Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?



Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Jimmbo » 20. dec 2018, 15:41

Jeg har en Audioquest Dragonfly 1.2, og jeg kunne godt tænke mig at høre folk mening om den. Personlig synes jeg ikke jeg oplever nogen forbedring i lyden, i forhold til om jeg benytter mit onboard lydkort. Så er det mine øre om bare er dårlige, eller er Dragonfly 1.2 ikke nogen væsentlig opgradering?
Jeg synes lidt jeg savner "wow-effekten". Jeg savner lidt, at jeg sådan føler at lyden føles "bedre". Det synes jeg ikke rigtig jeg oplever.

Lige pt. benytter jeg min Dragonfly sammen med mine JBL LSR 305 højtalere, mens min Msur høretelefoner sidder direkte i lydkortet på min PC.

Så vil jeg opleve noget bedre, hvis jeg købe en bedre DAC? Eller er den store synder i virkeligheden, at jeg har en for dårlig lydkilde når jeg benytter Spotify?
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 20. dec 2018, 16:37

Kører du med den dårligste kvalitet i Spotify er det nok det træ du skal starte med at gø op af.
Kører det i høj kvalitet burde der være forskel på din Dragonfly og din PC.

Du skal have dine Msur i din dragonfly og sammenligne, hvis det er foregået på kryds af højtalere og hovedtelefoner er der alt for mange variabler til at kunne pege på din dragonfly.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Jimmbo » 20. dec 2018, 16:59

Claus-DK skrev:Kører du med den dårligste kvalitet i Spotify er det nok det træ du skal starte med at gø op af.
Kører det i høj kvalitet burde der være forskel på din Dragonfly og din PC.

Du skal have dine Msur i din dragonfly og sammenligne, hvis det er foregået på kryds af højtalere og hovedtelefoner er der alt for mange variabler til at kunne pege på din dragonfly.

Jeg kører i højeste kvalitet. 320 mener jeg det er.

Jeg har prøvet at skifte mellem DAC og Onboard med mine Msur, og da jeg ikke rigtig kunne høre forskel røg Msur'en i lydkortet.
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. dec 2018, 11:57

Personligt ville jeg nok kigge på en ny bøf, hvis det er opgraderet lydkvalitet du søger.
Jeg ved godt at jeg måske rammer et ømt punkt med det her, men jeg har igennem det seneste år prøvet kræfter med blindtestning, netop fordi jeg gerne ville eliminere alt andet end lyden i dacen.
Jeg har to kamser som henholdsvis arbejder med musikproduktion og filmlyd, der har hjulpet mig med at sætte testgrejet op i min lejlighed, volumematchet og så videre, da jeg ikke har en kæft forstand på sådan noget...og jeg må ærligt talt erkende, at jeg ikke kan høre nogen som helst forskel på min Aune X1, Hugo 2, Benchmark 2, Yggdrassil og en del andre.
Mine venner har grint en del af mig, da de godt ved hvad der foregår i en dac. Som de sagde til mig: dac chips har været transparante siden midt-90erne, hvilket vil sige at de allerede spiller frekvenser udenfor menneskeørets evner. Det eneste som rigtig kan gå ind og pille ved lyden er implementationen i boksen - undlade at skærme den fra støj.

Jeg vil på ingen måde sige, at du ikke vil kunne høre forskel, men hvis du kan i en blindtest, så er der nok en del videnskabsmænd, som vil være yderst interesserede i at undersøge dit lytteorgan musik13
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 12:14

Render du ikke ind i det argument at din hørelse bare er ringere end andres ?? rulle6 rulle6
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 12:58

Forskellen pĂĄ de DACchips der er, er hvordan de hĂĄndterer det der ligger imellem informationerne.
Et digitalt lydbillede vil altid bestĂĄ af en hulens masse punkter, der er kun de punkter, der er ikke noget imellem, i den virkelige verden er der ingen punkter.

Den forskel på et nåleprint til et foto er hvad DACchippen gør, den regner ud hvad de er imellem punkterne og laver den kurve man gætter på er den rigtige.

SĂĄ at en DACchips er transparent er korrekt nok og den kan gengive alle de frekvenser vi kalder lyd, men den er kun transparent punktvis, for sĂĄdan er musikken opbygget der er kun punkter i vores filer.

Det er ligesom digital billeder det dårligste mobil kamera i dag er bedre end et high end digital kamera fra 1999, fordi der er flere pixels idag, langt mindre gærværk, sådan er det også med musikken, i takt med at bitraten stiger får vi flere punkter og mindre behov for at gætte..

SĂĄ der er mindre forskel pĂĄ DACs i dag end der var for ĂĄr tilbage, alene den stigning der er i regnekraft vil give en bedre udregnet kurve.

Det er en uendelig konflikt og der er blevet skrevet og sagt meget vĂĄs pĂĄ omrĂĄdet fra begge sider, jeg ved ikke hvem der har ret.
I samme sekund der er en der nævner at måle, vil modstanderen bare sige at den der laver forsøget og opstillingen af det, har stor indflydelse på resultatet..
Ville dit forsøg have haft et andet resultat hvis jeg havde sat det op ? Eller paven ?

Man kan hurtigt stille spørgsmålene i en undersøgelse så den styrer mod et bestemt resultat, det kan man se hver dag på f.eks. BT, deres afstemninger er klart rigget til at give det resultat BT ønsker.

Et eksperiment er et forsøg på at bekræfte en formodning man har.

En ting ved jeg og det er at hvis man putter en ½dårlig DAC i en flot kasse, lyder den bedre, jeg forstår ikke hvorfor, men sådan er verden. 7musik 7musik 7musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 13:34

Udover det er jeg rørende enig med Fetterlein, vil du have ændret din lyd væsentligt er det ikke DAC/Amps du bør se på, et par ny bøffer er en bedre løsning der..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. dec 2018, 15:54

Jo Claus det er som oftest én af de første kommentarer eller at min kæde ikke er god nok til at afsløre opgraderingen...men jeg kan godt have en mistanke om at en sølvledning ikke umiddelbart vil give mig hørelse som en kaskelothval. De fleste opgraderinger i disse meget dyre dacs er oppe og nede i frekvenser, som hvis vi kunne opfatte dem også ville gøre vores hverdag til et levende helvede: altid kunne høre lysstofrør, husalarmens summen, hundefløjter og hvide varers ubønhørlige lyde.

Nu har jeg også prøvet disse tests med audiofile ledninger, hd800, elektrostatiske studie monitors og deslige, vel at mærke med en lille håndfuld mennesker, hvoraf 4 af dem var under 25, og de kom også frem til samme konklusion (det har dog kun med Hugo 2 og Yggdrassil).
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 16:46

Uanset hvordan du vender og drejer det her, er en DACchip´s opgave at gætte og med større regnekraft vil man kunne gætte bedre.
Om det bedre gætteri er noget du og jeg kan høre eller om det er pengene værd eller om det hele er røg og spejle, kan man så diskuterer til køerne kommer hjem, uden at blive klogere.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 21. dec 2018, 16:59

Lige præcis. Man kan så spørge sig selv om hvordan en dac via konverteringen af 0er og 1ere kan stykke musikken anderledes sammen end korrekt rulle6

Alt det her er som sagt udelukkende gjort for at tilfredsstille min egen nysgerrighed. Jeg tænkte bare at det måske kunne give lidt ro i sjælen til trådstarter...for jeg har skam selv opholdt mig hvor han er for ikke så lang tid siden, hvilket var derfor jeg prøvede at tage synet ud af ligningen og kun fokusere på lyden.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf CHIbsen » 21. dec 2018, 17:21

Signalet skal vel også igennem andet end DAC chippen :-) det går ofte igennem mindst en kondensator som kan sætte sit aftryk på lyden. Og så er der strømforsyningen som også har indflydelse på lyden i en DAC.
Jeg bilder i hvert mig selv ind, at det er det, der er omkring DAC chippen, jeg betaler mere for hvis jeg gĂĄr op i prisklassen.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 17:36

Sweppesfetterlein skrev:Lige præcis. Man kan så spørge sig selv om hvordan en dac via konverteringen af 0er og 1ere kan stykke musikken anderledes sammen end korrekt rulle6


Det kan den jo fordi den gætter sig til det der er imellem dine 1 og 0, sandsynligheden for at den gætter korrekt er den der øges med en bedre chip. selv 9musik nå nej det var rulle6 ruller1 ruller1

Men i sidste ende er det der er rundt om chippen der høres den "store" forskel på, for selv de dårligste chip gætter ret godt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Euklid » 21. dec 2018, 17:39

Den med at DAC'en "gætter" vil jeg godt have lov at aflive.

DAC'en beregner signalet ud fra de punkter den fodres med og det er rent matematisk indrettet, sĂĄ der kun er et signal, den kan regne sig frem til, nemlig det rigtige!
Det er altsĂĄ ikke sĂĄdan at DAC'en selv "udfylder" det der er mellem punkterne.

Lad mig give et eksempel, som jeg tror alle vil være enige i:
En ret linje fastlægges fuldstændigt af to punkter. Altså hvis jeg kender de to punkter kender jeg også alle detaljer om linjen, som jeg måtte ønske. Jeg kan fx tegne linjen eller beregne alle mulige andre punkter på linjen. Fremfor alt kan jeg ikke komme til at tegne en forkert linje. Jeg behøver altså kun at få oplyst to punkter for at vide alt hvad der er at vide om en linje, selvom linjen indeholder uendeligt mange punkter!

Matematisk er det det samme for lydsignaler. Lydsignalet er en sum af svingninger og hvis der ikke er svingninger med større frekvens end to gange sample-frekvensen (tror jeg det er) er signalet entydigt bestemt. Når DAC'en modtager punkterne er der altså kun et signal, den kan regne sig frem til.

Alt hvad jeg forholder mig til her er den matematik, der ligger bag teknologien og der sker selvfølgelig en masse i elektronikken, som intet har med teoretisk matematik at gøre og som potentielt kan påvirke lydkvaliteten.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 17:44

ja men musik er ikke lige streger mellem punkter, sĂĄdan virker en violin ikke..
Det er jo ikke et rent gætværk og den streg der bliver beregnet vil være meget tæt på det korrekte, men det er stadig et gæt.

Hvis den musik vi kan optage via vores punkter er savtakket, vil vi hvis vi kun har ½delen af de nødvendige punkter se den sav som en lige linje, vi mangler de punkter der er i bunden..

Hvis vi forudsætter at musik og toner er i lige linjer, så gætter vi ikke mere..det er jeg helt med på.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Euklid » 21. dec 2018, 17:48

Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Euklid » 21. dec 2018, 17:50

Claus-DK skrev:ja men musik er ikke lige streger mellem punkter, sĂĄdan virker en violin ikke..
Det er jo ikke et rent gætværk og den streg der bliver beregnet vil være meget tæt på det korrekte, men det er stadig et gæt.

Hvis den musik vi kan optage via vores punkter er savtakket, vil vi hvis vi kun har ½delen af de nødvendige punkter se den sav som en lige linje, vi mangler de punkter der er i bunden..

Hvis vi forudsætter at musik og toner er i lige linjer, så gætter vi ikke mere..det er jeg helt med på.


Nej, det er IKKE et gæt. Der findes kun et analogt signal, der passer med det digitale. Sådan er det bare, det siger matematikken!
Om DAC'en sĂĄ er i stand til at producere det rigtige analoge signal er en anden sag, men det analoge signal er entydigt bestemt ud fra det digitale.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Euklid » 21. dec 2018, 17:53

Det med den rette linje var en analogi.
På samme måde som to punkter fastlægger en ret linje entydigt, så fastlægger den digitale information lydsignalet entydigt. Der er ingen øvrig sammenhæng mellem de to ting
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 19:03

Matematikken er korrekt, naturligvis.

Men der må jo have været et formål med at udvikle de chips op gennem årene, ellers var det ikke sket, så om det er en større stabilitet der gør at chips i dag er bedre end for 30 år siden, eller fordi den bare regner mange flere gange på det samme og har en bedre "backup" til at erstatte fejl, der kan være mange årsager.

Jeg siger ikke der er forskel, jeg har bare et vindue ĂĄbent for at ting ikke altid passer ind i de rammer de burde passe ind i.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Jimmbo » 21. dec 2018, 19:14

Sweppesfetterlein skrev:Personligt ville jeg nok kigge på en ny bøf, hvis det er opgraderet lydkvalitet du søger.
Jeg ved godt at jeg måske rammer et ømt punkt med det her, men jeg har igennem det seneste år prøvet kræfter med blindtestning, netop fordi jeg gerne ville eliminere alt andet end lyden i dacen.
Jeg har to kamser som henholdsvis arbejder med musikproduktion og filmlyd, der har hjulpet mig med at sætte testgrejet op i min lejlighed, volumematchet og så videre, da jeg ikke har en kæft forstand på sådan noget...og jeg må ærligt talt erkende, at jeg ikke kan høre nogen som helst forskel på min Aune X1, Hugo 2, Benchmark 2, Yggdrassil og en del andre.
Mine venner har grint en del af mig, da de godt ved hvad der foregår i en dac. Som de sagde til mig: dac chips har været transparante siden midt-90erne, hvilket vil sige at de allerede spiller frekvenser udenfor menneskeørets evner. Det eneste som rigtig kan gå ind og pille ved lyden er implementationen i boksen - undlade at skærme den fra støj.

Jeg vil på ingen måde sige, at du ikke vil kunne høre forskel, men hvis du kan i en blindtest, så er der nok en del videnskabsmænd, som vil være yderst interesserede i at undersøge dit lytteorgan musik13

Jeg har også overvejet skifte mine bøffer ud til Sennheiser HD 650. Kun fordi jeg har hørt de skulle være bedste bang for the bug. Men den lyd jeg sådan jager, er den runde lyd. Den hvor man føler lyden sådan "omfavner" en.
Jimmbo

Brugeravatar
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: 15. apr 2014, 18:05
Geografisk sted: Risskov - Aarhus

Re: Hvor god er Audioquest Dragonfly 1.2 egentlig?

Indlægaf Claus-DK » 21. dec 2018, 19:25

I får simpelthen ikke lov til at tage min magi fra mig, der skal være magi i verden, dejlig magi der laver god lyd bedre.. ruller1 ruller1 rulle2 rulle2 1musik 1musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster