Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indl√¶gaf LarsHP » 1. sep 2016, 20:46

Jeg har f√•et tilsendt min Hoved-grej No. 1 hovedtelefon lidt f√łr de andre, der har bestilt denne mass-drop pakke fra hoved-grej.dk, da jeg bor i Norge og kun var i Danmark i en uges tid. For at undg√• for meget b√łvl med moms, fik jeg derfor mit s√¶t tilsendt - dog uden de ekstra puder, som netbutikken (ved Claus-DK) endnu ikke modtaget. Derfor kan jeg i skrivende kun udtale mig om den i "stock condition". Tilbudet er ikke l√¶ngere tilg√¶ngelig p√• siden, s√• jeg kan desv√¶rre ikke linke til mere info derfra. Prisen for pakken var kr. 799,- hhv. kr. 999,- afh√¶ngig af, hvorn√•r man slog til.

Pakken best√•r af hovedtelefonen, der har beryllium-drivere, kopper af rigtigt tr√¶ og metalb√łjle og ditto h√¶ngsler - og skal v√¶re identisk med MSUR N550 (og en tilsvarende model, der kaldes B6 fra bl.a. BossHiFi mv. p√• Aliexpress), men har Hoved-grej logo:
Billede

samt en transportæske, der er semi-hård med stof på ydersiden og filt på indersiden og har en lomme af mesh til kabel etc.:
Billede

Endvidere er kablet ogs√• lidt anderledes end p√• N550. Der er tale om et 2 meter stofbekl√¶dt kabel med 3,5mm stereo mini-jack stik. Stikkene, der g√•r ind i hovedtelefonens to kopper, er af 2,5mm mono mini-jack typen. Mht. det aktuelle kabel vil jeg mene, at vi ligger over forventet niveau i forhold til prisen. Det jeg har f√•et har ikke 6,3mm adapter, men til geng√¶ld er stikket et ordentligt et, med metalhus og metalspiralr√łr(?!), som aflaster kabel-stik overgangen. Det medf√łlgende kabel ser ud til at v√¶re det, som f√łlger med den anden og tilsvarende hovedtelefon, der hedder DB B6:
Billede

Her er et link til MSUR N550:
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 05f6041957

Af ovenn√¶vnte fremg√•r det, at der er tale om f√łlgende:
100% walnut wooden ear housing
Impedance: 32ohm
Sensitivity: 105dB
Frequency Response: 5-25000Hz
Rated input power: 10mW
Maximum input power: 1000mW
Weight:261g
Cable length:2M
50mm Beryllium alloy driver
Accessory: 1pcs detachable cable 3.5mm/6.3mm adaptor

Billede
Denne graf, der angiveligt skal vise frekvenskurven for N550, fort√¶ller om en fremh√¶vet bas og diskant - eller tilbagetrukket mellemtone om man vil. Jeg ved ikke hvorfra m√•lingen og grafen kommer (alts√• om det er en rigtig m√•ling af N550), men den forel√łbige pr√łvelytning fort√¶ller mig, at det ikke er helt galt, det grafen viser. Mere om det senere.

Inde i puderne er der en tyk skumring, som jeg ikke ser på N550 modellen, men som er på den lignende model B6 (se link).
http://www.aliexpress.com/item/100-Orig ... 9667&tpp=1

Billede

Ringen af tyk skum fungerer som en s√•kaldt "bass lens" (dvs. den tilbageholder alt andet end bassen), men en klar ulempe er, at selv mine ikke-s√•-store √łrer er i god kontakt med skummet, hvilket giver en f√łlelse af at have stoppet det ydre √łre til og dermed en mere lukket fornemmelse end godt er. Det er ikke direkte ubehageligt, men giver en subjektiv oplevelse af, at der er et fysisk sl√łr mellem selve driveren og √łret. End anden og v√¶sentlig ulempe er, at skummets tryk mod det ydre √łre g√łr, at puderne m√•ske ikke forsegler rigtigt rundt om √łrerne, s√• noget dybbas mistes.

Mine bed√łmmelser af konstruktionen:

Den fysiske fremtoning som helhed er helt klart over det jeg vil forvente af en hovedtelefon til under kr. 1000,-
Et lille OBS er, at Hoved-grej No. 1 mere ser ud til at v√¶re en B6 variant, end en MSUR N550. Uanset s√• er de to meget ens. Vi har her beryllium-drivere, √¶gte tr√¶kopper (efter at have set efter med lup tvivlte jeg f√łrst p√•, at det faktisk var rigtigt tr√¶ og trodede, at m√•ske var dekoreret MDF, men efter at have √•bnet og set indersiden, er tvivlen gjort til skamme), metalb√łjle og ditto h√¶ngsler med p√¶n finish. I till√¶g et p√¶nt aftageligt kabel med (tilsyneladende) guldbelagte stik og en transport√¶ske, der virker solid og dog ikke for tung. Alt dette til under en "tusse". Det m√• virkelig v√¶re value for money efter min mening.

Hele konstruktionen er imidlertid ganske "spr√łd". Med det mener jeg, at alt jeg banker p√• eller r√łrer ved, giver overraskende meget lyd og vibration fra sig. Dette g√¶lder b√•de selve kopperne, der lyder meget hule og dermed resonante, metalb√łjlen og h√¶ngslerne, der klikker og livligt giver lyden videre til kopperne - samt kablet, der transporterer vibrationer ("mekanisk lyd"?) videre via stikket til kopperne. Hvis noget skulle forbedres p√• denne hovedtelefon, ville det derfor v√¶re oplagt at d√¶mpe kopperne kraftigt, s√• de ikke spiller som en guitarkasse. Konstruktionsm√¶ssigt er dette min st√łrste anke ved denne hovedtelefon. Min umiddelbare tanke er, at det m√• kunne svare sig at klistre noget vibrationsd√¶mpende materiale strategiske steder inde i kopperne. Det skal ihvertfald pr√łves.

At kablet er 2 meter er ikke min kop te. Jeg ville helt klart have foretrukket et 1,2 meter kabel til transportabel brug. Til hjemmebrug er 2 meter OK, men lidt i den korte ende. Som et kompromis mellem de to brugsområder fungerer det fint...

Her er så et par billeder jeg har taget af mit eksemplar (med demonterede puder og kabel):
Billede

Billede

N√¶ste omgang er lytteindtryk. De kommer fortl√łbende...
Senest rettet af LarsHP 6. sep 2016, 13:37, rettet i alt 10 gange.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar

Geografisk sted: Troms√ł, Norge

Re: Hoved-grej No. 1 (MSUR N550 oem)

Indl√¶gaf LarsHP » 1. sep 2016, 20:46

Umiddelbare lytteindtryk:

Diskanten har helt klart mere niveau end √łnskeligt. Diskanten lyder ikke t√łr eller ubehagelig - der er bare for meget af den. Det virker som om det ekstra niveau heldigvis ligger h√łjere oppe i frekvens, end grafen ovenfor tilsiger. Vokaler kan g√• fri af problemet i en del tilf√¶lde, for s√• pludselig at vise det alligevel, n√•r der kommer markerede S eller T lyde. Det skulle betyde, at toppen ligger omkring 6-10KHz. Samtidig mener jeg at h√łre, at den √łverste diskant er rullet af allerede efter de 10kHz. Med andre ord er det ikke bare frit frem at d√¶mpe diskanten ukritisk, da den √łverste diskant da helt vil bortfalde.

Mellemtonen er som n√¶vnt noget tilbagetrukket, men lyder ganske klar, selvom den bliver sl√łret lidt af et forh√łjet niveau i den √łverste bas. Jeg har derfor heller ikke s√• meget at sige om det nu i f√łrste omgang. Mere lytning kr√¶ves.

Bassen er lidt vanskelig at blive klog p√•. Der er rigeligt af den, uden at den er alt for dominerende. Nogle spor giver markant basniveau, mens andre virker mere neutrale. Jeg har p.t. den opfattelse, at bassen ruller tydeligt af i dybbassen, men da basniveauet generelt er forh√łjet, s√• m√¶rkes afrulningen f√łrst, n√•r der er tale om under m√•ske 30Hz, mens n√•r tonerne ligger i midtbassen, s√• er der helt klart mere end neutralt niveau. Mht. kvaliteten af bassen er jeg ogs√• lidt undrende. P√• den ene side gengives eksempelvis en vibrerende basstreng med god definition, men n√•r det kommer til trommeslag og andre bastransienter, s√• virker bassen ikke s√• fast og kontant, som jeg ville have forventet ud fra f√łrn√¶vnte veldefinerede basstreng.

That's all for now!
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 3. sep 2016, 11:29

Ovenn√¶vnte umiddelbare lytteindtryk er tydeligvis f√łr tilspilling / "burn in". De var baseret p√• de f√łrste f√• timers lytning - lige fra √¶sken (og med kunstl√¶derpuderne, der sidder p√• fra producentens side).

Min oplevelse med Hoved-grej No. 1 er, at lyden helt klart √¶ndrer sig til det bedre efter adskillige timers musikalsk motion. Jeg har til sammenligning haft AKG K701, som efter et genstridigt rygte at d√łmme skulle f√• mere bas mv. efter tilspilling i 70-100 timer. Det var ikke min oplevelse - og heller ikke m√•lbart hos InnerFidelity. Denne hovedtelefon √¶ndrer sig derimod - efter min subjektive opfattelse. Nu, n√•r jeg har h√łrt hovedtelefonen spille yderligere nogle timer, er et par v√¶sentlige ankepunkter v√¶k.

For det f√łrste er det som om driverne har "r√łmmet p√• sig", for at bruge en analogi fra den menneskelige stemme: Man v√•gner op med en gr√łdet stemme og efter at have r√łmmet p√• stemmeb√•ndet og drukket et glas vand, er stemmen meget klarere. Mere konkret lyder det som om, at sl√łret, jeg tilskrev forh√łjet niveau af √łvre bas, er v√¶k. En anden v√¶sentlig virkning af dette er, at der nu er mere sammenh√¶ng i lyden - s√¶rligt mellem bas og mellemtone. Lyden er faldet meget mere p√• plads.

Den anden ting er, at jeg ikke l√¶ngere oplever dybbassen som afrullet, tv√¶rt imod. Jeg er lidt usikker p√•, hvad pr√¶cis det skyldes - sandsynligvis er det flere ting. For det f√łrste er motion af en drivers oph√¶ng kendt for at give dybere og mere bas. For det andet virker det som om puderne nu slutter t√¶ttere til rundt om √łrerne, hvilket ogs√• giver mere bas (is√¶r dybbas). Den tredje faktor vedr√łrer selve testningen: Jeg har nok lyttet til (sinus) test-tonerne ved et lavere niveau, end jeg plejer, hvorved jeg i s√• fald er blevet snydt til at tro, at der er en afrulning i den aller dybeste bas (j√¶vnf√łr "equal loudness contour"-kurven).

Mht. den lidt underlige kvalitet i bassen er jeg stadig ikke helt sikker p√•, hvad det er, jeg h√łrer, men jeg begynder at f√• det indtryk, at det kan dreje sig om en uj√¶vn frekvenskurve, s√•dan som grafen ovenfor viser det. Her er vi inde i fortolkningen af, hvad man h√łrer, men jeg vil pr√łve at forklare: N√•r jeg h√łrer akustisk bas - typisk kontrabas og pauker i hhv. jazz og klassisk orkestermusik - s√• lyder det ikke, som om der er for meget bas. Akustisk musik indeholder ikke ret meget dybbas. N√•r jeg derimod h√łrer produceret musik med meget dybbas (dvs. med synthesizere og/eller manipuleret med lyden af akustiske instrumenter), er der flere spor, hvor bassen ligger klart over det, jeg opfatter som neutralt. Disse iagttagelser kan pege p√•, at der kan v√¶re en pukkel i dybbassen. Samtidig ser jeg at frekvenskurven viser et markant dyk ved 200Hz, som if√łlge en ekspert skal v√¶re det frekvensomr√•de, hvor trykket i brystet kommer fra, n√•r man spiller med h√łjttalere ved h√łje niveauer. Ser man disse faktorer i sammenh√¶ng, kan der v√¶re en forklaring p√• det lidt underlige, jeg oplever med bassen: at der p√• den ene side er en veldefineret bas, men at anslag fra trommer ikke opleves s√• h√•rdtsl√•ende, slet og ret fordi frekvensomr√•det, hvor anslaget ligger, reproduceres ganske meget lavere i forhold til midt- og dybbassen. If√łlge grafen er der omkring 12dB forskel, s√• det er ganske meget.

Mellemtonen er efter mere tilspilning kommet meget mere til sin ret. Den er ikke overd√łvet af bassen i samme grad, og nu lyder den ganske klart og uforvr√¶nget. Den spiller fortsat andenviolin i forhold til is√¶r bassen og midt-diskanten, men p√• ren vokalmusik lyder det godt, og det er kun i nogle tilf√¶lde, at S og T lyde bliver overdrevent gengivet. Alt i alt er mellemtonen god, men er ikke det, jeg l√¶gger s√• meget m√¶rke til, n√•r jeg h√łrer p√• Hoved-grej No.1.

Med hensyn til diskanten mener jeg grundl√¶ggende det samme, som f√łr tilspilning, men fornyet sinustone-lytning siger mig, at toppen(e) ligger ved 6kHz og i mindre grad ogs√• 8kHz, hvorefter kurven dykker lidt, men ikke s√• meget som f√łrst antaget (igen j√¶vnf√łr "equal loudness contour"-kurven). Dermed vil det ikke v√¶re n√¶r s√• vanskeligt at d√¶mpe diskanten, som f√łrst antaget.

Alt i alt er jeg meget mere tilfreds med lyden nu, end efter de f√łrste timers lytning. F√łr havde jeg en s√•dan lidt ... hmmm ... halvutilfreds oplevelse, mens jeg nu er d√©r, hvor jeg f√łler, at det er en helt OK lytteoplevelse - uden at vi dog er ovre i noget high end. Det, der generer mest, er st√łj fra kabelet, n√•r jeg r√łrer lidt p√• mig under lytningen, s√• det siger jo indirekte, at lyden ikke er s√• tosset endda.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 3. sep 2016, 18:04

Jeg har igen-igen rettet p√• teksten i f√łrste post. F√łrst og fremmest pr√¶cisering mht. skum-ringens angivelige funktion og sp√łrgsm√•lstegn ved hvad tr√¶kopperne er lavet af.

@ Claus-DK:
Jeg tror, jeg venter til jeg får filtpuderne tilsendt ... med mindre HiFiMans filtpuder kan bruges?
Hvordan piller man puderne af? Er de klistret på, så man må flå dem af?
Tak for komplimentet for billederne. Det tager jeg til mig med et stort grin - for det er ikke mig, der har taget dem. De er snuppet fra Aliexpress-annoncen for B6... ;-)

@ Kvik:
Tak for tilbudet. Jeg venter hellere på, at Claus-DK sender mig mit sæt Brainwavz filtpuder i posten.

@ Mingo:
Mange tak.
Jeg har dårligt nok været forbi Struer, så jeg er ikke den LarsHP, som du kendte.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 4. sep 2016, 08:46

Sent i g√•r aftes fjernede jeg puderne, der som n√¶vnt har indbygget "bass lens" i form af en ring af skum, satte nogle velourpuder fra HiFiMan p√• - og voila! - s√• var den underlige bas v√¶k. Faktisk var ikke bare dybbas-pukkelen v√¶k - s√• at sige AL bas var v√¶k ... og nedre mellemtone ogs√•. Leonard Cohen l√łd som en kastreret falset-sopran. Diskant for alle pengene og ikke meget andet.

Sakse-sakse, klippe-klippe. Efter at have lagt to lag med 1mm filt og endnu et stykke filt med stort hul i (en "bass lens", jeg havde fra f√łr af) mellem √łret og driveren, s√• kunne jeg h√łre bas ogs√• - selvom dybbassen fortsat ikke helt er med endnu, og der fortsat er for meget diskant(!). Med andre ord kr√¶ves der endnu et lag filt, for at f√• trukket frekvenskurven ned i nogenlunde vater. Uanset s√• er der nu bas at h√łre, men den underlige kvalitet er der heldigvis ikke l√¶ngere, fordi dybbas-pukkelen er HELT borte. Hurra! Samtidig er der kommet sm√¶k for skillingen i bassen. Med andre ord er den tykke ring af skum det, der for√•rsager pukkelen i dybbassen og den deraf m√¶rkelige bas. V√¶k med den. Hvem i himlens navn er den klovn, der har fundet p√• den?

Efter at have f√•et p√• det rene, hvad driveren kan (ganske vist med nogle lag filt), s√• er jeg ganske optimistisk med hensyn til at f√• modificeret denne hovedtelefon til at blive forbl√łffende god for pengene, hvis ikke vanvittig god for pengene.

Now we are talking!
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 5. sep 2016, 11:48

Ny edit af f√łrste post: Min tvivl om kopperne er af √¶gte tr√¶, er gjort kraftigt til skamme. N√•r jeg √•bner, er det med al √łnskelig tydelighed klart, at dette er rigtigt tr√¶. Det er ogs√• blevet klart, at ikke bare kopperne er "spr√łde" - ogs√• baffelen (hvorp√• driveren er monteret) er meget spr√łd og dermed villig til at g√• i resonans.

Her vil jeg pr√łve at klistre noget selvkl√¶bende h√¶ftemasse p√• (Pritt, Blu-tack etc.). Siden det aldrig h√¶rder og samtidig er bl√łdt, anser jeg det som et godt materiale til form√•let. Endvidere har jeg en ca. 4mm skum-skive og nogle fibre (taget ud af min HE-6), som jeg vil montere ind i koppen - ogs√• for at d√¶mpe, men her t√¶nker jeg p√• lyd fra driveren hhv. udefra.

Og så læste jeg liiiige denne her kommentar igen, og som virker meget genkendeligt nu:

I have N550. I was planning on writing a a full review on those but I've been too busy lately. Long story short: amazing headphones considering I got those for $80. Bassy/ V-shape soundsignature. Eq is recommended. Very nice detailed highs. Cymbals, bells and such sound realistic. Despite all the bass N550 are very detailed.
Build quality is the best I've seen in headphones of this price. It is pretty great for headphones at any price. Cups are real wood, finish on the cups is great and metal hinges and headband look great. Pads are about the same thickness or maybe a bit thicker than HM5 pads. Unfortunately they don't appear to be memory foam. Very comfortable though. Detachable cables. Short and long version. To my ears the longer cable smears the detail a bit so I prefer the shorter one. It is kind of weird that they have the shorter cable included. These are very large headphones...I doubt anyone would want to use these as portable option.
Drivers are beryllium. Supposedly very thin...2 microns. Something usually seen on electrostatic headphones or some high end planar models.
I've been planning on several mods. Whole structure of the headphones is so loud that it has to affect the sound on some level. When you tap the ear cup you can hear the metal headband ringing. Some damping inside the cups and maybe a piece of tape...or strap of leather around the headband should do the trick. Cables could propably use upgrade too. The shorter cable is the better one imo, but it is very thin. It is like a cable for iems. There could be room for improvement I guess.
Most important thing would be a pad upgrade. So far I have tried only HM5 velour pads. Those pads tame the bass and enhance detail. Unfortunately sound became clinical and sterile. There is no body in the mids anymore. It helps to push the cups towards my ears for optimal sound. When I do that the sound is very clean and balanced...it even made my T5p sound grainy in comparison. I'm thinking that HM5 or hifiman hybrid pads might be a good match.
These headphones have so much potential that I don't mind if I have to spend as much on mods as I did on the headphones. Even without mods I highly recommend these for people who know how to use eq or are looking for bassy headphones.
I also noticed that these are listed on VE's site. I don't know who made these... There is a company called Shenzhen JIANLONG WSUR Trade Co., Ltd. which claims to be the manufacturer. There are so many different rebrands of these headphones available that it is allmost impossible to tell who is the oem... There are also headphones that have the same cups and headband assembly but don't have the beryllium drivers.
EDIT: It is true that it is hard to find credible reviews off these headphones. But I've seen some opinions and talked with few people who are familiar with Msur and know more about headphones than some average amazon reviewer. One user preferred these over Beyerdynamic DT880, other one liked these better than Yamaha MT220 and one person who owns a lot of high end flagship headphones considers N650 to be a good value headphone.

http://www.head-fi.org/t/797683/msur-n6 ... t_12328379

Og i en post lidt senere skriver samme bruger:
I actually put my T5p on sale. T5p's still have better mids but n550's have more refined highs, better bass, equal soundstage and detail retrival... Add matching build quality.. for 10% of the price it is a no brainer really :)
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 6. sep 2016, 13:25

2. MODIFICERING og lytteindtryk:

Jeg har nu klistret godt med Pritt (selvkl√¶bende h√¶ftemasse) p√• baffelen plus lidt inde i koppen, hvor jeg ogs√• har lagt skummet og fibrene fra min HE-6. Desuden har jeg to lag 1mm filt med hul i centrum p√• ca. 2 cm diameter. De to lag filt er faktisk meget som den "bass lens", der er i de medf√łlgende puder, men er meget tyndere og dermed mere gennemtr√¶ngelig for mellemtone og √łvre bas.

Her n√¶rmer vi os en ganske god balance. Det lyder fortsat m√łrkere end neutralt, men det er ikke helt galt. Bassen har masser af v√¶gt og er generelt af god kvalitet, men trommeslagenes "punch", "slam" etc. - dvs. impulser og transienter i basomr√•det - er fortsat ikke s√• fremtr√¶dende, som jeg gerne ville have det. Det bliver n√•desl√łst afsl√łret med HE-6 som sammenligningsgrundlag. Med andre ord har jeg nok f√•et for meget dybbas i forhold til resten af frekvenserne, selvom det er muligt, at vi her er inde i en begr√¶nsning, der ligger i driverens egenskaber. Mellemtonen er meget mere med nu, og diskanten opleves ikke som s√• uj√¶vn. Sibilans er ikke noget problem. Dette virker lovende!

Her kommer jeg nok til at √łge hullets st√łrrelse p√• det ene lag filt og m√•ske blokkere de tre huller i baffelen. (Se billederne i f√łrste post: De tre ovale hvide "klisterm√¶rker" rundt om driveren d√¶kker aflange huller i baffelen og har hul i sig.)
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 6. sep 2016, 22:24

Hensigten med en LUKKET hovedtelefon går da tabt. Jeg vil hellere gå modsat vej: lukke ventilerne, så det bliver en slags trykkammer. Det vil både isolere bedre og tæmme dybbassen. Det vil være en win-win situation i dette tilfælde.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. sep 2016, 02:30

Nu har jeg testet lukning af hullerne i koppen. Bassen forsvandt nærmest, så det dur ikke. Når jeg fylder hullerne i baffelen med hæftemasse, så reduceres bassen ikke noget særligt, og jeg bilder mig ind, at der kommer mere smæk i bassen. Fortsat ikke så meget som på min HE-6, men nu er det kun bestemte spor, jeg synes der mangler noget smæk, mens på andre er der nok. Der er fortsat godt med midt- og dybbas uden jeg synes det bliver for meget.

Foruden n√¶vnte lukning af huller i baffelen har jeg udvidet hullet i det ene (af to) lag filt, s√• der er kommet mere √łvre mellemtone og diskant. Dermed lyder mellemtonen mere √•bent og det sl√łr, jeg synes der var over is√¶r kvindestemmer, er borte. Der kommer nogle gange med herrestemmers S-lyde en hvislelyd, som jeg tilskriver plastikgitteret foran driveren, men det er kun af og til / p√• enkelte spor.

Jeg synes ærlig talt, at det lyder knald godt nu og bedre end jeg havde forventet.

Alle mine kommentarer efter modificering er ikke med Brainwavz HM5 puderne, men nogle (f√• √•r) gamle HiFiMan puder, der for√łvrig er en anelse for store.

EDIT: Nu med billeder:

Billede

Billede

Billede

Billede

Link til mine kommentarer på Head-Fi:
http://www.head-fi.org/t/797683/msur-n6 ... t_12848103
Senest rettet af LarsHP 8. sep 2016, 11:29, rettet i alt 1 gang.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. sep 2016, 18:25

Det ville været genialt med nogle MÅLINGER af den i modificeret tilstand. Jeg har ganske vist en dB måler, men har ikke mulighed for at måle andet en kvantiteten. THD, firkantkurver, "vandfald" osv. ville være lækkert at få målt - også for at kunne aflive eventuelle "hype" beskyldninger.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 9. sep 2016, 22:17

Jeg fik lyttet til noget klassisk musik, og det fortalte mig, at tonaliteten med ovenn√¶vnte modificeringer fortsat h√¶lder lidt mod det m√łrke. Det lyder som om, at mellemtone og diskant har en god indbyrdes balance, men at fra overgangen mellemtone - bas og nedefter, er der for meget i forhold til resten af frekvensomr√•det. Det er i et vist omfang et sp√łrgsm√•l om smag og hvad man lytter til, men alts√• til klassisk musik mener jeg at dette er "close, but no cigar".
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 6. okt 2016, 12:33

Nu har jeg (endelig!) modtaget mine Brainwavz HM5 pleather puder. De er l√¶kre at se p√• og have p√•, men de er (inds√¶t valgfrit bandeord) sv√¶re at f√• moset p√• kopperne af Hoved-grej No. 1 / MSUR N550. Puderne er ovale, ikke cirkul√¶re, og i till√¶g er "l√¶ben", der skal holde puden fast til koppen, ganske bred. Dermed er hullet tilsvarende mindre. Jeg turde f√łrste aften ikke s√¶tte dem p√• helt, af frygt for at de ville revne, men i g√•r aftes svedte jeg (aldeles bogstaveligt) en halv time med de to puder og fik dem til slut monteret (med passende brug af frustrationslyde og bandeord). Det ser ikke k√łnt ud, men de sidder der. Jeg vil nok klippe noget af l√¶berne af, f√łr jeg monterer dem n√¶ste gang.

Lydm√¶ssigt giver HM5 puderne, der som bekendt er med memory-skum, DRAMATISK meget mere dybbas end de gamle HiFiMan "pleather" puder. Jeg vil mene, at en bas-fanatiker vil v√¶re tilfreds, hvis ikke han ville synes det bliver for meget af det gode... ihvertfald mht. forholdet mellem dybbas og midt/√łvre bas. For mig er det n√¶sten uudholdeligt meget dybbas. Jeg f√•r efter nogen tid en f√łlelse af overbelastning af √łrerne fra dybbassen! S√• der er voldsomt meget dybbas...

Kort sagt har HM5 puderne et potentiale til at f√• mere dybbas ud af en given hovedtelefon, men i dette tilf√¶lde er jeg ikke sikker p√•, om det er en fordel eller en ulempe. Uanset er tonaliteten forandret kraftigt - og det er muligt at det i sidste ende vil v√¶re en bedre l√łsning end med de gamle HFM pleather, men det kr√¶ver en kraftig re-tuning af modifiseringerne, jeg har lavet. Min umiddelbare tanke er, at HM5 i velour kunne v√¶re et bedre match, da jeg nu b√•de har ALT for meget dybbas og desuden lidt for meget √łverste diskant.

Der er imidlertid en ting, der er helt sikkert: Jeg skal have HM5 puderne over p√• min HE-6 og h√łre, hvad der sker med den! Lidt ekstra dybbas ville v√¶re supert!
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 7. okt 2016, 00:57

Jeg er helt med p√•, at nogle af mine modifikationer er foretaget med udgangspunkt i de gamle HiFiMan pleather puder, og at de derfor ikke passer sammen med HM5 puderne. Det er prim√¶rt filten foran driveren, der skal g√łres noget ved, antager jeg. Sekund√¶rt kan det v√¶re at forseglingen af "portene" i baffelen skal v√¶k.

D√¶mpningen af koppen og baffelen plus skum og fibre regner jeg ikke med at fjerne for at f√• tunet frekvensgangen: de er kvalitative mods, ikke kvantitative, hvis man kan sige det s√•dan. Jeg har k√łbt mere Pritt fordi jeg vil klistre mere ind i koppen. Tanken er mere d√¶mpning og dermed mere lydisolation. N√•r jeg g√łr det, kan det v√¶re at jeg smider skum og fibre ud.

@ Claus-DK: Hvilke modifikationer har du p.t. ?
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. okt 2016, 16:58

Jeg har nu bestilt disse velour puder:

Billede

Det er fortsat Brainwavz HM5 puder, men de er i velour og er vinklede. Jeg har ærlig talt ikke meget tro på, at jeg kan få pleather-varianten til at give Hoved-grej No. 1 en nogenlunde korrekt frekvensgang med tanke på, hvor voldsomt niveau dybbassen har fået efter jeg satte HM5 pleather'ne på. Jeg synes, det er lækkert med lidt ekstra dybbas i forhold til neutralt, men jeg er tydeligvis ikke noget "bashovede", som man kalder det på engelsk, for det her blev ALT for meget for mig. Jeg foretrækker faktisk klart de (ellers elendige) gamle HiFiMan pleather puder med denne h-tlf.

Hvis velour-varianten heller ikke fungerer med No. 1, s√¶ttes den antagelig p√• HE-6. Jeg har pr√łvet HM5 pleather puden p√• HE-6, og den har cirka samme niveau bas som Audeze mikrofiber ("vegan") puden, men giver naturlig nok lidt mere (√łverste) diskant. Det fungerer helt fint alligevel, men jeg vil gerne teste velour-modellen ud, f√łr jeg evt. k√łber en vinklet HM5 pleather pude til min HE-6.

Er der nogle, der kan forklare mig, hvad vitsen er med hullerne i de hybride HM5 puder? Indvendigt er de med perforeret pleather - ligesom en af HiFiMans Focuspad (afbilledet nedenfor) har det:

Billede
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. okt 2016, 18:36

Mit h√łjttaler-setup inkluderer en subwoofer, og jeg har investeret i en trov√¶rdig dB-m√•ler, s√•ledes at jeg har kalibreret frekvensgangen fra dybbassen og op til mellemtonen. Med den som reference kan jeg konstatere, hvad der er neutralt hhv. boostet dybbas. Jeg har med vilje givet sub'en flere dB mere end neutralt, fordi det lyder l√¶kkert, s√• min lydpr√¶ference er absolut ikke til det an√¶miske. Det er ogs√• derfor, jeg ikke kan lide HD800 (og for den sags skyld HD800S). Jeg havde et par √•r LCD-2 v2, og synes den har en sublim basgengivelse. Den m√•ler line√¶rt ned til omkring 5Hz if√łlge Tyll Hertsens og laver for√łvrig en perfekt firkantkurve i dybbassen. HE-6 m√•ler line√¶rt ned til under 30Hz med de originale puder p√•, og med Audeze mikrofiber puderne (som jeg bruger) √łges dybbassen betydeligt.

N√•r jeg tager Hoved-grej No.1 med de gamle HiFiMan pleather puder p√• (og filt med hul i foran driveren som beskrevet tidligere i tr√•den), s√• har den omtrent samme niveau (m√•ske lidt mindre?) i √łvre/midt-bas, mens den har lidt mere dybbas, m√•ske +3dB. Med HM5 pleather puder p√•, s√• vil jeg tro, at vi snakker om +10dB ved 20-25Hz eller noget i den stil - m√•ske mere! Det er ihvertfald alt andet end line√¶rt. Nu har jeg ikke d√¶kket driveren med filt eller skum, s√•dan som du har, s√• frekvensgangen du h√łrer, og den jeg h√łrer, er selvf√łlgelig forskellig.

Uanset, s√• tvivler jeg som sagt p√•, at jeg med HM5 pleather f√•r en nogenlunde balanceret frekvensgang. Derfor indk√łb af velour-puderne. N√•r de kommer i hus, vil jeg bed√łmme om de skal sidde p√• No.1 eller HE-6.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:40

Jeg har m√•lt p√• mit h√łjttaler-setup i min stue, ja, men ikke hovedtelefonerne. Det har andre gjort - Inner Fidelity osv.

Mine CIEMs, Unique Melody Miracle, m√•ler (og lyder) forresten ogs√• kraftigere i dybbassen end i midt- og √łvre bas, og det synes jeg ogs√• er l√¶kkert. Kort sagt, s√• omgiver jeg mig med hovedtelefoner, in-ears og h√łjttaler-setups, der giver lidt mere i dybbassen end neutralt - eller for HE-6s vedkommende neutralt (antager jeg). Det er p√• dette grundlag, at jeg (med √łrerne) sammenligner Hoved-grej No. 1 med HM5 pleather puder og ud fra det konstaterer, at dybbassen (defineret som omkring 30Hz og under) til at v√¶re markant, hvis ikke dramatisk, meget kraftigere end neutralt. Alts√• en h√łj pukkel i frekvensgangen nede i dybbasen.

Hvad ang√•r midtbassen og h√łjere oppe, s√• er historien en helt anden. Det betyder, at n√•r man h√łrer musik uden - eller med svagt niveau - dybbas, s√• lyder det helt fint. N√•r man s√• s√¶tter et nummer p√•, hvor der er masser av dybbas p√•, s√• bliver "masser af dybbas" pludselig til overv√¶ldende og alt for meget dybbas. Dette er min erfaring med min No. 1 og filt-mod.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 8. okt 2016, 19:55

Peter Jensen skrev:M√• jeg skyde et nysgerihedssp√łrgsm√•l ind? F√łler i at der er mere (dyb)bas efter i skiftede fra stock puderne til HM5 - uden at have udf√łrt andre modifikationer? Jeg syntes nemlig at rigtigt meget bas forsvandt, men jeg mist√¶nker ogs√• at den ikke sidder helt t√¶t nok p√• hovedet, s√• skal have pr√łvet at justere den lidt til.

Derudover er jeg vild med HM5 puderne udfra ren komfort, jeg syntes de er super behagelige at have p√•. Kunne godt finde p√• at k√łbe nogle vinklede p√• et tidspunkt s√• gl√¶der mig til at l√¶se mere om oplevelserne med dem :).

"Stock" puderne har jo en tyk såkaldt "bass lens" indbygget - dvs. den tykke ring, der sidder inde i selve puden. Den dækker den ydre del af driveren (eller rettere de yderste huller ind til driveren) og lader kun dybbas passere, mens alt andet dræbes. I centrum er der jo kun et tyndt lag stof, så mellemtone og diskant kommer kun igennem det lille hul i midten. Hvis du så fjerner den tykke ring, der dækker den ydre del af driveren, så er det klart at du nu får meget mere af mellemtonen og diskanten med. Dermed vil HM5-puderne, der ellers forsegler fantastisk godt og dermed giver godt med dybbas, give relativt mindre bas / dybbas end "stock" puderne.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 31. okt 2016, 11:48

En anelse off topic, men vedr√łrende HM5 pleather puderne, der fulgte med Hoved-grej No.1: Det er en fabelagtig god pude, n√•r det kommer til bas - b√•de hvad ang√•r kvantitet og kvalitet.

Jeg har haft den siddende p√• min HE-6 en stund nu, og det er til at f√• t√•rer i √łjnene af. Jeg har hidtil haft de svindyre Audeze Microsuede ("vegan") puder p√•, og som i flere √•r har v√¶ret betragtet som de bedste puder til HE-6. Dybbassen var det eneste punkt, hvor jeg havde noget at klage lidt over pga. en lidt bl√łd dybbas, men nu - med HM5 pleather puderne - s√• sparker bassen r√łv som en gal hest. I till√¶g til punch og dynamik er der nu knasende t√łr og kontant bas-definition og en f√łlelse af stort rum, hvori bassen vibrerer, n√•r lydsporet ellers indeholder den slags information. Kranierystende bas, n√•r der skrues op! Jeg er slet og ret vildt begejstrer for de her puder. Kort sagt er HM5 pleather puderne mine reference-puder, hvad ang√•r bas.
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf LarsHP » 13. mar 2018, 21:39

Efter at have k√łbt vinklede HM5 kunstl√¶der puder har jeg haft de medf√łlgende HM5 puder liggende en stund. For et par dage siden satte jeg dem (igen) over p√• min Hovedgrej No. 1 / MSUR N550 OEM hovedtelefon.

Da jeg vidste, at HM5 puden giver en del mere (dyb)bas, end dem der sad på, så valgte jeg at lukke de tre små huller i koppen, da det reducerer bas :idea: , huskede jeg fra sidst.
Resultat: Bassen var (næsten) væk og en tynd lyd generelt! rulle4

S√• √•bnede jeg samtlige huller igen - og s√•: BRRRUUUM! Pludselig fik jeg et voldsomt basniveau og s√• meget ekstra nedre mellemtone, at lydbilledet blev sl√łret. Dramatisk forskel alts√•.

Derefter lukkede jeg ET af de tre huller, og så var tonaliteten pludselig meget mere på plads i bas og mellemtone. Der er tilstrækkeligt med bas til at et bashovede skal blive glad, men ikke så meget at det går for meget ud over mellemtonen. 9musik

Konklusion: Hullerne i koppen bestemmer ekstremt meget for den overordnede tonale balance. For m√łrk lyd? Luk et hul. Alt for m√łrk lyd? Luk to eller tre huller. Og omvendt hvis lyden er for lys. 7musik

En ting jeg ikke fik fikset med mine oprindelige modificeringer var mekanisk st√łj fra kablerne og b√łjlen. Ved at l√¶gge en tynd p√łlse med selvkl√¶bende pasta (Pritt Multi Tack, Blu-Tack etc.) mellem kanten af baffelen og koppen f√•r man d√¶mpet klik-klak lydene ganske meget. Tr√¶koppen og plastikpladen (baffelen) er nu n√¶sten limet sammen med kl√¶bepastaen, og den absorberer tydeligvis meget af den mekaniske st√łj.

Det er en meget god b√łf med de rigtige mods! theking
LarsHP

Brugeravatar

Indl√¶gaf Krellef » 14. nov 2018, 21:11

√ėnsker man at diskutere indholdet i denne tr√•d, skal der oprettes en ny tr√•d i det dertil indrettede underforum
Med venlig hilsen

Kristian
Krellef

Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Tilbage til Hovedtelefoner