..... Derudover advare de jo også imod at forlade en tændt forstærker i længere tid da måde strømforsyning, rør osv. kan fejlfunktionere..... Good old american "make sure you disclaim it all" policy, men for eget vedkommende så slukker jeg alligevel når jeg forlader tingene i længere tid ad gangen (i.e. 1 time eller mere)... Men jeg er også typen som slukker min PC (fuldt shut down!) når jeg forlader kontoret hver dag :-D

Derudover: Har selv haft drillerier med en meget svag brummen som blev ved selvom jeg skiftede rør. Den forsvant dog da jeg flyttede WA7TP´en længere væk fra selve amp´en.... (Onde øjne til markedsføringsbillederne som altid viser dem ved siden af hinanden).... Så selvom det lyder som VooDoo, så har jeg 1. klasses beviser på at en tube amp bliver påvirket at sit umiddelbare nærmiljø :-o
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Claus-DK » 3. feb 2018, 13:34

Rør bliver påvirket af ALT, bare man letter en vind i lokalet kan man hører det, når den rammer røret..

Jeg slukker alt strøm i stuen ved sengetid, har det hele koblet op på to kontakter, let og så sparer man en formue i strøm, det eneste der kører uden for de to stik er mit hovedtelefon setup, det har sin helt egen strømkreds og sikring, ikke noget jeg har arrangeret, men når det nu var indrettet således udnytter jeg det naturligvis..

Det var mest for at undgĂĄ at 3000 eller 5000 timer eller whatever, lige pludselig bliver et faktum, for det har sĂĄdan noget en tendens til at blive, det skal bare gentages nok og det mĂĄ vi for alt i verden undgĂĄ..

Personligt vil jeg også mene at rørgrej med fuldt blus på rørene (OTL), aldrig bør være tændt uden opsyn, så når jeg siger det altid er tændt, er det med forbehold, blandt andet at jeg ikke ejer en OTL forstærker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 5. feb 2018, 05:19

Ny opdagelse er gjort:

Jeg har flyttet mit setup med PC og forstærker ind i et andet rum, og minsandten om der ikke er kommet flere lyde til! Nu er der en konstant brummen i venstre øre, samt naturligvis stadig knitren i højre. Umiddelbart gør det ingen forskel hvor meget jeg prøver at adskille de forskellige kabler, så jeg tror ikke at "støjer" på tværs af hinanden. Dog er mit setup ikke "jordet" - vil det kunne gøre en forskel mht. den nye brummen hvis jeg får brugt en strømskinne med jord?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Claus-DK » 5. feb 2018, 13:30

Det er svært at sige om en jordet forbindelse vil hjælpe dig, prøv,
Hvis du har mulighed for at bruge alle tre ben i kontakten er bestemt det du bør gøre..

Det du skal kigge efter er strømforsyninger, trafoer, ringkerner kært barn har mange navne, det er fjenden.

Så langt væk fra din PC som muligt, PCer støjer enormt, alle blæsere har magnetfelter + de store strømforsyninger..
Lad ikke strømkabler og signal kabler ligge op og ned af hinanden.
Fjern kabler på bordet rundt om din forstærker.
Har du en metalkop ? så kan du prøve at skærme dit rør med den.

Rør er en lidt besværlig teknik i vore dage, vi har så meget strøm og støj i luften, det støjer.
Samtidigt gør man ofte meget ud af at udstille røret på forstærkeren, med andre ord sætter røret frit og højt, så kan det bedre fange støj i luften, det er når man tænker lidt over det ikke vildt klogt, rørene burde være i et metalbur (faradaycage) og gerne være placeret i kælderen rulle6
Det er bare ofte det der glødende smukke rør, man falder for ved de forstærkere..

Jeg besluttede mig ret hurtigt for at undgå rør, til min egen lyd er det fint nok og giver mig stor glæde, men jeg vil ikke sælge det i butikken. Det vil jeg ikke fordi jeg i over 10 år har læst om så mange rørforstærkere med problemer, de fejler altid et eller andet, nærmest som en gammel Kreidler.
Billede
Problemet med rør er meget ofte omgivelserne og ikke maskinerne, hvilket gør problemerne meget besværlige at løse, så det vil jeg helst ikke rodes ud i.. er den korte version.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Krellef » 5. feb 2018, 13:41

Hej Claus og tak for svar.

Jeg undrer mig lidt over den ekstra "lydeffekt" jeg oplever, da alt står som det stod før - blot i et andet rum. Tingene var heller ikke jordet før. Jeg må prøve at jorde tingene, og hvis det ikke hjælper, må jeg se om jeg skal smide HA2'eren ud, eller se om nogen er interesseret i at købe den. Jeg købte den ikke for at få mere besvær end jeg havde i forvejen ruller1
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Argon HA2 knitrer i højre øre

Indlægaf Peter Jensen » 5. feb 2018, 13:43

Jeg tror ikke umiddelbart at det vil løse din knitren, men den nye brummen tror jeg kan løses med det Claus påpeger. Prøv evt. at have alt andet slukket end bare forstærkeren, gerne med stikkene ude af vægen så man er helt sikker, og så se om brumme lyden stadig er der? så kan du koble dem til en af gangen og se hvad der forudsager problemet.
Hvis alt andet i nærheden er slukket og den stadig brummer, så må det næsten være gruppen. Prøv at tage den tilbage og verificer at den ikke brummer hvor den stod før... I så fald er der nok noget andet på gruppen som skaber problemet, hvilket kan være svært at løse (ikke sikkert at jord fjerner det problem).
I mit tilfælde var det at flytte strømforsyingen, så håber det er lige så let for dig og at et nyt rør kan fixe det med at den knitre :)

- Peter
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst