Audio-Technica ATH-AD500X (Sexet navn...)



Audio-Technica ATH-AD500X (Sexet navn...)

Indlægaf Krellef » 15. nov 2018, 14:42

Jeg har i et stykke tid overvejet at smide penge efter et par 500X, og da jeg for nogle dage siden fandt et brugt par pĂĄ DBA til en god pris, slog jeg til.

I flere anmeldelser nævnes det, at ledningen (som er 3 meter lang), har en tendens til at krølle/sno sig sammen til den ”cirkel” den kom i, i pakken.

Inden jeg modtog dem, overvejede jeg derfor, om jeg skulle få kortet ledningen af, og monteret et 3.5mm hanstik på ledningen (som ikke kan afmonteres). Herefter ville jeg kunne montere en ledning efter eget ønske.

Det er dog åbenbart ikke alle enheder der lider lige meget af ”ledningskrøl” - bevares, ledningen er ikke lige, men den er til at have med at gøre.

Flere nævner også, at de sidder meget løst på hovedet, hvilket jeg kan bekræfte. Youtuber'en ”Barnacules Nerdgasm”, som er en forholdsvis stor mand, fandt at hovedtelefonerne var for store til selv ham.

Dette skyldes, at kopperne ikke kan justeres på den lodrette akse, hvilket betyder, at éns hoved skal have en ret specifik størrelse, for at hovedtelefonerne sidder ordentligt.

Dette kan – hvis man er villig – omgås ved (forsigtigt) at bøje hovedbøjlerne ved at sætte en pegefinger over driverne, hvor navnet på hovedtelefonerne er printet, og holde om kopperne med de resterende fingre, og herefter ”presse” hovedtelefonerne sammen, samtidigt med at hver halvdel af hovedtelefonerne holdes parallelt. Herved formindskes afstanden mellem kopperne, og dermed kan hovedtelefonerne tilpasses et mindre hoved.

500X er ganske, hvis ikke meget, komfortable. Puderne er lavet af stof, og er dejligt bløde. Der gøres brug af, hvad Audio-Technica kalder ”Self Adjusting 3D Wing Support Housing”, hvilket er et par ”vinger”, monteret på rammen, som hviler på brugerens hoved, og vinkler sig alt efter, hvor stort et hoved man har.

Herudover vejer de, hvad man med et godt engelsk udtryk kalder ”next to nothing”, altså meget lidt.
Vægten er sølle 235 gram.

Da jeg først tog dem på, og begyndte at lytte til musik, var mit første indtryk, at de var lidt...sjæleløse at lytte til. Jeg fornemmede ikke meget separation mellem instrumenterne. Det hele lød lidt ”fladt”.

Jeg tror bedst jeg kan beskrive det pĂĄ denne mĂĄde:

Forestil dig, at hver følgende bindestreg er en frekvens (eller række heraf).

Flad at lytte til: - - - - - - - - -


Mere dynamisk: - _ - _ - _ - _-

Det skal sige, at jeg kom direkte fra et par Superlux HD668B md HM5 puder. Da de er semiåbne, samt med læderpuder på, vil bassen være mere fremtrædende, hvilket nok har givet mig indtrykket af en større dynamik.

Den type musik jeg hører til hverdag, finder jeg ikke så nem at beskrive hovedtelefoners egenskaber med, da musikken er meget ”travl” - der foregår meget på samme tid, hvilket kan besvære dét at analysere indtrykket.

Jeg har derfor forsøgt mig med noget nyt: Klassisk musik. Som beskrevet er det relativt nyt territorium for mig, så min beskrivelse af 500X vil nok stadig være lidt basal.

Generelt: Lyden har en naturlighed, jeg ikke helt kan beskrive. Andre hovedtelefoner har i mine ører haft en for mørk eller tilpas lys, men i forhold til 500X, ”unaturlighed” over sig.

500X er mindre skarp i lyden, og musikken lyder i mine ører ”som den bør”.

Det er ret svært at beskrive, så det stadig giver mening. Mange hovedtelefoner reklamerer med at præsentere lyd ”som kunstneren ønsker at folk skal høre den.”

500X er den første hovedtelefon jeg har hørt, som jeg synes kan leve op til den beskrivelse.

Tak fordi du læste med :-)

Billede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Audio-Technica ATH-AD500X (Sexet navn...)

Indlægaf Krellef » 15. nov 2018, 14:46

Det oprindelige opslag kan findes her, hvor det kan diskuteres
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron