DAC/amp til både headphone og active speakers?



DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 17. feb 2021, 15:18

Hej alle.

Jeg er ret ny i gamet (og på denne side!), så jeg håber, I kan hjælpe med et par ting.

Jeg har endelig fået nogen Sennheiser HD650, som jeg allerede nyder godt af.
Mit problem er bare, mit nuværende setup er lidt... besværligt.
Jeg har nogen gamle Logitech højtaler, som sidder i mit bundkort og når jeg så vil bruge mine HD650 (Jeg har også et par Philips Fidelio x2), så skal jeg tage Logitech højtalerne ud og sætte hovedtelefonerne ind. Det betyder at jeg skal bag PC'en hvergang og det er jeg egenligt ret træt af, for at være ærlig. :P

Så jeg har været på udkig efter noget DAC/amp i lang tid nu, men alle videoer snakker nærmest kun om lyden, hvilket selvfølgelig også er forståeligt, men jeg er lidt mere intersseret i hvordan de fungerer praktisk.

Min drømme-setup er at få købt en DAC/amp, som kan både styre mine hovedtelefoner OG nogle active speakers. Så dvs. at når jeg sætter mine hovedtelefoner i, så skal den enten selv skifte eller det skal gøres manuelt, dog helst ikke dybt i menuen eller med en remote. Den skal selvfølgelig også kunne klare HD650'erne.

Jeg har selvfølgelig kigget på Aune X1S Pro, men på audiophonics står der dette: Billede
Som jeg ikke aner hvad betyder. Som sagt, jeg er meget noob ang alt dette.
Og hvis jeg skruer op, mens hovedtelefonerne sidder i, men tager dem ud, spiller højtalerne så bare helt vildt højt. Så man skal huske at skrue ned hvergang?
Den er også lidt i den dyre ende.
Så jeg har også kigget på billigere alternativer, da jeg ikke har nogen active speakers, så dem skal jeg også have købt. Så min tanke var at spare lidt penge på DAC/ampen og bruge dem på et sæt aktive højtalere.

I må undskylde, hvis det er relativt nemt spørgsmål, men jeg har nok stirret mig blind, eftersom jeg bare har læst og læst om de forskellige DACs og amps man kan købe.
Det er jo en helt jungle derude. :D
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Mataugust » 17. feb 2021, 15:28

Velkommen til.
Der findes ikke nemme spørgsmål i den kategori du spørger om.
X1s er absolut kompetent, men jeg kan ikke huske om den har variabelt output på rca. Det må der være andre der kan svare på.
Ellers ville jeg foreslå Dacmagic+, der er ca samme klasse som x1s.
Jeg tror generelt at volume kontrollen styrer både hovedtelefon og aktive højtalere. Så du skal skrue ned inden du tager hovedtelefonen ud.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Daf » 17. feb 2021, 16:20

Claus (ejer af hoved-fi) kan svare på alt vedrørende Aune.
Tjek hans butik https://hoved-grej.dk/ og se om ikke det netop er sådan en x1s pro du kan bruge.
"Der er indbygget en forforstærker hvis man ønsker at koble den til sit stueanlæg, den kan også tilsluttes som ren DAC (Digital Analog Converter) og kobles til anlægget den vej, med andre ord er det en multimaskine og man får meget for sine penge."
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 17. feb 2021, 17:44

At have variablet output på rca ville bare være en bonus, ikke en nødvendighed. :)

Hvad så, hvis jeg bare nøjes med en DAC?
Ville jeg stadigvæk kunne tilslutte aktive højtalere?
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Daf » 17. feb 2021, 17:48

Ja, det vil du kunne, hvis der er volume kontrol på din aktive højtalere.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Claus-DK » 17. feb 2021, 17:55

Velkommen til, dejligt du kunne komme.

Aune X1s har altid fuld blæs på udgangen bagtil, dvs ingen volumekontrol.
Den er også altid "åben" du kan med andre ord ikke slukke for udgangen bagpå.

X7S har volumekontrol på udgangen bagtil og kan fungerer som en kontrol/forforstærker.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf toppe » 17. feb 2021, 18:09

rulle5

Det er to fine hovedtelefoner du har.

Hvis du nøjes med en dac, vil du ikke kunne sætte dine hovedtelefoner til - den konverterer bare et digitalt signal til et analogt, så du får brug for en separat hovedtelefonsforstærker eller en kombineret dac/amp.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at beholde dine logitech og i første omgang bruge pengene på en fornuftig dac/amp - senere ville du kunne opgradere til bedre aktive højtalere. Hvis de aktive højtalere du måtte have i kikkerten ikke har volumekontrol bør du nok overveje en dac/amp med variabel udgang/forforstærker.

Btw. Aune x7s er vist kun forstærker og har ingen dac.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Claus-DK » 17. feb 2021, 18:19

Det er korrekt X7s er en forstærker og har ikke DAC indbygget, men det er den eneste fra Aune hvor det er muligt at styre volumen på udgangen bagi.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 17. feb 2021, 18:31

Præcis de svar jeg leder efter, tak! Tusind tak. :)

@Claus, vil det så sige, at man skal både have X1s og X7S for at kunne styre volumen på højtalerne?
Mine lommer er desværre ikke dybe nok til at bruge så mange penge på det.

Findes der ikke en DAC, hvor man kan styre volumen på både hovedtelefoner og højtalere? Som sagt, behøves ikke at være med variablet.
Jeg har kigget lidt på LOXJIE D30 og den kan vist nok styre volumen på begge ting. Endda uafhængigt af hinanden.
Men er den overhovedet kraftfuld nok til HD650?
Den har også sine ulemper, men det er lidt ala det, jeg kigger efter.

Det er svært at vælge i så stor en jungle, hehe. :-)

@toppe

Tak skal du have.
Jeg er også rigtig glade for dem! Desværre så er ørebøfferne på X2'erne gået i stykker. Så der leder jeg efter nye til dem. :)

De Logitech højtalere jeg har er disse: https://www.amazon.com/Logitech-Surround-Speaker-System-Subwoofer/dp/B000JJM8XE
Kan de overhovedet sættes til en DAC/amp?

Forresten, de aktive højtalere jeg har kigget på, er disse: https://www.thomann.de/dk/presonus_eris_e5.htm
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf toppe » 17. feb 2021, 19:11

Jeg vil tro den logiske partner til aune x7s er en x8.

Der er mange dac/amps, der kan styre volume på både aktive højtalere samt hovedtelefoner.
Mht til LOXJIE D30, så har jeg skimmet et længere review og det lader til at den teknisk kan alt det du eftersøger og mere til. Det store spørgsmål er hovedtelefonforstærkerdelen, den får ikke så meget ros. Den kan sikkert sagtens drive fidelio x2 - men der skal heller ikke så meget til. Det er nok lidt værre med hd650 - jeg tror de kræver noget mere end x2 og jeg kan slet ikke vurdere om LOXJIE D30 er god/kraftig nok.

Hvad er det præcist der er galt med dine x2 - er det driverne (højtalerne) eller puderne der er i stykker?

Edit: jeg kan ikke gennemskue dine logitech og har heller ikke forstand på den slags - hvordan forbinder du dem til computeren?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 17. feb 2021, 19:36

toppe skrev:Jeg vil tro den logiske partner til aune x7s er en x8.

Der er mange dac/amps, der kan styre volume på både aktive højtalere samt hovedtelefoner.
Mht til LOXJIE D30, så har jeg skimmet et længere review og det lader til at den teknisk kan alt det du eftersøger og mere til. Det store spørgsmål er hovedtelefonforstærkerdelen, den får ikke så meget ros. Den kan sikkert sagtens drive fidelio x2 - men der skal heller ikke så meget til. Det er nok lidt værre med hd650 - jeg tror de kræver noget mere end x2 og jeg kan slet ikke vurdere om LOXJIE D30 er god/kraftig nok.


Det er også det, jeg er kommet frem til. Det er lidt et dilemma, jeg er kommet i.
Er der noget ala LOXJIE D30, som vil kunne køre HD650, men også være i en fornuftig prisklasse?
Nok et umuligt find.

toppe skrev:Hvad er det præcist der er galt med dine x2 - er det driverne (højtalerne) eller puderne der er i stykker?


Det er puderne, som er gået i stykker. Billede

toppe skrev:Edit: jeg kan ikke gennemskue dine logitech og har heller ikke forstand på den slags - hvordan forbinder du dem til computeren?


Via jackstik til bundkort.
De er købt for 8+ år siden, men fungerer upåklageligt.
Vil dog prøve noget nyt. :)
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Claus-DK » 17. feb 2021, 20:30

Bare køb nogle dejlige nye bukser med store dybe lommer ruller1 ruller1

Hvis der er afbryder og volumekontrol på dine højtalere, kan du nemt undvære X7S.
X7S er i Superligaen som forstærker og jeg nævner den, kun fordi den også har funktion som kontrolforstærker
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf toppe » 17. feb 2021, 20:35

Jeg kan ikke rådgive omkring en dac/amp som er fin til hd650, men mataugust anbefalede en dacmagic plus, og hvis jeg ikke husker galt har han haft et par hd650. Den kan formentligt drive hd650 og kan, som jeg læser det, også bruges som forforstærker til et sæt aktive højtalere. Problemet med vores hobby er bare, at det ikke er en garanti at hvad der lyder godt i mine eller andres ører også lyder godt for dig,... Dacmagic plus er udgået, så du skal på brugtmarkedet, hvis du vil finde en.

Dine logitech kan nok drives af en dac/amp via et rca til jack kabel.

Mht puder til Fidelio: Philips laver/sælger ikke erstatningspuder (them bastards!), så hvis du er helt forelsket i præcis den lyd de har nu skal du på brugtmarkedet og finde nogen, ig det kan nok blive lidt svært. Alternativt kan du købe mogle andre puder, men så vil lyden ændre sig. Dekoni laver pude, der er særligt designet og plugandplay til x2/x3 men de koster og kan tilsyneladende ikke købes i eu, så der kommer ekstra told og importgebyr på. Jeg kender ikke spradebassen i denne youtubereview, men han er helt oppe at køre:

https://youtu.be/H4gmKD2v9W8

Alternativt vil jeg tro at du kan slagte dine nuværende puder og bruge ringen med knopperne og sætte nogle andre puder på fx brainwavz. Dem kan du finde på amazon, ebay og også hos Claus’ biks. Men puder ændrer lyden på hovedtelefoner og der kan være stor forskel fx puder i læder vs puder i velour. Så det er et andet område, hvor man kan bruge tid (og penge) for at fintune lyden, så man får den helt rette bas/soundstage etc etc.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf tg » 17. feb 2021, 21:16

Dine Logitech højtalere er ikke stereo højttalere, så de foreslåede DAC/Amp vil ikke virke til dem, men de vil virke til de aktive monitorer du kikker på. Du kan evt købe en ekstern DAC/Amp kun til høretelefoner, og lade dine Logitech højtalere sidde i computerens lydkort. Så vil den eksterne DAC være sit eget lyd interface i windows og du kan skifte mellem dem ved at klikke på lyd ikon nede i process baren.
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf tg » 17. feb 2021, 21:19

Har du iøvrigt prøvet om hovedtelefon udgangen på volume knappen til Logitech højtalerne kan trække hd650?
tg

 
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Donkazi » 18. feb 2021, 12:31

@toppe, holder også øje med Dekoni puderne, men de blev godt nok revet væk. Jeg har også overvejet Brainwavz, men alt det må lige være på to-do listen til en anden gang. :)

@tg, det kunne selvfølgelig også være en mulighed (Ekstern DAC/amp kun til hovedtelefoner), men jeg vil allerhelst kunne styre alt fra en enhed. Det viser sig åbenbart lidt sværere end jeg lige havde håbet.

Ja, og det klarer den okay, problemet er bare at udgangen er blevet brugt rigtig meget, så den er begyndt at miste lyden, så skal man lige pille lidt rundt med kablet.
Donkazi

 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:31

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf telum » 19. feb 2021, 10:31

Det lyder som et job for Aquaman! Eller alternativt et skvæt kontaktspray (hvordan kan man leve uden? :))

https://savdoktoren.dk/produkter/wd40-47380-fdcc?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdbMe_3Z_b-PZL27X8TjYLeqxlz56cg5beZ8ow4deJuj40z0x96Q-qEaAlkZEALw_wcB
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf Eskil » 19. feb 2021, 21:37

Jds atom amp har en knap på ampen der skifter om mellem hovedtelefonstikket på forsiden og phono volumenreguleret på bagpladen, tænkt til aktive højttalere. Men det er samme volumenregulering til begge.
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf toppe » 20. feb 2021, 11:15

Der er en Dacmagic plus til salg på dba til 1500. Søg efter dacmagicplus
Der er også en Audio GD nfb 17-38 til 2500
De kan begge bruges som dac, hovedtelefonforstærker og forforstærker til aktive højtalere
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: DAC/amp til både headphone og active speakers?

Indlægaf toppe » 20. feb 2021, 12:29

En anden løsning kunne være at købe en dac/amp uden variabel lineout og sætte en volumenkontrol mellem den og dine aktive højtalere. Ikke så elegant en løsning, men så vil du kunne kontrolere volumen på hhv hovedtelefoner og højtalere separat. Thomann har en del at vælge imellem, men de kan sikkert findes mange steder. https://www.thomann.de/dk/studie_monito ... tml?oa=pra
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Næste

Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster