SMSL SD793-II - PSU med flere ampere, bedre/højere lyd?



SMSL SD793-II - PSU med flere ampere, bedre/højere lyd?

Indlægaf Krellef » 23. jul 2018, 13:24

Jeg har lige modtaget en SMSL SD793-II, som gør brug af en ekstern PSU på 9V 1.3A.

Fordi den bruger en ekstern PSU og ikke bare trækker strøm fra en USB-port som min L1387, havde jeg regnet med at den kunne spille (væsentligt) højere end den. Den trækker lige nu mine HE-400.

Jeg læste for et stykke tid siden, at en bestemt DAC/amp (ikke en high end) skulle spille bedre og højere ved brug af en PSU med flere ampere, så nu er jeg nysgerrig efter at høre, om det er noget der gør sig gældende generelt på de ikke så dyre enheder, eller om det er "hit and miss".

Vh

Kristian
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: SMSL SD793-II - PSU med flere ampere, bedre/højere lyd?

Indlægaf Claus-DK » 23. jul 2018, 20:49

GAIN som er det en forstærker forstærker er ikke låst til strøm forbruget.
De fleste forstærkere består af to led, så signalet forstærkes inden det forstærkes endnu mere.
Klasse A forstærkere er en forstærker hvor man så bare hælder strøm i og der er wattforbruget, tættere forbundet med udbyttet, en klasse A forstærker bliver meget varm og det er netop fordi man skal gøre det hele i eet led i stedet for 2 som i de fleste forstærkere har..

Naturligvis bruger man mere strøm når man spiller højere, men det er ikke altid at en større PSU vil give mere lydstyrke, en større PSU vil af og til give en forstærker større reserver, så den har mindre tendens til at tabe pusten når det går hedt for sig, jeg oplevede ikke at mine Xcans spillede højere med deres tubostrømforsyninger..

Du kan se hvor højt du spiller ved 1 watt på SPL værdien..

Så vidt jeg husker giver dobbelt strøm 6dB i Gain, hvilket vil sige dobbelt så højt, husk at dB skalen er en sær fætter der er svær at blive klog på..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SMSL SD793-II - PSU med flere ampere, bedre/højere lyd?

Indlægaf Claus-DK » 23. jul 2018, 20:50

Flere forstærkere har GAIN indstillinger, så de kan kaste mere volume af sig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: SMSL SD793-II - PSU med flere ampere, bedre/højere lyd?

Indlægaf Krellef » 23. jul 2018, 20:57

Tak for et par gode og uddybende svar thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron