Chromecast Audio som dac



Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2020, 19:56

Jeg hører til tider musik over mit gamle BeoMaster 6500 anlæg med mine B&W højtalere, ved hjælp af en Chromecast Audio, bedre kendt som en halv-dyr airhockey puck...



Nogen af jer der har erfaring med den og kvaliteten af lyden fra dens DAC?

Umiddelbart lyder den ganske fint og jeg må indrømme at jeg ikke kan høre forskel på lyden om jeg bruger min computer med med min Yulong D100 dac og Tidal hi-fi, eller ditto med Chromecast Audio... Billede

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2020, 20:02

Jeg har kun brugt den som kilde til optisk ud til en DAC, det virker fint..
Er du glad og tilfreds med det den yder skal du ikke spekulere mere over det.. thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2020, 20:08

Claus-DK skrev:Jeg har kun brugt den som kilde til optisk ud til en DAC, det virker fint..
Er du glad og tilfreds med det den yder skal du ikke spekulere mere over det.. thumbs thumbs
Ja, det er da såmænd rigtig nok og spørgsmålet går heller ikke på om jeg bør købe noget andet, for det har jeg såmænd ikke tænkt mig. Lyden er som sagt helt fin til mit brug.

Spørgsmålet er hvor den ligger ydelsesmæssigt i forhold til resten af DAC verdenen.

Til info, så kører den lige nu direkte i mit B&O med et minijack til phono stik.


Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 20:32

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2020, 20:32

Den er ikke nær så god som det jeg sælger ruller1 ruller1 ruller1 rulle4 rulle4
Det hĂĄber jeg da i det mindste ikke... 2musik

Det der med DACs er tit en jungle, nogle viser jo nyquist theoreum og ud fra det er der ikke forskel på DACs overhovedet, for de kan alle som en gengive det de skal og gøre det fejlfrit, det har de kunnet siden slut 70erne..

At man så efter over 40 år stadig udvikler nye chips med nye algoritmer og siger der er en udvikling kan man så tænke over og undre sig.

Det har altid været sådan med lyd at det er højtalerne der betyder mest for hvordan det lyder og det er der man skal bruge sine penge..
Man siger også lort in lort ud, med andre ord vil en flaskehals i starten af din kæde bider dig i haserne hele vejen gennem systemet.

Hvad typer filer smider du ind i den ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 20:35

^Tidal hi-fi
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2020, 20:41

det skulle jo være lossless, så det burde jo være fint.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Peter Jensen » 9. jan 2020, 21:38

Er der egentligt komprimering i spil med sådan en fætter? Ved trådløs overførsel fra telefon til CC - det er vel bluetooth?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2020, 21:54

Claus-DK skrev:Jeg har kun brugt den som kilde til optisk ud til en DAC, det virker fint..


Hmm,

Ville jeg med en relativt lille investering i et toslink kabel kunne køre musikken over min chromecast igennem min Yulong D100 dac og derfra med et par phono kabler tilbage i min forstærker?

AltsĂĄ sĂĄdan her:

Tidal Hi-fi -> WiFi -> Chromecast Audio -> toslink kabel -> Yulong D100 dac -> XLR/phono kabel -> BeoMaster 6500 forstærker?

Som jeg forstår det ville jeg på ovenstående måde kunne bevare den gode Tidal kvalitet, bruge min Yulong som dedikeret dac til min BeoMaster forstærker, samt stadig bruge Yulong'en som hovedtelefonforstærker.

Lige nu, har jeg en bærbar stående til at afspille musik via Yulong'en, da jeg ellers ikke kan opnå MQA kvaliteten jeg betaler for.
På den anden måde, hvor chromecast og Yulong er forbundet med toslink kabel, burde jeg kunne styre alt lyd med min telefon og helt frakoble min bærbare fra systemet.

Jeg burde endda kunne få 24/192 via toslink i modsætning til de 24/96 jeg er begrænset til nu, da min bærbare kun kan spytte 24/96 ud via USB.


En længere pløre...

Nogen der kan be-, eller afkræfte om min ide vil virke?



Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 9. jan 2020, 21:56

Peter Jensen skrev:Er der egentligt komprimering i spil med sådan en fætter? Ved trådløs overførsel fra telefon til CC - det er vel bluetooth?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Niks, telefonen hjælper bare Chromecast'en med at oprette forbindelse til nettet, og så gør den resten af det tunge arbejde selv. Telefonen virker bare som en fjernbetjening, så at sige.

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 22:39

Ja, det burde fungere.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf kvik » 9. jan 2020, 22:49

PS: Chromecast har sandsynligvis 24/96 som maks via optisk, fortæller en hurtig omgang googling mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2020, 22:49

Peter Jensen: Nej, fordi hvis du afspiller Tidal eller Spotify Connect, overtager den streamingen, og så "fjernstyre" du egentlig bare CC'en. Så der er ingen af de trådløse BT codecs.

Coach-Z: Ja, det virker fint. Har bĂĄde gjort det pĂĄ min Aune X1, og min X1s, samt min S6 Pro. Har faktisk brugt toslink forbindelsen pĂĄ min CC, til samtlige ting jeg enten har, eller har haft, som havde optisk ind.
Btw. Yulong D100. Nice. Den har jeg ogsĂĄ haft.
24/192 er dog irrelevant da Tidal Hifi er 24/96.

Edit: Kan se Coach-Z og Kvik er hurtigere til tasterne end mig.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2020, 23:08

Jeg har brugt den i mit transportable setup, eller næsten transportable det var lidt for omstændigt..
Først et wifi netværk med telefonen og så smide CC på det, linke til den fra telefonen og så hente strøm fra et batteri til CC og Optisk ind min MYST, det var noget værre bøvl at have med, men det virkede..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 10. jan 2020, 00:04

Mortenhoe skrev:Peter Jensen: Nej, fordi hvis du afspiller Tidal eller Spotify Connect, overtager den streamingen, og så "fjernstyre" du egentlig bare CC'en. Så der er ingen af de trådløse BT codecs.

Coach-Z: Ja, det virker fint. Har bĂĄde gjort det pĂĄ min Aune X1, og min X1s, samt min S6 Pro. Har faktisk brugt toslink forbindelsen pĂĄ min CC, til samtlige ting jeg enten har, eller har haft, som havde optisk ind.
Btw. Yulong D100. Nice. Den har jeg ogsĂĄ haft.
24/192 er dog irrelevant da Tidal Hifi er 24/96.

Edit: Kan se Coach-Z og Kvik er hurtigere til tasterne end mig.


Ja, jeg har været rigtig glad for min Yulong... Købte den brugt af Lanzky her på siden, der havde købt den af Søren Siim vist nok, men det er snart seks år siden ...

Hmm,

Nu har jeg bestilt et miniplug -> toslink kabel; sĂĄ mĂĄ vi se ad.

Billede

Egentlig er det der irriterer mig mest ved mit nuværende setup, det faktum at jeg sidder dårligt med min bærbare i stolen, når der af og til skal skiftes sang, samt det faktum at der stritter ledninger frem, fra og til bærbar. Det ser meget utjekket ud og ikke særlig konevenligt

Hvis det hele kan styres trådløst fra telefonen og jeg ikke mister kvalitet, så er det dæleme guld.

Vi får se, sådan et toslink kabel koster ikke alverden og gode velafskærmede phonokabler har jeg allerede.

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Euklid » 10. jan 2020, 20:44

Jeg har en Chromecast til dac'en og sender fra telefon eller DAP, det fungerer rigtigt fint og er nok et af de bedste setup valg jeg har gjort. Super nemt og trådløst uden at man skal gå på kompromis med kvalitet.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 10. jan 2020, 22:13

Så fik jeg det op og køre...

Billede

Hentede et toslink kabel i Bilka og fandt phonokabler frem.

Har lavet et lille hul bag i reolen for at trække ledningerne igennem til Yulong'en.

Billede

Nu ligger min Chromecast Audio lige ved siden af DAC'en og efterfølgende har jeg så trukket et langt phono kabel fra dac til forstærker i kabelbakker sat op langs fodpanelet.

Billede

Konen har endnu ikke opdaget jeg har været igang med at bore huller bag i reolen samt sat kabelbakker op.

Det fungerer, men nu er min begrænsning gudhjælpemig Tidal.

Billede

Den vil ikke sende mere end Tidal HiFi i 16/44.1over wifi... Her gik jeg og håbede på at jeg kunne høre 24/96 MQA musik med det her setup, men det kan ikke lade sig gøre. Det er såmænd også fair nok, tror det ville hakke og hoppe som en i fanden hvis mit wifi skulle trække så meget.

Det vigtigste er dog løst, trådløs musik i lossless kvalitet direkte til min forstærker...

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Mortenhoe » 11. jan 2020, 13:05

https://forums.stevehoffman.tv/threads/ ... t-20098789
When you cast to a Chromecast you're not playing to the Chromecast from your device, you're instructing the Chromecast to play the stream directly, independent of the application you're controlling it from (unless you're mirroring).
As the Chromecast is not running Tidal's software only the AAC and 16/44 FLAC sources are available to Chromecast devices.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Mortenhoe » 11. jan 2020, 13:12

Efter lidt research kan jeg fortælle at Tidal software decoder MQA til 24/96 via deres afspilningssoftware. Dvs. PC/Mac/Android/iOS, men ikke Chromecast, da den ikke benytter Tidals software :-(
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Chromecast Audio som dac

Indlægaf Coach-Z » 11. jan 2020, 14:23

Mortenhoe skrev:https://forums.stevehoffman.tv/threads/chromecast-audio-tidal.791689/#post-20098789
When you cast to a Chromecast you're not playing to the Chromecast from your device, you're instructing the Chromecast to play the stream directly, independent of the application you're controlling it from (unless you're mirroring).
As the Chromecast is not running Tidal's software only the AAC and 16/44 FLAC sources are available to Chromecast devices.
Det giver jo rigtig god mening... Tidal softwaren er installeret på henholdsvis min telefon og min computer, men ikke på Chromecast'en og eftersom at Chromecast'en overtager det hårde arbejde som nævnt tidligere er man begrænset til hvad den kan levere.

Så spørgsmålet er nu, findes der en anden dims der har:
Tidal installeret, kan spytte MQA ud, har optisk udgang, og som kan kontrolleres trådløst, ala en Chromecast.

EDIT: Efter lidt googling, ja det gør der, men så snakker vi en dedikeret streamer, ala Bluesound Node2I, til flere tusinde kroner...

Billede

Jeg tror 16/44,1 flac er fint nok til mig, insisterer jeg på MQA kvalitet, må jeg sætte min bærbare til for at få 24/96.
Senest rettet af Coach-Z 11. jan 2020, 15:10, rettet i alt 2 gange.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 20 gæster