Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse



Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 17. okt 2011, 22:41

IMG_0034.jpg
http://www.flickr.com/photos/siemonsen/
IMG_0034.jpg (150.65 KiB) Vist 10228 gange


Indledning
At skrive denne anmeldelse har været en meget mere omfattende og tidskrævede proces end jeg havde planlagt, hvilket også kan ses i længden af anmeldelsen. I får alligevel director´s cut udgaven med alle mellemregningerne, fordi jeg synes det for nogle herinde kan være interessant læsning 2musik . For dem som ikke orker den lange smøre, hop da ned til konklusionen.
Jeg skal også lige sige med det samme, at jeg kun har været assistent på billederne i anmeldelsen, cheffotografen er min ven Kasper.

Vejen til Kong
Forhistorien til denne test er, at jeg for tiden overvejer at købe en bedre ekstern strømforsyning til min nuværende DAC, som er en Calyx DAC 24/192. Jeg kontaktede derfor den danske importør af Calyx, Bjørn H. Jensen fra HNPC Hi-Fi Import for at få hjælp. I vores snak foreslog jeg ham, at han kunne sende mig et låneeksemplar af den lille Calyx Kong USB DAC/ hovedtelefonforstærker, så vi kunne teste den her på Hoved-fi. Han var straks med på ideen og få dage senere modtog jeg en pakke med et eksemplar af Kong i ”lime green” :mrgreen: . Så mange tak Bjørn.

Hvem stĂĄr bag Calyx
Moderselskabet bag Calyx Audio brandet er koreanske Digital & Analog (D&A), en virksomhed der blev startet tilbage i 1999. De udvikler og designer klasse D digitalforstærkerchip og kredsløb. D&A har samarbejdet og leveret til bla. Samsung, men det har åbenbart ikke været nok kun at udvikle for andre. De etablerede Calyx Audio i 2008 og kan i dag præsentere et mindre udvalg af DAC´s og digitalforstærkere. Den nysgerrige Hoved-fi´er kan selv gå ind og se mere på Calyxaudio.com.


Udpakning
Inde i den papkasse som Bjørn sendte mig lå en mindre anonym plasticæske, som på ingen måde udstrålede kvalitet eller kom med løfter om lækkerier, hvilket jeg var lidt overrasket over. Jeg er nok blevet for appleficeret gennem årene og forventer, at et flot produkt også har en lækker indpakning. Inde i selve plastæsken var der noget skum der beskytter Calyx Kong, et gråt USB kabel og intet andet. Ingen manual, så det er ren plug and play. Det kan godt være det er en detalje, men synes lige Calyx Audio må oppe sig fremadrettet med den indpakning og USB kabel, den går altså ikke i 2011.
Man kunne ligeledes godt ønske sig, at få bare lidt at vide om den DAC de bruger i Kong, så man ved om der f.eks. sker en upsampling af signalet undervejs. Calyx Audio har oplyst mig, at Kong er bygget på en 16 bit PCM 2704 USB DAC chip, der kører ren 16-bit/44kHz ind og ud, så ingen fancy 24-bit/96 kHz. her. Der skal man op i storebroren Calyx Coffee. Kong skulle heller ikke være kompatibel med Ipad via ”Camera connection kit”, men det vil den nye og dyrere Calyx Coffee ligeledes være. Kong er altså en straight shooter og forklaringen på valget af det indre design skal nok findes i, at den blev introduceret tilbage i 2009. De sidste 2 år er der sket en eksplosiv udvikling af forbruger DAC´s, både hvad angår pris, størrelser og udvalg, samt hvad DAC chippene kan yde.

Prisen på den lille Calyx Kong er 1000 kr. og storebror Calyx Coffee vil kunne købes til omkring 1500 kr..

IMG_0040.jpg
http://www.flickr.com/photos/siemonsen/
IMG_0040.jpg (186.12 KiB) Vist 10228 gange


Da jeg får taget Calyx Kong op i hånden, må jeg sige det gav et smil på læben. Det er sku en lækker lille tung sag på 167 g fræset ud af en blok aluminium. Mit låneeksemplar er som sagt i den limegrønne udgave og Bjørn fortalte, at han også er i gang med at hente nogle stykker hjem i purple.
Man forbinder Kong med computeren via det medfølgende USB-kabel (USB-A/USB-B) og udgangen er et minijackstik til hovedtelefoner eller aktive højtalere. Oven på Kong er der to digitale volumenknapper, samt en ”mute” knap. Desuden er der en diode, som lyser når USB- kablet er tilsluttet. Undersiden er beklædt med 1 mm tyk gummisål, så den ikke skrider eller ridser bordet.


Tilslutning
Udgangspunktet for Kong er som nævnt ren plug and play, men jeg havde nu ikke lyd med det samme. Skulle lige ind og vende på ”playback devices” i mit Windows 7 og vælge Kong, der stod opført som ”USB audio dac”. Derefter tog Kong kontrol over volumen i computeren og der var lyd igennem. Et lille problem jeg dog fik undervejs var, at volumenkontrollen låste, så jeg ikke kunne skrue mere op eller ned, når jeg sad og skrev i dokumentet på OpenOffice. Så snart jeg minimerede vinduet var der dog ingen problemer og jeg oplevede ikke problemet andre steder. Det sidste i småtingsafdelingen er, at jeg godt kunne have brugt et trin mere nederst i den digitale volumen. Men så skal jeg heller ikke brokke mig mere ;-) .

Jeg lavede til anledning af testen en playliste pĂĄ min MediaMonkey player, med et udvalg af musik i forskellige genre, nye og gamle udgivelser, gode og dĂĄrlige produktioner.

Jeg har valgt at teste Kong op mod andet udstyr jeg bruger, for pĂĄ den mĂĄde at kunne se pĂĄ styrker og svagheder ved forskellige kombinationer.


IMG_0058.jpg
http://www.flickr.com/photos/siemonsen/
IMG_0058.jpg (242.85 KiB) Vist 10228 gange


Kombattanterne i testen :


De to DAC/ Headamps

Calyx Kong USB DAC / Headamp (1 USB line in/ 1 minijack line out)

Musical Fidelity X-Can V8p. DAC/ tube Headamp (1 USB DAC line in + 1 phono in , 2 phono line out)


De rene DAC´s
Cambridge Dacmagic - ( 3 forskellige digitale indgange, 1 phono out + 1 XLR out)
(Input via USB 16-bit /44 kHz. (cd), coax + optisk 24-bit/192 kHz)

Calyx DAC 24/192 - ( USB + coax digital in , 1 phone out + 1 XLR out)
(Input via USB - 24-bit/192 kHz + input via coax 32-bit/192 kHz)


Kablerne :

3 m blĂĄ USB Lindy DAC kabel (USB-A/ USB -B)

1 m optisk toslink digital ”no name” (computer – Dacmagic)

1 m phono : Van Den Hul – The D-102 III HYBRID


Den valgte hovedtelefon :
Jeg endte med at bruge mine Sennheiser HD 650 til testen. Jeg havde egentligt tænkt at inddrage min Grado SR125i, samt et par Shure SRH 940, men efter en del gennemlytning, synes jeg ikke Grado´en bidrog med noget væsentligt. Den Shure SRH 940 som Brian fra Odyssey Audio var sød, at låne mig modtog jeg først, da jeg havde skrevet anmeldelsen og hovedtelefonerne var heller ikke spillet til, da jeg modtog dem. Derfor blev testen baseret på mine HD 650.


NĂĄ, nu er vi endelig nĂĄet frem til det sjove. rulle2


Round 1 : Calyx Kong vs. X-Can DAC/ Headamp (input via USB)

Min X-Can V8p kom på markedet tilbage i 2008 og blev rimelig positivt modtaget som hovedtelefonrørforstærker, men bestemt ikke for den indbygget DAC. Har kun hørt folk tale lidt nedladende om den. Jeg har heller ikke selv brugt USB DAC´en i X-Can´en, da jeg har kørt X-Can sammen med Dacmagic. Jeg var derfor rigtig spændt på at høre om X-Can´en der koster 3 gange mere end Kong, trods halvdårlig DAC, kunne vippe den lille grønne Kong af pinden.

Jeg startede med at sætte Calyx Kong til og lytte rundt på min playliste. Efter en del numre valgte jeg, at kigge nærmere på Elton John´s ”Mellow” fra albummet Honky Chateau (remastered). Der var her god bas og en god soundstage. Lyden var umiddelbart åben, frisk, men samtidig lidt over i det smooth. Her er HD 650 selvfølgelig også med til at forstærke det sidste indtryk. Jeg vil sige der manglede lidt i opløsningen, men det er svært at vide om det er Kong der bærer skylden alene. Albummet er oprindeligt fra 1972, så måske kan man ikke vride mere ud af det mastertape.

Skiftede jeg over til X-Can, var det tydeligt at høre forskel. Elton lød mere mat i koderne, numret havde mindre energi og dynamik. Soundstage var også mindre. Der var ok bas, men opløsningen på Elton´s stemme var dårligere her end på Kong. Det eneste plus var der trængte lidt af behandlingen fra rørene igennem, hvilket gjorde lyden en anelse mere mellow, men resultatet var klart til Kongs fordel på det her nummer.

Næste sang jeg valgte var et Duffy nummer fra Rockferry albummet, sangen ” Breaking my own heart”. Albummet er fra 2008 så vidt jeg husker, men er lidt beskidt produceret eller komprimeret for de glade Ipod brugere. Kong gjorde hvad den kunne og Duffy´s stemme var egentlig flot nok præsenteret, men instrumenterne var uklare, særligt tromme og bas. Jeg må sige jeg ikke er særlig vild med sounden på det album, men numret er godt til at illustrere hvordan en del ny musik er produceret.
X-Can´en leverede en lidt bedre præsentation af hendes stemme, men soundstage var smallere og instrumenterne noget uklart rod. Kong vandt også her for samlet indtryk, men rørene i X-Can kompenserede noget for den ringe DAC, som Musical Fidelity har valgt at udstyre X-Can´en med.

Sidste nummer i denne runde var med den danske saxofonist Hans Ulrik med numret ”Other people” fra albummet ”Jazz and Manbo”. Nummeret var valgt ud fra, det er rigtig godt produceret.
Kong gav en flot soundstage, smooth og lækker præsentation af saxen, samt en god ren kontrolleret bas. Ovre på X-Can var resultatet som ventet mindre soundstage og saxofonen var mere kedelig og livløs. Man blev simpelthen mindre engageret i musikken.

Så Kong vinder 3-0 i første runde. 4musik

Round 2 : Calyx Kong vs. X-Can - VDH phono- The D-102 III HYBRID - Dacmagic USB in

Nu skruer vi op for gassen og kobler Dacmagic pĂĄ X-Can med et godt phono kabel. Derfor hedder prisforskellen nu forholdet 6:1, sĂĄ vi kunne kalde det for den lille David og Goliat test.

Jeg prøvede at høre Hans Ulrik numret igen på begge setup og der var kun en lille fordel til X-Can lejren, hvilket er noget overraskende. Det dyre setup var mere naturtro i lyden og saxofonen lød også lidt renere. Omkring soundstage har Kong et lidt større rum. Så det er en smagssag hvad man foretrækker i den combo ren teknisk.

Skiftede jeg til nummeret ”Love to be loved” med Peter Gabriel fra ”SO” albummet, møder Kong og min Sennheiser HD 650 muren. Nummeret har en dyb dynamik, som stiller krav til, at ens udstyr har kraft og overskud. Jeg kunne skrue helt op for lyden på Kong uden at det blev ubehageligt. Der manglede lige et hak mere på volumenknappen. Satte jeg mine mere letdrevne Grado 125i til, kunne jeg skrue mere op, men jeg savnede bare vokalpræsentationen fra mine HD 650. Jeg oplevede det samme problem et par gange med noget klassisk musik, hvor store kor på nogle optagelser krævede en forstærker med mere kraft og overskud end Kong havde.
Ovre hos X-Can/ DacMagic var der masser af juice at hente og det blev for højt at lytte til omkring kl. 11 på volumenknappen. Gabriels stemme var flot, der var masser af bas, men igen var der lidt mindre soundstage, selv om jeg også legede med de 3 lydfiltre, som man kan klikke rundt mellem på Dacmagic. Man hører gladelig numret på begge setup, men X-Can lejren vinder her på rå power.

Jeg var ret overrasket over at X-Can/ DacMagic kombinationen ikke var stærkere over USB, men begge produkter har selvfølgelig også nogle år på bagen. Det virker som Calyx Audio har været ret dygtige til at implementere deres DAC/ digitalforstærkerteknologi i den lille Kong.
X-Can´en har mere kraft end Kong og Dacmagic er en super fleksibelt DAC med masser af tilslutningsmuligheder og tre brugbare lydfilte man kan skifte imellem. Med et par mindre tungtdrevne hovedtelefoner er man bedre stillet med Kong, men den kan sagtens kører Sennheiser HD650 et meget langt stykke hen af vej. Hører man primært klassisk musik ville jeg dog vælge en X-Can eller lignende for at være på den sikre side. Man må dog bare stadig sige, at man får rigtig meget ”bang for the buck” med Calyx Kong.

Så ikke nogen helt klar afgørelse i denne her runde, det kommer an på mange faktorer.

Round 3 : Calyx Kong vs. X-Can – VDH phono : The D-102 III HYBRID – Dacmagic optisk kabel input

Jeg kørte testen videre med at springe over i optisk input på Dacmagic, fordi det åbnede mulighed for at kunne høre musik i 24-bit/96kHz opløsning. Jeg har ikke så meget forskelligt højtopløsligt musik endnu, så jeg vælger Diana Krall ”Santa is coming to town” fra Albummet ”Christmas Songs” til en start. Albummet er super lækkert produceret, så det er svært at gå helt galt i byen med. Både Kong og X-Can klanen gjorde det godt. Det jeg hørte mest af forskel var, at hendes stemme virkede mere naturligt på X-Can og rørforstærkeren give en lidt ekstra smooth sound uden at der mistes detaljer.

Skifter vi over til et gratis download fra HD Tracks i 24-bit /96kHz, Mozart´s ”violin Concerto in major (KV216)”, ville jeg hårdt presset vælge X-Can setuppet. Det er ikke den bedste produktion jeg har hørt, men jeg tror vi er ude i at diskutere om det lyder 5-10% bedre på det ene eller andet udstyr. Det er lige så meget en smagssag.

Jeg prøvede også, at teste Radiohead´s sang ”Codex” fra albummet ”King of Limbs” (Flac 24-bit/96kHz deluxe udgaven). Albummet bærer stadig præg af, at være lavet til Ipod´en synes jeg, med en let beskåret dynamik. Codex var dog stadig et flot nummer med stort rum og produceret på en måde, så man levende forestiller sig Thom Yorke stå i et digitalt univers og synge med forskelligt underliggende næsten uhørligt støj. Hans stemme lyder flot på Kong, men den er ikke helt lige så god til at gengive alt der foregår i baggrunden.

På de tre numre i høj opløsning, som jeg brugte vil jeg sige, at begge setup lå overraskende tæt. Jeg skal dog ikke kunne sige, om man ville kunne komme frem til andre konklusioner, ved at teste på et bredt udvalg af 24-bit/96kHz musik. 1musik

Grand finale
Jeg sluttede hele testen af med at sætte min store Calyx DAC 24/192 til X-Can´en og sammenligne med Kong på samme Radiohead nummer. Her var forskellen at hans stemme var mere ren og klar. På det helt dyre setup er der også mere ro og derved mere styr på lydbilledet, men objektivt berettiger det ikke prisforskellen på mere end 10 gange. Det skal lige med at X-Can´en er flaskehals her, fordi jeg ved at min Calyx DAC 24/192 har mere i godteposen end X-Can kan være med på. Men vi er ovre i diskussionen om forholdet mellem pris og kvalitet, som der altid vil være forbundet med Hifi og head-fi udstyr. Man oplever måske store kvalitetsspring fra billigt til mellempris udstyr, men på det dyre grej henter man måske kun 10- 15 % ekstra.

Konklusion
Konklusionen på hele testen bliver, at Calyx Kong er et overraskende godt bekendtskab, med en åben, frisk og behagelig lyd. På nogle områder slår den langt dyrere udstyr, der ligesom Kong også har nogle år på introduktionsbagen. Jeg synes man får meget for pengene og designet er super lækkert :ugeek: , men det er klart at der er nogle begrænsninger. Har man f.eks. tungtdrevne hovedtelefoner og hører meget klassik musik, ville jeg ikke gå efter Kong. Ligeledes kan den kun tilsluttes gennem USB og begrænser sig til at kunne klare cd kvalitet (16-bit/44kHz). Jeg vil tilgengæld sige, at Calyx Audio har fået overordentlig meget ud af dette DAC/Headamp design. Så er man på udkig efter en mindre samlet løsning til omkring de 1000 kr., synes jeg klart man skal have Kong på sin liste. Optimalt er selvfølgelig, at låne den gennem vores tour-program og teste den i ro og mag derhjemme, så man kan finde ud af om den passer godt til ens musiksmag og hovedtelefoner.
Senest rettet af Larry 20. okt 2011, 09:37, rettet i alt 18 gange.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Claus-DK » 17. okt 2011, 22:55

Det er du da sluppet meget godt fra Lars, dejligt læsestof her en ½sen aftentime..

Rigtigt flotte fotos du har taget ogsĂĄ, bare jeg var sĂĄ dygtig med mit kamera..

Jeg fĂĄr helt lyst til at skrive mig pĂĄ lĂĄneturen..

TAK.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Buyer no 1 » 17. okt 2011, 23:04

Flot og grundigt review, Larry. Tak for det :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 17. okt 2011, 23:42

Mange tak, jeg er også helt udkørt, det var sku rimelig krævende. Jeg må ud og have en godnat whisky som belønning, også selv om det kun er mandag. Det er som sagt min første anmeldelse, så ved ikke helt om jeg har ramt den rette tone eller har gjort teksten alt for tør at læse. Men det har været spændende at lave helt sikkert og jeg har lært en masse til næste gang. Den kommende anmeldelse bliver højest 10 linjer og et sjovt billed ruller1 . Kan kun anbefale andre at kaste sig ud i at lave noget kritisk lytning hjemme i lænestolen og lege med skriveriet. Det er både hårdt arbejde og stor fornøjelse 4musik
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Niels » 18. okt 2011, 16:03

Hey Larry.

Way to go man!

Tak for en rigtig flot og grundig anmeldelse, det mærkes ikke, at det er din første; lad det endelig ikke blive den sidste fra din hånd. Billede

Niels
Niels

 

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Burning777 » 18. okt 2011, 17:34

Endnu en DAC/Amp man bliver helt forelsket i efter at have læst et review! Mange tak for det flotte review og god læsning :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 24. okt 2011, 13:51

Bjørn fra HNPC Hi-Fi Import oplyser mig, at vi som Hoved-fi medlemmer vil kunne få 20 % på Calyx Kong hos KT-Radio- Vesterbrogade 181 i København. Den står listet til 970kr. på deres hjemmeside : http://www.ktradio.dk/product_detail.as ... fkLounge=2
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Claus-DK » 12. nov 2011, 02:16

Så sidder jeg da lige og lytter lidt til Calyx Kong, mens jeg læser nogle visdomsord..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Claus-DK » 12. nov 2011, 03:28

Mit første indtryk er hvor hulen skruer man op, virker det ikke eller hvad ?? Prøver at skrue ned, det kan jeg og også skrue op igen, bare ikke ret langt...
Skruer helt op for PCen, det hjælper da lidt, men jeg har også "lette" bøffer på..

Eller mit første indtryk var nok nærmere at det var da godt nok en lille lækker sag..

Jeg synes at den lyder OK, uden på nogen måde at være synderligt imponeret, jeg synes den lyder lidt tynd og skarp og forstærkeren er lidt for slatten, man mærker hele tiden at den mangler saft og kraft til at komme ud over sletterne og det er lidt synd..
Der kommer ogsĂĄ smĂĄ "Clicks" og "Tics" af og til..

Det skal så siges at det er den lækreste og billigste amp/dac jeg har prøvet, det eneste jeg har prøvet i samme prisklasse var min Zero og den er længe væk..
Det jeg har som tætteste på sådan en fyr er min Ibasso D10 men den koster cirka dobbelt så dyrt og har mange flere features, så det er ikke helt fair i sammenligne de to..

Jeg er for øvrigt ganske enig med de observationer vedrørende V8 og Kong, V8 forrådes af en håbløs DAC, kong forrådes af sin forstærker, lidt trist at Kong ikke har lineudgang så man kunne prøve dem i tandem--


Hvis jeg skal lave en konklusion ville den lyde sĂĄdan:

Som en start ind i den skumle verden af hoved-fi er det et udemærket produkt for det er et fint skridt op fra hvad de fleste er vant til fra et almindeligt lydkort og hvad forventer man af en dac/amp til under en tusse ??
Alene dens lækre design og udførsel er prisen værd..
Det er ikke et produkt for mig, men jeg er nok også lidt mere forkælet end flertallet af befolkningen med sådan nogle sager, det kan godt være at jeg lyder lidt hård ved den, men jeg er som sagt bedre vant og udover de små svagheder/begrænsninger den nu en gang har, er mit helheds indtryk ganske positivt, for den ser nu lækker ud..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf nc8000 » 12. nov 2011, 10:26

Kunne være sjovt at sammenligne den med HiFiMans HM-101 til $39. Konceptet er grundlæggende det samme. Kong ville garanteret vinde på lækkerhed
nc8000

 

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Kena » 11. jan 2012, 12:27

Som helt ny i head-fi universet meldte jeg mig med det samme på låneturen til Calyx Kong og i går lå den så da jeg kom hjem fra arbejde. Baseret på informationer fra dette forum har jeg for nyligt investeret i Sennheiser HD650 og Yulong D100 DAC/forstærker, så det er op mod dette at Calyx Kong bliver bedømt. Lydkilden er en iMac hvor jeg har rippet min CD-samling i Apples Losseless format.

Man bliver med det samme slået over hvor lækker en lille sag Calyx Kong er når man åbner æsken. Kan godt lide Apples grej, og man kan godt sammenligne design og byggekvalitet. De 3 knapper er alt hvad man behøver at bruge og der er heller ingen instruktioner med. En hvid diode lyser når man slutter den til usbporten på computeren og knapperne synes jeg giver den helt rigtige modstand. I forhold til min Yulong D100 er det desuden en fordel at man kan skrue op og ned for lyden på computeren og ikke skal benytte volumenkontrollen på DAC/forstærkeren.

Lyden var jeg spændt på, for havde jeg lavet et "overkill" ved at anskaffe mig Yulong D100 og kunne jeg have "nøjes" med Calyx Kong? Nej, der var en markant forskel, som der nok også burde være når man tænker på pris og den ekstra forstærkning der ligger i Yulong D100. Jeg har kun lyttet til Calyx Kong foreløbigt 1 time i aftes, men der var meget mere rum og bas i Yulong D100.

Derefter gik jeg over til at sammenligne lyden direkte fra min iMac og via Calyx Kong. Mit umiddelbare indtryk var at der ikke var den helt store forskel. Måske skyldtes det at springet op til Yulong D100 var stort og jeg så ikke umiddelbart efter kunne høre forskellen. Måske er lydkortet i min iMac af forholdsvis god kvalitet sammenlignet med andre pc'er. Desuden er jeg "nybegynder" og derfor ikke så trænet i at høre forskellene.

I de kommende dage vil jeg give den en ekstra lyttechance, men min foreløbige vurdering er at Calyx Kong er en lækker lille sag, der betjeningsmæssigt fungerer perfekt, men ikke giver noget væsentligt ekstra i mit lyd-setup.

Tak for muligheden for at udvide sin hoved-fi horisont med denne lĂĄne-tur 1musik
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 19. jan 2012, 21:44

Tak for dine indtryk, det kunne være jeg skulle have fat i en Yulong D100 på et tidspunkt. Jeg var jo noget mere begejstret for den lille Calyx Kong end jer andre, men det skyldes nok at den 4 gange dyre X-Can jeg har, måske ikke er så fantastisk igen. Kena sender du Kong videre til Sorensiim ? Jeg sender lige en reminder.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Sorensiim » 19. jan 2012, 22:21

1) Mange tak for det fine review!
2) Ved du tilfældigvis hvor jeg kan få nallerne i Calyx Coffee? Sådan en lille lækker æske med ESS Sabre dac til skrivebordet er da næsten for fristende...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2012, 13:22

Ja V8 er slemt plaget af den indbyggede DAC, men jeg synes nu selve forstærkeren en god allround performer..
Til prisen er en V8 ikke noget særligt, slet ikke, du kan finde mange 1000-1500 kroners forstærkere der er bedre..

Jeg vil også sige at du kan få ting med samme funktioner og mindst lige så god lyd som Calyx kong, til omkring det halve, men ingen af dem er så lækre i designet som Clayxen, den er altså rigtig lækker i udførslen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 21. jan 2012, 12:13

Ja, det er den gamle historie, det flotte udseende vinder tit over indholdet (Her tænker jeg ikke på forstærkere :grin: ). Calyx Kong er også fra 2009, så der er sket rigtig meget siden i den store DAC verden.
Omkring Calyx Coffee må du (Søren) lige kontakte Bjørn om hvor du kan se og høre den. Hans nye website er http://www.mindtech.dk, der skulle være telefonnummer og email. Tror han har et par stykker "hot Coffee" ude rundt omkring og den koster vist 1500kr.

Calyx and Hul 2.jpg
Calyx and Hul 2.jpg (9.51 MiB) Vist 9820 gange
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Sorensiim » 27. jan 2012, 09:33

Calyx Kong er vel modtaget her og jeg har lige haft det første korte prøvelyt. Jeg vil ikke skrive det store om lyden endnu, da jeg har en HRT Headstreamer undervejs fra Holland og en Fiio E10 er der jo allerede i stalden. Så skal jeg bare låne Helledies D12 eller købe Aquilas D10 og så er der lagt i ovnen til et USB-dac-headamp mini showdown :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 28. jan 2012, 19:05

Super fedt, et godt lille shootout. Er spændt på at høre om du synes FiiO E10 er bedre end Kong, den er jo nyere.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Sorensiim » 28. jan 2012, 22:12

Kong får ikke mange point hos mig kan jeg sige med det samme - en output impedans på ikke mindre end 32ohm gør den 100% ubrugelig med in-ears... Den lyder dog fint med fullsize bøffer, en kollega var ret glad for kombinationen af den og hans Sennheiser HD215. Jeg kan sige mere når mine Panasonic cans ankommer :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Larry » 31. jan 2012, 15:26

Det kan godt være den ikke er optimal til in-ears, men jeg oplevede også at FiiO E11 og SoundMagic E10 ikke var nogen godt match. Lidt mærkeligt, men alt for meget baggrundsstøj på det sæt, så man skal åbenbart kigge sig godt for.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Calyx Kong USB DAC/Headamp. anmeldelse

Indlægaf Sorensiim » 4. feb 2012, 14:34

Hvem skal have Calyx Kong efter mig? Det store shootout mellem kompakte amp/dacs bliver desværre ikke til noget - Ibasso D10, Fiio E10, HRT HeadStreamer og Calyx Kong var ellers samlet, men jeg får simpelthen ikke tid til at lave det. Men jeg vil til enhver tid vælge Fiio E10 over Calyx Kong, ikke kun pga. prisen. Ibasso D10 slår Fiio E10 med mellemstore cans som mine Pana'er og Beyer T50P, men til US Pro 900 er Fiio E10 klart bedre. HRT HeadStreamer jorder dem alle når det kommer til brug med in-ears. Nå, skulle man aldrig have sig en Ibasso D7...?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron