Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1



Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 13. feb 2019, 18:04

Hej Hoved-fi,

jeg leder efter en forstærker (evt. med dac) til mine beyer t1. Har kigget på lidt forskelligt f.eks. Emotivas a100 (den har masser af power) og så Aune X1 (er i tvivl om den kan give dem nok power da kanderne er 600 ohm)

Bonus ville være sub-out eller endnu vigtigere pre-out, så jeg også kan sende signalet videre til mine aktive højtalere (Adam t5v).

Hvad tænker I og er der evt. andre maskiner, der er værd at overveje? :-)
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2019, 18:06

Hvis du får dem balanceret ville en S6 fra Aune være lige til højrebenet, jeg er er ikke sikker på at x1s har nok muskler, den er dog tunet til HD650 som er på 300 Ohm..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. feb 2019, 18:10

Claus har fat i den lange ende thumbs
Selvom det selvfølgelig indebærer, at du køber et balanceret kabel til din Beyer.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 13. feb 2019, 21:07

Men det ville da blive et større projekt at lave dem balanceret. Det er t1 version 1, så de er hardwired. Kan Emotivaen ikke gøre jobbet eller hvorfor tænker I den ikke er interessant?
Tak for jeres input!
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2019, 21:33

Det kan den sikkert også, jeg kender den ikke, så hvis valget falder der, ville det da være fedt med lidt indtryk af den.
Jeg reagerede mere pĂĄ dac delen og sĂĄ at du havde kigget pĂĄ en Aune.
Eufonika fĂĄr gode ord med pĂĄ vejen ogsĂĄ.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf kvik » 13. feb 2019, 22:52

Hvad er budgettet? Hvor vigtigt er det med indb.DAC? Mener du både sub-out og pre-out? Har footprint nogen betydning, mao bør den være mindst mulig? (formodentlig ikke, siden emotivaen er 20x40, men ville lige spørge).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Peter Jensen » 14. feb 2019, 01:25

Evt Beyers A20?

Men hvis den Aune S6 lyder interesant så bør det være overkommeligt at på klippet Jack stikket og sat et balanceret på. (Eller få nogen til at gøre det)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 16. feb 2019, 22:50

Budgettet er omkring de 2000 kr. Pre-out er vigtigt, da signalet skal føres videre til mine studio monitors. Grunden til at jeg søger en forstærker er at min O2 forstærkerdel er gået i stykker og nu virker dac-delen kun.
Footprint skal helst ikke være for stort - der er den nye JDS Labs Atom interessant. Indbygget dac er ikke så vigtigt - har en der stadig virker og hvis den skal opdateres er det nemmere at gøre i fremtiden, hvis det er adskilt.
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf kvik » 16. feb 2019, 23:24

Monolith Liquid Spark er en anden mulighed. Eller måske Zigis Rock'n Glass. Sidstnævnte havde i hvert fald kræfter nok til AKG K240 DF (600 ohm/88 dB). Begge har pre out.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 17. feb 2019, 20:26

Monolith Liquid Spark ser interessant ud! Bestiller man direkte pĂĄ deres amerikanske side eller findes der en forhandler i Europa?
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 17. feb 2019, 20:28

Det koster 70 usd i fragt alene (udover moms og Postnord afgift) ... Av av.
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf kvik » 17. feb 2019, 21:45

Fragtomk på 70% af varepris er selvfølgelig lidt voldsomt (havde ikke tjekket), men Monoprices varepriser er ganske lave relativt set, så totalprisen er ikke uspiselig. Jeg kiggede forleden også på Aliexpress, og fandt ingen med pre out og godt med kræfter indenfor budgettet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 23. feb 2019, 13:26

Jeg endte med at købe en SMSL SAP 12 jeg fandt på Aliexpress, som kunne blive sendt direkte fra Tyskland. Her for et par timer siden dumpede pakken så ind og den er koblet til. Mit umiddelbare indtryk er måske farvet af at min gamle forstærker nåede og blive defekt, så den basdistortede, men overordnet lyder det rigtig, rigtig godt fra den nye SAP 12! Flere detaljer og mere bund, som jeg egentlig savnede, men troede blot var Beyer T1's signatur.

Jeg endte med at smide 111 usd inkl fragt, hvilket jeg synes er en fair pris for hvad jeg har fået. Tak for hjælpen allesammen! :)

Til dem der skulle være interesserede, er der her et link https://www.aliexpress.com/item/SMSL-SA ... st=ae803_3 (husk at man kan få 9 usd i rabat ved seller coupons).
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 23. feb 2019, 13:35

Nu er min salgsannonce på T1'eren fjernet, for de synger da godt nok nu! Dejligt at man med en forholdsvis lille investering kan få ny glæde af sit gear.
Normalt falder jeg i med at lytte til mp3 på tidal, da det er nemt og billigt, men nu prøver jeg lige og hente nogle sange i flac for at teste det igen - det kan jo være at forstærkeren, er hvad der skal til for at hele kæden er "god nok" til at afsløre forskellen mellem mp3 og flac.
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Sweppesfetterlein » 23. feb 2019, 14:43

Tillykke med den lille ny!
Det er egentlig utrolig hvor lidt juice der skal til at drive bøffer nogengange, for det er ikke umiddelbart særlig mange muller din nye forstærker har...men til gengæld udviser den ekstrem lav forvrængning. Jeg er selv blevet meget overrasket her på sidste over at høre decideret svage forstærkere (på papiret) lyde ganske pragtfuldt...så længe jeg bare skruede højt nok op.
Hvor er du på volumenpotten hvis man må spørge?
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 23. feb 2019, 21:18

Den skulle vist have omkring 29 mw ved 600 ohm. Og T1'erne har en høj følsomhed, så det kan måske forklare noget af det.
Volumepotten står mellem 10 og halv 11 og så skruer jeg lidt op og ned digitalt på pc'en afhængig af nummeret.
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf SørenS » 23. feb 2019, 21:36

Med sange i flac format fra Foobar er dynamikken bedre og jeg får lyst til at spille højere - og man bliver generelt bare revet mere med af musikken! En skam at Foobar har et træls interface og at jeg ikke ejer mit musik i flac.
SĂĄ er der muligheden for Tidal i lossless, men sĂĄ koster det 200 kr. i mĂĄneden (hvilket er lidt pebret som jyde).
Hvad bruger I til afspilning og streamer I?
SørenS

 
Indlæg: 56
Tilmeldt: 9. nov 2014, 15:40

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf CHIbsen » 23. feb 2019, 22:41

Du kan da prøve Audirvana. Den er også fin med et interface der er noget anderledes end foobar. Men kræver vist at du bruger mac eller win10 (jeg kan faktisk godt lide foobar interface).
Må indrømme at det skurre lidt i mine ører at du kombinere T1 med at skrue op og ned digitalt. jeg vil vælge vol på smsl'en. Men hvis det virker for dig, så virker det jo.
Det er ellers en fin lille forstærker du har fundet.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf Claus-DK » 23. feb 2019, 23:06

Jeg bruger en afspiller Shanlin M0 og hvis det skal være fint via USB til en DAC.
De fleste filer er enten ALAC eller FLAC, nogle i MP3 256 og 312.

Brugte i mange ĂĄr Itunes, men synes det er blevet ringere og ringere i interfacet, foobar har jeg aldrig kunnet med..
Så på min PC hvis jeg en sjælden gang skal bruge den bruger jeg bare windows mediaplayer til en ekstern DAC, dog har min PC ikke en særlig stor SSD så vil ikke fylde musik på den og en ekstern HD gider jeg ikke, da den står på sofabordet.

Streaming har jeg ikke meget fidus til, bruger det i bilen af og til, men det jeg har via Telmore lyder af og til underligt, har en mærkelig metallisk "rumlyd" når man sætter det til bedre udstyr..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Søger forstærker (evt. med dac) til Beyer t1

Indlægaf kvik » 23. feb 2019, 23:26

getting older.jpg
getting older.jpg (66.21 KiB) Vist 8211 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster