Højtalerudgang til hovedtelefon



Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 15. jun 2021, 21:40

Jeg er omsider kommet i gang med at lege lidt med Robinette boxen. Jeg har tilpasset en til min Luxman forstærker, og er så gået lidt i stå igen, tilfreds med hvad jeg har.

Nu er stollesen også blevet grebet lidt af min begejstring over den box, så nu skal jeg jo have fat i noget, der kan bruges med HE1000 også. Min egen opsætning lyder fantastisk med he1000, og jeg kunne snildt lave en med samme modstandsværdier til ham, men det vil jo så kræve, at han finder en 100W forstærker.
Vi har prøvet min box på Stollesens Shiit Ragnarok, og det faldt helt igennem med de 60W han har til rådighed der.
Fidusen er, at finde en kombination af modstande, der samlet giver en modstand på ca 8 ohm, og samtidig giver en dæmpning der passer til forstærkeren.

jeg prøvede at bytte rundt på plus og minus på min box med Mills modstande, den daglige box er med Mills/Vishay, det skulle ændre dæmpningen fra ca. 17 db til ca. 1,6 db - og monterede det på min Nad 302 på 25W.

Med k872 kunne jeg skrue op til kl. 7.30 før det blev for øredøvende højt, og jeg kan høre musikken selv om jeg skruer helt bed.
Med he1000 kunne jeg komme op pĂĄ kl. 8 pĂĄ volume kontrollen.
Til sammenligning kan jeg komme op pĂĄ kl. 9-9.30 med Luxman/K872 og kl 10.30-11 med Luxman/HE1000.

Den smule jeg hørte viste tydeligt, at kvaliteten af forstærkeren er betydeligt vigtigere end effekten.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Daf » 16. jun 2021, 16:22

Det med at have lidt spillerum pĂĄ volumen er nu bedst.
Den rega io jeg bruger har det samme problem. I og med hovedtelefonudgangen deler forstærker med højtalerne, så vil den faktisk nok være lidt for kraftig for mange hovedtelefoner. Det går lige med akg k7, fordi de er lidt tunge at drive. Volumen står typisk på kl 20. Men sammen med fx beyerdynamic amiron home, så skulle volumen ned omkring 1930. Når der er så lidt spillerum, så fungerer fjernbetjeningens volumekontrol ikke rigtig, det bliver næsten hele tiden for højt eller for lavt, hvis man lige vil lave en lille justering.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 16. jun 2021, 18:24

Nå, så skulle jeg lige prøve Nad + Vishay/Mills adapter, den der ellers sidder på min Luxman.
Det forbløffende er, at selv på de 25 Nad watt kan det spille fint højt, men dem det mangler det afgørende punch, og det tror jeg simpelthen er en mangel i Nad'en.
PĂĄ trods af det er lyden, mildt sagt, markant bedre end med Mills/Mills modstande.

Men det var lidt en overraskelse, at he1000 kan drives med den kombi af forstærker og adapter.

Lige nu ærgrer det mig, at jeg ikke fik dette afprøvet mens jeg havde HE6, tror det var blevet en helt anden lyd jeg kunne få ud af det.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Daf » 16. jun 2021, 19:26

Mataugust, har du egentlig helt droppet dedikerede hovedtelefonforstærkere?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 16. jun 2021, 23:26

Daf skrev:Mataugust, har du egentlig helt droppet dedikerede hovedtelefonforstærkere?
Jeg har ikke nogen dedikeret hovedtelefon forstærker.
Jeg har overvejet en mellemklasse, den Rudistor på dba feks., men det skulle kun være for at demonstrere hvor godt det virker med højtalerudgangen.
Selv Stollesens Ragnarok får baghjul, selv om det kun er grado gs1000 jeg har hørt I begge setups.
Min Luxman startede jeg med at bruge hovedtelefon udgangen, men den adapter jeg har lavet fjerner en dyne i forhold til den indbyggede.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 31. jul 2021, 16:23

Nu har jeg leget lidt med modstande, og der er i hvert fald ingen, der kan overbevise mig om at fabrikatet af modstanden er uden betydning.
Jeg har indtil nu prøvet med Vishay, Mills og Jantzen modstande i boksen. Og der er himmelvid forskel på hvordan de lyder.
Vishay(i kombination med Mills) giver en dyb, slagkraftig bas, men det koster pĂĄ rummet der bliver markant bedre med Mills - pĂĄ bekostning af bassen.
Jantzen modstande mister noget dynamik i forhold til Mills, så dem vil jeg nok kun bruge til at finde de rigtige værdier.

Billedet viser Vishay/Mills, der lige nu er deaktiveret og erstattet med ren Jantzen
Billede
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Eskil » 7. sep 2021, 20:34

Spændende!
Teknisk set ville jeg tænke at to ens modstande burde være mest neutrale, når de begge har den samme ulinearitet “går det ud mod hinanden”, men man bør sagtens kunne krydre lyden med forskellige modstande.
Jeg kommer til at tænke på om den gamle hifi-freak Steen Duelunds modstande lavet af stiften fra udglødede 5B blyanter kunne være noget. Der var mange der DIY’ede dem. Hvis du laver sådan en på 8ohm, så kan du jo faktisk lave et tredje udtag undervejs, der har den dæmpning du gerne vil have. Lige som på et potmeter. Så er det bare spørgsmålet hvor meget effekt sådan en blyant kan bære.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Henrik_sdk » 7. sep 2021, 22:58

håber snart vi kan mødes igen og lytte til dit udstyr...
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 8. sep 2021, 11:49

Henrik_sdk skrev:håber snart vi kan mødes igen og lytte til dit udstyr...
Der er ikke langt fra Ringsted til Slagelse, og du er velkommen.
Men det kunne også være godt med er efterårs meet.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtalerudgang til hovedtelefon

Indlægaf Mataugust » 8. sep 2021, 11:55

Eskil skrev:Spændende!
Teknisk set ville jeg tænke at to ens modstande burde være mest neutrale, når de begge har den samme ulinearitet “går det ud mod hinanden”, men man bør sagtens kunne krydre lyden med forskellige modstande.
Jeg kommer til at tænke på om den gamle hifi-freak Steen Duelunds modstande lavet af stiften fra udglødede 5B blyanter kunne være noget. Der var mange der DIY’ede dem. Hvis du laver sådan en på 8ohm, så kan du jo faktisk lave et tredje udtag undervejs, der har den dæmpning du gerne vil have. Lige som på et potmeter. Så er det bare spørgsmålet hvor meget effekt sådan en blyant kan bære.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har læst om de grafit modstande, med det er nok for meget diy til mig.
Men jeg drømmer om at afprøve systemet med duelund modstande. Jeg er bare for nærig i øjeblikket.

Lige nu prøver jeg med Jantzen modstande, og det er heller ikke dårligt. Den mills/vishay ligger og venter på andre tider. Det kan være jeg skal prøve at anskaffe et par vishay og høre om det gør en forskel.

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster