Er min DAC/Amp god nok?



Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf devilduck » 6. aug 2020, 12:42

Hej

Jeg ved ikke hvordan jeg har kunnet overse at der findes et dansk forum.....

Jeg gĂĄr og overvejer om jeg kunne fĂĄ mere ud af mine hovedtelefoner, DT990, HE4XX, HD58x, SHP9500, ved at investere i en DAC/Amp.

Lige for tiden bruger jeg en Onkyo TX-SR507 Surround Receiver som er forbundet med optisk til min computer.

Men jeg har ikke noget at sammenligne med, og ved ikke om det jeg har er godt eller middel...

Kan i fortælle mig hvad der ville være opgradering, som minimum? Nogle eksempler på en DAC/Amp der ligger lige under og en der er lige over, så ville jeg undersøge dem og måske lære lidt om hvad der godt og dårligt....

Jeg er ikke ude i at give ret mange penge, omring 500,- til 1000,-

Mine ører kan bedst lide mine hovedtelefoner i følgende rækkefølge, hvis det giver en indikation om hvilke dacs jeg ville kunne lide

1. DT990, til det meste musik og nĂĄr jeg gamer. Er rigtig glad for bassen og klarheden og luften i lyden. Var lidt skarpe i starten men bruger Oratory1999's EQ med dem og der er de fine.
2. HD58x de lyder bare godt, ikke sĂĄ sjove som DT990 men alt lyder godt og de er nemme at lytte til, bluiver aldrig anstrengende.
3. HE4XX til musik som motorhead og Jesus And Marychain og den slags
4. SHP9500 de ligger tæt på sennheiserne men ikke helt, de klart de mest komfortable, men lidt for meget diskant tror jeg , for lyse og ikke nok bund

Link til specs:

https://www.cnet.com/products/onkyo-tx-sr507/

https://www.intl.onkyo.com/downloads/ma ... nual_e.pdf
devilduck

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. aug 2020, 12:22

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf devilduck » 6. aug 2020, 13:02

Hov, glemte at skrive at min eneste begrundelse for at det skal være en Amp med DAC er at jeg formoder der kommer støj hvis jeg trækker lyd fra min computer via Line Out? Så vil hellere have en samlet løsning. Men hvis jeg tager fejl så er der jo enten penge at spare eller ekstra penge til mere Amp
devilduck

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. aug 2020, 12:22

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf toppe » 6. aug 2020, 14:34

rulle5

Jeg ville kigge efter noget brugt - så kan du altid sælge det videre uden de store tab, og gøre dig nogle erfaringer.

På dba er der bla en Aune X1 til salg. Den har en rigtig fin dac (i hvert fald er den optiske indgang fin, jeg kender ikke usb indgangen) imho med en so-so forstærkerdel. Den vil være et godt skridt på vejen, men du får muligvis lyst til at investere i en forstærker efter noget tid...

Der er ogsĂĄ en Objective2 ODAC til salg. Jeg kender den ikke, men mindes at den har fĂĄet gode ord med pĂĄ vejen.

Alternativt kunne du vel bruge din Onkyo som dac og nøjes med at købe en hovedtelefonsforstærker? Der er en del til salg, ingen jeg kender, men personligt ville jeg være interesseret i at lytte til den Rega Ear II, der er på dba.

Jeg har ikke rigtig erfaring med dine hovedtelefoner, og kun du selv kan sige, hvad der passer til dem og dine ører... :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf Claus-DK » 6. aug 2020, 15:49

Dit budget gør at du bør bruge brugtmarkedet.
Kan du gå optisk ind i din Onkyo fra din PC er du jo allerede ude af støjproblemet med PCen.
Så din ny indkøbte DAC/Amp skal jo være en bedre DAC end den i din onkyo og forstærkeren bør også være et hak bedre og der tror jeg at du vil have svært ved at finde noget nyt der kan løse opgaven

Og velkommen til dejligt du langt om længe fandt os.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf devilduck » 6. aug 2020, 18:30

@Claus

Ja lige præcis - det var det mit spørgsmål gik på, hvor god eller dårlig er min nuværende løsning. Giver det mening at smide penge efter noget nyt?

Hvordan vurderer jeg min forstærker og DAC i min Onkyo?
devilduck

 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. aug 2020, 12:22

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf kvik » 6. aug 2020, 18:42

Anvender du 'Pure Audio' eller 'Direct' modus, når du lytter? ellers ville det være et godt sted at starte, siden det fjerner unødig DSP (digital signal processing).

DAC-chip'en lader til at være PCM1960, der åbenbart bruges i flere Onkyo receivere fra den periode (<2010), men ikke mange andre steder.

Den indbyggede hovedtlf.forstærker finder jeg ingen info om.

Ved ikke helt, hvorfor der skulle opstå støj via 'Line Out'(?), men vælger du ekstern hovedtlf.forstærker (tilkoblet Line Out) ville jeg hvert fald anvende Pure Audio/Direct (kan ikke helt gennemskue forskellen på de to)

--

Pure Audio
In this mode, the display and video circuitry are turned off, minimizing possible noise sources for the ultimate in high-fidelity reproduction. (As the video circuitry is turned off, only video signals input through HDMI IN can be output.)

Direct
In this mode, audio from the input source is output directly with minimal processing, providing high- fidelity reproduction. All of the source’s audio channels are output as they are.


Assigning Listening Modes to Input Sources
You can assign a default listening mode to each input source that will be selected automatically when you select each input source.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Er min DAC/Amp god nok?

Indlægaf toppe » 6. aug 2020, 21:21

devilduck skrev:...hvor god eller dårlig er min nuværende løsning. Giver det mening at smide penge efter noget nyt?


Som jeg ser det, findes der kun ét ærligt svar, og det er verdens mest irriterende svar:
Det kan kun du og dine ører svare på...
Nogle hovedtelefoner kræver en god forstærker for at lyde godt, mens andre kan lyde fint fra en telefon eller en højtalerforstærker. Og hvor nogens ører hører en decideret forskel, vil andres ører høre meh-samesamebutdifferent. Om du hører et fornuftigt løft med fx en dedikeret hovedtelefon forstærker kan ingen andre svare på.


devilduck skrev:Hvordan vurderer jeg min forstærker og DAC i min Onkyo?


Det kan du kun vurdere ved at lytte til andet udstyr og sammenligne det med din onkyo.
Bor du i nærheden af en hifibutik, som sælger hovedtelefonforstærkere? Så kunne du jo tage dine hovedtelefoner med og lytte til deres grej. Det giver dig selvfølgelig ikke mulighed for at sammenligne direkte med onkyoen, men det kan måske give dig et fingerpej om hvorvidt det kan betale sig for dig at kigge efter bedre grej til dine bøffer.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron