DAC til HD600



DAC til HD600

Indlægaf peterhejlejensen » 7. dec 2011, 21:57

Har endelig fået købt en fungerende ledning til mit Sennheiser HD600. Det er både godt og skidt, eftersom mit PC lydkort slet, slet ikke leverer nok power. Der er ingen spark i bassen og det hele lyder ret mudret når Linkin Park gi'r den gas. Efter at ha' læst en del tråde herfra, så er jeg blev overbevist om at jeg mangler en DAC musik14. Her stopper min viden totalt. Det eneste jeg ved er at 300 Ohm kræver en del af sådan en sag.

Hvordan får jeg bedst lyd for pengene? Er det USB som gi'r mest for min mønt eller coaxial?
Har aldrig haft en forstærker til noget som helst, så har af samme grund ikke udviklede dyre vaner, som andre på siden (LÆS: Er i en mild chokstilstand efter at ha' set prisen på anbefalede forstærkere).
Budgettet er SU, så kan det lade sig gøre for under 1000 kr? Eller er det helt umuligt?

Har en coaxial udgang pĂĄ mit bundkort.

Sætter min lid til jeres ekspertviden

PĂĄ forhĂĄnd tak, Peter
peterhejlejensen

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2011, 12:58

Re: DAC til HD600

Indlægaf Kane » 7. dec 2011, 22:08

Jeg tror jeg ville hapse sådan en aune xdac som Claus sælger. Jeg har lige haft en på besøg (ja, ved godt jeg skylder en anmeldelse), og den er ganske god. Du får en rigtig god dac, og en forstærker der kan sparke godt liv i dine hd600. Den er lidt over dit budget, men ikke meget.
Kane

Brugeravatar
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 4. apr 2011, 21:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: DAC til HD600

Indlægaf Burning777 » 8. dec 2011, 09:24

Hej Peter og velkommen til forum.
Aunen vil helt sikkert være en god ven til dine HD600. Den har både coax og USB så kan du prøve dig frem med hvad du bedst kan lide.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: DAC til HD600

Indlægaf peterhejlejensen » 8. dec 2011, 16:28

Jeg synes at bassen mangler spark. Og så er det som om der er nogen som har klippet bidder ud af detaljerne. Kan det være fordi mit hovedtelefoner er uforstærkede?
peterhejlejensen

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2011, 12:58

Re: DAC til HD600

Indlægaf mcfrede » 8. dec 2011, 16:41

Mit første indskud var også at det nok snarere er en hovedtelefonforstærker du mangler, du kan sikkert få en med indbygget DAC til en rimelig penge.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: DAC til HD600

Indlægaf peterhejlejensen » 8. dec 2011, 17:20

Hvordan lyder det bedst?
Onboard Lyd -> Amp -> Headset

Coaxial/USB -> DAC -> Amp -> Headset

PCI Lyd -> Amp -> Headset
peterhejlejensen

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2011, 12:58

Re: DAC til HD600

Indlægaf Buyer no 1 » 8. dec 2011, 17:35

Det kommer an pĂĄ ....

Umiddelbart vil jeg mene den miderste løsning (Coaxial/USB -> DAC -> Amp -> Headset) er den med det største potentiale.

Men et rigtig godt lydkort kan være bedre end en dårlig dac osv. osv.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: DAC til HD600

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2011, 00:51

peterhejlejensen skrev:Jeg synes at bassen mangler spark. Og så er det som om der er nogen som har klippet bidder ud af detaljerne. Kan det være fordi mit hovedtelefoner er uforstærkede?


Hvis der mangler lyd, kan noget tyde på at du enten bruger MP3 filer der er skruet for højt op, eller at din forstærker ganske enkelt er overbebyrdet, måske endda en blanding af disse to..

Kan du høre små bitte "click" ???
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC til HD600

Indlægaf peterhejlejensen » 9. dec 2011, 05:42

Claus-DK skrev:
peterhejlejensen skrev:Jeg synes at bassen mangler spark. Og så er det som om der er nogen som har klippet bidder ud af detaljerne. Kan det være fordi mit hovedtelefoner er uforstærkede?


Hvis der mangler lyd, kan noget tyde på at du enten bruger MP3 filer der er skruet for højt op, eller at din forstærker ganske enkelt er overbebyrdet, måske endda en blanding af disse to..

Kan du høre små bitte "click" ???


Det lyder skrattende og detajlerne flyder sammen til støj, når jeg kommer over 50 % volume. Hører diverse .flac-filer gennem Mediamonkey direkte fra mit onboard lydkort (Uden det latterlig Dolby "Se, vi har lavet knapper som fjerner lydkvaliteten)
peterhejlejensen

 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2011, 12:58

Re: DAC til HD600

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2011, 12:38

Så tyder meget på at der simpelthen mangler kræfter i forstærkerdelen, hvilket er meget forståeligt når man ser hvad "eliten" trækker deres HD600 med, om du så skal vælge en ren forstærker eller en dac/amp er svært at spå om, hvis man snakker om samme pris vil begge have sine fordele, en ren forstærker forstærker bedre end en DAC/forstærker da alle pengene er brugt på forstærker delen ret logisk, men DACdelen giver dig et voldsomt løft af dit "kildemateriale" så det du forstærker vil have en bedre kvalitet, det bedste er sæføllig at have en dedikeret DAC og en forstærker, men det kan hurtigt blive dyrt...

ofte er DAC delen i kombinationerne også god nok til at man kan opnå meget fine resultater, hvis man på et senere tidspunkt vælger at Smide lidt efter en dedikeret forstærker..

Man kan også gå efter forstærkeren og opgradere DACen på et senere tidspunkt..

Hvad man ikke kan er at købe en god dedikeret DAC, for den har ikke en hovedtelefonudgang, eller det kan man jo godt hvis man mangler en bogstøtte eller har en reol der vipper..

Den store fordel ved kombinationerne er efter min bedste overbevisning at du får en god DAC og en (som regel) anstændig forstærker og dermed opnår god lyd i ET hug..

Hvad der er uomtvisteligt er at HD600 fortjener at blive kælet for..

Er du forvirret ? følg med i næste afsnit af "skum"..



Beslutninger beslutninger beslutninger..lol
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC til HD600

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2011, 12:57

Angående Coax/optisk/USB problematikken er jeg ganske sikker på at USB er fremtiden, men den halter en smule bagefter på nuværende tidspunkt, ikke meget i øvrigt..

Der er nogle produkter som har valgt at gå 100% efter USB og brugt de penge de har sparet på SPIDF delen på USBdelen, hvilket jo også uundgåeligt vil gøre USBdelen bedre, dog er det så ikke hele sandheden for du kan nemt få middelmådige DACs med kun USB..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

DAC til HD600

Indlægaf nc8000 » 9. dec 2011, 13:58

En af de bedste usb implementationer pt. lader til at være Hegel HD2
nc8000

 

Re: DAC til HD600

Indlægaf Ostebaronen » 9. dec 2011, 22:50

Gad vide om der er nogle der har overvejet USB3 med mulighed for ENDNU højere bitrate?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Sv: DAC til HD600

Indlægaf Sorensiim » 9. dec 2011, 23:07

Personligt foretrækker jeg faktisk toslink (optisk) da jeg så helt undgår galvanisk forbindelse mellem pc og dac. Den Dell jeg har fra jobbet er 100% ubrugelig via USB pga. støj, min egen stationære er noget bedre. Med toslink er jeg fri for at bekymre mig om det :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: DAC til HD600

Indlægaf mcfrede » 11. dec 2011, 21:46

Ostebaronen skrev:Gad vide om der er nogle der har overvejet USB3 med mulighed for ENDNU højere bitrate?


Der er helt sikkert nogen der er i gang med kredsløb og codecs, men USB3 er stadig langt fra udbredt nok til at man kan lave store penge på det (er min teori).
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: DAC til HD600

Indlægaf Claus-DK » 11. dec 2011, 23:35

Hvorfor er der ingen DACs med HDMI input ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC til HD600

Indlægaf mcfrede » 12. dec 2011, 00:17

Claus-DK skrev:Hvorfor er der ingen DACs med HDMI input ??


Du mener en "surround processor"?

De findes, du jager et HDMI i enden af dem og ud gennem de analoge udgange kommer musik.

Eller det var mĂĄske ikke helt sĂĄdan Ă©n du mente?

Eksempler
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: DAC til HD600

Indlægaf Claus-DK » 12. dec 2011, 00:36

Jeg er godt klar over der er masser af snurrerundt udstyr med HDMI, men der ligge vel ogsĂĄ et digitalt stereo signal i det ??
De fleste laptops, smartphones, tablet PCer har HDMI udgang, sĂĄ jeg undrer mig over hvorfor der ikke findes nogle gode stereo DACs med HDMI indgang ??
Hvis der er et stereosignal er det jo en nobrainer for en producent at udnytte det, det ville jo være uendeligt meget nemmere, bare en ledning imellem dem og man er kørende...
Specielt pĂĄ ting med HDMI og ingen USB eller optisk/Coax..

Der må være et marked for noget sådant..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til DAC/Hovedtelefonforstærker

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster