Signal fra XLR til RCA



Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Pedeskov » 22. sep 2020, 10:07

Hej

Jeg bruger min Aune S6 som DAC for både min Eufonika H7 rørforstærker og mine Koss ESP/95X elektrostater.
Jeg har hidtil flyttet kabler fra den ene forstærker til den anden. Men tænkte at jeg vil benytte de balancerede udgange på Aune'en til en af dem, så jeg slipper for at skulle flytte kablerne.

Jeg kan se at der er løsninger med både konverter-bokse og rene kabler med XLR/RCA stik på. Mit spørgsmål er nu hvilken løsning der vil være den bedste? Og om der er noget man skal være opmærksom på?
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf kvik » 22. sep 2020, 17:13

Har du undersøgt, om begge udgange er aktive på samme tid, eller om f.eks. XLR har fortrinsret? Hvis den ene 'muter', når den anden kobles til, er du jo lige vidt. Måske kan der vælges aktiv udgang i menyerne et sted? Den danske importør kan sikket hjælpe med info.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Claus-DK » 22. sep 2020, 17:20

Jeg er på sagen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Pedeskov » 22. sep 2020, 22:12

Ja, den del havde jeg ikke tænkt over. Tak for input.
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Claus-DK » 24. sep 2020, 07:28

Begge kan bruges samtidigt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Pedeskov » 24. sep 2020, 09:31

Tak for det. Så et simpelt kabel fra S6 til forstærkere vil være tilfredsstillende?
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Claus-DK » 24. sep 2020, 13:52

Nej !!
Det skal være i ren platin, dyppet i kryogenisk slangeolie og velsignes af den lokale voodoo præst rulle2 rulle2 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Pedeskov » 24. sep 2020, 15:25

Øv, havde håbet at kunne nøjes med dyobelisk slangeolie ruller1

Jeg giver den et skud med et godt gammeldags XLR->RCA kabel.

Tak for hjælpen thumbs
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 26. sep 2020, 09:18

Det er lidt bøvlet med xlr til RCA, fordi det er forskelligt hvordan balancerede udgange er lavet. De fleste nyere udgange jeg har set har bare signalstel på pin1 (gnd), signal på pin 2 (hot) og inverteret signal på pin 3. (Not)
Men der er en standard der foreskriver at pin1 skal være chassis (så bliver det mere robust overfor transienter og ESD udefra). Det gør ikke noget hvis modtageren er balanceret, for der er signalet FORSKELLEN mellem pin 2 og 3.
Men hvis du bruger forskellen mellem ben 1 og 2 som signal, kan der være strømforsyningssnask oveni.
Så er der nogle udgange der efterligner gammeldags trafo udgange, så hvis man skal bruge singleended (rca eller jack) ud skal kortslutte det inverterede signal (3) med gnd(1).
Men det har den første type ikke godt af. For der kortslutter du en udgang.
De fleste xlr->rca kabler og stik jeg har set har kortsluttet pin 1 og 3, og det har meget moderne udstyr altså ikke godt af.
Mit råd vil være at starte med pin3 svævende, og så prøve af forbinde den med pin1 og her om der bliver meget mindre støj/brum/mere ro. Hvis ikke, vil jeg fortsætte med pin3 svævende.
Vh Eskil


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Claus-DK » 26. sep 2020, 10:33

Jeg er i fuld gang med at finde ud af hvordan en adapter skal laves, hvilke pins der går skal til hvad på RCA stikket..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 26. sep 2020, 10:44

Det kan også være den bedste løsning bare at lave en splitter på rca udgangen.
På vores mark levinson udstyr på arbejde er det samme interne udgang der trækker rca og xlr pin2, så der er ingen fordel i at flytte apparat2 over på xlr.

Redigeret:
udgange vil normalt ikke være switchede. Simplere signalvej, billigere og bedre at de bare kører. Det er noget helt andet med indgange, der får man langt bedst performance hvis de er switchede.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Mataugust » 26. sep 2020, 13:06

Billede

forbind de to xlr minus stik til rca minus og plus til plus.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 26. sep 2020, 13:18

Mataugust skrev:Billede

forbind de to xlr minus stik til rca minus og plus til plus.


Det øverste billede er rigtigt til en XLR indgang. Ben 1 og 3 skal helst samles på RCA stikket. Det giver noget tæt på lige så godt som hvis det havde været XLR hele vejen.
På en XLR udgang skal du helst ikke bare kortslutte 1 og 3, for så kortslutter du udgangen og belaster den meget hårdt MEDMINDRE udgangen er lavet specifikt til det. Og det er der færre og færre der er, og specielt indenfor Hifi, det er mere udbredt indenfor pro/musikgear.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Mortenhoe » 26. sep 2020, 23:56

På en ægte XLR forstærker, tager man bare GND til GND på RCA og push/plus/hot, kært barn mange navne, til hot på RCA - og lader pull være i fred. Tager man pull spiller det blot i modfase.
Senest rettet af Mortenhoe 27. sep 2020, 00:00, rettet i alt 1 gang.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Mortenhoe » 26. sep 2020, 23:58

Det billede Mataugust har smidt er RCA til XLR inputs. Der smider du rigtig nok GND til GND og pull - og hot til push. Forstærkeren vil dog være ked af at du kortslutter push og pull på en udgang.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 27. sep 2020, 08:25

Mortenhoe skrev:På en ægte XLR forstærker...

Tja... det kan du sige, det er bare ikke altid såden det er lavet. Hvert af de store firmaer har deres standard på området. Jeg har udviklet elektronik til mange af dem gennem de sidste 20år, og man må bare følge den konvention det firma nu har. Fordi det er differencen mellem push og pull der er signalet i xlr, så det virker altid fra xlr ud til xlr ind. Og ben1 (gnd eller chassis) ikke nødvendigvis ligger midt imellem.
Hvis du køber et færdigt xlr til rca kabel eller converter, som feks den converter neutrik laver har alle dem jeg har set gennem årene været forbundet som den nederste tegning, pull er kortsluttet til stel. Det er ikke altid den rigtige løsning. Som sagt er der ikke altid en perfekt løsning fra xlr til rca, og den bedste løsning er forskellig for forskellige leverandører.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 27. sep 2020, 13:10

Nu kommer jeg ind her fra højre og spiller karlsmart.. måske ikke den smarteste måde at komme ind på et nyt forum. Og aner ikke en brik om hovedtelefoner. Men signalintegritet og analogelektronik/audio elektronik/power er jeg stærk i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Peter Jensen » 27. sep 2020, 13:51

Det er da (også) dejligt med fagligt stærke personer på forummet. Velkommen til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Eskil » 27. sep 2020, 14:04

Tak!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Signal fra XLR til RCA

Indlægaf Pedeskov » 28. sep 2020, 22:50

Ja, mange tak grundig gennemgang. Kunne lyde som om en RCA splitter vil være den trygge vej at gå. Jeg tør næsten ikke spørge, men er der noget specielt at være opmærksom på med sådan en fætter?
Pedeskov

Brugeravatar
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:24

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster

cron