Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!



Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf Kulmulen » 6. maj 2018, 12:21

Jeg har forgæves forsøgt at finde et svar på dette spørgsmål, eller rettere sagt, forsøgt at finde et svar som en som jeg der har begrænset teknisk indsigt kan forstå!
Mit "problem" er følgende: Jeg overvejer at skifte min Schiit Vali ud med en Aune X7s(skal bruges sammen med en Schiit Modi Uber). Det der specielt interesserer mig ved denne er dens balancerede udgang! Efter at have læst en del skriverier om denne, kan jeg forstå at nok har den balanceret udgang, men den mangler en balanceret indgang for at kunne producere et "ægte" balanceret signal! Min interesse handler mest om bedre stereo-adskillelse, mere detaljeret lyd!
Men hvad er så ideen med overhovedet at have en balanceret udgang? Jeg kan forstå at det giver lidt ekstra kræfter i volumenknappen, men er det virkelig alt?

Alternativt har jeg også kigget på DAC/AMP kombinationen Fostex HPA4BL!

Håber nogle kan kaste lys over dette, eventuelt henvise til et sted som kan! På forhånd mange tak!!

Med venlig hilsen Jesper aka Kulmulen!
Hifiman HE400i, Shure SRH1540, Schiit Vali 2/Schiit Modi 2 Uber, Philips Fidelio X1
Musik: Electronic, Classic, Soundtracks(Horror/SF)
Kulmulen

 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. aug 2014, 13:17
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf M.Gjøl » 6. maj 2018, 14:19

Mener at det blot giver lidt mere power ift den Aune.

Mit bedste bud på budget ville være en Schiit Jotunheim med den indbyggede Multibit dac.

Der burde være lyd for alle pengende.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf Peter Jensen » 6. maj 2018, 16:32

Har du læst denne tråd:

http://www.superbestaudiofriends.org/in ... boobs.733/

Der er generel enighed om at man skal vælge udstyr udfra hvordan det lyder og ikke bekymre sig om balanced. Så jeg ville ikke blive overrasket hvis du kan finde single ended udstyr der slår balanced på pris/ydelse, især pga balanced er dyrere at producere.

Skal det være balanced er M. Gjøls bud godt. Aunen har jeg nu også hørt godt om selvom det kun er forstærkningen der er balanceret og input ikke er.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf Mortenhoe » 6. maj 2018, 19:46

En balanceret forstærker med single ended input, konverter bare signalet til push pull(balanceret). Resultatet bliver mere drivkraft, grundet dobbelt forstærker designet, og så er balanceret mere afvisende overfor støj igen pga. push pull. THD bliver også halveret af samme årsag. Jeg ved kun begrænset om emnet, fordi Walnut F1, en fake balanceret forstærker, som var mega hyped til earbud brug på earbuds anonymous. Den konvertere nemlig SE til balanceret, og føder det i 2 opamps istedet for 1.

Jeg er fan af at man for de samme penge, vil få ÉN rigtig god forstærker, istedet for 2.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf Kulmulen » 7. maj 2018, 21:04

Tak for de gode svar, det har givet stof til eftertanke! thumbs
Nu må jeg se hvad det ender med. Den omtalte Jotunheim har jeg også kigget på, selvom den nye Lyr nu også frister med sin singleended udgang.
Hifiman HE400i, Shure SRH1540, Schiit Vali 2/Schiit Modi 2 Uber, Philips Fidelio X1
Musik: Electronic, Classic, Soundtracks(Horror/SF)
Kulmulen

 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. aug 2014, 13:17
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ægte Balanceret vs Uægte balanceret forstærkere!

Indlægaf Claus-DK » 13. nov 2018, 10:23

Det man kalder balanceret er ikke det samme, et balanceret signal er hvor man flytter jord væk fra 0 volt, det gør at der kommer mindre støj invasion, det bruges ofte i microfoner og andre steder hvor der ligger kilometervis af kabler, lyden er den samme.

En balanceret forstærker har et helt forkert navn, for det er noget helt andet, sådan lidt groft karikeret har en balanceret forstærker mulighed for både at skubbe og trække, når man driver normalt kan man kun det ene, hvis man forestiller sig at der skal flyttes en tung klods og ved den balancerede står der en mand i hver ende, hvilket gør at når den ene trækker skubber den anden..

Af de to synes jeg forstærkeren giver mest mening, med de afstande og kabellængder der er i almindelige hjem, er det andet unødvendigt, vi bruger ikke 5 kilometer kabel og dem vi bruger er stort set altid med dobbelt skærm.

En forstærker med begge dele lyder bedst fra den balancerede udgang, men om det skyldes den måde man gør det på eller om det skyldes at man står med dobbelt så meget kraft til rådighed, er ikke til at vide. Det er også totalt ligemeget bare det spiller..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron