Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp



Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf DonWerner » 11. mar 2018, 13:43

Halløjsa folkens,

Min situation er den at jeg har et par Sennheiser HD800, koblet op med en Teac AI-501 dac/amp tilsluttet en iMac. Jeg går og pønser på at opgradere min dac/amp, men er meget i tvivl om hvor stort et udbytte jeg reelt vil få ud af at investere 5000-10000 kr. mere. Mit spørgsmål går derfor på, hvad tænker I? Vil jeg få et betydelig løft i lydkvaliteten ved eksempelvis at købe en Sennheiser HDVD 800 eller en Oppo HA-1? Jeg synes det er svært at gennemskue hvor meget en opgradering reelt vil betyde for lydkvaliteten.

Når jeg læser om DAC's på nettet er der mange der mener der ikke er den store forskel på dem og at det ikke er der man henter den store forbedring i lydkvaliteten, men at det derimod er på AMP siden. Men min TEAC AI-501 dac/amp kan sagtens drive mine HD800 - jeg kan uden problemer skrue volumen op til et niveau hvor mine ører begynder at bløde, så vil en kraftigere amp forbedre lyden?

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej - synes det er en jungle. Modtager også gerne bud på hvad jeg evt. kunne købe, hvis I tænker en opgradering er på sin plads. Budgettet er 5000-10000 kr.
DonWerner

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21. apr 2015, 19:16

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf Mataugust » 11. mar 2018, 18:37

Jeg vil tilslutte mig koret der først går efter forstærkeren. Derefter kan du opgradere dac.
Jeg mener at kombierne er en dac med en mindre seriøs amp, eller det modsatte.
I dit tilfælde tror jeg dac delen er bedst, og sagtens kan leve op til en bedre forstærker.
HD 800 er ikke den sværeste hovedtelefon at drive, men 300 ohm er alligevel noget.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2747
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf kvik » 12. mar 2018, 17:36

Der var ikke så meget respons her, hvilket er forståeligt, for spørgsmålet er næsten umuligt at besvare så entydigt, som du fisker efter.

Ja, der findes bedre dac/amp (integreret eller adskilt) til HD800, end den du har. Er det værd at bruge på 5-10k på forbedringen, måske men det kan egentlig kun du vurdere. Hvor meget forbedring kan du opnå, faktisk en del vil jeg tro (baseret på det jeg har læst om forstærkere til HD800).

Din Teac er jo en alt-i-en maskine, dvs en integreret forstærker med indbygget dac og indbygget hovedtlf.forstærker. Praktisk/økonomisk hvis man har brug for alle tre funktioner, men samtidigt også en kompromis-løsning ift kvaliteten på de enkelte delfunktioner.

Det er vanskeligt at tyde, om du er decideret utilfreds med nuværende lyd, eller blot overvejer om den kan blive bedre endnu?

Du nævner ikke, hvordan du afspiller via mac'en. Bruger du iTunes, eller separat software som f.eks. Audirvana? Bruger du usb, coax eller optisk ind i Teac'en?

Det er jo muligt, at du kan 'nøjes' med at optimere dit nuværende setup, i stedet for at udskifte Teac'en.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf Claus-DK » 14. mar 2018, 01:44

Jeg mener at DACen er det vigtigste, egentligt er filerne det første, men går ud fra det er lossless, jeg ville koncentrere mig om DACen, det er der jeg mener der er mest at hente.

Man skal jo kende både det udstyr du har og det du drømmer om for at kunne svare og selv der vil det jo komme an på om vi har nogenlunde samme smag..

din TEAC er en integreret forstærker og ikke en decideret headamp, så mit umiddelbare bud ville være at en Dac/Headamp i samme prisklasse, hvor der er brugt knap så mange penge på at se flot ud, ville give dig et godt løft i lydkvalitet, men jeg mener stadig at DACen er vigtigst, jeg tvivler bare voldsomt på den headamp der sidder i din TEAC, har du mulighed for at tage et billede af den ? altså indeni, så kan vi se hvad det er for noget..

Send mig en PB, så vil jeg give dig et godt tilbud på en maskine der kan løse opgaven..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf DonWerner » 14. mar 2018, 21:57

Tak for svarene.

Jeg afspiller fra mac'en via VLC player, har tidligere brugt Audirvana, men synes ikke rigtig der var nogen forskel, så nu bruger jeg bare VLC, som er min go-to mediaplayer. Min dac/amp er tilkoblet via usb. Egentlig synes jeg jo det spiller ganske godt, som det er nu, men tænker bare om det kan blive endnu bedre og i så fald, hvad det vil koste ift. forbedringen. Jeg synes springet fra mine HD650 op til HD800 gav et begrænset løft, set i forhold til investeringen, så spekulerer på om jeg er noget dertil, hvor vi taler om at minimale forbedringen vil koste en uforholdsmæssig høj pris.

Her er et billede af Teac'en indeni. https://www.google.dk/search?q=teac+ai-501+inside&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQqIrzyuzZAhXI2aQKHRWLDHIQ_AUICigB&biw=1772&bih=1189#imgrc=drSP4ITYrW_R4M:
DonWerner

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21. apr 2015, 19:16

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf kvik » 14. mar 2018, 22:26

Bruger selv Audirvana+, for mig gjorde/gør det en forskel, men når VLC fungerer fint, så ingen grund til at pille ved det. Jeg tænker, at du bør teste optisk og især coax. Det kan gøres for mindre beløb, og coax har ofte lydt bedst i mine ører. Det afhænger sikkert af implementeringen, og jeg husker ikke, om tenor-chip'en var/er en af dem, hvor der er tydelig forskel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf Mataugust » 14. mar 2018, 22:39

Hvor bor du?
Måske kan du låne dig til et lyt.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2747
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf DonWerner » 17. mar 2018, 08:48

Jeg har prøvet at skifte lidt mellem optisk og usb, men synes ikke rigtig der er nogen forskel. Hvordan tester jeg coaxial, der er jo ikke en coax out på min iMac (så vidt jeg ved)? Bruger coax et andet chipset i dac'en eller hvad er baggrunden for at det muligvis kan lyde bedre?

Jeg bor nord for Vejle, så hvis der er nogle hoved-fi nørder i nærheden, hvor jeg få lov at lytte, så vil jeg da mægtig gerne det.

En anden ting jeg går og spekulerer over er om jeg skal investerer i et xlr balanced kabel til min kommende headamp/dac, hvis den understøtter det. Hvad er jeres erfaring ift. det?
DonWerner

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21. apr 2015, 19:16

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf Claus-DK » 17. mar 2018, 10:02

Du sætter dine high end hovedtelefoner til en integreret forstærker..
Du kan skifte alle de kabler du vil og skifte afspillere herfra og til dommedag, det vil ikke ændre noget nævneværdigt.

Umiddelbart ser din headout på den forstærker ud til at være en lineout med en opamp, altså nogenlunde lig den der er i en telefon, du kan sikkert spille højere, men nok ikke bedre.
Din TEAC er dit svage led og spørger du mig som nørd, er det at trække sine HD800 fra en smartphone/PC/Stueanlæg en regulær dødssynd.
Noget så simpelt som en lille batteridrevet forstærker ville give dig et godt løft, sådan en er ikke meget dyrere end et kabel..

Du er meget velkommen her, hvis du skal til Tyskland, så bor jeg 1000 meter fra afkørsel 73 Kliplev, jeg har et helt rum fyldt med skrammel du kan lytte til..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dilemma - anbefaling vedr. køb af dac/amp

Indlægaf kvik » 17. mar 2018, 13:47

DonWerner skrev:Jeg har prøvet at skifte lidt mellem optisk og usb, men synes ikke rigtig der er nogen forskel. Hvordan tester jeg coaxial, der er jo ikke en coax out på min iMac (så vidt jeg ved)? Bruger coax et andet chipset i dac'en eller hvad er baggrunden for at det muligvis kan lyde bedre?

Der er mange måder at overføre data på, de mest gængse protokoller pr. i dag er vel USB, S/PDIF (Toslink og Coax) og AES/EBU, og Ethernet udforskes som overførselsprotokol også. Derudover har du I2S, som de andre ofte oversættes til for at DAC chip’en skal kunne modtage og oversætte dataene, men som de sidste år også er blevet brugt direkte (dvs oversat eksternt og så fødet DAC’en).

Normalt oversættes USB og SPDIF separat, dvs via forskellige dedikerede implementeringer. Emnet er omfattende, du kan evt google ‘USB vs SPDIF’ for yderligere info. Toslink og Coax kan også være forskelligt implementeret, selv om begge regnes som SPDIF. Det er primært implementeringen, der kan bevirke en lydforskel.


http://thewelltemperedcomputer.com/Intr ... _SPDIF.htm
https://audiosciencereview.com/forum/in ... tter.1943/
https://www.computeraudiophile.com/foru ... nput-dacs/
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster